Netexpress2 - 3 hurtige
Fra : petrucci

Dato : 30-03-01 11:51

Hejsa,

jeg har netop bestilt en Netexpress2 512/128 løsning og har i den
forbindelse et par hurtige spørgsmål:

1. Der følger vist en router med så vidt jeg har forstået - er denne
router pre-konfigureret på en speciel måde? Ellers koster det vist 995,-
pr. gang. at rekonfigurere den, har jeg læst. Jeg skal bare bruge de
mest gængse ting, som er www, ftp, icq, irc - er dette et problem med
den router man får med?

2. Nu har jeg læst en masse omkring sletning af ordrer hos Teledanmark,
og da oprettelsesafgiften indtil imorgen (31. marts) er 0 kroner - kan
de så forlange at man betaler de efterfølgende 995,- HVIS ordren nu
skulle blive slettet, så man skal bestille igen i næste uge?

3. Er der meget forskel på downstream/upstream og stabilitet mellem min
tidligere ATM løsning og den nye Ethernet løsning?

På forhånd tak :)

mvh
Rene Pedersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-03-01 12:02

"petrucci" <ranes@mail.dk> wrote in message
> [...]
> pr. gang. at rekonfigurere den, har jeg læst. Jeg skal bare bruge de
> mest gængse ting, som er www, ftp, icq, irc - er dette et problem med

Routeren er prækonfigureret efter std. konfig (nogle porte er åbne), og åben
konfig (alle porte NAT'es til én IP). Ønsker du ændring i routeren er den
frit åben for at du selv foretager ændringerne.

> [...]
> de så forlange at man betaler de efterfølgende 995,- HVIS ordren nu
> skulle blive slettet, så man skal bestille igen i næste uge?

TDC forlænger sikkert de 0,- i oprettelse, medmindre alle aktører på ADSL
markedet sætter gebyr på. Men ellers må du jo bare give dem et par
skideballer eller 5, hvis din ordre bliver slettet.

> 3. Er der meget forskel på downstream/upstream og stabilitet mellem min
> tidligere ATM løsning og den nye Ethernet løsning?

Stabilitet er hip som hap, din maskine bliver fri for ATM netkortet, men
skal jo nu have et Ethernet netkort. Mht. downstream og upstream, vil der
være et lidt større overhead på NE2 i forhold til NE1, men det er
mikroskopisk.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rune

Dato : 30-03-01 18:26

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse

> skal jo nu have et Ethernet netkort. Mht. downstream og upstream, vil der
> være et lidt større overhead på NE2 i forhold til NE1, men det er
> mikroskopisk.

Du mener vel det modsatte ?
NE1 Kører ATM -->. ~ 10% overhead
NE2 Kører Ethernet (PPPoE) ~2-8(9) % overhead

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-03-01 18:30

On Fri, 30 Mar 2001 19:25:45 +0200, Rune wrote:

>"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse

>Du mener vel det modsatte ?
>NE1 Kører ATM -->. ~ 10% overhead
>NE2 Kører Ethernet (PPPoE) ~2-8(9) % overhead

Alle ADSL løsninger på markedet kører ATM mellem CPE modem'et (som evt.
kan være inkluderet i en router), og det central placerede udstyr, det
uanset hvilken grænseflade der bliver præsenteret til brugeren.

NE2 har et marginalt større overhead en NE1 fordi det kører aal5snap
istedet for aal5mux (forskel et 2 byte protokol felt hvis jeg husker
korrekt), samt en ethernet mac header (18 bytes hvis hukommelsen
er med mig).

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-03-01 20:02

>kører aal5snap
> istedet for aal5mux (forskel et 2 byte protokol felt hvis jeg husker
> korrekt), samt en ethernet mac header (18 bytes hvis hukommelsen
> er med mig).

ok, rimeligt teknisk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-03-01 08:42

On 30 Mar 2001 17:29:55 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:
in <slrn9c9gkj.pi0.jesper@freesbee.wheel.dk>

> [...]
>istedet for aal5mux (forskel et 2 byte protokol felt hvis jeg husker
>korrekt), samt en ethernet mac header (18 bytes hvis hukommelsen

Og hvor mange byte er der så af dem vi skal bruge, for hver 20'ende
byte?

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-03-01 14:36

On Sat, 31 Mar 2001 09:42:18 +0200, Ivar Madsen wrote:
>On 30 Mar 2001 17:29:55 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:
>in <slrn9c9gkj.pi0.jesper@freesbee.wheel.dk>

>Og hvor mange byte er der så af dem vi skal bruge, for hver 20'ende
>byte?

Ovenstående er for hver pakke, som kan være optil 1500 bytes stor.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-03-01 15:33

On 31 Mar 2001 13:36:21 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:
in <slrn9cbnal.1923.jesper@freesbee.wheel.dk>

>Ovenstående er for hver pakke, som kan være optil 1500 bytes stor.

OK, så sluttede ringen for mig, de 1500 byte er dem man kan sætte til
forskellige indstillinger i reg-basen,

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : petrucci

Dato : 31-03-01 09:10

Bjarke Andersen wrote:

> Routeren er prækonfigureret efter std. konfig (nogle porte er åbne), og åben
> konfig (alle porte NAT'es til én IP). Ønsker du ændring i routeren er den
> frit åben for at du selv foretager ændringerne.

Ok - havde bare fået at vide at man skulle betale teledk hver gang man ville
ændre i portene. Hvilke porte er egentlig lukket med std. konfig?

> TDC forlænger sikkert de 0,- i oprettelse, medmindre alle aktører på ADSL
> markedet sætter gebyr på. Men ellers må du jo bare give dem et par
> skideballer eller 5, hvis din ordre bliver slettet.

Trust me, I will ;)

> [...]
> skal jo nu have et Ethernet netkort. Mht. downstream og upstream, vil der
> være et lidt større overhead på NE2 i forhold til NE1, men det er

Har allerede et Ethernet kort, så alt i alt lyder det meget lovende. Tak for de
hurtige svar :)

mvh
Rene

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-03-01 14:22

On Sat, 31 Mar 2001 10:09:56 +0200, petrucci <ranes@mail.dk> wrote: in
<3AC590D4.BF1582E@mail.dk>

>Ok - havde bare fået at vide at man skulle betale teledk hver gang man ville
>ændre i portene. Hvilke porte er egentlig lukket med std. konfig?

Det er også regtigtnok, du har bare overhørt at det er for Pro@cess,
hvor du ønkser NetExpress. Andet produkt, ander specifikationer.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen