Äutopilot Simrad TP20
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-06-03 22:34

Hej Gruppe

Jeg anvender en rorpinds pilot, fra Simrad TP20... sammen med en Garmin 20
GPS.

Når jeg har lavet en route på min GPS og gør den aktiv, indkobler jeg
herefter autopiloten, det første piloten gør er at trække ca. 10gr til
bagbord og der lægger den sig så en rum tid, der er jo 0,25 mil tilladt på
begge sider af stregen...

Er der nogen som oplever det samme, eller evt. har en idé om hvad der sker?
Jan Rasmussen

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-06-03 10:39

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message
> [...]
> herefter autopiloten, det første piloten gør er at trække ca. 10gr til
> bagbord og der lægger den sig så en rum tid, der er jo 0,25 mil tilladt på

Nej er det ikke lidt over 1 SM. Se evt. manualen

> Er der nogen som oplever det samme, eller evt. har en idé om hvad der
sker?

Jeg har også en TP20 og har oplevet lidt af det samme, men så fik jeg den
rep. for noget andet og siden synes jeg at det er blevet mindre.
Hvilken Gain og SeaState har du programmeret ? Det kan have indflydelse på
dens reaktion.

Til min båd (en 26", Polaris Drabant som trimmet til kun at være lidt
luvgerrig) har jeg fundet at et gain på 4 eller 5 'bip' er fint og som
seastate har jeg fundet at auto (0 'bip') ikke er godt, men har sat den til
ca. 6 ved fladt vand i fjorden øgende til 9 ude på det rigtige vand
(Kattegat).

Ved bølger over ca. 1 m er den ikke meget bevendt, synes jeg, så kører den
bare frem og tilbage hele tiden.
Du skal også være klar over at hvis vinden er ustabil, både hvad angår
styrke og retning, vil båden slingre meget mere end ved menneskestyring.

Den gamle Autohelm 1000 jeg havde (den 1. de lavede med µ-processorteknik)
var noget bedre til at holde stabil kurs, selv om den ikke havde justerbar
gain og 'seastate' (dødbånd).

hilsen Ole Pagh

Fra : Jan T Pharo

Dato : 17-06-03 14:34

Mon, 16 Jun 2003 23:33:56 +0200, Jan Rasmussen;
<bclcod$2nvi$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>begge sider af stregen...
>
>Er der nogen som oplever det samme, eller evt. har en idé om hvad der sker?

jeg har en 300-er fra Navico, dvs Simrad TP30. Jeg oplever det samme,
dersom jeg ikke er meget tæt på kurslinien. Man skal sejle et stykke
tid, inden systemet kun pendler langsomt frem og tilbage over
kurslinien. jeg har sejlet i lange slangelinier fra Måseskär i Sverige
til bøje nr. 2 i rute T, og tilsvarende lange slangelinier derifra til
Nordre Rønner fyr.
Indstillingerne på TP-en kan måske gåes over; tjek håndbogen for TP!

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01´N, 11°01´E

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-06-03 19:55

Jeg har spurgt Simrad, de mener, det er kompasset der skal kalibreres... men
der skal jo være helt stille vand når det skal gøres så det må jeg vente på
kommer...

Ellers tror jeg slet og ret, at rorpinds systemet ganske enkelt ikke er
bedre en som så.

Jeg kan sagtens forstå at piloten er bag efter i vind og vejr, men at den
reagerer kraftigt på et signal fra en gps undrer mig....

Men nu prøver jeg når det bliver vindstille at kaliberere kompasset som
Smrad foreslår.
Jan Rasmussen

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-06-03 21:13

Jan Rasmussen wrote:
> Jeg har spurgt Simrad, de mener, det er kompasset der skal
> kalibreres...

Det tror jeg ikke på for uanset om det ukalibrerede kompas på autopiloten
måske har en deviation på, lad os sige op til 10°, så skal båden finde
waypointet (WP), ligegyldigt om kursen er N, S, E elle W.
Dertil kommer evt. afdrift pga strøm samt bådens afdrift, som autopiloten
ikke kender.

Jeg er ikke inde i NMEA formatet for de sætninger der indeholder oplysninger
om waypointet, men NMEA data må indeholde tilstrækkelige oplysninger til at
autopiloten kan og skal finde vej.

Den får XTK at vide og kan derfor finde tilbage til det oprindelige 'spor'.
(typ.< ± 0,05 SM)
Den får den retvisende kurs til WP at vide.
Den får kursen og fart over grunden at vide og sammeholdt med dens eget
kompas, må autopiloten som en leg kunne regne ud, hvilket rorudslag den skal
yde for at båden kan sejle den rette kurs til WP.

Der skal selvfølgelig lige bruges lidt tid til at 'regulatorsystemet' kan gå
i balance, og som jeg skrev tidligere i tråden, skal autopilotens 'gain'
(følsomhed) samt dens 'dødbånd' (imunitet over for små kursændringer,
forårsaget af eks. bølger) være bedst muligt indstillet, men det er de samme
indstillinger som bruges når autopiloten bruges 'almindeligt' dvs uden
tilsluttet en GPS navigator.

Hvis din autopilot på trods af ovenstående ikke kan bringes til at finde
rette kurs, vil jeg anse at der er en software fejl eller anden defekt i
den.
Bed evt. om at få den opdateret til seneste software revision.
Netop i det med NMEA kommunikation kan der være fejl som ikke er opdaget og
rettet i de tidlige udgaver.
Sådan er det desværre med alt udstyr der er forsynet med datateknik.

Ole Pagh

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-06-03 21:42

Hmm... Ja, men om GPSén fortæller autopiloten at den skal styre 270° og
autopiloten har en kompasfejl på 10° W så vil den vel styre 260° istedet,
hvilket passer med at den falder ca. 10° af til bagbord så snart nav
enables...

Kalibreres kompasset vil denne kompasfejl vel blive fjernet...

Jan Rasmussen

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-06-03 04:34

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> snart nav enables...
>
> Kalibreres kompasset vil denne kompasfejl vel blive fjernet...

Jeg tror det ikke, men prøv og vend gerne tilbage med resultatet.

Selv om kompas på autopiloten ikke har nogen misvisning, har du ofte en
afdrift alligevel pga strøm og vindpres.
Så kan dit eksempel stadig bruges.

Autopilot siger 270°. Kursen til WP er 270°, men vind og strøm sætter
dig -10° til netop 260°.
Det *skal* autopiloten korrigere for, da den via NMEA data for at vide at
den beholdne kurs ikke er 270, men 260°, og den vil også vide at XTE (cross
track error) er stigende, idet du forlader den ideelle kurslinie.

Ole Pagh