/ Forside / Interesser / Dyr / Heste / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Heste
#NavnPoint
dova 1741
o.v.n. 570
Teil 560
AG112 475
hjr 430
Chamira 426
Nordsted1 405
arne.jako.. 370
Balcanard 350
10  jannie73 328
Periodisk fejl?
Fra : taina


Dato : 16-06-03 19:39

Hejsa!

Nu har jeg altså brug for et rigtig godt råd, og hvor ellers end her...

Den hest, jeg rider på, er begyndt at trække mærkeligt på højre bagben. Det
føles og ser ud som om "fejlen" sidder højt oppe, han trækker benet højt op,
og ryg og lænd ruller helt vildt i den side.

Men den gør det altså ikke hele tiden. Første gang, jeg lagde mærke til det,
var for en uge siden. Da havde hesten holdt ride-fri i 14 dage. Jeg så ikke,
at der var noget galt, inden jeg hoppede op på hesten, men kunne så mærke at
et eller andet var helt forkert. Bagefter trak jeg ham frem og tilbage i
trav et par gange - da var der ikke ret meget at se. Da vi så havde
besluttet, at han vist godt kunne komme på fold og jeg trak af med ham,
begyndte det igen, og det endte med en dag i boksen.

Næste dag var han på fold, og jeg var lidt i tvivl om jeg syntes der var
noget. Han har så holdt fri på fold siden, og jeg har ikke kunnet se noget
på ham, selv om han til tider brøler frem og tilbage på folden.

I dag røg sadlen så på igen, han var en smule uvillig til at gå frem i
skridt og trav, men føltes ikke halt. Jeg satte i galop, og så rullede han
igen på den der underlige måde. Bagefter var han endnu mere uvillig i skridt
Jeg kylede ham på fold, og derude var der ikke noget at se - selv om han tog
et par galopture.

Jeg er dybt forvirret og dybt bekymret! Nogen der har set noget lignende?

mvh. tina





 
 
Britta Larsen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Britta Larsen


Dato : 16-06-03 19:51

Hej Tina.

Prøv lige en gang at tage en tur på den uden sadlen??
Det kan nemlig godt være sadlen der tænger til omstopning, den ligger måske
og trykker på noget hesten ikke bryder sig om, det gør måske ondt...

Hvis den stadig bliver ved, vil jeg råde dig til at få din dyrlægetil at
kigge på hesten..

Hilsen

Britta Larsen



taina (16-06-2003)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 16-06-03 21:02


"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv lige en gang at tage en tur på den uden sadlen??
> Det kan nemlig godt være sadlen der tænger til omstopning, den ligger
måske
> og trykker på noget hesten ikke bryder sig om, det gør måske ondt...

Ja, det kunne det godt være - hvis det altså ikke lige var fordi, at jeg fik
sadlen stoppet om for et par måneder siden. For ca. en måned siden var
sadelmageren forbi igen for at lave en ekstra tilpasning, og den er derefter
blevet brugt en seks-syv gange siden.

> Hvis den stadig bliver ved, vil jeg råde dig til at få din dyrlægetil at
> kigge på hesten.

Ja, den overvejelse har jeg været forbi, men nu er det altså ikke min hest -
og grunden til, at jeg ikke har hest, er økonomien...

mvh. tina



Malene P (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Malene P


Dato : 16-06-03 21:55

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:QmpHa.2965$zC3.372@news.get2net.dk...
>
> "Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Prøv lige en gang at tage en tur på den uden sadlen??
> > Det kan nemlig godt være sadlen der tænger til omstopning, den ligger
> måske
> > og trykker på noget hesten ikke bryder sig om, det gør måske ondt...
>
> Ja, det kunne det godt være - hvis det altså ikke lige var fordi, at jeg
fik
> sadlen stoppet om for et par måneder siden. For ca. en måned siden var
> sadelmageren forbi igen for at lave en ekstra tilpasning, og den er
derefter
> blevet brugt en seks-syv gange siden.
>
> > Hvis den stadig bliver ved, vil jeg råde dig til at få din dyrlægetil at
> > kigge på hesten.
>
> Ja, den overvejelse har jeg været forbi, men nu er det altså ikke min
hest -
> og grunden til, at jeg ikke har hest, er økonomien...

Så må du sgu da få ejeren til at tilkalde en dyrlæge -ikke sandt?

mvh
Malene P



taina (16-06-2003)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 16-06-03 22:18


"Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så må du sgu da få ejeren til at tilkalde en dyrlæge -ikke sandt?

Du behøver ikke at bande ad mig. Ejeren har selvfølgelig set hesten og mener
at vi i første omgang skal se tiden an.

mvh. tina



Malene P (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Malene P


Dato : 16-06-03 22:35


"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:LtqHa.2988$Ak4.472@news.get2net.dk...
>
> "Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > Så må du sgu da få ejeren til at tilkalde en dyrlæge -ikke sandt?
>
> Du behøver ikke at bande ad mig. Ejeren har selvfølgelig set hesten og
mener
> at vi i første omgang skal se tiden an.

Nej, jeg skal nok lade være med at bande ad dig -men synes du selv, det er
acceptabelt at ejeren undlader at tilkalde en dyrlæge, hvis der tydeligvis
er noget galt med hesten?

mvh
Malene P



taina (17-06-2003)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 17-06-03 06:53


"Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg skal nok lade være med at bande ad dig -men synes du selv, det er
> acceptabelt at ejeren undlader at tilkalde en dyrlæge, hvis der tydeligvis
> er noget galt med hesten?

I denne situation, tja. På den ene side er jeg den, der altid tilkalder en
dyrlæge, når jeg er i tvivl. Men det er også i erkendelse af, at jeg ikke er
voldsomt erfaren i heste-sygdomme og i, hvornår det er akut og hvornår det
er en god ide lige at se tiden an.
På den anden side, så er det ikke sådan, at hesten går rundt og lider - han
fræser ubesværet rundt ude på folden. Desuden har ejeren rimeligt stor
erfaring i heste og sygdomme, og jeg stoler meget på hans vurderinger.

mvh. tina





Anet (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 17-06-03 10:13

>
> I denne situation, tja. På den ene side er jeg den, der altid tilkalder en
> dyrlæge, når jeg er i tvivl. Men det er også i erkendelse af, at jeg ikke
er
> voldsomt erfaren i heste-sygdomme og i, hvornår det er akut og hvornår det
> er en god ide lige at se tiden an.
> På den anden side, så er det ikke sådan, at hesten går rundt og lider -
han
> fræser ubesværet rundt ude på folden. Desuden har ejeren rimeligt stor
> erfaring i heste og sygdomme, og jeg stoler meget på hans vurderinger.
>
> (klip)

Jeg må da ærligt tilstå at hvis en af vores heste ikke er helt rengående så
lader jeg dem gå nogle dage og bare hygge sig på folden. De kan da have
trådt forkert, forstrakt en muskel/ledbånd eller noget. Efter et par dage så
tager jeg hesten ud igen på bane og ser om det er bedret og er det ikke så
kalder jeg dyrlæge. Det der med at ringe som en hypokonder efter dyrlægen
det gør jeg ikke. Lidt sund fornuft og lidt fred til hesten kan i løbet af
nogle dage tit vise om det bare er forbigående eller der skal mere til så
som en dyrlæge. Dog undersøger jeg altid hesten meget grundigt i hove, ben,
ryg, mave og kryds. Vores araberdyr har det med at lave badudspring på
folden og så får han slået et ben en gang imellem og har altid gjort det.
Jeg har set det flere gange i alle de år han har været i familien og så
køler jeg hans ben og lader ham få lidt fred.


--
~Hilsen
Annette~
>
>
>
>



Dennis Thrysøe (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 17-06-03 08:08

Malene P wrote:
> "taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:LtqHa.2988$Ak4.472@news.get2net.dk...
>
>>"Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
>>
>>>Så må du sgu da få ejeren til at tilkalde en dyrlæge -ikke sandt?
>>
>>Du behøver ikke at bande ad mig. Ejeren har selvfølgelig set hesten og
>
> mener
>
>>at vi i første omgang skal se tiden an.
>
>
> Nej, jeg skal nok lade være med at bande ad dig -men synes du selv, det er
> acceptabelt at ejeren undlader at tilkalde en dyrlæge, hvis der tydeligvis
> er noget galt med hesten?

