Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Koncertbilleder med Nikon CP 5700
Fra : Ingrid

Dato : 17-06-03 14:53

Er der nogen derude som har taget koncertbilleder (indendørs uden blitz) med
en Nikon Coolpix 5700 ? Og mere interessant kan man se dem et eller andet
sted på nettet ?

Bare fordi jeg stadigvæk er i tvivl om hvad jeg nu skal købe.

Hilsen
Ingrid

Fra : .J.S...

Dato : 17-06-03 18:22

"Ingrid" <kysbruden@NOSPAMgmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> sted på nettet ?
>
> Bare fordi jeg stadigvæk er i tvivl om hvad jeg nu skal købe.

Så lad mig da lige forvirre yderligere

Hvis netop fotografi i svagt lys er vigtigt for dig var det måske værd at
overveje Sony 717 ?

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf717/page2.asp

Det er godtnok så 'kun' en 5x zoom , men det er jo en f2.0-2.4, og ud fra de
tests jeg har set er det det skarpeste optik man kan få, uden at skulle op i
en stor spejlrefleks.
Den rækker til 190mm og spørgsmålet er hvor tit man reelt har lys nok til at
bruge en længere zoom end det på frihånd ?

Det er jo så et noget større kamera, især fordi zoomen ikke kan 'klappes'
sammen, men det er prisen for et lysstærkt objektiv.

Gallerier :
http://home.att.net/~sdommin/f707list.htm

Har selv en Canon s50 og går og overvejer at udvide med noget med en længere
zoom og også mere lysstærkt.
Eneste jeg har imod 717 er at Sony absolut skal bruge deres egne, dobbelt så
dyre, memory moduler.

mvh/JS

Fra : Ingrid

Dato : 18-06-03 08:44

> Så lad mig da lige forvirre yderligere

Ja tak, forvirring kan man jo aldrig få nok af !

Jeg har også kigget på den Sony men synes den er lidt stor, og den har den
ulempe du snakker om : deres eget memory kort.

Jeg kigger p.t. på en Canon G3/5 og Nikon Coolpix CP 5700.

Men det er svært at vælge ! Især fordi jeg leder efter den umulige
kombination af lidt mere zoom end 3 X og stadig et rimmeligt lysstærkt
objektiv.

> Den rækker til 190mm og spørgsmålet er hvor tit man reelt har lys nok til
at
> bruge en længere zoom end det på frihånd ?

Helt enig. 5x zoom er også nok til mig.

Ingrid

Fra : J@N

Dato : 18-06-03 16:06

> Jeg kigger p.t. på en Canon G3/5 og Nikon Coolpix CP 5700.

Jeg har lidt koncertbilleder taget med en G3:
http://www.fredsholt.ishoejby.dk/foto/Procol_Harum/page_01.htm

> Men det er svært at vælge ! Især fordi jeg leder efter den umulige
> kombination af lidt mere zoom end 3 X og stadig et rimmeligt lysstærkt
> objektiv.
>
> Helt enig. 5x zoom er også nok til mig.

Også enig, lang tele og koncertoptagelser harmonerer ikke pga. af den
begrænsede lysmængde. Det duer ikke at sidde på 13. række og fotografere, gå
i stedet tæt på og undgå brug af flash, det generer kunsteren.

mvh Jan

Fra : Ingrid

Dato : 18-06-03 16:41

Hej Jan

> Jeg har lidt koncertbilleder taget med en G3:
> http://www.fredsholt.ishoejby.dk/foto/Procol_Harum/page_01.htm

De er i hvert fald flot og skarp ! Det er sådan det skal være !

> Også enig, lang tele og koncertoptagelser harmonerer ikke pga. af den
> begrænsede lysmængde. Det duer ikke at sidde på 13. række og fotografere,

> i stedet tæt på og undgå brug af flash, det generer kunsteren.

Jeg bruger aldrig flash til koncertoptagelser, det generer både kunstneren
og ødelægger billeder fordi lyseffekterne fra scenen bliver tilintetgjort
med blitz.

G3 er ved at blive lidt mere populært hos mig efter at have set dine
billeder, må jeg sige ...

Fra : max

Dato : 18-06-03 09:18

<snip>
> [...]
>
> Det er jo så et noget større kamera, især fordi zoomen ikke kan 'klappes'
> sammen, men det er prisen for et lysstærkt objektiv.

Jeg tog nogle billeder af en danse forestilling for nylig,
det kan lidt sammenlignes med koncert fotografering,
samme slags lys.. Jeg brugte et enkelt et ben stativ,
og det vil jeg anbefale dig også at gøre til koncert-
billeder, evt med en vibrations dæmpende pude i
enden, hvis musikken og dansen går i gulvet..
Denne her er dyr og genial:
http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=details&sid=105592351439336226&sku=TPP
Men et billigt vil fungere lige så godt. Det smarte ved
ovenstående er bare at du med et enkelt greb frit
kan indstille længden fra 35-150cm, og med en
enkelt bevægelse kan klappe det sammen igen.
-max-
dansebilleder:
http://home19.inet.tele.dk/maxarte/dans/index.htm

Fra : Ingrid

Dato : 18-06-03 10:11

Hej Max

Mange tak for linket, det er netop den slags billeder jeg efterlyser, og de
er flotte skal jeg så lige hilse og sige.

Det med stativet, ja det vil være smart med et stativ under disse
lysforhold. Det er bare ikke altid tilladt at fotografere ved koncerter, og
de bliver sådan lidt mere mistænksom når man kommer med et stativ.

Men mange tak for din billede link, det var meget brugbart !

Ingrid

Fra : Ingrid

Dato : 18-06-03 10:12

Er du ellers glad og tilfreds med din Nikon CP 5700 ?

/Ingrid

Fra : max

Dato : 18-06-03 10:30

> Er du ellers glad og tilfreds med din Nikon CP 5700 ?
>
> /Ingrid

Hvis det er mig du spørger, må jeg sige nej..!
For jeg har ikke sådan et..
- Jeg havde lidt penge på kontoen og sprang
udi et dslr og det er jeg så vildt glad for, selv
om det er en skrøbelig sag, på værksted for
anden gang, Men kvaliteten af billederne fra
Fuji S2Pro fejler ikke noget.

Etbens stativet kan man vel binde om livet
og have hængende ned i det ene bukseben,
35cm, imponerende hvis man er en fyr..
-max-