WMA filer?
Fra : steffen martin

Dato : 17-06-03 17:51

hej Gruppe,

Nogle der kender til WMA formatet? Jeg har en MP3-spiller der kan afspille
WMA og MP3, men MP3 filerne er ret store og jeg håbede på at WMA er
mindre...?

Takker

Steffen

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-06-03 18:12

"steffen martin" <steffen@XXXsteffenmartin.dk> wrote in message
> Nogle der kender til WMA formatet? Jeg har en MP3-spiller der kan afspille
> WMA og MP3, men MP3 filerne er ret store og jeg håbede på at WMA er
> mindre...?

WMA-formatet skulle være lidt bedre end MP3-formatet, dvs. at du kan få
bedre lyd ved samme bitrate (størrelse) eller samme lyd ved en lavere
bitrate. Du kan selvfølgelig også altid gøre MP3-filer mindre. Jeg vil gætte
på, at du på mange afspillere med standard-earplugs'ene næppe kan høre
forskel på 128 og 192kbps.

/Nikolaj

Fra : steffen martin

Dato : 18-06-03 08:37

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gætte
> på, at du på mange afspillere med standard-earplugs'ene næppe kan høre

Hvorledes kan jeg gøre en MP3 mindre?

vh
Steffen

Fra : Peter G

Dato : 18-06-03 21:49

steffen martin skrev:

> Hvorledes kan jeg gøre en MP3 mindre?

Du transkoder (med relativt større kvalitetstab til følge) den til en anden
bitrate og/eller format.
En analogi kunne være at sætte en ny maler til at replikere Mona Lisa på et
mindre lærred.

Transkodning er generelt en dum ide.

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål).

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 17-06-03 18:28

Windows Media Audio.
Microsofts lydformat. Har en metalisk mislyd efter min erfaring.
At det til med er lukket og Microsoft ejer det gør det ikke mere interessant
efter min mening.
Eller sagt lige ud. WMA er det arveste lort - WMA er her ikke for din skyld,
men for Microsoft og industriens skyld.
Den eneste grund til at din afspiller kan afspille WMA er fordi Microsoft
fedter som bare pokker for producenterne.

Hvis jeg lige må kigge lidt i min subjektive krystalkugle....
Det eneste lovende alternativ til MP3 jeg ser er Ogg Vorbis. Et åbent
lydformat. Se www.vorbis.com
Flere bærbare afspillere understøtter dette format. KaZaa, WinMX, eDonkey,
etc... spiser det også out-of-the-box, det samme gælder Winamp og alle andre
store medieafspillere. Virgin Radio og BBC streamer deres netradio i dette
format.
Formatet lyder faktisk hamrende godt ved 80 kbit - fuldt på højde med 128
kbit MP3.
Og derved næsten halv størrelse.... not bad.

Ellers er der mp3PRO, men det er også ekstremt styret og koster penge at
bruge.

/Niels

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-06-03 18:51

"Niels Buus Christensen" <spaam.mail@nielsbuus.dk> wrote in message

> Hvis jeg lige må kigge lidt i min subjektive krystalkugle....
> Det eneste lovende alternativ til MP3 jeg ser er Ogg Vorbis. Et åbent
> lydformat. Se www.vorbis.com

Ja, Ogg er særdeles lovende, men det er der vist noget nær enighed om her i
gruppen. Nu må det bare godt holde op med at være lovende og gøre noget ved
det i stedet

> Flere bærbare afspillere understøtter dette format.

Aha, det var der ikke, da jeg købte player. Jeg venter stadig på, at den nye
Firmware til min Pontis SP-600 kommer ud...

> [...]
> Og derved næsten halv størrelse.... not bad.
>
> Ellers er der mp3PRO, men det er også ekstremt styret og koster penge at

Ja, det er godt, at det ikke har fået for meget fat. I flere tests har Ogg
klaret sig bedre end alle de andre formater, og hurra for det

/Nikolaj

Fra : Martin Seebach

Dato : 17-06-03 19:24

Niels Buus Christensen wrote:
> Det eneste lovende alternativ til MP3 jeg ser er Ogg Vorbis.

> Flere bærbare afspillere understøtter dette format.

Hvilke? På www.vorbis.com er seneste nyt at
Positron-integer-only-softwaren til Neuros playeren er gået i beta?

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 18-06-03 17:46

http://wiki.xiph.org/VorbisHardware

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 18-06-03 22:03

> http://wiki.xiph.org/VorbisHardware

Bærbare afspillere? Vil du kalde PDA'er bærbare afspillere? Resten er jo
større end det. Derudover er der jo masser af projekter, men jeg venter som
nævnt stadig på Pontis

/Nikolaj

Fra : Adonai

Dato : 17-06-03 22:15

Niels Buus Christensen skriver:
WMA er det arveste lort - WMA er her ikke for din skyld,
> men for Microsoft og industriens skyld.

Så er det vist sat på plads
Hvordan laver men en WMA fil om til .wav ?
mvh
Adonai

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-06-03 22:52

"Adonai" <adonai@stofanet.dk> wrote in message

> Hvordan laver men en WMA fil om til .wav ?

Det bør du kunne gøre med winamp. Den har en wave-writer plugin eller noget
i den stil. Der står vist lidt om den i vores glorværdige OSS/FAQ.

/Nikolaj

Fra : [8000]HH

Dato : 18-06-03 11:56

> Hvordan laver men en WMA fil om til .wav ?

Kan på det varmeste anbefale dMc (http://www.dbpoweramp.com). Kan konvertere
til og fra alle de formater du lyster, via codecs du henter fra deres side.
Når det er installeret kan du højreklikke på din WMA og vælge "convert to.."
og herefter mp3, ogg, wave eller hvad du lyster.

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 18-06-03 15:31

"Adonai" <adonai@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> WMA er det arveste lort - WMA er her ikke for din skyld,
>
> Så er det vist sat på plads
> Hvordan laver men en WMA fil om til .wav ?

:)
Som HH siger, så brug dMC. Det bruger jeg også. Alletiders program.
Hvis programmet alligevel ikke acceptere din WMA-fil er det normalt fordi
den er DRM-kodet. En form for kopibeskyttelse Microsoft har udviklet...

/Niels

Fra : -V-

Dato : 18-06-03 02:01

> [...]
> 128 kbit MP3.
> Og derved næsten halv størrelse.... not bad.

Spørgsmål: jeg har lige anskaffet mig en brugt 20 GB iPod, som jeg er og
bliver ekstremt glad for.

Jeg har forsøgvis rippet min Justin Timberlake i tre forskellige bitrates,
og vil så prøve at høre forskel på 128, 192 og 340 kbs.
128 kbs er standard for de fleste, men mine ører og veludviklede musikalitet
fordrer naturligvis bedre detaljeringsgrad, hvorfor jeg synes at kunne høre
forskel på 128 og 92 kbs (med de medfølgende propper).
Men lyver jeg bare for mig selv?

Er der andre af dette agtværdige forums brugere, som har lavet samme eller
tilsvarende test og kan høre forskel?

-V-

Fra : Hauge

Dato : 18-06-03 09:18

Hejsa

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> Jeg har forsøgvis rippet min Justin Timberlake i tre forskellige bitrates,
> og vil så prøve at høre forskel på 128, 192 og 340 kbs.

320 kbps velsagtens ?

> [...]
høre
> forskel på 128 og 92 kbs (med de medfølgende propper).

Ved ikke hvormeget man kan høre forskel i et par pap-propper, men jeg har
100% droppet 128 på mit hjemmeanlæg, bruger mindst 192 og Fraunhoffer codec
i HQ, den er der ikke nogen der kan slå.
Til krævende musik bruger jeg 256, og der er forskel på 192 og 256, jeg
troede heller ikke på det i sin tid, men efter lidt lyttetest, er der ret
meget forskel at høre, selv for en gammel ged som mig (34).
Brugte før et Live! 5.1 lydkort, digital til min THX forstærker, men har
skiftet lydkort til et Trust 514DX, der har en del bedre lyd end Live!, men
ikke så meget bralder som midi-soundfonts, men skal man ikke bruge det, så
er det ligegyldigt.

I WinAmp bruger jeg MAD codec plugin, den lyder en del bedre end WA's egen
dekoder, meget mere klar, det gør endda at 128 lyder godt.

Mvh Hauge

Fra : -V-

Dato : 18-06-03 11:39

Hauge wrote:

> 320 kbps velsagtens ?

Jaja, skrivefejl. Endnu engang.

