dial back og mobil
Fra : Morten

Dato : 17-06-03 13:41

Er det muligt at få modemet i en Nokia 6310i/8310 til at acceptere dial back
fra en modempulje? Når jeg prøver det, så ringer mobilen men den tager ikke
røret.

--Morten

Fra : JMo.

Dato : 17-06-03 17:06

"Morten" <real_mag*nejtak*@hotmail.com> wrote in

> Er det muligt at få modemet i en Nokia 6310i/8310 til at acceptere
> dial back fra en modempulje? Når jeg prøver det, så ringer mobilen men
> den tager ikke røret.

Dial-back kræver at du opretter data-abonnement hos din operatør. Du vil da
få et specielt nummer der skal ringes tilbage til. Dette skyldes at GSM-
systemet skal vide at det er et dataopkald (pga. kompression).

Forklaring: Når opkaldet initieres fra GSM-siden bliver denne
information automatisk sendt fra telefonen, da der er tale om en ren
digital overførsel. Når det initieres fra POTS-siden er det jo analoge
oprette et specielt nummer der kun er til data-brug.

Fra : Morten

Dato : 18-06-03 12:19

"JMo." <ns_sf010@mohr.cx> wrote in message
> [...]
> digital overførsel. Når det initieres fra POTS-siden er det jo analoge
> oprette et specielt nummer der kun er til data-brug.

Tak for det gode svar.

--Morten

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 17-06-03 21:51

"JMo." <ns_sf010@mohr.cx> writes:
> [...]
>digital overførsel. Når det initieres fra POTS-siden er det jo analoge
>oprette et specielt nummer der kun er til data-brug.

Nu er jeg ikke den store tekniker, men betyder det, at et datakald FRA en
mobiltelefon TIL en anden mobiltelefon vil kunne gennemføres UDEN
dataabonnement?

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : JMo.

Dato : 17-06-03 22:59

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> wrote in

> Nu er jeg ikke den store tekniker, men betyder det, at et datakald FRA en
> mobiltelefon TIL en anden mobiltelefon vil kunne gennemføres UDEN
> dataabonnement?

Mit umiddelbare gæt ville være ja...

Men det er bestemt ikke noget jeg ved med sikkerhed - der kan være en
mængde gode grunde til at det ikke er sådan. Jeg kan bare ikke lige komme i
tanke om nogle..

Desuden er det snart 4 år siden jeg sidst har beskæftiget mig med emnet -
så jeg kan snildt huske forkert...

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 18-06-03 00:02

"JMo." <ns_sf010@mohr.cx> skrev i en meddelelse
> "Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> wrote in

> Mit umiddelbare gæt ville være ja...

Det kan det. Har prøvet det og det fungerer fint også på et ikke-datanummer.
Forklaringen er som jeg ser det at en bestemt bit bliver sat, i pakken og
dette indikere så at det er
et dataopkald. Ligsom det også virker med FAX fra mobil til mobil forudsat
at den pågældende terminal kan håndtere dette.
Men det er testet og virker fint mellem to almindelige nokia 9110 hvor det
lykkedes mig at sende en fax fra den ene
mobil til den anden ved at sende til dennes almindelige gsm-nummer som fax.

Steven.

--
Motorola Flare, Nokia 2110i, Alcatel One Touch Easy HF, Alcatel One Touch
Com, Nokia 9000, Nokia 9110 og nu Nokia 7650.

Fra : JMo.

Dato : 18-06-03 00:12

"Steven Nybo Andersen" <steven@1977privat.dk> wrote in

> Det kan det. Har prøvet det og det fungerer fint også på et
> ikke-datanummer.

Heh.. Så var jeg jo ikke helt ved siden af Rart lige at få det
verificeret.

> Motorola Flare, Nokia 2110i, Alcatel One Touch Easy HF, Alcatel One
> Touch Com, Nokia 9000, Nokia 9110 og nu Nokia 7650.
> Så jo - jeg ved hvad jeg snakker om.

Nokia 2110i, Motorola c460, Motorola cd160, Nokia 3110, Bosch Dual-Com
738, Ericsson GA628, Nokia 3210, Nokia 6150, Nokia 3310, Nokia 6310, Nokia
8310, SonyEricsson T68i
- Ved jeg så mere end dig?