Retrievere - hvor tit går I tur?
Fra : Louise Viborg

Dato : 18-06-03 10:09

Jeg synes det kunne være meget spændende at høre jer som har
retrievere, ligesom jeg selv, går tur med jeres hunde. Baluka kommer
ud ca 1½ time om dagen og det er fordelt enten på en meget lang tur om
eftermiddagen eller en tur på en times tid om eftermiddagen og en tur
på ½ time om aftenen inden vi går i seng.
Hvad med jer andre?Er der mange der går tur om morgenen inden I tar på
arbejde/skole?

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-06-03 10:18

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> [...]
> på ½ time om aftenen inden vi går i seng.
> Hvad med jer andre?Er der mange der går tur om morgenen inden I tar på

Trille (flatcoated ret.) bliver luftet:

- 20 min om morgen, hvor hun løber fri og snuser i et varieret terræn og
møder tit andre hunde
- 30-45 min middag (min kæreste er arb. løs i øjeblikket) også fri og snuser
og snakke med andre hund
- 30 min efter vores aftensmad do.
- ud og tisse omkring kl 22.00.

Derudover kommer så træning.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-06-03 10:27

Louise Viborg <nospam@shunozahra.dk> writes:

> [...]
> på ½ time om aftenen inden vi går i seng.
> Hvad med jer andre?Er der mange der går tur om morgenen inden I tar på

Vores hund har det nok lidt anderledes. Han bliver aldrig decideret
gået tur med, men får lov til at gå ude så snart der er nogen hjemme.
Han sover oven i købet ude om natten sammen med mine forældre. Han har
16 tdr at forlyste sig på og er god til at aktivere sig selv, med lidt
hjælp fra harene, fasanerne og agerhønsene, man er vel ikke hønsehund
for ingenting!

Mine svigerforældres hund bliver gået en lille tur med om morgenen, en
længere om eftermiddagen og endnu en lille tur om aftenen. Hun er en
stor hund der nu er 11 år, så hun går ikke så godt længere, så turenes
længde afhænger af hvor meget hun kan holde til. Men de har også en
stor indhegnet have, så hun får også lov til at være ude når hun har
lyst.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-06-03 10:29

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> [...]

ARGH! Det kunne være man skulle læse før man svarede! For gammel dansk
hønsehund og blandinger kvalificerer vel næppe som retrievere? :)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-03 10:36

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> escribió

> ARGH! Det kunne være man skulle læse før man svarede! For gammel
dansk
> hønsehund og blandinger kvalificerer vel næppe som retrievere? :)

Jeg syntes under alle omstændigheder det kunne være sjovt at høre
hvor meget de forskellige hunde bliver luftet

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-06-03 11:24

On Wed, 18 Jun 2003 11:35:34 +0200, "Lars Hoffmann"
<larshoffmann@ya.com> wrote:

>Jeg syntes under alle omstændigheder det kunne være sjovt at høre
>hvor meget de forskellige hunde bliver luftet

L: Jamen det ku det da

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-06-03 16:48

Louise skrev:

> Jamen det ku det da

Nicki som er en Dansk/Svensk gårdhund bliver luftet 3-4 gange dagligt, og
ligger sådanne her:

en lille ½ time om morgenen
1-1½ time først på eftermiddagen sammen med mine forældre
½ time når kæresten kommer hjem sidst på eftermiddagen ( denne tur bliver
nogen gange sprunget over )
½ time inden sengetid

Weekendens ture en lidt anderledes.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : BN

Dato : 18-06-03 16:53

> ARGH! Det kunne være man skulle læse før man svarede! For gammel dansk
> hønsehund og blandinger kvalificerer vel næppe som retrievere? :)
>
> Mvh Trine

Hej Trine

Jeg svarede også slevom jeg ikke har en Retriver, men derimod en Engelsk
Springer Spaniel, men jeg synes ikke, at der er så stor forskel på disse
hunde. Hun har lidt mere energi, men alle hunde skal jo motioneres en del,
og størrelsen er jo ikke den store forskel... især ikke på Hønsehunde

Hilsen BN

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-06-03 06:53

"BN" <sandra1997@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> hunde. Hun har lidt mere energi, men alle hunde skal jo motioneres en del,
> og størrelsen er jo ikke den store forskel... især ikke på Hønsehunde

Man kan i hvet fald godt sammenligne flatcoated retrievere og engelsk
springer spaniel mht. temperament.

Det er også en dejlig race.

Fra : BN

Dato : 20-06-03 20:29

> Det er også en dejlig race.
> --

Det er det nemlig :---)

Hun er meget nysgerrig og en ivrig og glad pige...

Hilsen BN

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-06-03 11:03

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> Louise Viborg <nospam@shunozahra.dk> writes:
>
> Han sover oven i købet ude om natten sammen med mine forældre. Han har

Dine forældre ? Sover de ude ?
Skulle der ikke stå sine ?

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-06-03 11:23

Hej Trine!
Det glæder vi os også til Baluka kan når vi hegnet haven ind. Vi har
en meget åben have, så jeg bliver altid nødt til at stå i døren og
holde øje med ham når han er ude i haven. Men han elsker at være ude,
så det kunne være rart at han bare kunne være ude som han havde lyst.
Selvfølgleig vil han da stadig komme ud og gå sine faste ture

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-03 11:29

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> escribió en el mensaje
> [...]
lyst.
> Selvfølgleig vil han da stadig komme ud og gå sine faste ture

Det er dejligt med en indhegnet have. Alfa foretrækker pga af varmen
at sove udendørs og hun kan også fint løbe rundt i haven mens vi er
på arbejde, jeg er overbevist om at hun hellere vil det end at være
lukke inde i køkkenet

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 18-06-03 15:37

Hejsa

Ja nu er Kenzo jo ikke så gammel, men han kommer på tur om formiddagen på
ca. 20 min. over middag på 20 min. og igen om eftermiddagen på 1 time, samt
om aftenen på 30-45 min. og der ud over når den lille fyr skal tisse , så
har han mulighed for at komme i haven, så tit han vil

MVH
Gitte
Kenzo´s side - www.sacala.dk/hund.html

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 16:43

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> wrote in message
> [...]
> om aftenen på 30-45 min. og der ud over når den lille fyr skal tisse , så
> har han mulighed for at komme i haven, så tit han vil

Er det spadsereture på en hel time, eller bare udenfor og lege? Jeg fik da
strenge ordrer om, at de skulle være mindst ½ år før de gik så langt, gerne
ældre...

:Pia

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 18-06-03 19:24

> Er det spadsereture på en hel time, eller bare udenfor og lege? Jeg fik da
> strenge ordrer om, at de skulle være mindst ½ år før de gik så langt,
gerne
> ældre...
Hejsa

Vi går ca. en tur på en 15-20 min. leger så på en mark der i ca. 20 min. og
så går turen hjem igen

MVH
Gitte
Kenzo´ss side - www.sacala.dk/html

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-06-03 11:24

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Dine forældre ? Sover de ude ?
> Skulle der ikke stå sine ?

Nej, den er god nok. Mine forældre sover ude i en shelter/skur fra
starten af maj til slutningen af september. Og hunden har så sin kurv
stående ved siden af deres madrasser. Det er kun et problem de første
par nætter hver år, hvor han tror han skal jage alle pindsvin der
kommer forbi.

Min familie er lidt mærkelig, det meste af maden bliver også lavet
over bål. Men det er nu noget hyggeligere at leve ude end at sidde
foran hver sit fjernsyn/computer. Faktisk var der på et tidspunkt en
journalist der fandt ud af det og lavede en helsides artikel om dem.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-06-03 11:40

> [...]
> foran hver sit fjernsyn/computer. Faktisk var der på et tidspunkt en
> journalist der fandt ud af det og lavede en helsides artikel om dem.

