Gode råd søges
Fra : Sanne

Dato : 16-06-03 22:54

Hej derude

Jeg har som nogen af jer nok ved en lille blandingshund på nu 4½ måned.

Problemet er at hun jagter katten hele tiden, og lige meget hvad jeg prøver
gør hun det bare om og om igen.
Men nu er katten blevet mat i pelsen, den er stresset og har tabt sig. Den
føler sig helt klart ikke godt tilpas med situationen.

Hvad kan jeg gøre for at få hunden til at lade katten være.
Nej virker ikke, dog ved hunden godt hvad jeg mener, for hun gå sin vej når
jeg kommer derhen.
At gå imellem dem virker kun ganske lidt, idet hunden bare løber uden om
mig, og ignorer mit nej om igen.
Jeg har prøvet at sprøjte vand på hunden når den løber efter katten, men den
er ligeglad med vand.

Hvad kan jeg gøre, eller hvad gør jeg forkert..?

Sanne

....fjern de 3 * ved privat svar...

Fra : Ann K

Dato : 17-06-03 00:08

Hej Sanne.

>Jeg har som nogen af jer nok ved en lille blandingshund på nu 4½ måned.

<> Hvor lille i forhold til katten?
Og hvilke racer er hunden blandet af??? Husk på at nogle små racer _også_ er
fabelagtige jagthunde... og det kan være jagtinstinktet, der slår igennem
hos hvalpen :-/

>Men nu er katten blevet mat i pelsen, den er stresset og har tabt sig. Den
føler sig helt klart ikke godt tilpas med situationen.

<> Stakkels Mis har du ikke mulighed for at give katten et rum, hvor den
er _sikker_ på at kunne være i fred??? Evt lukke af med en krog, så katten
kan komme derind, mens hvalpen bliver udenfor....
Har katten aldrig forsøgt at "slå fra sig"??? hvordan reagerer/reagerede
hvalpen på det?

>Hvad kan jeg gøre, eller hvad gør jeg forkert..?

<> Hvordan siger du Nej???
Højt og langttrukkent eller lavmælt men bestemt?
Råber du til hvalpen, når den jager katten _kan_ du risikerer at vovse
opfatter det som om du ligefrem opmuntrer og roser den for dens handling :(
Begynd helt forfra med Nej-øvelsen... og lær hvalpen at et Nej _altid_ er et
FORBUD! Dvs brug aldrig Nej'et, hvis det er noget vovse gerne må gøre en
gang i mellem (brug evt Vent i de situationer).. Nej er konsekvent en
nægtelse af hundens lyst til en bestemt handling... Husk altid at rose, for
at Nej respekteres - giv guf eller en lille leg Bruger du guf til at
indlære Nej, er det vigtigt at de "forbudte guffere" _ikke_ senere gives til
hunden (har du mulighed for det, så byt evt guf med en anden hvalpeejer på
træningspladsen
Hold godt øje med din hvalp... tag evt snor på den i et par dage indendøre -
bind snoren om livet på dig selv... Obs! Egentlig er det ikke et så
forfærdeligt råd endda - blandt andet har det den "bivirkning" at hvalpen
vænner sig til at følge dig Snoren gør også at du hurtigt kan få styr på
hvalpen, når den vil jage katten... og så få den afledt fra dette, ved at
lege med fx et bidedyr e.lign....
Hold hunden og katten adskilt fra hinanden, når du ikke er hjemme...
Og Husk så endelig også at have nogle gode og rare hyggestunder, hvor det
_kun_ er dig og katten... uden den der forstyrrende tornadohund

Jeg ved at jeg har andre forslag... kan bare ikke lige komme på dem... det
er sent og dynen kalder

Mvh Ann - og Banden... 6 katte + 2 hunde

Sanne

....fjern de 3 * ved privat svar...

Fra : Sanne

Dato : 17-06-03 07:04

> [...]
er
> fabelagtige jagthunde... og det kan være jagtinstinktet, der slår igennem

Lille er et forkert ord at bruge, for den er faktisk ikke så lille mere.
Det er en blanding af Labrador, samojede og så lidt schæfer og golden
retriewer

> [...]
> kan komme derind, mens hvalpen bliver udenfor....
> Har katten aldrig forsøgt at "slå fra sig"??? hvordan reagerer/reagerede

Den har fred, den har sin egen plads oppe på et bord i køkkenet hvor hunden
ikke kan komme op.
Ligeledes kan den gå på min datters værelse, der ved hunden godt den ikke må
gå ind.

Katten slår tit fra sig og ind imellem får den rigtig godt fat i kæben på
hunden, men hunden er totalt ligeglad, den synes bare det er sjovt at katten
vil "lege"

> <> Hvordan siger du Nej???
> Højt og langttrukkent eller lavmælt men bestemt?

Jeg siger nej bestemt, men måske ikke altid lige lavmælt.

> [...]
> vænner sig til at følge dig Snoren gør også at du hurtigt kan få styr

> hvalpen, når den vil jage katten... og så få den afledt fra dette, ved at

Takker for dine råd, tror jeg vil prøve den med snores, har jeg nemlig osse
fået anbefalet af hundetræneren

> Hold hunden og katten adskilt fra hinanden, når du ikke er hjemme...
> Og Husk så endelig også at have nogle gode og rare hyggestunder, hvor det
> _kun_ er dig og katten... uden den der forstyrrende tornadohund

Katten er desværre ikke så social at den kommer til mig, har den aldrig
rigtig gjort, men dog elsker den at ligge ved mig om natten og der tager jeg
så tiden til rigtig at nusse pusse med den.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-06-03 11:36

On Mon, 16 Jun 2003 23:53:56 +0200, "Sanne" <***maika@mail.dk> wrotd:

> [...]
>er ligeglad med vand.
>
>Hvad kan jeg gøre, eller hvad gør jeg forkert..?

,,,,,nogle gange passer hund og kat nok bare ikke sammen, ligesom mus
og kat ikke gør