piver af smerte
Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 16-06-03 13:23

Hej
skal høre om nogen af jer kan hjælpe os. Vi har en ni mdr gammel cav.sp. Et
par dage efter vi havde hentet hende begyndte hun at pive af smerte og lider
tit af tynd mave.
Ang piven så har vi været til dyrelæge mange gange og de har prøvet
forskellige ting men intet har hjulpet. Hun kan gøre det i alle situationer
og tidspunkter i døgnet. Hun vender hovedet bagud og gir et ordentlig piv.
Hvad fejler hun mon?
Er det en fejl fra opdrætterens side? Det var noget mistænktsomt at vi tog
hende med fra købe stede, kender nogen til Birkedals kennel i mørkøv?
PHT
Vibeke og Lady

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-06-03 13:28

"Jacob Nordestgaard" <jnordestgaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det en fejl fra opdrætterens side? Det var noget mistænktsomt at vi tog
> hende med fra købe stede, kender nogen til Birkedals kennel i mørkøv?

Hej
Angående piveriet kan jeg ikke hjælpe, det må dyrlægen finde ud af.
Men.... Hvorfor i alverden køber i en hund fra et sted, hvor I føler at der
er noget "mistænktsomt" ?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-03 13:31

"Jacob Nordestgaard" <jnordestgaard@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej
> Er det en fejl fra opdrætterens side? Det var noget mistænktsomt at vi tog
> hende med fra købe stede, kender nogen til Birkedals kennel i mørkøv?

Kan du ikke lige forklare det lidt klarer ?

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 16-06-03 20:58

jo altså. Da vi ankom bad vi om at se moren, men fik at vide hun var blevet
kørt over og døde et par dage inden vi kom! Vi blev ført ind i et rum og
ventede på hun hentede hvalpen. Det eneste vi kunne få lov til at se var
faderen, lidt mistænktsomt synes jeg. Søskene måtte vi heller ikke se for
der lå en anden hund inde ved dem som skulle føde. Men det skal da siges at
vi har en sød,dejlig og flot hund, som vi under ingen omstændigheder vil af
med. Vi har bare lært fremover at vi gerne vil se hvalp og mor inden køb og
købe i nærheden, så vi ikke bare står der laaant væk hjemme fra.
Det som irritere mig er bare at hvad hunden end fejler har den haft det fra
kennelen af, men det er mærkeligt at vi ikke kan finde ud af hvad det er.
Det må gøre ondt bag i et sted men det er lige hvor... har fået den
røngtenfotograferet og den har lidt høj ryg. Det fik den piller for men de
hjalp ikke. Den har også fået analkirtlerne klemt ud et par gange.
Det er synd det bliver ved, men udover de to min den ca piver dagligt har
den det super, det er meget mærkeligt.
Er der andre som har gode eller dårlige erfaringer med Birkedal?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-03 06:58

> [...]
> faderen, lidt mistænktsomt synes jeg. Søskene måtte vi heller ikke se for

snip en masse om en forfærdelig hundefabrik.

Jeg (og nu også jer + en masse andre) vil aldrig købe hvalp et sted hvor de
ikke har moren, trafikulykke eller ej. Og også helst kan henvise til hvor
faren bor (hvis de ikke selv har ham).

Hvilken organisation er de organiseret i (DKK, DRU etc. ) ?

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 17-06-03 07:14

De høre under DRU og opdrætter en hel del racer, du kan se under DRU, der er
link til deres hjemmeside
MVH
Gitte

Fra : Kim Christensen

Dato : 17-06-03 07:56

"Jacob Nordestgaard" <jnordestgaard@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3eee2153$0$24685$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> den det super, det er meget mærkeligt.
> Er der andre som har gode eller dårlige erfaringer med Birkedal?

Symptomerne med nakken kunne også skyldes en brækket / forkert
placeret mikrochip. Dyrlægerne er bare ikke så meget for at indrømme
at den slags kan give problemer..?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-06-03 11:36

>Symptomerne med nakken kunne også skyldes en brækket / forkert
>placeret mikrochip. Dyrlægerne er bare ikke så meget for at indrømme
>at den slags kan give problemer..?