Det er da et eksempel til efterlevelse - Kan jeg få en henvisning til
avisartiklen? Jeg overvejer fra dette øjeblik at begynde på det samme ...

/Kim

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-06-03 11:44

Kim Vestergaard Hornbech <kvho97@hum.auc.dk> writes:

> Det er da et eksempel til efterlevelse - Kan jeg få en henvisning til
> avisartiklen? Jeg overvejer fra dette øjeblik at begynde på det samme ...

Desværre var artiklen i avisen med den dårligste internetservice
nogensiden, nemlig Nordjyske Stiftstidende. Så den er ikke sådan lige
til at komme i nærheden af.

Fra : Anja R.

Dato : 18-06-03 12:23

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Han sover oven i købet ude om natten sammen med mine >forældre.

Dine forældre???

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-06-03 17:12

> [...]
>
> Mvh Trine
>
> --
> Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!

Nej altså Trine

Er det ikke lidt synd, at du lader dine forældre sove ude om natten

M.V.H......Benny..

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-03 10:33

Alfas lufteture bestor omtrentligt af:

15 minutter om morgenen (ved 7-tiden)
En halv til en hel time når jeg kommer hjem fra arbejde klokken 18
En halv til en hel time omkring ved 10 tiden alt efter vejr,
legekammerater osv

i weekenden bliver det til en del flere ture nogle lange, nogle korte
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Battlefield´s

Dato : 18-06-03 11:39

> [...]
> legekammerater osv
>
> i weekenden bliver det til en del flere ture nogle lange, nogle korte

Hej
Vores 2 labbere på 5 og 1½ år får en tur på 40 min. - 1 time hver morgen.
Og om eftermiddagen får de en tur på 20 min.- ½ time. Turen foregår mest
uden snor i et stort moseområde, hvor der også er en å til at bade i.
Ellers kommer de flere gange i løbet af dagen ud i vores 1600 m2 store have.
De kommer ud hver eneste dag uanset vejr og helbred (mit!).
Derforuden bliver den yngste trænet.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-06-03 16:39

Hej Lars

> "Lars Hoffmann" <larshoffmann@ya.com> skrev i en meddelelse

Det er ikke fordi jeg vil til at skabe den helt store debat, men er det ikke
ret mange timer hvor han ikke kommer ud fra 7 tiden, til kl 18?

Mange venlige hilnser fra

Bolette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-06-03 06:52

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
> Hej Lars

> Det er ikke fordi jeg vil til at skabe den helt store debat, men er det
ikke
> ret mange timer hvor han ikke kommer ud fra 7 tiden, til kl 18?

Jeg har hørt at hundes tidsfornemmelse ikke er ret god. Vores hund er lige
glad for at se os om den har være alene ½ time eller 6 timer. Desuden er den
jo uden luftning fra 21-7 om natten måske, det er jo 10 timer.

Jeg synes også er 11 timer er meget, men hunden sover vel det meste af
tiden.

Fra : Louise Viborg

Dato : 19-06-03 09:16

Hej Chriatian!
Det ermåske derofr vores hund er fuldstændig rund på gulvet, hvadenten
vi har været væk i 10 min eller 8 timer?

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-06-03 10:58

> [...]
object
> to tie it to.
> With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the

Hej Christian & Lars

Hvad tidsfornemmelse angår, jo så tror jeg, at hundens tidsfornemmelse er
særdeles veludviklet. Men jeg tror til gengæld ikke, at har samme
opfattelse af tid, som mennesket. Men jeg er ikke i tvivl, den kender
klokken, og dens ur går præcist. Det bygger jeg på min gamle, nu afdøde
Schæfer. Den vidste præcist hvornår konen kom hjem fra arbejde. Det
undrede mig ikke, men hvad der undrede mig, var at selv om vi F.eks havde
haft flere stop undervejs, og var kørt på kryds og tværs, så vidste hunden
præcist, hvor lang tid, vi skulle bruge på at køre hjem. Som om det ikke
var nok, så vidste den også, hvor lang tid der gik, fra den begyndte at
puffe til mig, for at sige, vi skal hjem nu, til vi rent faktisk kørte hjem.
Således kunne den nå, at tage mod konen, når hun kom. Dette kunne hun,
uanset om hun havde været det pågældende sted før, eller det var første gang
hun var der. Jeg kunne måske forestille mig noget med lyset, lige som
katte, og til en vis grad duer. Jeg har selvfølgelig også nogle andre
teorier, men dem tør jeg ikke nævne herinde.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-06-03 11:24