Det må vel være ejerens skøn om der "tydeligvis er noget galt med hesten"?

-dennis


Malene P (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Malene P


Dato : 17-06-03 09:06


"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
news:3eeebe60$0$24671$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> > Nej, jeg skal nok lade være med at bande ad dig -men synes du selv, det
er
> > acceptabelt at ejeren undlader at tilkalde en dyrlæge, hvis der
tydeligvis
> > er noget galt med hesten?
>
> Det må vel være ejerens skøn om der "tydeligvis er noget galt med hesten"?

Hvorfor? Hvis andre skønner, at der er noget galt, skal der vel i højere
grad tages hensyn til hesten end til ejerens pengepung. Jeg forstår dog på
Tainas seneste indlæg, at hun ikke mener at hesten lider, så hun reagerer
vel, hvis situationen ændrer sig til det værre.

mvh
Malene P



Dennis Thrysøe (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 17-06-03 09:43

Malene P wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
> news:3eeebe60$0$24671$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
>>>Nej, jeg skal nok lade være med at bande ad dig -men synes du selv, det
>
> er
>
>>>acceptabelt at ejeren undlader at tilkalde en dyrlæge, hvis der
>
> tydeligvis
>
>>>er noget galt med hesten?
>>
>>Det må vel være ejerens skøn om der "tydeligvis er noget galt med hesten"?
>
> Hvorfor? Hvis andre skønner, at der er noget galt, skal der vel i højere
> grad tages hensyn til hesten end til ejerens pengepung.

Helt enig. Men det er vel stadig ejerens skøn? Hvem skulle ellers bestemme det?

Man kan selvfølgelig komme med forslag, og kommentarer - det er klart.

-dennis


Anet (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 17-06-03 12:05

men synes du selv, det
> >
> > er
> >
> >>>acceptabelt at ejeren undlader at tilkalde en dyrlæge, hvis der
> >
> > tydeligvis
> >
> >>>er noget galt med hesten?
> >>
> >>Det må vel være ejerens skøn om der "tydeligvis er noget galt med
hesten"?
> >

(klip)

Hvis man har mange års erfaring med heste så kan man godt selv bedømme om
det er akut dyrlæge eller om man lige afventer og ser en dag eller to.


--
~Hilsen
Annette~



Dennis Thrysøe (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 17-06-03 12:18

Anet wrote:
> men synes du selv, det
>
>>>er
>>>
>>>
>>>>>acceptabelt at ejeren undlader at tilkalde en dyrlæge, hvis der
>>>
>>>tydeligvis
>>>
>>>
>>>>>er noget galt med hesten?
>>>>
>>>>Det må vel være ejerens skøn om der "tydeligvis er noget galt med
>
> hesten"?
>
>
> (klip)
>
> Hvis man har mange års erfaring med heste så kan man godt selv bedømme om
> det er akut dyrlæge eller om man lige afventer og ser en dag eller to.

Præcis min påstand...

-dennis


Anne Berit Nyland (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Anne Berit Nyland


Dato : 16-06-03 20:21

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i melding
news:n9oHa.2948$653.2708@news.get2net.dk...
> I dag røg sadlen så på igen, han var en smule uvillig til at gå frem i
> skridt og trav, men føltes ikke halt. Jeg satte i galop, og så rullede han
> igen på den der underlige måde. Bagefter var han endnu mere uvillig i
skridt
> Jeg kylede ham på fold, og derude var der ikke noget at se - selv om han
tog
> et par galopture.
>
> Jeg er dybt forvirret og dybt bekymret! Nogen der har set noget lignende?

Det kan jo tenkes at han hadde vondt den første gangen, men fant ut at
dersom han lot som om han var halt så slapp han å jobbe mer og fikk fri.

Anne Berit



taina (16-06-2003)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 16-06-03 21:09


"Anne Berit Nyland" <btnyland@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Det kan jo tenkes at han hadde vondt den første gangen, men fant ut at
> dersom han lot som om han var halt så slapp han å jobbe mer og fikk fri.


Ja, den overvejelse har jeg også været forbi, og jeg har ikke helt sluppet
den endnu.
Men nu er han en 11 år gammel hest, som altid har stået med ørerne fremme,
når rytteren kommer. For så sker der jo noget!!