,,,,,er det noget der sker jævnligt eller hvad ? skal den så opereres
ud ?

Fra : Kim Christensen

Dato : 17-06-03 18:26

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message news:<1nrtev4i0aer3bcjkcf5854mfmbqis9q8c@4ax.com>...

> ,,,,,er det noget der sker jævnligt eller hvad ? skal den så opereres
> ud ?

Det sker, hvor tit kan jeg ikke sige, men ved at følge med i
udenlandske nyhedsgrupper har jeg læst om flere tilfælde. Hvis chippen
er knækket er det svært at få stumperne med, hvis den er hel lader den
sig som regel fjerne uden større problemer, medmindre den har flyttet
sig til et kritisk sted. Et eksempel: en dyrlæge mente at de ikke var
muligt (eller ikke ville?) fjerne en chip der sad ved albueleddet og
generede ledbåndet. Familiens menneskelæge ordnede problemet på 5
minutter. Og så siges det at være en sikker mærkningsmetode!

Hilsen Kim

Fra : Michael Hjorth

Dato : 17-06-03 23:33

On Tue, 17 Jun 2003 19:25:36 +0200, Kim Christensen wrote:

> [...]
> ledbåndet. Familiens menneskelæge ordnede problemet på 5 minutter. Og så
> siges det at være en sikker mærkningsmetode!

Hmmm.

Når jeg hører sådan noget er jeg glad for at min er øretatoveret. Hvorfor
er det egentligt så smart med de chips? Min gamle hund havde sådan en, men
dyrlægen havde altid problemer med at finde den så den må jo flytte sig
lidt rundt i kroppen.

Michael.

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 06:56

"Michael Hjorth" <mhjorth1@netscape.net> wrote in message

> Når jeg hører sådan noget er jeg glad for at min er øretatoveret. Hvorfor
> er det egentligt så smart med de chips?

Man slipper fx for at skulle have hvalpen i narkose bare for at lave et
stempel i øret. Chippen tager ½ sekund og et lille piv.

Jeg plejer at få checket vores ved det årlige dyrlægebesøg (nåja, det der
officielt årlige - kunne man blot nøjes med det!), og indtil videre sidder
de, hvor de blev sat.

:Pia

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-06-03 18:07

> [...]
> dyrlægen havde altid problemer med at finde den så den må jo flytte sig

Chipmærkning er heller ikke særligt smart, højst for producenterne.
Ved min dyrlæge har jeg set at de brugte 3 minutter til at scanne en
westie før scanneren fik nummeret. Dyrlægen fortsatte kun fordi ejeren
insisterede på at hunden var mærket. Havde hunden været bortkommet
ville man have ment at den ikke var mærket. Dette her var en westie,
og det tog tre minutter at finde chippen, hvad nu hvis det havde været
en grand danois?

Når chippen flytter sig, eller sidder på det rigtige sted, på den
forkerte måde, f.eks ved at den ligger på oversiden af en muskel som
jeg tror den kan gøre ved den cavalier spaniel som tråden startede
med, ja så betyder det ulempe, og/eller risiko for hundens
velbefindende.

Læg dertil at chippen kun kan læses med en scanner som de fleste ikke
har, og de penge der skulle bruges til f.eks. at udstyre alle
politikredse med sådan en kunne bruges bedre til noget andet. Så synes
jeg at man har verdens tåbeligste mærkningssystem.

Argumentet for chippen er at det ikke gør ondt. Det passer ikke, nålen
den indsætes med er ca 3,5 mm tyk, og halsen er bagefter øm der hvor
chippen blev sat ind. Dertil kommer risikoen for senere
komplikationer. At hunde over 8 uger lige pludselig skal helbedøves
for at få en øretatovering lyder som noget fabrikaneterne af chips har
fået indført. Der findes hurtigtvirkende lokalbedøvende salver som
sagtens kunne bruges til formålet.

