Bidt af vores hvalp
Fra : Jonas

Dato : 17-06-03 19:10

Hej Gruppe

Min kone er blevet bidt af vores 9 ugers Lhasa apso. Det skete da min kone
havde hvalpen oppe i sofaen.
Hvalpen puttede ved siden af min kone alt imens hun kælede for hvalpen. Lige
pludselig havde hvalpen drejet sit hoved og sat tandsættet i min kones arm.
Det hele foregik lynhurtigt og min kone nåede ikke at reagere før hun
mærkede smerten i sin arm.
Der var ikke tale om et hvalpebid i forbindelse med en leg, så min kone er
ret chokeret.

Hvordan skal vi forholde os overfor den for os overraskende adfærd?

Jonas

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-06-03 19:44

On Tue, 17 Jun 2003 20:10:02 +0200, "Jonas"
<jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> wrotd:

> [...]
>ret chokeret.
>
>Hvordan skal vi forholde os overfor den for os overraskende adfærd?

,,,er der ikke en specialklub for racen hvis ikke herhjemme så i
udlandet hvor i kan snakke med dem ? hvad har racen været brugt til
avlet til i tidernes morgen ? måske der er en forklaring på adfærden
hvis man undersøger det ? Hvis en hund nogensinde bed mig med fuldt
overlæg og samtidig hårdt i en situation hvor jeg kælede med den så
ville jeg tage meget hårdt fat i den til den forstod at den havde
gjort noget forkert ,det er helt sikkert den slags skal de ikke slippe
af sted med,det gælder om at være konsekvent. men jeg kunne godt
forestille mig at man bliver meget overrasket og ikke når at reagere,
og hvad er så grunden til det, men slå koldt vand i blodet det kan
også være at hun har kælet den et sted hvor det gjorde ondt måske har
den slået sig eller ligende, men så ville det jo have virket som om at
det gjorde ondt på den ?men jeg skal ikke kunne udtale mig alt for
meget når jeg ikke kender racen. Men start med at undersøge hos nogen
der ved noget om racen og forhør jer ikke kun et enkelt sted.

Fra : Jonas

Dato : 18-06-03 14:56

Hej Punish

Jo der er en klub for Lhasa apso herhjemme, og vi er i gang med kontakten.
Samtidig har vi slået koldt vand i blodet. Vi har længe ønsket os en hund,
så vi vil meget gerne have det til at fungere med vores hvalp.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 17-06-03 20:11

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> ret chokeret.
>
> Hvordan skal vi forholde os overfor den for os overraskende adfærd?

Hej

Det var dog en træls oplevelse Men jeg tror nu ikke, at I behøver at
fortvivle helt over jeres lille hvalp - der kan være mange årsager til det,
der skete.

Hvilke signaler sendte hvalpen før den bed? Måske har den følt, at din kone
holdt den fast eller var for tæt på? Hun kan have gjort noget, der gjorde
ondt eller var ubehageligt....

Det kan også have været for at starte lidt sjov - måske for lige at prøve
tandsættet af - det gør hvalpe jo, og i den forbindelse er det vigtigt at
lære dem bidehæmninger. Hvis hvalpen bider, hyler I, ligesom dens søskende
ville have gjort, og stopper leg/kæl i en periode (en slags timeout på
f.eks. 30 sek.). Hvis den bliver alt for vild, går I simpelthen ind i et
andet rum (eller stiller jer op på en stol, hvor den ikke kan nå jer) et
øjeblik indtil den falder til ro igen.

Nogen hunde "hyggetygger" også i folk, mens man nusser, men den slags gør
langt mere ondt med en hvalp, der har skarpe tænder og ikke ved, hvor hårdt
man "må" bide....

Prøv at holde øje med, hvilke signaler hvalpen sender, før den bider (hvis
den altså gør det igen) og reagér på dem (træk jer væk, hvis den knurrer
osv.)

-Trine

Fra : Jonas

Dato : 18-06-03 14:52

Hej Trine!

> [...]
>
> Det var dog en træls oplevelse Men jeg tror nu ikke, at I behøver at
> fortvivle helt over jeres lille hvalp - der kan være mange årsager til

J: Ja en rigtig træls oplevelse, men min kone er ved bedre mod i dag og vi
vælger at fokusere på det positive som hvalpen kan.
F.eks er den god til at sige til når den skal ud og så kan vi have den ud at
køre uden problemer :)

> Hvilke signaler sendte hvalpen før den bed? Måske har den følt, at din
kone
> holdt den fast eller var for tæt på? Hun kan have gjort noget, der gjorde
> ondt eller var ubehageligt....