Derfor kan jeg ikke få det til at passe helt sammen.

mvh. tina



Pia J (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 17-06-03 06:39



> Ja, den overvejelse har jeg også været forbi, og jeg har ikke helt sluppet
> den endnu.
> Men nu er han en 11 år gammel hest, som altid har stået med ørerne fremme,
> når rytteren kommer. For så sker der jo noget!!

Jeg oplevede det samme for et par år siden. Der var kun noget at mærke i
galop, som om han gjorde noget mærkeligt med knæet. Vi fandt aldrig ud af,
hvad det var, for det gik over af sig selv, ejeren havde dyrlæge ude for at
lave bøjeprøver og massere ham på ryggen. (måske det hjalp!?) På fold og i
trav kunne det ikke mærkes, og hvis jeg longerede virkede han blot som om
han gik lidt "kortere" i galoppen, han træder ellers meget ind under sig.

Den eneste hændelse jeg kunne kæde det sammen med var, at ugen før havde
hesten gået distance (80 km ca.) og jeg havde været ude at skridte et par
dage efter. Jeg havde min hund med, der var myg som hesten altid hidsede sig
umådeligt op over (der er ikke noget der skal flagre rundt om hans næse,
tak), og på vej hjem fik han lov at trave lidt, hvilket nærmest endte i en
slags ræs mellem ham og vovse, hesten fuldstændig kogende, så jeg måtte
stoppe ham pr. omgående. Kan ikke huske mere, hvordan det lige foregik, men
det endte lettere akavet, han har måske strukket et eller andet og samtidig
været "slidt" i musklerne efter konkurrencen, det skulle jo have været
gymnastik og stræk ud dag.

Jeg gjorde så det jeg red meget let den uge, langt, lavt trav, ingen
dressurarbejde. Og så gik det som sagt over.

:Pia


taina (17-06-2003)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 17-06-03 07:02


"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3eeea971$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

klip

han har måske strukket et eller andet og samtidig
> været "slidt" i musklerne efter konkurrencen, det skulle jo have været
> gymnastik og stræk ud dag.

Ja, her er det jo faktisk lidt omvendt, idet hesten netop ikke har været
brugt til andet end fold i et par uger inden. Og jeg spekulerer på, om det
kan have noget med sagen at gøre?

mvh. tina



Pia J (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 17-06-03 07:11


"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote in message
news:y9yHa.148$cK7.141@news.get2net.dk...

> Ja, her er det jo faktisk lidt omvendt, idet hesten netop ikke har været
> brugt til andet end fold i et par uger inden. Og jeg spekulerer på, om det
> kan have noget med sagen at gøre?

Du kan sjældent tage en hest fra sommerferie og bare arbejde med den som du
plejer (ved ikke hvilken type ridning du praktiserer). Som med os andre
tager det ½ år at bygge musklerne op og 14 dage at miste hele formen igen


Er det ikke dig der rider en hingst? Han kan jo sagtens have rendt derude og
lavet badutspring og fået en lille fiberskade, forstrækning eller hvad ved
jeg.

Prøv at lade som om du "genoptræner" ham en uges tid, altså strækøvelser og
rolig ridning uden for mange små vendinger. Skridte i skoven. Se om ikke det
bliver bedre. Eller masser ham lidt langs rygraden og på låret.

:Pia


taina (17-06-2003)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 17-06-03 17:10


"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan sjældent tage en hest fra sommerferie og bare arbejde med den som
du
> plejer (ved ikke hvilken type ridning du praktiserer).
Som med os andre
> tager det ½ år at bygge musklerne op og 14 dage at miste hele formen igen
>
>
> Er det ikke dig der rider en hingst? Han kan jo sagtens have rendt derude
og
> lavet badutspring og fået en lille fiberskade, forstrækning eller hvad ved
> jeg.

Absolut en mulighed. Hvor lang tid kan det tage, før sådan noget er
overstået?

> Prøv at lade som om du "genoptræner" ham en uges tid, altså strækøvelser
og
> rolig ridning uden for mange små vendinger. Skridte i skoven. Se om ikke
det
> bliver bedre. Eller masser ham lidt langs rygraden og på låret.

Det prøver jeg.

mvh. tina



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste