ASUS A7N8X Deluxe RAM indstillinger
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-06-03 17:38

Hejsa,

jeg er lidt i tvivl om mine RAM udnyttes optimalt,
jeg har 2*512MB PC2700 (DDR333) Kingston
RAM. Ved opstart skriver BIOS RAM 133MHz,
jeg kan sagtens stille det inde i BIOS, men står
den rigtigt?
- Jeg kan jo ikke vælge 333MHz, men hvis jeg
skal vælge dette, skal jeg vel egentlig vælge det
halve - altså 166,5MHz, eller hvad?
- Boardet kan udnytte DualDDR, men hvor
kan jeg se/ændre disse indstillinger og hvad er
normalt?

Henvisninger til sider på nettet er i orden, jeg
ved ikke lige hvor jeg skal starte, jeg kan nemlig
ikke rigtig se noget i manualen om disse ting.

Jeg håber på lidt opklaring, forresten kører min
PC fint, det ville bare være rart at vide om det
er optimalt.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Bach|DK|

Dato : 17-06-03 17:43

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> [...]
> den rigtigt?
> - Jeg kan jo ikke vælge 333MHz, men hvis jeg
> skal vælge dette, skal jeg vel egentlig vælge det
SNIP

Ja, det ville jeg mene. Altså sætte rammene til at køre 166,5 inde i
bios, det må være det optimale. Kører du dem højere er det overclocking.
Den kan man godt men det er på egen risiko :)

--
Michael Bach

OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-06-03 13:56

Bach|DK| wrote:

> Ja, det ville jeg mene. Altså sætte rammene til at
> køre 166,5 inde i bios, det må være det optimale.
> Kører du dem højere er det overclocking.

Nogen der kan bekræfte dette?
- Jeg vil ikke overclocke.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-06-03 15:15

> Nogen der kan bekræfte dette?
> - Jeg vil ikke overclocke.

Sort skærm ved RAM på 166MHz, men det kunne
være min nye RAM bloks skyld, da den fejlede i
sidste test jeg lavede i Memtest86.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Benja

Dato : 21-06-03 23:05

Jeg har samme bundkort og har fundet ud af at computeren kører hurtigst hvis
rammene kører synkron med CPU. Dvs. hvis du har en CPU som kører FSB 333
sætter du rammene til 166 og har du en CPU som kører 266 sætter du rammene
til 133. Jeg mener også bare du kan vælge sync. inde i bios så sætter bios
ram til samme hastighed som CPU.

Det virker lidt underligt men har du en CPU som kører 266 kører din maskine
lidt langsommere hvis du sætter rammene til 166.

Du kan læse om det en masse steder på nettet hvis du søger på "review ASUS
A7N8X Deluxe".

Mvh.
Benja

"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef073d6$0$13175$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : stephan [1957Frb]

Dato : 23-06-03 17:33

"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> wrote in message
> [...]
> halve - altså 166,5MHz, eller hvad?
> - Boardet kan udnytte DualDDR, men hvor
> kan jeg se/ændre disse indstillinger og hvad er

Da det handler om DDR (Dual Data Rate) kører hukommelsen dobbelt så hurtigt
som bushastigheden (bus 133 = DDR 266), så det er derfor du skal vælge det
halve i BIOS.
Men det er som Benja skriver at det oftest virker bedst når RAM kører
synkront med processoren/FSB, altså 133/266 MHz (medmindre du har en nyere
AMD processor med en FSB på 166, så kan du udnytte din hukommelses fulde
hastighed af 333 MHz).

Med Asus' nyeste BIOS kan man i POST se om hukommelsen kører Dual Channel,
men så vidt jeg ved er det altid tilfældet når RAM-klodserne sidder i bank 1
og 3. Dual Channel kan altså ikke indstilles via BIOS eller software
(endnu).

Asus: http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-d/overview.htm
nForcersHQ A7N8X FAQ: http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=3199

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-06-03 10:53

stephan [1957Frb] wrote:
> Da det handler om DDR (Dual Data Rate) kører
> hukommelsen dobbelt så hurtigt som bushastigheden
> (bus 133 = DDR 266), så det er derfor du skal
> vælge det halve i BIOS.

Det er jeg klar over nu, men var ikke helt sikker inden
første post.

> [...]
> 133/266 MHz (medmindre du har en> nyere AMD
> processor med en FSB på 166, så kan du udnytte din
> hukommelses fulde hastighed af 333 MHz).

Okay, jeg har kun en XP2000+. Så rammene bør kun
køre 133MHz?
- De kører pt. 166MHz, jeg loadede Default værdierne
i BIOS.

> Med Asus' nyeste BIOS kan man i POST se om
> hukommelsen kører Dual Channel,

1004?
- Jeg har prøvet at flashe den, men den ville ikke.
Jeg prøver igen en dag.

> men så vidt jeg ved er det altid tilfældet når RAM-klodserne
> sidder i bank 1 og 3. Dual Channel kan altså ikke indstilles
> via BIOS eller software (endnu).

Okay.

> Asus: http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-d/overview.htm

Ja, den kender jeg :)

> nForcersHQ A7N8X FAQ:
> http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=3199

Tak.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 30-06-03 01:11

> 1004?
> - Jeg har prøvet at flashe den, men den ville ikke.
> Jeg prøver igen en dag.

Den er flashet nu og i POST skriver den jeg kører
'Single channel', lige meget hvordan jeg sætter RAM
og FSB indstillingerne i BIOS!

> Okay.

Mine sidder vist i 1 og 2, er ikke sikker. Tjekker lige ved
lejlighed.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : stephan [1957Frb]

Dato : 02-07-03 18:31

> [...]
> og FSB indstillingerne i BIOS!

> Mine sidder vist i 1 og 2, er ikke sikker. Tjekker lige ved

Asus har faktisk givet de RAM-banker forskellige farver, men jeg har det
svært at forstå, hvordan farverne forholder sig til de controller channels.
Bank 1 (sort) og bank 2 (blå) sidder på channel 1, mens bank 3 (også blå)
sidder på channel 2.
For Dual Channel mode skal der sidde en RAM-klods i hver channel, altså den
ene klods i bank 3 og den anden i enten bank 1 eller 2.

Jeg er spændt på at høre, om du får Dual Channel ifølge POST hvis/når dine
RAM-klodser sidder OK!

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 20:34

stephan [1957Frb] wrote:
> Jeg er spændt på at høre, om du får Dual Channel ifølge
> POST hvis/når dine RAM-klodser sidder OK!

Nu står der sørme Dual-channel, jeg brugte de 2 blå
slots, idet det må have en betydning.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen