Nyt bundkort - hvad anbefaler I?
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 16-06-03 14:18

Hejsa
Jeg skal have mig et nyt bundkort.
Jeg har kig på noget i denne stil:

Asus A7N8X Deluxe/GD, nForce2. 1029,-
AMD Athlon Barton XP 2500+/333, Sokkel A, 715,-
Aopen H600B-P4, Midi ATX Sort, 350W, 699,-
Kingston DDR2100, 512 MB, 529,-
ThermalTake Køler, Silent Viking II, 249,-
I alt 3221,-

Hvad siger I til det?
Det skal helst være i det prisleje.

Vil der være idé i at købe et mobo med 400MHz undestøttelse?

Kommentarer er meget velkomne

Morten

Fra : Bach|DK|

Dato : 16-06-03 18:09

Morten Bowman Hansen wrote:

> Hejsa
> Jeg skal have mig et nyt bundkort.
> Jeg har kig på noget i denne stil:
>
> Asus A7N8X Deluxe/GD, nForce2. 1029,-

Ok

> AMD Athlon Barton XP 2500+/333, Sokkel A, 715,-

Ok

> Aopen H600B-P4, Midi ATX Sort, 350W, 699,-

Hvis det er hvad du ønsker

> Kingston DDR2100, 512 MB, 529,-

Tag dog springet til Kingston Hyperx DDR3200. Det koster lidt mere men
her er ingen grund til at spare!

> ThermalTake Køler, Silent Viking II, 249,-

Volcano 11 er billigere og ligesågod køleevne. Og så ser den lidt fræk
ud også: http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=320373&kat

> I alt 3221,-
>
> Hvad siger I til det?
> Det skal helst være i det prisleje.
>
> Vil der være idé i at købe et mobo med 400MHz undestøttelse?

Der er ikke så mange af dem og CPU'er dertil er stadig dyre så jeg ville
ikke gøre det.

--
Michael Bach

OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Søren

Dato : 16-06-03 18:39

Jeg har netop købt et msi kt3 ultra2 333mhz bundkort 256mb ddr2700 og en amd
xp2000 leveret til 1255,- kr + en spire køler fra shg til 140,- kr.
Så en opgradering kan også gøres billigere til de mindre rige, selvom den jo
ikke helt svarer til barthonen. Men når man kommer fra en 350mhz kan det da
mærkes

Mvh
Søren

Fra : Nic

Dato : 16-06-03 20:58

> Der er ikke så mange af dem og CPU'er dertil er stadig dyre så jeg ville
> ikke gøre det.

De koster da det samme som alle andre P4?

Fra : Bach|DK|

Dato : 16-06-03 21:00

> De koster da det samme som alle andre P4?

Yep :)

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-06-03 19:10

"Morten Bowman Hansen" <morten@bowman.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Jeg skal have mig et nyt bundkort.
> Jeg har kig på noget i denne stil:
>
> Asus A7N8X Deluxe/GD, nForce2. 1029,-

Jeg vil anbefale et Abit NF7-S rev. 2.0 det har 200Mhz fsb understøttelse
Derudover er der aktiv køling på Nordbroen på bundkortet og den larmer ikke,
ikke endnu ihvertfald.
NF7-S har også Soundstorm ligesom Asus, hos SHG står der AC97 men det passer
ikke.
Det har heller ikke problem med at nå 200Mhz og mere til.
NF7-S har også SoftMenu III. Ved hjælp af denne kan man OC uden at skulle
flytte så meget som en jumper.
Man behøver heller ikke at skulle kravle på gulvet eller hvad man nu kunne
finde på .
Der er faktisk næsten ikke nogen jumpere på kortet.

> AMD Athlon Barton XP 2500+/333, Sokkel A, 715,-
> Aopen H600B-P4, Midi ATX Sort, 350W, 699,-

Er strømforsyningen mon kraftig nok?
Jeg vil nok anbefale en min 400W

> Kingston DDR2100, 512 MB, 529,-

Hvis der skal køres 200 Mhz FSB skal man anskaffe sig minimum PC3200 gerne
mere.
Ved denne sammensætning vil det være rammen der holder dig tilbage.
Man skal også være opmærksom på at nForce 2 chipsættet yder klart bedst i
med synkron bus hastighed.
Hvilket vil sige at ram og processor fsb skal være det samme.
Kig eventuelt på Corsair PC3200 Cas 2, de er godt nok dyrere men ydelsen er
også markant bedre.
Hvis prisen skal ned kan man kigge på andre PC3200 mærker, man kan være
heldig med eksempelvis Samsung.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 17-06-03 08:59

Martin Johansson wrote:

> Jeg vil anbefale et Abit NF7-S rev. 2.0 det har 200Mhz fsb understøttelse
> Derudover er der aktiv køling på Nordbroen på bundkortet og den larmer ikke,
> ikke endnu ihvertfald.

