Synopsis om sikkerhed
Fra : rondo

Dato : 30-03-01 12:22

Jeg står og skal i gang med en synopsis om sikkerhed på
datamtikeruddannelsens fjerde semester. Det var min tanke, at koncentrere
mig om hvordan man kan lægge en ring om virksomheden og så hvilke muligheder
der er for at påvirke virksomhedens systemer og data. Emnerne skulle være
Intern sikkerhed, ekstern sikkerhed (firewalls), datasikkerhed (Antivirus,
backup, RAID, validitet, etc), Fysisk adgang til maskiner (serverrum,
adgangskoder/passwords, etc) osv.
I denne forbindelse ville jeg høre, om der er nogle, der har nogle forslag
til relevant litteratur. Det må meget gerne være noget jeg kan finde på
nettet, så jeg ikke skal ud og investere min SU i alt for mange bøger.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 30-03-01 12:31
Fra : Alex Holst

Dato : 30-03-01 13:18

rondo <rondo@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
>Intern sikkerhed, ekstern sikkerhed (firewalls), datasikkerhed (Antivirus,
>backup, RAID, validitet, etc), Fysisk adgang til maskiner (serverrum,

Glem ikke uddannelse af personale, saa de forstaar hvorfor gode passwords er
vigtige, (nogen vil ogsaa skrive hvorfor anti-virus er vigtigt), at bruge
noget _andet_ end passwords til kritiske systemer, hvordan man genkender
forsoeg paa "social engineering", og andet. Dette kan vaere en del af en
regelmaessige sessions som alle skal igennem.

Der skal ogsaa vaere policies som kan haandhaeves af mennesker. Det bliver
svaert for dig at begraense dig, tror jeg.

http://www.nsi.org/Library/Terrorism/bombthreat.html
http://nces.ed.gov/pubs98/safetech/

Fra : Jakob Nilsson

Dato : 30-03-01 19:17
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 31-03-01 01:29

http://www.sans.org/infosecFAQ/index.htm
http://www.securityfocus.com/

Fra : Pia37

Dato : 09-04-01 19:16

Med hensyn til Antivirus..Firewall ..ect. kan du chekke på
http://www.nai.com
http://www.mcafeeb2b.com
http://www.pgp.com

god jagt