12 V strømforsyning til en computer?
Fra : Jan Jensen

Dato : 17-06-03 19:27

Hej,

Jeg vil gerne ha` min sejlbåd indrettet med en computer, men
her er kun 12 V DC tilstede.
Er her nogen der ved hvordan jeg modificerer en std. ATX
strømforsyning til 12V, eller hvor der evt. kan købes en sådan?

Jeg er ikke interesseret i en 220V converter, da strømtabene
vil blive for store. Ligeledes vil en bærebar ikke være "smart"
i dette tilfælde.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Lars K.

Dato : 17-06-03 20:14

> Jeg vil gerne ha` min sejlbåd indrettet med en computer, men
> her er kun 12 V DC tilstede.
> Er her nogen der ved hvordan jeg modificerer en std. ATX
> strømforsyning til 12V, eller hvor der evt. kan købes en sådan?

Prøv i dk.teknik.elektronik , men jeg tror ikke det er noget man lige
omstiller og om der findes sådan noget er nok tvivlsomt.

> Jeg er ikke interesseret i en 220V converter, da strømtabene
> vil blive for store. Ligeledes vil en bærebar ikke være "smart"
> i dette tilfælde.

Du skal overveje en bærbar da denne er designet til at anvende lidt strøm,
hvorimod en "normal" PC ikke er optimeret efter strøm men ofte efter pris og
hastighed.

Lars K. J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-06-03 20:48

"Jan Jensen" <blaaberg@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne ha` min sejlbåd indrettet med en computer, men
> her er kun 12 V DC tilstede.
> Er her nogen der ved hvordan jeg modificerer en std. ATX
> strømforsyning til 12V, eller hvor der evt. kan købes en sådan?

Vil du lave en psu om, så den kan køre på 12 v???

Glem det, du skal også bruge -12v og en særdeles stabil 5v/3v, så det er ikke
noget, man bare lige gør.

> Jeg er ikke interesseret i en 220V converter, da strømtabene vil blive for
store

Men det er ikke desto mindre den eneste måde at gøre det ordentlig på. Hvis du
bygger en pc, der kan klare sig med en 110 watt psu, så er det tab ikke særlig
stort.

Men denne debat er helt OT, så jeg har sat fut til dk.edb.hardvare

Claus

Fra : Niels Kongshøj

Dato : 17-06-03 21:04

Hej Jan

Giv ikke op; jeg har set det på en hjemmeside fra et dansk elektronikfirma
engang. Så vidt jeg husker var prisen omkring 2000 kr. Prøv at spørge på
Ingeniørens hjemmeside (www.ing.dk) under forumet for elektronikdebat. Jeg
mener, at det var her jeg så henvisningen til det firma, der forhandler
strømforsyningen for et par år siden. Det kan jo være, at den hjælpsomme
person fra dengang stadig følger dette forum.

Niels Kongshøj

Fra : Jan Jensen

Dato : 17-06-03 21:10

> [...]
> strømforsyningen for et par år siden. Det kan jo være, at den hjælpsomme
> person fra dengang stadig følger dette forum.

Tak for opmuntringen, og tippet
Det ku` jo være så skønt med en Pc ombord, til at underholde ungerne på
vej til Sverige!

Jeg er næsten nået til at en konverter må være løsningen, der bliver nemlig
også et
problem med LCD skærmen. Jeg vil måle mig lidt frem, og se hvor effektivt
det
hele bliver.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Carsten Holck

Dato : 17-06-03 22:32

Jan Jensen wrote:

> [...]
> nemlig også et
> problem med LCD skærmen. Jeg vil måle mig lidt frem, og se hvor

ComputerCity solgte nogen F@milyNetPC for noget siden (for 1995.-) - dens
PSU er faktisk næsten 12 only ud, bortst fra +5V til standby. +/-5V mv.
genereres på MB'et - så den ville være relativ simpel at modificere. Jeg
kørte på et tidspunkt (mens jeg ventede på en ny PS) på en 12V forsyning. og
det kørte OK. - og den er billig, så det ikke gør så meget at den nok går
relativt hurtigt til i saltvands miljøet - det er ikke noget rart miljø for
elektronik

/carsten

Fra : "Troels Hansen

Dato : 17-06-03 21:56

For ca. en 2 års tid siden havde jeg kontakt til et firma, vistnok
japansk der fremstillede og solgte 12v atx psu'er, men kan desværre ikke
huske hvad de hed, men en simpel søgning på nettet gav mig da denne
liste....
http://www.tabletpclinks.com/link_directory/12_volt_computer_power_supply.html
hvor der bl.a. var link til denne
http://www.citadeltechnology.com/citadel/dcps.html

prøv at kontakt dem, eller nogle af de andre fra listen

Fra : Jan Jensen

Dato : 18-06-03 19:44

Hej alle,

Tak for inspirationen og linkene, der er lidt at gå i gang med

Venlig hilsen Jan Jensen