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> escribió en el mensaje

> Det er ikke fordi jeg vil til at skabe den helt store debat, men er
det ikke
> ret mange timer hvor han ikke kommer ud fra 7 tiden, til kl 18?

Jo det er en del timer hvor hun dog er i vores have og hvor hun fint
kan sætte sig og lave både stort og småt. Jeg håber på snarligt at få
lidt bedre arbejdsforhold så jeg kan komme senere afsted og tidligere
hjem, men det må tiden jo vise.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 19-06-03 12:59

Hej Lars

> [...]
> kan sætte sig og lave både stort og småt. Jeg håber på snarligt at få
> lidt bedre arbejdsforhold så jeg kan komme senere afsted og tidligere

Nååå, hun er ude i haven, jeg forstod det somom hun var inde fra kl 7-18,
uden at komme ud og tisse .

Christian skrev:
>Desuden er den
>jo uden luftning fra 21-7 om natten måske, det er jo 10 timer.

Jeg ved godt at hunde sagtens kan holde sig i maaaaange timer, men der er
den forskel at om natten kan de vække en og fortælle at nu skal de ud, det
kan de jo ikke hvis de er alene. Men i Lars's sag er det jo ikke så slemt
som jeg først troede *SS*.
Jeg skal da heller ikke selv spille total hellig, for det kan da også ske
Nicki er alene hejmme 10 timer, men det sker meget sjældens.

Mange venlige hilsner fra

Bolette

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 18-06-03 12:03

Hej hej

Den er nem at svare på.

I gennemsnit går vi 3 ture om dagen 1½-2 timer, mere på træningsdage.

15-20 min. om morgenen
15-20 min. om eftermiddagen
1 time om aftenen (nogle gange bliver der byttet om på de to sidste ture)

De tage hvor vi træner seriøst sammen med andre:
15-20 min. om morgenen
10-20 min. om eftermiddagen
2 timers træning

Jeg tager tit en dummy med på vores ture, men hun får også lov til at
løbe meget frit.

Når, hun er hjemme går hun tit selv rundt i haven.

Mvh

Jane og Sika (en flatter-pige på 21 mdr)

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 13:04

Jeg har to hunde som begge er halv lab. Da vi boede i lejlighed blev Max
luftet 20 min 3x dagligt + enten en tur i hundeskoven eller en time på
hundelegepladsen.

Nu har vi masser af jord og jeg arbejder hjemme. Så de kommer ud en kort tur
kl. 6 når min mand står op, her om sommeren lukker jeg så døren op til en
lukket gård når jeg står op, så de kan rende ud som det passer dem, i løbet
af formiddagen går vi tur på grunden og igen senere ud at lege, "hjælpe" i
haven osv, måske lidt træning. Dvs. Max hjælper og Molly forsvinder til det
fjerneste hjørne af grunden, så jeg hele tiden bliver aktiveret med at lede
efter hende Ca. hveranden aften går vi et par timer i skoven og så en
tissetur igen inden sengetid.

Det var meningen Max skulle lære at cykle, men han har desværre høfeber her
om sommeren med opsvulmede næseslimhinder og bliver nemt forpustet. Til
efteråret er Molly 1½ år, så starter vi dem begge samtidig.

De mener selv at vi sagtens bare kunne være ude hele tiden og tulle rundt.

:Pia

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-06-03 13:22

> hundelegepladsen.

Hundelegepladsen? Hvad er det?

/Kim

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 13:33

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message

> Hundelegepladsen? Hvad er det?