J: Hvalpen puttede et stykke væk fra min kone og hun aede den blidt på
ryggen.

> [...]
> f.eks. 30 sek.). Hvis den bliver alt for vild, går I simpelthen ind i et
> andet rum (eller stiller jer op på en stol, hvor den ikke kan nå jer) et

J: Takker for de gode råd. Min kone havde lige aktiveret hvalpen ude på
græsplænen og hun havde taget den med ind fordi den var blevet træt.
Hun troede derfor også at hvalpen var tæt på at falde i søvn, da hun aede
den.

> Nogen hunde "hyggetygger" også i folk, mens man nusser, men den slags gør
> langt mere ondt med en hvalp, der har skarpe tænder og ikke ved, hvor
hårdt
> man "må" bide....

J: Ja de gør avs...de små syle!

> Prøv at holde øje med, hvilke signaler hvalpen sender, før den bider (hvis
> den altså gør det igen) og reagér på dem (træk jer væk, hvis den knurrer
> osv.)

J: Det vil vi gøre!

Jonas :)

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 15:29

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> wrote in message news:3ef06e8f$0$248

> J: Hvalpen puttede et stykke væk fra min kone og hun aede den blidt på
> ryggen.

Jeg tror måske "bare" din kone er blevet forskrækket. En hvalp kan
lynhurtigt vende sig og sætte tænderne i det nærmeste bevægelige - fordi det
er sjovt. Og det gør meget ondt uanset om den næsten kun strejfer. Hvis ikke
hvalpen har knurret eller prøvet at trække sig forud for biddet, tror jeg
ikke I skal lægge for meget i det. Blot blive ved med blidt at tilrettevise
den, vise det gør ondt ved at hyle, og derefter stikke noget tilladt i
munden på den.

:Pia

Fra : Jonas

Dato : 18-06-03 17:16

..

> [...]
tilrettevise
> den, vise det gør ondt ved at hyle, og derefter stikke noget tilladt i

Nej hvalpen knurrede ikke og trækkede sig heller ikke forud for biddet.

Jonas :)

Fra : Anja R.

Dato : 18-06-03 17:03

Jonas wrote:
> Hun troede derfor også at hvalpen var tæt på at falde i søvn, da >hun
aede den.

Kunne det ikke tænkes, at den blev forskrækket? Det lyder da meget
sandsynligt, hvis den var ved at falde hen...

Fra : Jonas

Dato : 18-06-03 17:18

"Anja R." <SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne det ikke tænkes, at den blev forskrækket? Det lyder da meget
> sandsynligt, hvis den var ved at falde hen...

Jo det kunne faktisk godt være. Det kan ikke afvises.
Vi lader tvivlen komme hvalpen tilgode og forsætter vores hjemmestrikkede
undervisning :)

Jonas

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 18-06-03 17:35

> Jo det kunne faktisk godt være. Det kan ikke afvises.
> Vi lader tvivlen komme hvalpen tilgode og forsætter vores hjemmestrikkede
> undervisning :)

Hej,

Jeg tror det er meget sandsynligt at hvalpen er blevet forskrækket. Hvis
hvalpen ellers ikke har vist tegn på aggressivitet, eller knurret af jer,
ville jeg tage det helt roligt. Vi andre kan jo også blive forskrækkede og
hoppe ½ meter op i luften

mvh
-Benedikte

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-06-03 08:51

> Vi lader tvivlen komme hvalpen tilgode og forsætter vores hjemmestrikkede
> undervisning :)

Hej Jonas

Gør endelig det - Man skal passe på ikke at overanalysere og overfortolke
alting som vi måske er nogle her i gruppen der har tendens til. Opdragelse
behøver jo ikke ligefrem at være baseret på videnskab; sund fornuft slog jo
til i tusindvis af generationer inden videnskab blev opfundet, og det er vel
heller ikke andet end en variation af vores yngelplejeinstinkt vi dyrker i
hundeholdet?

