hvordan?
Fra : Laura

Dato : 30-03-01 10:23

Hvordan gør man sit vand blødere?
Har hørt om osmoseanlæg og ionbyttere, men hvad er det og hvad koster
det?
Hvordan gør man sit vand surere?
HEj fra LAura

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-03-01 11:27

Laura <laur@dk2net.dk> skrev i en news:3AC45061.B91828AE@dk2net.dk...
Hvordan gør man sit vand blødere?
Har hørt om osmoseanlæg og ionbyttere, men hvad er det og hvad koster
det?
Hvordan gør man sit vand surere?

Uden at ville komme ind på kemien i vandet(der er jeg helt blank), og det er
der nok en mase andre der
ved en hel masse om.
Et osmose anlæg virker ved at vandet bliver presset gennem en keramisk
membran, det der kommer gennem
membranen er stort set rent h2o og intet andet. Osmose anlæg er ikke billige
i drift, op mod 90% af vandet går til
"spilde", vandet fejler intet og kan bruges til alt muligt andet.
Osmoseanlæg er heller ikke just billige i indkøb.
Ionbyttere er langt billigere både i anskaffelse og brug. Men de kræver lidt
snilde fra brugeres side at få lavet
nogle beholdere hvor de kan opbevares både under brug og bagefter.
Hvis du bruger både en anion og kation bytter får du vand der er stort set
uden hverken kalk eller andre mineraler,
men ikke så rent som osmosevand.

Den nemmeste måde at få vandet gjort surere er at lægge noget langtrævlet
spagnum i vandet.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 30-03-01 14:05

Laura skrev i meddelelsen <3AC45061.B91828AE@dk2net.dk>...
Hvordan gør man sit vand blødere?
Har hørt om osmoseanlæg og ionbyttere, men hvad er det og hvad koster
det?
Hvordan gør man sit vand surere?
HEj fra LAura

Hej Laura

Havde du fortalt hvad du skulle bruge vandet til eller hvor blødt og/eller
surt det skulle være, og havde du fortalt hvordan dit udgangsvand er, havde
det været "ikke så svært" at svare dig. En del af Carstens oplysninger er
( i dette tilfælde ) om ikke forkerte, så dog uanvendelige. Eks. kan du ikke
syrne Dansk standard-postevand med spaghnum, uanset "trevlelængden", med
mindre du bruger ekstreme mængder, og så sker der også andet, måske uønsket.
Ole

Ole

Fra : Brian Christensen

Dato : 30-03-01 19:00

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> syrne Dansk standard-postevand med spaghnum, uanset "trevlelængden", med
> mindre du bruger ekstreme mængder, og så sker der også andet, måske

Hej NG

Ja ok det her er ikke så meget et svar men mere et tillægsspørgsmål....

Da jeg i sin tid i engang midt 70 havde mine første akvarier - var der nogen
der brugte regnvand når de skulle bruge blødt vandt....Kan man ikke det mere
pga. svovl osv i luften ..eller er der nogen der bruger det.. for det må da
både være nemmerer og billiger at samle sammen end at lave vand med et
omvendt osmose anlæg????

Brian

Fra : Laura

Dato : 30-03-01 21:20

Jo man kan velsagtens fortynde sig til blødt vand?
Men hvis du vil bruge regnvand, vil jeg tro at du _mindst_ skal filtrere det
over aktivt kul. Det er bare ikke så attraktivt at slæbe demineraliseret vand op
på 5. sal, og det er heller ikke umiddelbart muligt at opsamle regnvand her. ...

Men hvad er en ionbytter? Er det en maskine, eller smider man noget der reagerer
med kalk og får det til at bundfælde ned i sit akvarie?
Laura

Fra : ole larsen

Dato : 30-03-01 21:10

Brian Christensen skrev i meddelelsen <9a2h8q$akh$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>både være nemmerer og billiger at samle sammen end at lave vand med et

Du kan vist roligt benytte regnvand - på mange områder har miljødebatten
haft resultater - hvis du indsamler fornuftigt, dvs, lader det regne noget
først
Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-03-01 09:58

"Brian Christensen" <bc@time4media.dk> wrote in message

> Da jeg i sin tid i engang midt 70 havde mine første akvarier - var der
nogen
> der brugte regnvand når de skulle bruge blødt vandt....Kan man ikke det
mere

Regnvandet er væsentligt renere i dag end i 70'erne - især i byområderne.

mvh
Jan

Fra : Laura

Dato : 30-03-01 18:58

Nå ja, men så prøver jeg lige igen...
Jeg har almindeligt vesterbrosk vand, de nøjagtige værdier har jeg ikke målt,
men det er vel så hårdt som det bliver og med en pH omkring 7.
Det skal være meget blødt max 10odGH, og 4,5- 5 pH
Laura

Fra : ole larsen

Dato : 30-03-01 21:23

Laura skrev i meddelelsen <3AC4C916.49FDFDAD@dk2net.dk>...
[...]

Du kan være helt sikker på at pH i nævnte tilfælde ikke er omkring pH=7.
Den er nok, og det er et gæt-jeg bor ikke på Vesterbro- omkring 8,5. Og din
formodning siger mig, at du ikke skal røre yderligere ved vandværdierne før
du har check på alm. vandkemi.
Sorry - der er ingen let genvej. Og før vi taler videre, må du måle.
Ole

Fra : Laura

Dato : 31-03-01 16:23

pH: 7,5
GH: 17
nitrit. 0-0,1mg/l
nitrat: nej
Jeg har ikke målt karbonathårdheden.
Jeg har bare stadig ikke forstået det der med en ionbytter... Er det en røvfuld
kemikalier man kommer i vandet eller hvad?
KAn man undgå kemikalier hvis man vil forsure vandet?
Kan man komme spahgnum i filtret?
Laura

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 31-03-01 17:05

"Laura" skrev:
>pH: 7,5
Ok. (Er du sikker på den ikke er en smule højere?)
>GH: 17
>Jeg har ikke målt karbonathårdheden.
Hvorfor ikke?
>Jeg har bare stadig ikke forstået det der med en ionbytter...
>Er det en røvfuld kemikalier man kommer i vandet eller hvad?
Nej.
Man leder vandet gennem ionbyttermaterialet som ombytter
saltionerne, så vandet bliver blødere. Ionbytteren kan du
sammenligne med et filter. Der ligger meget mere i det end "bare
det", men med fare for at skrive noget vrøvl vil jeg undlade at
skrive mere. Du kan finde rå mængder af information om emnet på
nettet, f.eks. ved at studere tidligere indlæg i denne
nyhedsgruppe.
>KAn man undgå kemikalier hvis man vil forsure vandet?
Det kommer an på din definition af kemikalier. "Der er kemi i
alt", så spørgsmålet må omformuleres, f.eks. til "Kan man undgå
kemikalier i sit akvarium?", hvortil svaret må være "Nej." - Men
hvis du mener "Kan man undgå at hælde ildelugtende indhold af
suspekte plasticflasker i?" er svaret naturligvis "Ja." - - men
hvad mener du?
Man kan sænke pH på mange måder. Første skridt er at kende
vandets syrebindingsevne (KH), og den har du jo af en uvis årsag
ikke målt.
Den mest effektive og enkle måde at regulere pH er med injektion
af CO2.
>Kan man komme spahgnum i filtret?
Ja, man kan komme alt muligt i filtret (også sure sokker .
Sphagnum vil (formentlig) ikke have nogen mærkbar effekt, da din
KH (formentlig) vil holde pH "på plads".

Som det forhåbentlig fremgår af ovenstående er der en del at lære
på dette område. Tingene hænger sammen, og man kan ikke bare lige
tage et enkelt emne som "vandets surhed" ud af sammenhængen.

Til brug ved dine videre studier af emnet er her et par links,
der kunne tænkes at finde nyttige:

http://www.aarhus-akvarieforening.dk/bldt_vand.htm
http://www.notcatfish.com/chemistry/index.htm
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

Find selv flere. God læsning.

Mvh Jonas

Fra : ole larsen

Dato : 31-03-01 17:09

Laura skrev i meddelelsen <3AC5F658.85D4C6CA@dk2net.dk>...
pH: 7,5
GH: 17
nitrit. 0-0,1mg/l
nitrat: nej
Jeg har ikke målt karbonathårdheden.

Din pH er _måske_ 7,5 i akvariet, men prøv at lade en prøve fra vandhanen
stå 1-2 døgn og mål så.

Og den (KH/bufferkapaciteten/syrebindingsevnen)er nærmest altafgørende hvis
du vil fifle med pH

Jeg har bare stadig ikke forstået det der med en ionbytter... Er det en
røvfuld
kemikalier man kommer i vandet eller hvad?

Nej, det er det ikke. En iobytter er almindelivis en kunstharpiks, der
"lades" med et eller andet, eks. saltsyre.
Så hældes vandet igennem ionbytteren der så bytter kationerne i vandet ud
mod brintioner.

KAn man undgå kemikalier hvis man vil forsure vandet?

Gætter på at du mener "sænke pH" Og ja, det kan du godt - eller det kan du
ikke - du er TVUNGEN til at sætte dig ind i basal vandkemi, hvis du vil rode
med pH. " Der er ingen nem genvej.... Og dog - du kan samle regnvand og
sænke pH med spaghnum" Du kan sagtens sænke pH "uden kemikalier" hvis din
KH er lav nok( men det er den ikke i alm. postevand, men i regnvand) og hvis
du tror på at kemikalierne i spaghnum ikke er kemikalier.

Kan man komme spahgnum i filtret?

Sagtens, men det løser ikke dit problem

Laura

Ole