Hirsch's opslagsværk over Danske og Norske~
Fra : K. Thidemann

Dato : 16-06-03 21:49

Er der en der vil se i:
Hirsch's opslagsværk over Danske og Norske Officerer 1648 - 1814.

Christian Frederich Møller født omk 1784 død 29.03.1828

Hjemmeviet den 28.10.1814 til Dorthe Catrine Brogaard Elling sogn.

Han skulle være Krigsassessor.

Mvh
K. Thidemann

Fra : jensaxel

Dato : 17-06-03 11:31

Jeg har søgt i Richters Danske officerer under Møller og Müller, der starter
1801, men jeg synes ikke at kunne finde ham, han burde jo være der. Derved
er jeg kommet i tvivl om hvorvidt en krigsassessor behøver at være officer.

mvh
jensaxel

PS: Jeg har tidligere skrevet eller sendt en Email til garnisionsbiblioteket
for at få en fotokopi af navnet Rosenvold til en nordmand fra Hirsches
samling. Selv om jeg ville betale for den, fik jeg de to sider få dage efter
uden beregning.

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:tfasevg41jpg220p3u2vbhbprq2tv8i4om@4ax.com...

Fra : Bent Fleron

Dato : 17-06-03 11:38

jensaxel wrote:
> [...]
> starter 1801, men jeg synes ikke at kunne finde ham, han burde jo
> være der. Derved er jeg kommet i tvivl om hvorvidt en krigsassessor

En krigsassessor regnes i høj grad for at være officer og er i hvert
fald som regel opført i Richters Danske Officerer.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : jensaxel

Dato : 17-06-03 12:42

Jeg slog alle 10 krigsassessorer som blev dannebrogsmænd i året 1864 efter i
Richters officerer, ikke en af dem var der at finde. Men ret skal være ret,
jeg fandt også et skifte efter krigsassessor Kyhl, Skullerupholm. Den
afdøde var ifølge dåbsattest 58 år, forelagte dokumenter angående hans
forhold som månedsløjtnant, angående hans forhold som institutbestyrer og
lærer, hans afsked fra søetaten 31. marts 1814, bestalling som krigsassessor
21. januar 1819, borgerskab som brændevinsbrænder i København 19. april
1829, frimurerlogen i Altona m.m.
Denne i sin ungdom tjenende reserveløtnant udi den dansk-norske søetat vil
heller ikke være at finde, hos hverken Hirsch eller Richter.
Mon ikke krigassessor snarere er en honorær stilling ligesom justitsråd,
etatsråd m. flere.

mvh
jensaxel

Fra : Bent Fleron

Dato : 17-06-03 15:44

jensaxel wrote:
> [...]
> efter i Richters officerer, ikke en af dem var der at finde.

Mon ikke krigassessor snarere er en honorær stilling ligesom

Jeg kender godt begrebet honorær etatsråd etc, og det er muligt du har
ret i at der også findes honorære krigsassessorer. Dem jeg har
beskæftiget mig med har til gengæld været ansat ved geværfabrikken i
Hellebæk som probermestre/officianter med rang af krigsassessorer. Prøv
at slå navnet Herfurth efter i Richters. Det er ganske vist efter 1814.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : K. Thidemann

Dato : 17-06-03 17:26

On Tue, 17 Jun 2003 12:31:10 +0200, "jensaxel" <jensaxel@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>er jeg kommet i tvivl om hvorvidt en krigsassessor behøver at være officer.

Mange tak for hjælpen Jens Axel

Jeg har en oplysning om det skulle være på side 321, men desværre ikke
noget om indholdet.

Du kunne vel ikke se igen på side 321.

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : jensaxel

Dato : 17-06-03 19:49

Side 321 findes ikke i mit genoptrykte eksemplar, men jeg har gennemgået ca
65 officerer med navnet Müller og Møller, og blandt disse har jeg fundet to
krigsassessorer Herman Anker Müller, der blev afskediget 4 maj 1822 og 3
dage efter sin afsked fra hæren udnævnt til krigsassessor. Han endte sin
dage jan 1876 84 år gammel som forhenværende overtoldbetjent, den anden er
Christian Nicolaus Jacob Müller, han blev kadet 1815, afskediget som
sekondløjtnant fra hæren 19 dec 1821, og ca 14 dage senere udnævnt til
krigsassessor. Og så et par linier fra kulturhistorisk opslagsværk:
Godsejere, erhvervsdrivende og andre uden for statstjenesten fik i vid
udstrækning tillagt en rangtitel ofte efter ansøgning og mod betaling.
Herudover betalte man så også rangskat.

Det blev jo dengang anset for fornemt, og lettede jo også værtinden ved
store middagselskaber, at hun havde en rangforordning at placere gæsterne
efter.

mvh
jensaxel

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:s4guev8adktp01s50kmunbsplb731i5469@4ax.com...

Fra : K. Thidemann

Dato : 17-06-03 20:16

On Tue, 17 Jun 2003 20:48:52 +0200, "jensaxel" <jensaxel@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>
> Det blev jo dengang anset for fornemt, og lettede jo også værtinden ved
>store middagselskaber, at hun havde en rangforordning at placere gæsterne

Igen TAK Jens Axel

Ja, måske har han betalt sig til titlen, da han skulle giftes med
godsejerens datter.

Underligt med den mand. Jeg forsøger at hjælpe en slægtsforsker, der
siger der intet står ved mandens dødsfald.
Han dør 29.03.1828 i Elling sogn Hjørring amt og allerede dagen efter
begraves han. (det lyder da også underligt)

Børn:
Søren Wilhelm Møller f. 18.09.1815 død 22.06.1816
Ingeborg Birgitte Møller f. 12.11.1816,
Søren Carl Vilhelm Møller f. 07.06.1818
Albert Christian Møller f. 02.02.1823, død 24.01.1824

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann