Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vaterpas til blitzsko.
Fra : Christian Cederberg

Dato : 17-06-03 09:26

Som alle der har prøvet at tage natteoptagelser i kulsort mørke ved,
kan det være svært at få sat kameraet 100% i vater på stativet.
På min tur til Kina i 2002, var der en af de øvrige deltagere, der havde et
lille vaterpas
til at sætte i blitzskoen på kameraet.
Jeg har forgæves prøvet at købe en lignende hos Bingo Foto og FotoC i Kbh.
Er der nogen, der kan forestille sig en velassorteret fotohandler, der kunne
have sådan en dims?

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/

Fra : Asle Bjerva

Dato : 17-06-03 10:30

"Christian Cederberg" <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> skrev i
melding news:3eeed091$0$76140> Er der nogen, der kan forestille sig en
velassorteret fotohandler, der kunne
> have sådan en dims?

Det har HAMA i sitt sortiment. Det finnes to utgaver:
1 med en enkel 'boble' varenummer: 5410 EUR 19,50
1 med to 'bobler' varenummer : 5411 EUR 22,00
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : MiBO

Dato : 17-06-03 19:21

Asle Bjerva wrote:
> [...]
> 1 med en enkel 'boble' varenummer: 5410 EUR 19,50
> 1 med to 'bobler' varenummer : 5411 EUR 22,00

Jeg har en 2-boblers, men sørg for at få en med 'rør' som boblen bevæger
sig i, og ikke en flad klar plade med en cirkel på. Få den fungerer kun
hvis kameraet er vandret både 'på langs' (horisonten) og på tværs
(op/ned). Det er mega-'puta' med den jeg har, den er ikke til at få
præcist indstillet.

Mvh
Michael

Fra : Kristian Amby

Dato : 17-06-03 23:19

Kan man være sikker på, tilbehørsskoen er vandret?
Hvis ikke, kan ete vaterpas ikke bruges til noget.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 17-06-03 23:23

Kristian Amby <amby@mail.dk> wrote:
> Kan man være sikker på, tilbehørsskoen er vandret?
> Hvis ikke, kan ete vaterpas ikke bruges til noget.

Hvis den ikke er, bliver alle ens billeder jo 'lige skæve' - så kan man
da forholde sig til det, og klippe dem tilsvarende til.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 18-06-03 00:20

Kristian Amby wrote:
> Kan man være sikker på, tilbehørsskoen er vandret?
> Hvis ikke, kan ete vaterpas ikke bruges til noget.

Den hører vist til kategorien for meget uintelligente spørgsmål,
for blitz/tilbehørsskoen er jo kun vandret, hvis kameraet er
opstillet så den står i vatter.

Men du ka' være helt sikker på, at blitz/tilbehørsskoen meget
præcist følger objektivets optiske akse, for eller ville blitz'en
jo ramme ved siden af...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 18-06-03 00:23

Niels Ebbesen PowerBook <niels@niels-ebbesen.net> wrote:
> Men du ka' være helt sikker på, at blitz/tilbehørsskoen meget
> præcist følger objektivets optiske akse, for eller ville blitz'en
> jo ramme ved siden af...

Tjah, det ville der nu ikke ske det store ved - altså at flash-skoen var
lidt skæv - flash'en bør være indstillet til at dække mindst det område
objektivet dækker, og en afvigelse på nogle grader ville ikke gøre det
store. Se f.eks. kompaktkameraer, der næsten alle har deres flash i den
ene side, i stedet for over objektivet.

Hvordan skulle man ellers bruge off-kamera flash? Med et vaterpas, så
man er sikker på man holder den lige? ;)

Dog tror jeg ikke at der er nogen kameraproducent der ville have på
sig, at de skulle have lavet det først kamera med 'skæv' flash-sko ;)

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-06-03 01:21

MiBO skrev:

> [...]
>hvis kameraet er vandret både 'på langs' (horisonten) og på tværs
>(op/ned). Det er mega-'puta' med den jeg har, den er ikke til at få

Hej

Jeg har en nøglering med et lille vatterpas, det fungerer på samme
måde, jeg ligger det bare ovenpå kameraet.

Ellers kan man vist også i byggemarkeder få meget små libeller

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Lars

Dato : 18-06-03 01:54

"U. Pedersen" <info@digifoto-nord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måde, jeg ligger det bare ovenpå kameraet.
>
> Ellers kan man vist også i byggemarkeder få meget små libeller

Jeg har monteret tre libeller på mit Velbon stativ.
Hvornår har man brug for at være så præcis uden at man samtidig bruger
stativ?
Og 2 er ikke nok. Der er jo tre dimensioner i vores glamourøse verden.

Løsningen er i hvertfald både billig og ukompliceret.

Hilsen
Lars

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 18-06-03 02:00

Lars <velsheda@removethisoncable.dk> wrote:

> Jeg har monteret tre libeller på mit Velbon stativ.
> Hvornår har man brug for at være så præcis uden at man samtidig bruger
> stativ?

Har du husket kompas og GPS også? ;)

That aside, vaterpas i stativet er den, efter min mening, klart bedste
løsning - hvilket indtil flere stativ-producenter da også har fundet ud
af. Der er (stort set ;) intet så grimt som en skæv horisont ..

Fra : Lars

Dato : 18-06-03 10:24

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

> Har du husket kompas og GPS også? ;)

Ja.

Jeg har også monteret gyrokompas på stativet.
Det er jo ikke afhængig af magnetismen i stativet.

GPS er ikke nødvendig, da jeg altid har en sekstant og en almanak med i
kameratasken.

Lars

Fra : MiBO

Dato : 18-06-03 23:07

Lars wrote:
> "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja.
>
> Jeg har også monteret gyrokompas på stativet.
> Det er jo ikke afhængig af magnetismen i stativet.

Så kan man da sige det kører rundt for dig :)

> GPS er ikke nødvendig, da jeg altid har en sekstant og en almanak med i
> kameratasken.

LOL

Ja, så er jeg sq da "sat af", kraks kort kan ikke hamle op med den der
nymodens teknologi

Mvh
Michael

Fra : Jens Christensen

Dato : 18-06-03 13:46

> [...]
> stativ?
> Og 2 er ikke nok. Der er jo tre dimensioner i vores glamourøse verden.

Øhhhh....jeg kan forstå de 2 af dem, men det 3.?
Selvom vores "glamourøse verden" er i tre dimensioner, har jeg ret svært ved
at forestille mig at man har brug for 3 vaterpas for at kontrolere at noget
er plant...

Mvh.
Jens Christensen

Fra : thl

Dato : 18-06-03 15:30

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse news:3ef05ef8$0$13002$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> at forestille mig at man har brug for 3 vaterpas for at kontrolere at noget

Den tredie dimension klares nok bedst med et målebånd :)
mvh
Yhorbjørn

Fra : Jens Christensen

Dato : 18-06-03 16:31

> Den tredie dimension klares nok bedst med et målebånd :)
> mvh
> Yhorbjørn

Ja, det skulle jeg sådan set også mene
Man kunne selfølgelig også bruge et lodret siddende vaterpas til at se om
selve stativet vender rigtigt (om benene vender opad eller nedad)

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Lars

Dato : 18-06-03 23:19

> [...]
> Man kunne selfølgelig også bruge et lodret siddende vaterpas til at se om
> selve stativet vender rigtigt (om benene vender opad eller nedad)

Den tredje "dimension" er når jeg tager billeder i protrætformat i stedet
for landskabsformat.

Hilsen
Lars

Fra : Jens Christensen

Dato : 19-06-03 18:17

> Den tredje "dimension" er når jeg tager billeder i protrætformat i stedet
> for landskabsformat.

Det kunne jeg godt tænke mig at høre mere om (ved ikke så meget om
fotografering).
Har du sat den "skævt" på så det passer med den rigtige vilkel til portræt
(hvad det så end er) eller? har lidt svært ved at forestille mig det..

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Lars

Dato : 19-06-03 20:25

> [...]
> Har du sat den "skævt" på så det passer med den rigtige vilkel til portræt
> (hvad det så end er) eller? har lidt svært ved at forestille mig det..

Når du tilter kameraet 90 grader (portræt-foto-format = når horisonten i
motivet følger fotografiets korte led) mens det sidder på stativet, så kan
du ikke bruge den ene af de 2 libeller som nogle mente var nok.

Hvis vi er enige om at 2 libeller er nødvendige for at se om noget er plant,
så forstår du nok også at når så den ene bliver sat ud af spillet ved
tiltning så må den anden træde i stedet.

Så under normale arbejdsforhold (landskabsfotos = hvor horisonten i motivet
følger fotografiets lange led) kan den sidste faktisk godt bruges til at se
om stativet vender op eller ned, som du tidligere foreslog.

For lige at få det helt på plads, så vender den sidste libel, den ikke
omtalte, således fremad.
det er bl.a. med til at korrigere for hvis kameraet evt. måtte være skævt
moteret på stativet.og fortæller også lidt om hvorvidt stativet er monteret
på et ujævnt underlag.

Med disse tre libeller kan kameraet være i vage, uanset forhold.

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Jens Christensen

Dato : 19-06-03 21:42

> [...]
monteret
> på et ujævnt underlag.
>
> Med disse tre libeller kan kameraet være i vage, uanset forhold.

Ahhh...Se nu giver den 3. libel lige pludselig mening
Jeg havde slet ikke overvejet den mulighed. Tænkte kun på at kameraet blev
spændt fast i bunden, og så ville der kun være brug for 2 libeller.

Jeg takker mange gange for informationen, nu er jeg blevet lidt klogere

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Christian Cederberg

Dato : 21-07-03 16:35

Jeg burde måske lige fortælle at jeg købte en Hultafors krydslibelle i
Silvan formedenst 47 kr.
Den løser mit behov for et Vaterpas. Nu skal jeg blot have fremstillet en
trædims så den kan
sidde i blitzskoen.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
------
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 21-07-03 16:50

Christian Cederberg wrote:

> Nu skal jeg blot have fremstillet en trædims så den kan
> sidde i blitzskoen.

Husk at det skal *MEGET* præcist, ellers får du ikke ret meget
glæde af vatterpasset.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 21-07-03 17:19

"Christian Cederberg" <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f1c0835$0$76106$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Silvan formedenst 47 kr.
> Den løser mit behov for et Vaterpas. Nu skal jeg blot have fremstillet en

Hej

Vil du definere hvad du vil bruge den til, jeg har en søger i mine kameraer,
og i dem ser jeg om billedet vælter eller ser fornuftigt ud.
Jeg tror du vil få flere problemer med brugen af din opfindelse !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 21-07-03 18:00

www.analogfoto.dk Langgaard wrote:

> Jeg tror du vil få flere problemer med brugen af din opfindelse !

Hvorfor skulle Christian få problemer, en librelle er skam en
ganske smart og funktionel ting, et dyrt proff. kamera som
Hasselblad har ligefrem en speciel skinne på venstre side af
huset, hvor man kan placere en speciel Hasselblad librelle, og
tekniske 4x5" kameraer, har som regel libreller indbygget i både
for- og bagstandarden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 21-07-03 21:03

"Niels Webbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> skrev :

> [...]
> huset, hvor man kan placere en speciel Hasselblad librelle, og
> tekniske 4x5" kameraer, har som regel libreller indbygget i både

Jo da, Hasselblad lavede en til deres Superwide/SVC/SVC-M/903-SWC, og til
brug sammen med Distagon 30 og 40mm, det vil sige ekstreme vidvinkler i
mellemformat. På store bænkkameraer til teknisk fotografering, som også
altid er på stativ kan libellen have sin berettigelse, men nok ikke på et
35mm eller digitalkamera.

Man bruger jo de "små" formater fordi de er hurtigere/lettere at arbejde
med. dette går jo tabt hvis man skal til at bruge vaterpas, målebånd,
gråkort, zonesystem og spotmålinger, hvis man vil gøre så meget ud af det,
skal man op i format, så man kan se hvad man laver.

Hvis det er for at få horisonten lige, så virker det kun hvis billedet tages
ret ud mod Horisonten, og ikke hvis man tager billedet lidt skråt ud til
siden.

Det er nemmere at følge den gamle regel: "Det der er lodret i motivet skal
også være det på billedet"

Men det er en videnskab at få det til at fungere i virkeligheden, så bare
vurder dit motiv i søgeren og tryk af når den er der (digitalkameraer lidt
før)

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : xeppo

Dato : 17-06-03 19:47

>Er der nogen, der kan forestille sig
>en velassorteret fotohandler, der kunne
>have sådan en dims?

Hej Christian ,

Jeg har set et i brenner foto´s katalog det er et "dobbelt" så
man både kan stille vandret og lodret , det koster 19.95 Euro ,
jeg giver dig deres internet adresse så kan du bestille deres
katalog hvis du har lyst , de har virkeligt meget tilbehør for
fotoapparater , eller du kan bestille direkte over nettet.

mvh. xeppo