> [...]
>
> I WinAmp bruger jeg MAD codec plugin, den lyder en del bedre end WA's
> egen dekoder, meget mere klar, det gør endda at 128 lyder godt.

A'vaffe'noed?!!!!!

-V-

Fra : Hauge

Dato : 18-06-03 18:04

Hejsa

> A'vaffe'noed?!!!!!

Hvad er det du ikke forstår?
Ja jeg snakker ikke om små afspillere, som du nok har forstået, men mere omd
et generelle i MP3..
Men hvis der var noget specielt du ikke forstod, som du gerne vil forstå, så
klip lidt bedre næste gang..

/Hauge

Fra : -V-

Dato : 19-06-03 01:20

Hauge wrote:
> [...]
> mere omd et generelle i MP3..
> Men hvis der var noget specielt du ikke forstod, som du gerne vil

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal tolke din tone?

Jeg forstod ikke en brik af dit indlæg, fordi mit kendskab til codec's,
encoders og bitrates er stærkt begrænset.
Derfor min kommentar, som ikke var møntet på dit kendskab eller din
kompetence udi lydkvalitet.

Hvad jeg derimod fik noget ud af var Niels Buus Christensens indlæg længere
nede.
Jeg skal lige læse det igennem nogle gange, så kan det være at det synker
ind.

-V-

Fra : Hauge

Dato : 19-06-03 02:18

Hejsa

> Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal tolke din tone?

Ok, kan se den kan tolkes som negativ, det var ikke meningen, sorry.

> Jeg skal lige læse det igennem nogle gange, så kan det være at det synker
> ind.

Jeg vender lige tilbage senere, er på vej i seng, op og på arb. igen kl 6.

/Hauge

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 18-06-03 16:26

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
høre
> forskel på 128 og 92 kbs (med de medfølgende propper).

Nej, du lyver ikke. Jeg har selv fortaget en test. Har har jeg brugt et
problematisk Moloko-nummer. Med problematisk betyder det at sangen er svær
for MP3 og andre komprimerede formater at gengive korrekt. Jeg valgte
Moloko's "Time is now" fordi jeg mener at den har en fyldig klang, nogle
fyldige lyse vokaler og nogle fine special lydeffekter. Det gør det lettere
at afsløre hvornår encoderen kvajer sig.

Mht. til encodere. Hvad er en encoder? En encoder er den ene halvdel af et
codec. Codec står for "enCOder DECoder".
En lyd-encoder er et stykke software som kan tage et lydsignal og gemme det
i et lydformat. Fraunhofer encoderen gemmer i mp3-format, og det er jo
enormt heldigt eftersom det netop er det format vi skal bruge. Nu snakker
jeg så også om en Decoder. Det er (overraskende nok) et stykke software som
kan tage et lydformat og gøre det til et lydsignal. Så når du gemmer bruger
du en ENCODER og når du lytter bruger du en DECODER.

Der findes et væld af MP3-encodere, de 2 mest populære (bedste) hedder
Fraunhofer og LAME. LAME er, trods sit navn, opfattet af mange som værende
den bedste mp3-encoder. Ved 160 kbit og der over vil jeg anbefale Lame. Til
128 kbit eller lavere anbefaler jeg Fraunhofer. Fraunhofer lyder også godt
ved 192 kbit, men sammenligner man en 192 kbit Fraunhofer MP3 med en 192
kbit Lame MP3, så er de fleste eksperter(læs: folkene på
www.hydrogenaudio.org) enige om at Lame er bedst.

Jeg synes ikke LAME lyder alt for godt ved 128 kbit, her får man et bedre
resultat med Fraunhofer.

Udover at være den generelt bedste mp3-encoder har LAME også en anden fordel
over Fraunhofer. Den er gratis.
Fraunhofer koster penge. Den findes dog i nogle betalings-programmer. Blandt
andet musikprogrammet CoolEdit og brænder programmet Nero bruger
Fraunhofer-encoder når de gemmer i MP3. iTunes bruger også Fraunhofer som
mp3-encoder.

Valget af encoder er altså vigtigt for at du opnår en god kvalitet og undgår
mislyde, støj eller farvning af lyden.