Men check lige Sydbroen - min (NF7 rev. 2) bliver temmelig lun, jeg
sætter en chipkøler på inden længe.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-06-03 11:40

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message news:<3eee07d7$0$76068$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> også markant bedre.
> Hvis prisen skal ned kan man kigge på andre PC3200 mærker, man kan være

Når du siger synkront, mener du helt synkront.
Hvis jeg købte ddr3500, ville det så også forringe når
mobo kører 3200?

Morten

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-06-03 19:01

> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message

> Når du siger synkront, mener du helt synkront.
> Hvis jeg købte ddr3500, ville det så også forringe når
> mobo kører 3200?

Ja jeg mener helt synkront.
Hvis eks. processoren kører 200 Mhz(400 DDR) så kører rammen også 200 Mhz
(400 DDR).

I det tilfælde du ridser op vil det være processor 200 Mhz (400 DDR) og ram
216 Mhz. (433 DDR).
Der vil ydelsen ikke være så god, nForce2 chipsættet yder altså bedst
synkront.
Det gælder alle nForce2 bundkort uagtet fabrikant.

Se eventuelt her:
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,808388,00.asp
Quote:"DDR400 and DDR333 Memory Support: Nvidia noted that running the
clocks in "sync" with the frontside bus speed
of the Athlon XP delivers the best performance; the system BIOS of all the
tested motherboards supported this sync mode, though none by default."

Eller her:
http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/8RGA+/page5.htm
Quote:"More tests are done at different CPU and Memory FSB settings and we
can conclude that running Sync at 133/133Mhz and 166/166Mhz deliver better
memory performance than Async 133/166Mhz and 166/200Mhz. For best
performance, we ran 8RGA+ at Dual Channel DDR400 for the remaining tests."

Fra : JK

Dato : 16-06-03 19:29

On 16 Jun 2003 06:18:21 -0700, morten@bowman.dk (Morten Bowman Hansen)
wrote:

>Hejsa
>Jeg skal have mig et nyt bundkort.
>Jeg har kig på noget i denne stil:
>
>Asus A7N8X Deluxe/GD, nForce2. 1029,-
fint
>AMD Athlon Barton XP 2500+/333, Sokkel A, 715,-
fint
>Aopen H600B-P4, Midi ATX Sort, 350W, 699,-
tja, jeg havde valgt et chieftech dh-01w
til 546,-

>Kingston DDR2100, 512 MB, 529,-

Uha, forkert ram til det bundkort, spild af muligheder. Køb kingston
hyperx pc3200 eller 3500.

>ThermalTake Køler, Silent Viking II, 249,-

godt valg, eller coolermaster aero 7+

>I alt 3221,-
>
>Hvad siger I til det?
>Det skal helst være i det prisleje.
>
>Vil der være idé i at købe et mobo med 400MHz undestøttelse?

Det har det bundkort da, uofficielt. Ellers så: abit nf7 v. 2.0

mvh

John

Fra : JK

Dato : 16-06-03 19:36

Udover abit nf7 v. 2.0 kan også msi k7n delta anbefales.

Læs edbpriser.dk under anmeldelser: shuttle silent pc

Fsb220 på bundkortet. Det er alletider med en barton 2500+ til det,
hvis multiplier kan sættes frit.

mvh

John

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 16-06-03 21:39

Endelig var der en der anbefalede et MSI-bundkort....... En gang MSI altid
MSI !!!!!!

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-06-03 11:38

"Kurt Pedersen" <kurt_birgit@pedersen.mail.dk> wrote in message news:<3eee2b04$0$97224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Endelig var der en der anbefalede et MSI-bundkort....... En gang MSI altid
> MSI !!!!!!
>

> "JK" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hvorfor skulle jeg køre fsb 220 når bundkortet kan køre 330?

Fra : JK

Dato : 17-06-03 11:54

On 17 Jun 2003 03:37:34 -0700, morten@bowman.dk (Morten Bowman Hansen)
wrote:

>Hvorfor skulle jeg køre fsb 220 når bundkortet kan køre 330?

333 er 2x166. Da 166 er mindre end 220, er det langsommere. Jeg kan
gange de 220 med 2x og få 440. Det er DDR440.

Prøv at forstå lidt af det !

hilsen

John

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-06-03 15:28

JK <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message news:<enstevsof3358bn7nt6t61h2grgq3jkh7j@4ax.com>...

> 333 er 2x166. Da 166 er mindre end 220, er det langsommere. Jeg kan
> gange de 220 med 2x og få 440. Det er DDR440.

Så erjeg med.

> Prøv at forstå lidt af det !

Rolig Mr. Know-it-all. Vi kan jo ikke alle være ligeså klog som dig

Morten

Fra : JK

Dato : 17-06-03 16:19

On 17 Jun 2003 07:27:36 -0700, morten@bowman.dk (Morten Bowman Hansen)
wrote:

>Så erjeg med.

>Rolig Mr. Know-it-all. Vi kan jo ikke alle være ligeså klog som dig

Sorry !

men nu drager jeg af på ferie. Så får I fred så længe.

hilsen

John

Fra : JK

Dato : 16-06-03 19:39

coolermaster aero7+ review:

http://www.modthebox.com/review199_1.shtml

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-06-03 09:59

JK <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message news:<ol3sevkio6uvrq3fqmjqcamuodr5kefohd@4ax.com>...
> coolermaster aero7+ review:
>
> http://www.modthebox.com/review199_1.shtml

Sidder den fast med 3 spænder?

Morten

Fra : Svend .Tveskæg.

Dato : 17-06-03 15:02

wrote:

> [...]
>
>Hvad siger I til det?
>Det skal helst være i det prisleje.
>
>Vil der være idé i at købe et mobo med 400MHz undestøttelse?

Lad være med at købe hos Føniks Computer på Falkoner Alle, jeg købte
det samme bundkort og PC2700 ram hos dem.

Rammene kan ikke køre PC2700 uden at data korrumperes.

Fra : CeeJay

Dato : 18-06-03 20:25

> Asus A7N8X Deluxe/GD, nForce2. 1029,-

Et fint valg - Jeg valgte selv et Abit NF7-S 2.0
Du kan egenligt ikke træffe et dårligt valg med et Nforce2 bundkort .. der
er kun gode og rigtigt gode valg.

Hvis du skal spare så har Soltek's kort en fordel rent prismæssigt.

> AMD Athlon Barton XP 2500+/333, Sokkel A, 715,-

Godt valg .. men overvej BOX versionen.

> Aopen H600B-P4, Midi ATX Sort, 350W, 699,-

Kabinetter er en smagssag, men jeg hører at H600B er et kvalitetskabinet og
det rygtes at PSU'en i dette er en Aopen FSP 350-60PN og det er en skidegod
PSU.

> Kingston DDR2100, 512 MB, 529,-

Virkeligt dårligt valg.
Du skal mindst have DDR2700 for at matche din Bartons standard FSB uden
overclocking og prisforskellen til DDR3200 er meget lille.
Vælg noget DDR3200 eller DDR3500 ram.
Selv valgte jeg noget kvalitets Crucial direkte fra Crucial i england men du
kan også vælge andre kvalitetsmærker .. eller de billige mærker - Alle
DDR3200 er bedre end selv de bedste DDR2100.

> ThermalTake Køler, Silent Viking II, 249,-

Jeg hører at BOX køleren til Barton CPU'erne er redesignet sådan at den nu
er ganske god.
Overvej den .. den er ovenikøbet billig.

Prøv at se :
"Sådan ser en AMD in-a-box køler ud. (Barton Familien)" tråden i
dk.edb.hardware.overclocking
Den er fra den 2 Juni og startet af Spectrus

Selv har jeg valgt en Zalman CNPS7000-AlCU - en P4 køler der modificeres til
at passe til en AMD.
Den koster det samme .. ca 250 kr (måske billigere)

> Vil der være idé i at købe et mobo med 400MHz undestøttelse?

Du mener 200mhz .. og jo .. god idé.

Fra : stephan [1957Frb]

Dato : 23-06-03 17:12

"Morten Bowman Hansen" <morten@bowman.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad siger I til det?
> Det skal helst være i det prisleje.
>
> Vil der være idé i at købe et mobo med 400MHz undestøttelse?

Jeg har selv købt samme bundkort, samme kabinet (er MEGET lækker med masser
af plads, og PSU siger ingenting) til en AMD2400+, og sammen med et Radeon
9700 kort virker det udmærket, så jeg tror PSU er kraftig nok.
Bundkortet og processoren er iøvrigt købt hos Føniks, og ingen problemer.