/Kim

Fra : Jonas

Dato : 19-06-03 15:17

> [...]
vel
> heller ikke andet end en variation af vores yngelplejeinstinkt vi dyrker i

Ja, jeg tror, at vi er faldet i fælden med at overanalysere. Vi har i tiden
inden hvalpe-købet, læst bøger og info på nettet om opdragelse af hunde.
Der er ganske vist megen viden at hente, men vi blev også sommetider
forvirrede. Dertil kommer alle de gode råd fra omkredsen.
Man kan godt fare vild i de videnskabelige begreber og de gode råd, således
at man glemmer sin sunde fornuft :)

Jonas

Fra : Winther

Dato : 18-06-03 22:17

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ret chokeret.
>
> Hvordan skal vi forholde os overfor den for os overraskende adfærd?

Tror i selv på at en 9 ugers hvalp bider fordi den er ondskabsfuld? Stop nu
lige.

Vh. Winther

Fra : Jonas

Dato : 18-06-03 22:35

> Tror i selv på at en 9 ugers hvalp bider fordi den er ondskabsfuld? Stop
nu
> lige.
>
> Vh. Winther

Vi er første gangs hundeejere, så prøv om ikke du kan bære over med os
mindre vidende

Jonas

Fra : Kirsten Olsen

Dato : 18-06-03 23:39

On Wed, 18 Jun 2003 23:34:42 +0200, "Jonas"
<jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> wrote:

>Vi er første gangs hundeejere, så prøv om ikke du kan bære over med os
>mindre vidende

Søs Jensen har skrevet en god artikel om emnet:

Hjælp, hvalpen bider:

http://www.hunde-info.dk/hvalpbid.shtml

Held og lykke med den lille ny
Kirsten

Fra : Pia J

Dato : 19-06-03 07:47

og her er et lille billede af, hvor drabeligt det kan gå til. Tro mig, de
hygger sig:

http://fantopia.com/molly/files/110602b.html

:Pia

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-06-03 08:45

> og her er et lille billede af, hvor drabeligt det kan gå til. Tro mig, de
> hygger sig:
>
> http://fantopia.com/molly/files/110602b.html

Stakkels gamle hund der får 'bank' af en grønskolling!
Kim

Fra : bettina

Dato : 23-06-03 07:26

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> og her er et lille billede af, hvor drabeligt det kan gå til. Tro mig, de
> hygger sig:
>
> http://fantopia.com/molly/files/110602b.html
>
> :Pia

hov Pia, hvad er det nu for en vidunderlig lille ridgeback-herre der leges
med på nogen af de andre billeder??

bettina

Fra : Pia J

Dato : 23-06-03 16:12

"bettina" <bep@bep.dk> wrote in message

> hov Pia, hvad er det nu for en vidunderlig lille ridgeback-herre der leges
> med på nogen af de andre billeder??

Det er Jo-Anns Auri (kennel Kuzonga) som er 2 dage ældre end Molly. De var
rigtig pot og pande den dag.

:Pia

Fra : Jonas

Dato : 19-06-03 15:08

> Søs Jensen har skrevet en god artikel om emnet:
>
> Hjælp, hvalpen bider:
>
> http://www.hunde-info.dk/hvalpbid.shtml
>
> Held og lykke med den lille ny
> Kirsten

Hej Kirsten

Tak for linket, som opklarer vores spørgsmål/bekymring :)

Jonas

Fra : Mars

Dato : 20-06-03 19:50

Du skriver at hunden er 9 uger !!!!!!!!!!!! det er da meget normalt at en 9
ugers hvalp bider ! jeg kan ikke se at det er et problem, andet en at man
skal selvfølgelig irettesætte hunden (læs NEJ!!) eller lign.

Ms

Fra : Jonas

Dato : 20-06-03 20:41

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ugers hvalp bider ! jeg kan ikke se at det er et problem, andet en at man
> skal selvfølgelig irettesætte hunden (læs NEJ!!) eller lign.

Uha det var mange udråbstegn.....talte du dem??

Vi er som tidligere skrevet første gangs hunde-ejere og vores erfaringer er
derfor ret begrænset på nuværende tidspunkt.
Vi så et problem, men Kirsten henviste til en artikel som har hjulpet os, og
Anja gav et bud på hvad der kunne ligge bag bidet.
Hvis vi følte at vi havde et problem, er det så ikke bedre at lufte sin
tvivl her og dermed blive mere oplyst....i stedet for at lade tvivlen nage.
Det ville hverken være fair overfor os eller hvalpen.

Jonas