Det er en stor indhegning på størrelse med en fodboldbane som er beregnet
til hundeluftning der hvor jeg boede før. Vi mødtes 3-8 personer der næsten
hver eftermiddag med samme antal hunde eller flere og "socialiserede". Begge
mine hunde er vokset op der med hunde i alle aldre, racer og temperament.

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-06-03 14:29

Eiiii det lyder rigtig skønt
Her har Baluka kun en at lege med, en sterilisteret labbe tæve, ellers
bor her kun hanhunde som ikke kan lide andre hanhunde

Fra : BN

Dato : 18-06-03 16:50

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med jer andre?Er der mange der går tur om morgenen inden I tar på
> arbejde/skole?

Hej Louise og Baluka

Sandra kommer ud i haven og morgenen. Hun er meget aktiv (dog ikke så meget
mere, hun er jo også 5,5 år ung), så jeg prøver på ikke at gøre hende vild
lige inden vi tager af sted på arbejde/uddannelse. Dett3e råd fik jeg af min
dyrlæge og træning, da hun var ked af at være alene hjemme. Når vi kommer
hjem åfr hun en luftetur på ca. 45 min. og en en gåtur inden vi går i seng.

De dage hvor vi ikke har travlt (som nu hvor jeg er i eksamensperioden), så
får hun selvfølgelig længere ture. I weekendernestår den tit på skovtur, en
tur i åen... som hun også dagligt får alligevel .

Hun løber altid løs, altså ikke på vejene, men vi bor lige op til et dejligt
grønt område. Hun elsker at bruge sin næse, så vi leger tit bold og ruíng
med hende. Sjovt nok, kan hun også godt lide at dykke ned på bunden af åen
og hente et eller andet, som hun lige fik øje på;---)

Hilsen BN

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-06-03 17:07

Balto 1 år (Flatcoat): Det varierer meget, men fast er kombineret gå/træning
på 1-1½ time hver aften. Han er så med hver gang vi besøger familie eller
venner (Har sjældent bil om sommeren da det er sundere at gå...) eller skal
noget andet hvor han kan stå bundet ude og en kan stå ude ved ham.

Jenna 2½ mdr. (Flatcoat): Ikke de vilde gå-ture endnu... 3x 50-100 meter
hver dag samt en lille runde i parken... En runde der fra os og rundt og
tilbage ville ta' 10 minutter i alm. gang... Det bruger vi ½-1 time på hvor
hun så går i hendes tempo og vi holder pause på en stor plæne ½-vejs og igen
3/4-vejs hvor hun kan tonse rundt, snuse lidt, hvile lidt osv.

Fra : Ann K

Dato : 18-06-03 17:47

Hejsa.
Tja - når nu dette ikke længere kun handler om retrivere vil jeg da også
melde mig på

Dise, Shetland Sheepdog, 3 år...
kl ca 9.00 - 5 minutter i haven.
derefter enten konditionstræning med cykel + luftetur (ca ½ -1 time), eller
luftetur med indlagt lydighed/brugstræning (ca 1 - 1½ time), eller
agilitytræning på offentlig bane + luftetur (ca 1 - 1½ time),
ca 11.15 - 5 minutter i haven, inden jeg går på arbejde...
ca 15.00 luftetur med Manden (ca ½ time)
ca 18.30 - 5 minutter i haven
ca 20.30 fodring i haven... maden spredt på græsset
ca 23.30 - sidste luftetur (ca ½ time)
To gange ugentligt til træning i klub... agility ;)
en gang om ugen går hun desuden spor

Sif, Sydafrikansk slædehund, 10 år
ca. 8.30 i haven...
ca 11.30 dagens lange tur... varighed ca 2 - 3 timer... Samme distance med
Dise tager max 1 time! masser af små pauser, hvor Sif bliver aktiveret med
diverse søgelege osv... hun kan ikke holde til så meget mere!
ca. 17.00 i haven
ca 20.00 Fodring i haven
ca 23.30 - 5 minutter i haven
en gang om ugen lægges et ordentlig spor.. ca 1 kilometer.
hver anden uge er hun med til "hygge-agility".

