Poterne op i sofaen
Fra : Louise Viborg

Dato : 17-06-03 10:39

Hej med jer!
Nu har vi haft vores Golden Retriever, Baluka, i 3 mdr. Der hvor han
boede før har han været vant til at komme op i møblerne, og lige siden
dag 1 hos os, har vi haft et værre hyr med ham når vi sidder i sofaen
og aftenen og vil slappe lidt af. Han kan ikke sætte sig ved sofaen
uden at han skal have poterne op, og det irritere os lidt. I 3 mdr har
vi hver gang skubbet hans poter ned og sagt nej. Han bliver bare ved
og ved og ved.
Er der nogen der har nogle gøde råd, som måske bare virker lidt bedre
end vores metode?

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Ladycatwoman

Dato : 17-06-03 10:53

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> end vores metode?
>
> Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
> Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte

Hej Louise med familie.

Jeg har ladet mig høre et eller andet sted, at det er normal hundeadfærd at
give pote. Dvs det er meget svært at fjerne denne adfærd, og jeg tror det
netop er det, som Baluka gør. Han giver potte og forsøger at komme i kontakt
med jer på den måde.
Cujo gør det samme, hvis jeg sidder ved computeren. Potterne op på stolen,
og jo, det kan være irriterende, men det hjælper ikke at sige nej.
Man kan ligesom se på ham, at han tænker "jeg ved godt, jeg ikke må, men jeg
kan ikke lade være, selvom jeg ikke ønsker at være slem".
Hvad du gør, ved jeg ikke, men jeg tror ikke, at han gør det for at være
slem. Han kan bare ikke lade være.
Det bedste ville nok være, at du fik ham lært at lægge sig et eller andet
sted i stuen, og så skal han ellers gå derhen, når du beder ham om det. På
den måde kan du måske få ham væk fra sofaen.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-06-03 11:30

Hej og tak for sit svar
Der er jo mange ting der er almindelig hundeadfærd, men det er jo ikke
ensbetydende med at de skal gøre det hele tiden Hvis du forstår
hvad jeg mener
Det er som om det nærmest er en selvfølge for Baluka når han kommer
hen til sofaen, at så skal poterne lige op at stå, og hvis han får lov
til det, så kommer resten af kroppen også emd op. Så er det ligesom at
han falder til ro, så jeg tror mere at det er derfor han gør det. Ikke
at jeg synes det er hyggeligt at sidde og putte med ham i sofaen, men
min kæreste er absolut imod det, og det hjælper jo ikke at han gødt må
for den ene og ikke må for den anden. Det er jo synd.
Det her er jo også synd, for det ender altid med at vi bliver sure på
ham, og det er jo ikke meningen. Vi ha rogså prøvet at ignorere ham,
men så går han bare helt op i sofaen.
Vi har også prøvet at få ham til at lægge sig, men han så urolig svært
ved at lægge sig. Han bliver meget underdanig når vi siger dæk og det
tar ca 5 minutter at få ham til det. Jeg tror han ser det som en straf
når vi siger han skal dække. Når jeg træner dæk med godbidder, går det
fint, men ellers er han ikke til at få til det.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-06-03 12:35

Hej Louise...

Han er jo ikke andet end en hvalp! *LOL*

Undskyld jeg ikk har fået svaret eller skrevet... Fandt din besked igen i
dag... Havde fuldstændig svedt den ud!

Ang. den med sofaøen, så har retrievere, ud fra det jeg har erfaret, bare
sådan en idé med at de skal smække en pote op når man nusser dem. Stort set
alle dem jeg har mødt gør det!

Rinnie

Fra : Battlefield´s

Dato : 17-06-03 12:46

"Rinnie Ilsøe" <admin@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ang. den med sofaøen, så har retrievere, ud fra det jeg har erfaret, bare
> sådan en idé med at de skal smække en pote op når man nusser dem. Stort

Nåh....
Vores to labbere nøjes da ikke med poterne
Sofa og seng er fælleseje her i huset, mener hundene.
Hilsen Vibeke, der nogle gange må sidde på gulvet for overhovedet at være
der.

---

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-06-03 14:04

Jamen nu er det bare sådan, at hjemme hos os, er sofaen helliget os
mennekser. Det er jo heller ikke alle vores gæster der bryder sig om
at få en hund på skødet, og Baluka er da ligeglad, han maser bare løs

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Odense

Dato : 17-06-03 14:18

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sofa og seng er fælleseje her i huset, mener hundene.
> Hilsen Vibeke, der nogle gange må sidde på gulvet for overhovedet at være

Hej
Vores Vizsla er også sofahund. (Og seng og stol og....)
Undtagen når hun gnaver i tyggeben og den slags. Hun har lært at det skal
foregå på den madras der ligger på gulvet. Hun har lært det ved at
tyggebenet blev smidt på madrassen samtidig med komandoen "madras". (Det
lyder faktisk som en komando - prøv bare selv at sige det )
Hun er blevet ret god til at huske det selv, ellers skal hun bare mindes om
det, så måske er det lettere at lære hunden hvor den ikke må være hvis der
samtidig er et sted den så bliver henvist til. Det sted den så må/skal være
kan gøres til et rigtig dejligt sted med tyggeben eller godbidder.

MVH Per, Odense

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-06-03 14:03

On Tue, 17 Jun 2003 13:34:41 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<admin@flatcoated-retriever.dk> wrote:

Hej Rinnie!
>Han er jo ikke andet end en hvalp! *LOL*

L: Jo tak *G* Idag på stranden var der en hundeejer med to hunde der
var overbevist om at han var en hun. Det er da godt Baluka ikke kan
forstå at folk kalder ham for hvalp og hunhund *G*

>Undskyld jeg ikk har fået svaret eller skrevet... Fandt din besked igen i
>dag... Havde fuldstændig svedt den ud!

L: Bare iroden

>Ang. den med sofaøen, så har retrievere, ud fra det jeg har erfaret, bare
>sådan en idé med at de skal smække en pote op når man nusser dem. Stort set
>alle dem jeg har mødt gør det!

L: Jamen HELE tiden?? Vores gamle retriever gjorde det ikke.

Knus, Louise & Baluka (Golden Retriever)

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 18-06-03 21:28

Hej

Bare lige en tanke, er du helt sikker på, at han ved hvad nej betyder?

hilsen Carina

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-06-03 22:26

Hej Carina!
Ja, det ved han godt

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk