Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjemmelavet makro objektiv
Fra : Michael Holm

Dato : 17-06-03 20:42

Jeg har lavet et makro objektic (en extender) af et defekt Canon EF 28-90mm
objektiv.

Jeg prøvede at repearere objektivet, og pillede det fra hinanden. Først med
de 4 skruer som sidder på mounten. Det kom jeg ikke langt med (andet end at
pille alle dimserne og elekrtonikken ud af objektivet - incl. USM motor og
de 5-6 små blænde-blade) Så jeg samlede det igen, og fandt to meget små
huller på plastic ringen rundt om den foreste linse. Jeg borede dem lidt op,
og stak en skruetrækker i hver, og skruede den foreste linse af. I denne
tilstand fungerede linsen som macro, med blænde, auto-focus og det hele, men
desværre skygger objektivet meget (den stiller skarpt 1-2cm fra objektivet)
så jeg pillede alt det andet ud igen, indtil den bare var et stort hul med
en EF fatning.

Uden på dette skamferede objektiv har jeg så tapet mit Canon EF 28-135mm IS
USM, som så bruges som et manuelt objektiv. Desværre uden blænde
indstilling, som jo normalt foregår elektrisk.

Det virker fint, omend dybteskarpheden er minimal (1-2mm) se billeder fra
haven på www.gizwiz.dk/gallery/albums.php (klik Michaels pictures/makro)
Bemærk at billederne ligger i fuld opløsning (ca. 3000x2000) - De er taget
med et Canon EOS 10D. Klik photo properties i øverste højre hjørne for exif
info.

--Michael

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 18-06-03 08:49

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse

> Jeg har lavet et makro objektic (en extender) af et defekt Canon EF
28-90mm
> objektiv.

Hej

Det du har lavet er en mellemring, hverken en ekstender eller et
makroobjektiv, men det er da sjovt at eksperimentere med defekt udstyr, som
alligevel bare skal smides ud.
Du skal bare passe på at der ikke sker kortslutninger i de elektriske
overførsler !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Michael Holm

Dato : 18-06-03 09:12

hehe - undskyld forvirringen - jeg er blot en stakkels amatør

--M