Er det godt vejr, er hundene på skift udendørs, hvis vi er hjemme... dog er
der en tendens til at Sif helst er ude om dagen, mens Dise nyder at være ude
i skumringen
og så tager vi da også på stranden eller i hundeskovene i week-ends eller
når jeg har fri

Mvh Ann

Fra : Ladycatwoman

Dato : 18-06-03 19:24

Ja, vi er jo ved at komme over i andre hunde, så jeg blander mig også.

Da Cujo var mindre, var han meget aktiv. Han var faktisk MEGET krudtet og
kunne ikke køres træt.
Da han var lidt under et år, gik vi ca. 3 timer sammenlagt fordelt på 2-3
ture. Samtidigt søgte han alt sin mad og blev ellers aktiveret så vidt det
var muligt. Alligvel var han krudtet.

På et tidspunkt talte jeg med en hundetræner om det, og han sagde, at man
faktisk kan gå for meget med sin hund. Med det mente han, at hvis hunden
først vænner sig til at gå meget, vil den have mere, og der skal mere til at
tilfredsstille den.

Det tog jeg så til mig, og forsøgte derefter at korte turene af.

I dag er Cujo 2 år og ved at være voksen, og om det er det, der har hjulpet
eller vores mindre gåture ved jeg ikke, men jeg tror faktisk træneren havde
ret. Cujo er ihvertfald ikke så overskruet mere.

Vi har heldigvis indhegnet have (ikke så stor men ok). Cujo kan hele dagen
om sommeren gå ind og ud, alt det han vil. Jeg er studerende og er derfor
hjemme det meste af tiden.
I haven har han sit legetøj og specielt sin tønde med snor, som han kaster
rundt i haven. En gang imellem kryber naboens beagle også under hegnet, og
så slås de ellers for sjov i flere timer.
1 gang om dagen går vi så ca. 30-45 min. hvor han kan snuse og gøre, hvad
han vil. Ofte ender vi på marken, hvor vi kaster nogle pinde, og så er han
faktisk kørt træt.

I weekenden går vi tit i skoven eller til stranden og går gerne i et par
timer.
Udover det faste, træner vi også lydighed efter behov. Han vil gerne lære
noget nyt, så det er jo rart.

Nogle ville måske mene, at det er for lidt motion til en schæfer, men han er
fin i størrelsen, slank og har fine muskler, og som sagt er han ikke
overgearet.

Har andre hørt det samme som mig, at man faktisk selv kan køre sin hund op,
så den bare kræver mere og mere motion??

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Ann K

Dato : 18-06-03 20:39

Laducatwoman skrev:
>Har andre hørt det samme som mig, at man faktisk selv kan køre sin hund op,
så den bare kræver mere og mere motion??

<> Ork ja.. det kan sagtens ske!
For mange stimuli stresser enhver hund, så den har svært ved at falde til
ro... og derfor søger at få rastløsheden ud af kroppen ved at "kræve" mere
og mere af sin ejer

Det "skema" jeg fx har stillet op for Dise viser faktisk også at hun kun
bliver luftet i ca 2 timer dagligt... og en stor del af dette er ovenikøbet
træning under en eller anden form...
Jeg har valgt at gøre det sådan, netop for at _undgå_ at
"overmotionere"/stimulere en hund, der stresser utroligt nemt...
Jeg *tror* at det er den bedste løsning at lufteturene i dagligdagen "kun"
er små og korte... og jeg kan mærke at Dise, selv når hun render frit, hele
tiden holder øje med mig - og ofte selv kommer og beder om en opgave
De eneste undtagelser, dvs, hvor hun ikke vil have opgaver, er ved stranden,
hvor hun har utroligt travlt med at lege med bølgerne ... og så
selvfølgelig, når hun møder en jogger ;-(

Mange vil undre sig over at vi, når nu vi har have, ikke bare lader hundene
rende ud og ind... men dels har vi to indekatte og dels har Sif ikke
(fysisk) godt af at være for meget sammen med en legesyg og fjollet
sheltie...