Gå i store buer uden om BLADE og XING encoderne. De producerer ofte nogle
dårlige MP3-filer, og udnytter den bitrate de får tildelt (f.eks 192 kbit)
alt for dårligt. En 160 kbit LAME-mp3 kan derfor NEMT lyde bedre énd en 256
kbit XING mp3.

Når filerne er skabt skal de afspilles. Her bruges som sagt en decoder. Min
erfaring siger mig at valget af decoder er irrelevant. MP3-filen er jo
skabt, decoderen skal blot genskabe et lydsignal fra den - det burde være
lige ud af landevejen. Sådan har mine ører det i hvert fald. De kan ikke
høre forskel på om en mp3-fil afspilles med MAD-decoder, mpg123-decoder,
fraunhofer-decoder eller hvad nu ellers der findes. Måske vil nogen af de
kloge hoveder træde til og be- eller afkrafte min teori...?

Nå - men for at komme tilbage til bitraten. Da' jeg lavede min (blind)test
med Moloko og brugte L.A.M.E, kom jeg frem til at jeg kunne udpege 96, 112,
128 og 160 kbit udgaverne fra originalen. 192, 224 og 256 kunne jeg ikke
udpege. Jeg har senere prøvet samme test, men med Madonna's "Express
Yourself". Her lå skæringspunktet mellem 128 og 160 kbit.

Altså : Det er forskelligt fra sang til sang hvilken bitrate der skal til
for at få den korrekte lydgengivelse. Bitraten kan signalere hvilken
kvalitet vi er på, men er ingen præcis indikation. Valg af encoder er også
væsentligt.

Forvirrer jeg?

/Niels

Fra : -V-

Dato : 19-06-03 01:21

> [...]
> til for at få den korrekte lydgengivelse. Bitraten kan signalere
> hvilken kvalitet vi er på, men er ingen præcis indikation. Valg af

Nej, tværtimod - og many thanks for det.
Glimrende indlæg.

-V-

Fra : Hauge

Dato : 19-06-03 02:21

Hejsa

> Udover at være den generelt bedste mp3-encoder har LAME også en anden
fordel
> over Fraunhofer. Den er gratis.

Undrer mig over at folk snakker om "gratis" codec, når man er i fuld gang
med at pakke flere hundrede numre ned, som for de flestes vedkommende
alligevel ikke er til eget brug, og så snakke om codecen til måske 1000 kr.
er lovlig eller ej !.

Mvh Hauge

Fra : Otto J.

Dato : 19-06-03 17:03

> [...]
høre
> forskel på 128 og 92 kbs (med de medfølgende propper).

Absolut ikke. 92 kbps er decideret ubrugeligt til hifi-brug, og kan meget
nemt udpeges uden behov for A/B test. Det sker ind imellem at nogle af mine
venner tager nogle skiver med når jeg holder fest, og det er ikke så
sjældent at en sang eller to er taget fra en 92 kbps MP3. Når det sker
skifter jeg hårdt og brutalt nummer, det er til at blive vanvittig af at
høre på...

Og så er der selvfølgelig lige de indspilninger der af en eller anden grund
SKAL lyde som om den har været en tur gennem 92 kbps...

Mvh. Otto

Fra : Hauge

Dato : 19-06-03 18:37

Hejsa

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> sjældent at en sang eller to er taget fra en 92 kbps MP3. Når det sker
> skifter jeg hårdt og brutalt nummer, det er til at blive vanvittig af at

Tror du ikke der menes 192kbps, da 92 ikke sådan lige findes der hvor jeg
kommer til dagligt?

Mvh Hauge

Fra : -V-

Dato : 20-06-03 02:15

Hauge wrote:
> Hejsa
> Tror du ikke der menes 192kbps, da 92 ikke sådan lige findes der hvor
> jeg kommer til dagligt?

Da '92' er taget fra min oprindelige post kan jeg bekræfte at jeg fik en
spasme i hånden, hvorunder ettallet gik sønde. Der skulle naturligvis have
stået '192' kbs'.

-V-

Fra : neets

Dato : 17-06-03 22:28

Lige et par enkelte ord om wma.
Hvis man sammenligener med mp3 ved samme bitrate, så synes jeg konkurrencen
holder - og den seneste Media Player (9-series) kan ovenikøbet konvertere til
wma lossless!

Minus'et ved wma er vel, at man næppe kan høre det ret mange steder end ved
sin egen computer...