Jeg vil ikke være tryg ved at have en hund der er chipmærket. En
øretatovering kan ikke skade hunden senere i livet i modsætning til
chippen. I begge tilfælde kan registreringen gå tabt, chipen knækker,
eller "forsvinder" eller øretatoveringen bliver udtydelig på grund af
dårligt udført arbejde. Er det nu nogen katastrofe, vil en ansvarlig
hundeejer ikke selv efterlyse sin hund for at få den tilbage?

Fra : Battlefield´s

Dato : 18-06-03 19:40

"Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
(klip)
> [...]
> for at få en øretatovering lyder som noget fabrikaneterne af chips har
> fået indført. Der findes hurtigtvirkende lokalbedøvende salver som

Hej
Det passsser nu ikke helt. Min hankat, der er af racen Siameser d.v.s. meget
spinkel uden "så meget kød" blev chipsmærket i forbindelse med rejse til
Sverige. Han mærkede overhovedet ikke sprøjten så enten er han meget
hårdhudet (hvilket jeg ved at han ikke er) eller også er det ikke så
smertefuldt at blive chipsmærket.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-06-03 20:09

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sverige. Han mærkede overhovedet ikke sprøjten så enten er han meget
> hårdhudet (hvilket jeg ved at han ikke er) eller også er det ikke så

Hej med Jer Alle

Det er vel med dyrlæger, som med sygeplejersker og læger. Der er nogle der
er gode til det, og så er der nogen, som aldrig lærer det. Jeg gætter på,
at det ikke er værre for hunden at få chippen lagt ind, end det er for at
andre at få taget en blodprøve. Det med den forkert anbragte chip, tja det
er en teoretisk mulighed, men jeg kender ikke til eksempler i praksis. Så
at det skulle være en rystende oplevelse for hunden eller katten, den køber
jeg ikke, og den jeg har, som er chipmærket, viste absolut intet tegn på
ubehag, da den blev lagt ind. Det har jeg til gengæld været udsat for, da
vi skulle have en kat øretatoveret. Det var det rene drama, katten smuttede,
blodet dryppede, konen dejsede, jo det var en fest forestilling, så jeg
gætter på, at det var dyrlægens første øre tatovering på en kat ....

M.V.H.....Benny..

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-06-03 18:06

snip..
> Det er vel med dyrlæger, som med sygeplejersker og læger. Der er nogle der
> er gode til det, og så er der nogen, som aldrig lærer det.
snip..

Så sandt. Der findes dyrlæger der kan komme til at aflive en hund
under tandrensning, og dem der ved et uheld bedøver sig selv i stedet
for hunden (uden hundens hjælp), så det er ikke alle der er lige gode
til at chipmærke - eller tatovere. Eller at være dyrlæge i det hele
taget.

Det er nu heller ikke selve mærkningsøjeblikket der bekymrer mig, det
er risikoen for følgevirkninger. Når en øretatovering er overstået, så
er det overstået, der opstår ikke følgelidelser medmindre hygieinen
har været meget dårlig. Tilsvarende kan man ikke sige om mikrochips.
De kan vandre hen på steder hvor de kan gøre skade, eller knække.

Der findes undersøgelser af holdbarheden af øretatoveringer.
Tilsvarende undersøgelser for holdbarhed og bivirkninger af mikrochips
findes sikkert også, men tilsyneladende har resultatet ikke været af
en karater der egnede sig til offentliggørelse.

I tilfælde af at en hund bliver stjålet kan en chip fjernes temmelig
let uden at efterlade spor, spørgsmålet er at finde en dyrlæge der
ikke stiller spørgsmål når bare betalingen er i orden. Det er sværere
men dog ikke umuligt at fjerne en øretatovering.

Med venlig hilsen

Kim

- der selv renser tænder på sine hunde, og er glad for at de ikke er
chipmærkede.

