Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Effektivt / output
Fra : Jesper

Dato : 17-06-03 18:38

Jeg kan se Fuji generelt skrevet et tal som effektivt antal pixels og så ca.
det dobbelte i output pixels.. Er det ikke ren snyd? De dobbelte pixels er
vel ikke mere værd end hvad ethvert tegneprogram kan lave?

Ex:
Fujifilm FinePix F601 Zoom
Afløseren af F.A. Porsche kameraet. 3. generation af Super CCD. 3.1
Megapixel effektive pixel. 6.03 output Megapixel (2832 x 2128).
--
Jesper

Fra : .J.S...

Dato : 17-06-03 19:14

"Jesper" <{no_}news@skydiver.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Afløseren af F.A. Porsche kameraet. 3. generation af Super CCD. 3.1
> Megapixel effektive pixel. 6.03 output Megapixel (2832 x 2128).

Det er mere kompliseret .

En traditionel matrix ccd har f.eks for det som kaldes en 4Mpixel ccd, 1M
Røde, 2M Grønne og 1M Blå Pixels.
Ved hjælp af noget bayer interpolation blander/gætter man sig så frem til 4M
pixels.
Det kunne man også kalde snyd, da der jo ikke er 4Mpixels af hver farve, men
det er den generelt accepterede måde at opgive antal Mpixels på.
En ulempe ved en matrix er at man får bedst opløsning diagonalt og ringere
opløsning lodret/vandret.
(der skulle være flest vandrette og lodrette linier i typiske billeder...)

I Fujis chip er de enkelte pixels ottekantede og sidder i et bikube lignende
mønster. Det giver mulighed for at opnå bedre opløsning lodret/vandret, men
det kræver at man genererer dobbelt så mange pixels.
En 3M pixel fuji chip har bedre opløsning end en 3M pixel matrix chip, men
dog ikke på højde med en 6M pixel matrix chip som fil størrrelsen kunne
antyde.

mvh/JS

Fra : Esben

Dato : 17-06-03 23:02

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> I Fujis chip er de enkelte pixels ottekantede og sidder i et bikube
lignende
> mønster.

Hvordan kan en pixel være ottekantet?

--
Esben

Fra : Esben

Dato : 17-06-03 23:07

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> lignende
>
> Hvordan kan en pixel være ottekantet?

Nå, her var lidt info - dog om 4. generation
http://www.avm.dk/Nyheder/2003_02/Fuji_SR/Fuji_SR.html

--
Esben