Simlock
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 30-03-01 12:12

Hej

Man kan låse en mobiltelefon, så den kun kan bruges med en bestemt operatør
de første 6 måneder. Mit spørgsmål går på om det er operatøren eller nettet
den låser på?

Dvs. hvis man bruger TeleDanmark og skifter til Telmore (bruger TDMs net)?

Mvh

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-03-01 12:24

Peter Elmkvist Snabe skrev:

>Man kan låse en mobiltelefon, så den kun kan bruges med en bestemt operatør
>de første 6 måneder.

Ja.

>Mit spørgsmål går på om det er operatøren eller nettet
>den låser på?

Det er forskelligt. Nogle låser til nettet, nogle låser til selve
SIM-kortet, og nogle fungerer vist på en 3. måde. (Der er 4 SIM-låse,
en af dem mener jeg dog aldrig rigtig bruges.)

>Dvs. hvis man bruger TeleDanmark og skifter til Telmore (bruger TDMs net)?

Måske :) Lån en kammerats kort og prøv.
--
venligst
/Lasse

Send gratis SMS med bekræftelse: http://sms.fergusons.dk/

Fra : Erik Einum

Dato : 30-03-01 12:34

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev

> Det er forskelligt. Nogle låser til nettet, nogle låser til selve
> SIM-kortet, og nogle fungerer vist på en 3. måde. (Der er 4 SIM-låse,
> en af dem mener jeg dog aldrig rigtig bruges.)

* SIM-lås
* Operatør-lås
* Nettverks-lås
* Lands-lås

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-03-01 14:41

Erik Einum wrote:

> * SIM-lås
> * Operatør-lås
> * Nettverks-lås
> * Lands-lås

Er det også rækkefølgen som den står i NokiaTool??? Den man bruger til
at låse 3210eren med v5.36 op med

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Min forlovede og jeg søger en 2 værelses-lejlighed i Kbh.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-03-01 15:32

Carsten Riis skrev:

>Er det også rækkefølgen som den står i NokiaTool??? Den man bruger til
>at låse 3210eren med v5.36 op med

Nej, det er det ikke - jeg ved i hvert fald, at den øverste er
netværkslås.

Hvad er egentlig forskellen på netværk og operatørlås? Ja, jeg ved at
der er flere operatører end netværk, men netværkslåsen fungerer på den
måde, at den indeholder koden for netværket (faktisk kaldet
operatørkode, for at gøre det endnu mere forvirrende). Hvis SIM-kortet
har en anden operatørkode, så kan den ikke bruges. Men hvilke koder er
der for operatørlås?

Fra : Møgelmose

Dato : 01-04-01 16:17

Netværks lås betyder vel som navnet framgår at den kun kan bruge på det net
den er låst til dvs. at dem der kører på f.eks VIC's net også kan bruges med
telefoner der er låst med en VIC-netværkslås
Det var bare et gæt...

MVH.
Hans-Jacob
www.xr2.subnet.dk/348141.htm
www.logomanager.subnet.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-04-01 20:22

Møgelmose skrev:

>Netværks lås betyder vel som navnet framgår at den kun kan bruge på det net
>den er låst til dvs. at dem der kører på f.eks VIC's net også kan bruges med
>telefoner der er låst med en VIC-netværkslås

Korrekt, men det var ikke helt det jeg mente.

Hvorfor ikke _altid_ bruge operatørlås i stedet for netværkslås?
Hvilke koder ligger der i operatørlåsen?

I netværkslåsen er det _operatørkoden_ [1] der bruges til at vælge
hvilket netværk der skal være låst til.

[1] 238-01 f.eks. Operatørkoden er et lidt dårligt ord, da det er
netværket der er tale om.

Fra : Møgelmose

Dato : 01-04-01 20:51

Jeg tror at f.eks at hvis VIC låser en telefon som der er netværkslåst gør
de det fordi at de får penge af f.eks Telmore for at de bruger deres net
dvs. at de tjener næsten lige meget på at sælge telefonen selvom at den
bliver brugt på et at VIC's "låne-operatører" der bruger deres net.
Desuden får de jo stadig abonnement's prisen de første 6 måneder....

MVH.
Hans-Jacob
www.xr2.subnet.dk/348141.htm
www.logomanager.subnet.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-04-01 20:55

Møgelmose skrev:

> [...]
>dvs. at de tjener næsten lige meget på at sælge telefonen selvom at den
>bliver brugt på et at VIC's "låne-operatører" der bruger deres net.

Jeg tror IKKE de 'tjener næsten lige så meget' på at man bruger andre
selskaber. For det første er f.eks. Telmores priser lavere end VICs,
og Telmore skal jo også selv have en stor del af pengene...

>Desuden får de jo stadig abonnement's prisen de første 6 måneder....

Korrekt, men det ville de jo også gøre selvom telefonen slet ikke var
låst.
Og hvad f.eks med debitel, hvorfor sætte de ikke operatørlås på i
stedet for netværkslås? De får jo absolut intet ud af, at man f.eks.
bruger VIC, Telmore, WOL eller andre på VICs net.

Fra : Christian Hansen

Dato : 04-04-01 16:30

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mo1fct0qacb9ab97s4ou5di7qt9sq5bg98@tnews.inet.tele.dk..
..

> Jeg tror IKKE de 'tjener næsten lige så meget' på at man bruger andre
> selskaber. For det første er f.eks. Telmores priser lavere end VICs,
> og Telmore skal jo også selv have en stor del af pengene...

Blander mig lige lidt...
Det skal lige siges at Telemore betaler VIC, mere for mobil-samtaler som
ikke foregår i VIC's netværk, end "almindelige" kunder hos VIC. Så ja de
tjener da penge, men på lige dette punkt gør de ikke.

/Christian

Fra : Erik Einum

Dato : 30-03-01 14:55

"Carsten Riis" <carstenr@groenjord.dk> skrev

> Er det også rækkefølgen som den står i NokiaTool??? Den man bruger til
> at låse 3210eren med v5.36 op med

Det vet jeg ikke, jeg har ikke brukt programmet (har lastet det ned og
startet det, uten tlf tilkoblet, bare for å se det), jeg kjøper nemlig ikke
låste telefoner!

Jeg skrev de i den rekkefølgen det er "kraftigst" restriksjoner.

--
///Mvh. EE

Nokia 6210