Fra : Leyna

Dato : 19-06-03 09:29

On Wed, 18 Jun 2003 20:39:52 +0200, "Battlefield´s"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Sverige. Han mærkede overhovedet ikke sprøjten så enten er han meget
>hårdhudet (hvilket jeg ved at han ikke er) eller også er det ikke så

Nu er smerter jo en underlig størrelse, og det som den ene dårligt nok
ænser, det kan være så smertefuldt for en anden at vedkommende går i
gulvet. Sådan ret firkantet sagt.
Alle mine dyr er øretatoveret, og det er de ud fra den overbevisning
at 1. Det kan ses med det samme, at dyret ejes af nogen og 2. Jeg er
generelt modstander af at komme fremmedlegemer i kroppen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 20:21

"Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> for at få en øretatovering lyder som noget fabrikaneterne af chips har
> fået indført. Der findes hurtigtvirkende lokalbedøvende salver som

Hvorfor er der så ingen dyrlæger der bruger den metode? Har aldrig hørt
andet end at de skulle i narkose - på katte gør man det normalt også, når de
alligevel skal pga andet, fx kastration.

Klart at et synligt nummer er bedre - men der er altså også risiko ved
narkose.

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 19-06-03 09:29

On Wed, 18 Jun 2003 21:20:53 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Hvorfor er der så ingen dyrlæger der bruger den metode? Har aldrig hørt
>andet end at de skulle i narkose - på katte gør man det normalt også, når de
>alligevel skal pga andet, fx kastration.

Måske fordi det er temmelig svært at få en lille hvalp eller en
kattekilling til at ligge stille mens man tatoverer dem?
Jeg ville i hvert fald nødig skulle holde styr på sådan et bette kræ
der kun var lokalbedøvet når det skulle tatoveres.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 19-06-03 09:32

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> Jeg ville i hvert fald nødig skulle holde styr på sådan et bette kræ
> der kun var lokalbedøvet når det skulle tatoveres.

Stempler de det ikke nærmest ind på en gang? De sidder vel ikke og laver det
prik for prik?

:Pia

Fra : Lise-Lotte Gerding

Dato : 19-06-03 10:26

"Pia J" <ngspam@ofir.dk
> "Leyna" <webmaster@big-girls.dk

> Stempler de det ikke nærmest ind på en gang? De sidder vel ikke og laver
det
> prik for prik?

Nu er det godt nok 10 år siden, jeg sidst havde et hvalpekuld, men dengang
foregik tatoveringen uden bedøvelse.

Det foregik på den måde, at jeg holdt hver enkelt hvalp i mine arme. Selve
tatoveringen foregik med et "stempel", som tatovøren klemte sammen. Det
foregik i en arbejdsgang. I det øjeblik "stemplet" blev klemt sammen gav de
fleste hvalpe et piv fra sig, men inden de nåede at registrere mere, var det
hele overstået, og de legede igen som om intet var hændt.

--
Lise-Lotte Gerding / Lotte-mor
http://coco.gerding.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 19-06-03 21:00

Thu, 19 Jun 2003 11:26:28 +0200, Lise-Lotte Gerding wrote:

> [...]
>fleste hvalpe et piv fra sig, men inden de nåede at registrere mere, var det
>hele overstået, og de legede igen som om intet var hændt.

Andre igen, der SKAL ha' stritører, kan få varige mén (smerter)
i det øre og til evig tid gå med et knækøre!

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

En computer og en kat har begge en del hemmeligheder,
de ikke deler med andre.

Fra : Leyna

Dato : 19-06-03 10:47

On Thu, 19 Jun 2003 10:31:53 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

>Stempler de det ikke nærmest ind på en gang? De sidder vel ikke og laver det
>prik for prik?

Det ved jeg faktisk ikke. Har aldrig set hvordan de gør.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 19-06-03 21:05

Thu, 19 Jun 2003 11:46:54 +0200, Leyna wrote:

>Det ved jeg faktisk ikke. Har aldrig set hvordan de gør.