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 20:41

"Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message

> [...]
> rende ud og ind... men dels har vi to indekatte og dels har Sif ikke
> (fysisk) godt af at være for meget sammen med en legesyg og fjollet

Jeps, jeg glemte bare at spørge hvorfor - mine har jo fx hinanden netop til
det formål. Men jeg kan godt se pointen - hvis Dise er som Molly, så bliver
hun ved med at drille til hun får en reaktion.

:Pia

Fra : Ann K

Dato : 18-06-03 21:15

Hej Pia.
Så landede vi vist endelig det rigtige sted med vores hundesnak ;-D

>hvis Dise er som Molly, så bliver
hun ved med at drille til hun får en reaktion.

<> Nja... hun driller egentlig ikke... men hun vil _lege_!!!! Og leg for en
hyrderace er at... tadaaaa... hyrde ;)
Når Sif går stille og roligt og "lugter til blomsterne" kommer den lille
tornado rææææsende.. og hvis Sif ikke hurtigst muligt får gang i fusserne
vil Dise gerne hjælpe... ved snappe løs i Sifs ben ;-( Stakkels Sif er
bogstaveligt talt ved at skvatte omkuld!
Vi er simpelthen nervøse for at Sifs grimme muskelskade skal blive
forværret... med det i sidste ende uundgåelige resultat

Men lad os prøve at snakke nærmere om en frææææsedag, når vi mødes d 5/7...
hvis bare Dise hurtigt vil kunne se at Molly nok er den allersjoveste
legekammerat, der gider at lege et-tag-fat, så glemmer hun formentlig
hurtigt at Molly også er stor og overvejende *gys* sort

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 21:18

> [...]
> vil Dise gerne hjælpe... ved snappe løs i Sifs ben ;-( Stakkels Sif er
> bogstaveligt talt ved at skvatte omkuld!

Noget i den stil. Hoppe, hoppe udfald mod Max - hive i halsbåndet er en
favorit. Slippe igen og ræse i små cirkler omkring ham - nyt angreb. Indtil
han giver op og jagter hende lidt.

Spørgsmålet er så, hvis Molly og Dise mødes, om de kan blive enige om, hvem
der skal hyrde hvem.....

En rask løbetur i 100 meter cirkler alt hvad den kan trække er heller ikke
dumt.

Hvis Dise sad i bilen og i stod ud og legede og pjattede med mine - ville
hun så slet ikke blive misundelig eller tro på, det ikke var farligt? Nå,
men det kan vi diskutere d. 5. Så kan du jo selv se, hvordan de er.

:Pia

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-06-03 05:31

On Wed, 18 Jun 2003 11:09:18 +0200, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrote:

>Jeg synes det kunne være meget spændende at høre jer som har
>retrievere, ligesom jeg selv, går tur med jeres hunde.

Vi går tur med Sammy flere gange om dagen, men vi har ikke rigtigt et
mønster endnu.

Han er 5 måneder gammel, dette billede er fra da han var 4 måneder
gammel - http://www.ehlers.us/sammy1.jpg

Vi er heldige at have en baghave, og han bruger ca. 2 timer hver dag.
Vi går naturligvis også tur med ham, mindst to gange om dagen, ca.
30-40 minutter.

Derudover har han to gode legekammerater, som han leger med hver dag.
Dels vores nabos hund Jasmine (en pragtfuld 4 år gammel schæfertæve)
og dels en anden nabos hund Jordan (en ældre men meget legesyg
boxertæve). Vi er meget glade for, at han har mulighed for at have
legekammerater, det giver ham noget, som vi mennesker ikke kan...

Derudover har Sammy en kat http://www.ehlers.us/josie.jpg at lege med.
De er gode venner, selvom Sammy stadig kan finde på at jage hende
gennem hele huset. Men når jeg ser, hvor meget hun rent faktisk holder
af ham, gnubber snude med ham eller smyger sig op af ham, så ved jeg
at hun godt kan lide ham. Hun er bare træt af hans hvalpede væremåde

Jeg faldt lige over et hvalpebillede af Sammy. Golden Retriever hvalpe
er helt uimodståelige... http://www.ehlers.us/puppysammy.jpg

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://ehlers.us/mustang

Fra : Louise Viborg

Dato : 19-06-03 09:22

Hej Lars!
Hvor ser Sammy bare skøn ud! Tænk at vores bumlehovede også har set
sådan ud engang (selvom visse folk stadig tror han er en hvalp, bare
fordi han er lille af en Golden at være *fnys*).
Baluka leger også rigtig godt med vores katte, især vores pige på 7
mdr, BlueBell. De vasker hinanden og han gnasker hendes øre Det er
meget sjovt at se når de sådan tumler rundt sammen, og bestemt godt
for Baluka at have sådan en legekammarat når vi kun har en hund.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Lars Ehlers

Dato : 21-06-03 07:07

On Thu, 19 Jun 2003 10:21:37 +0200, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrote:

> [...]
>meget sjovt at se når de sådan tumler rundt sammen, og bestemt godt
>for Baluka at have sådan en legekammarat når vi kun har en hund.

Golden hvalpe er dejlige! Men det er alle hundehvalpe jo Det som
har betaget mig mest ved Sammy er hans væsen, ufattelig sød, sjov,
fræk, nysgerring og lærenem. Jeg ved, at det kan være svært at
adoptere et kæledyr, hvor man ikke ved, hvad der er sket tidligere i
deres liv. Sådan har vi det med vores kat, hun er meget, meget sød og
kælen, men hun har nogle gange reaktioner, som vi ikke rigtigt
forstår. Hun accepterer Sammy (okay, hun kan vældigt gode lide ham),
men hun reagerer meget negativt overfor andre (specielt voksne) hunde,
som er på besøg. Faktisk bliver hun totalt panikslagen, så vi lukker
hende som regel ud, hvis vi har gæster med hund.

PS: Lige nu har jeg Sammy liggende på mine fødder og Josie på skødet,
så kan man vel sige at familien er samlet

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://ehlers.us/mustang

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 19-06-03 13:16

Vi går med Sibelius (Norsk Buhund) 3 gange dagligt.

Kl. 7.30 Morgentur (15-20 minutter)
Kl. 16.00 Eftermiddagstur (Mindst 30 minutter, men oftest omkring en
time afhængig af hvor mange hunde vi møder på turen.)
Kl. 21.30 Aftentur (15-20 minutter)

Sibelius løber løs hele vejen.

På varme dage bytter vi rundt på eftermiddagsturen og aftenturen.

Derudover træner vi agility 1-2 gange om ugen og lydighed 1-2 gange om
ugen og så burde vi træne spor 1 gang om ugen, men det bliver ikke til
så meget i øjeblikket (kornet og græsset er for højt og der er ingen
stubmarker endnu).

Når vi er hjemme står døren åben, så han kan løbe ud og ind som det
passer ham.

Susanne og Sibelius

Fra : Louise Viborg

Dato : 19-06-03 14:09

Hej Susanne!
Undskyld, men hvad er en norsk buhund?

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 20-06-03 17:31

Hej Louise

Det er en mellemstørrelse spidshund.
Ca. 45 cm høj. Fåes i farverne sort, rød, grå og beige. I Danmark har
vi så vidt jeg ved kun den lyse variant.
Blev oprindeligt brugt som gårdhund i Norge. Alt efter hvilke linier
man vælger, så har de anlæg for hyrdning, jagt eller bare hyggehund.
Desværre er der ikke ret mange, der bruger dem til andet end
familie-/hygge-hund, så man hører ikke så meget om dem.

http://www.buhund.dk/
http://www.spidshundeklubben.dk/spidshundeklubben13/

mvh
Susanne & Sibelius