Det er en tang, hvor der på den ene side er et antal nåle.
Øret gennemklippes af alle nålene på én gang. D.v.s. der er
x-antal gennemgående huller i øret. På den ene side smøres
sværte i sårene.
Lysketatovering, hvilket er direkte dyremishandling på små hunde, foregår
ved, at der trækkes en hudlap ud, hvor tangen så klipper igennem og laver
to rækker huller. Der smøres så sværte i den ene række sår.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-06-03 11:34

> "Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> Stempler de det ikke nærmest ind på en gang? De sidder vel ikke og laver
> [...]
Hej Pia

Nej selvfølgelig gør de ikke det. Nummeret sættes op med nåle i en tang, som
så presser alle nålene igennem øret, bagefter påføres så sværten, som så
gnides godt ned i disse huller. Det er lidt forskelligt nogle smører sværte
på først, andre efter hullerne er lavet. Personligt kan jeg bedst lide
efter, og med flere rengøringer, så man kan se at alle hullerne er godt
indfarvet. Det er måske ikke så galt mere, men førhen gik der mange rundt,
med en tatovering, som desværre var umulig at læse. I øvrigt ville jeg
foreslå, at øretatoveringer blev lavet af kaninavlere , de er meget
bedre til det end dyrlægerne.

M.V.H....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 19-06-03 21:06

Thu, 19 Jun 2003 12:34:12 +0200, Benny Mortensen wrote:

>I øvrigt ville jeg
>foreslå, at øretatoveringer blev lavet af kaninavlere ,
>de er meget bedre til det end dyrlægerne.

Hørt! Også bedre end DKK's tatovører!

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 16-06-03 15:56

Jeg synes da at bare det de opdrætter 9 forskellige racer er
foruroligende...
Desuden giver de kun 1 års garanti... Købeloven siger 2 år.

Personligt ville jeg _aldrig_ købe en hvalp sådan et sted blot ud fra det
ovenstående.

Angående det at hun kaster nakken tilbage... Det _kan_ være en mild grad af
epelepsi, det kan være svage nakkehvirvler, dårlige øre, men det kan også
være så meget andet. Har i fået hende røntgenfotograferet ved nakken? Det
kan også være psykisk...

--
Rinnie

Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-06-03 16:14

"Rinnie Ilsøe" <admin@flatcoated-retriever.dk> escribió

> Desuden giver de kun 1 års garanti... Købeloven siger 2 år.

Nej, købeloven siger 2 års _reklamationfrist_, det er ikke det samme
som en garanti og reklamationsfristen er der ingen der kan tage fra
dig

Fra : Jane

Dato : 17-06-03 09:38

Hejsa Jacob
Jeg har hørt lidt om den kennel og ikke noget særlig positivt dermed er det
sagt !

Den pågældende kennel er tilknyttet DRU.

Man skal være meget varsom med hvor man køber hvalpe, man skal undersøge
hvordan hvalpene bliver præget og hvor meget.

Hvordan er forældrene er de rent mentalt, og så skal de være undersøgt mht.
til hjertefejl, det er altid en god ide at læse lidt om racen inden man
køber så man kan stille relevante spørgsmål til opdrætteren.

Men det ved i sikkert allerede nu til næste gang og jeg er da sikker på at
uanset hvor i har købt den holder utrolig meget af den lille guldklump.

Ang maveproblemt kan jeg ikke svare på desværre, men har i prøvet at skifte
foder ?

Venlig hilsen Jane
www.kennelmailunds.webbyen.dk
www.mailunds.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-06-03 18:35

> [...]
> Er det en fejl fra opdrætterens side? Det var noget mistænktsomt at vi tog
> hende med fra købe stede, kender nogen til Birkedals kennel i mørkøv?

Hej Jacob Vibeke & ikke mindst Lady

Når nu ikke dyrlægen har fundet noget, så prøv en Kiropraktor. Hvis der er
noget med knoklestativet, så gør sådan et brutalt bæst underværker. Men jeg
vil også tilslutte mig at checke ørerne, eller en chipmærkning der ikke er
gået efter hensigten.

M.V.H.....Benny...