Access + Relationer = Langsom?
Fra : Steen Alcor

Dato : 16-06-03 10:44

Hej

Har en kolleger, som påstår, at relationer i en MS Access database kører
langsommer i en vb-applikation end en uden relationer.

Har I hørt eller set en argument for ikke at have relationer i sin database,
hvis man udvikler vb-applikation til MS Access.

Steen Alcor

Fra : Krabsen

Dato : 16-06-03 10:51

Man kan vel forestille sig, at en angivet relation gør, at access skal bruge
tid på at kontrollere, at en data-ændring ikke koliderer med de anforte
relationer.

Jeg har ikke selv observeret nogen forskel. Men har efterhånden droppet
relationerne helt og styrer i stedet integretiteten gennem applikationen.
Faktisk har jeg ikke oplevet nogle steder, hvor jeg havde gavn af at angive
relationen i Access.

Eneste undtagelse er, hvis databasestrukturen skal vises til andre. I disse
tilfælde har jeg oprettet relationerne - taget et skærmdump - og fjernet dem
igen

mvh
Krabsen

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 16-06-03 12:49

Hej Steen

Jeg har faktisk været udsat for at databasen brokkede ved brug af
relationer - hvorfor fandt jeg aldrig ud af. Derfor styrer jeg det 100% fra
Applikationen med SQL udtryk.

/Johnny

Fra : neumann verner

Dato : 16-06-03 18:16

Hej Steen

Access er en relationsdatabase og netop relationer er en af styrkerne i
databasen, så hvis du har problemer med hastigheden i din database så prøv
at kontrollere dit database design om det opfylder 1-2-3 normalform,
lagsomme databaser er ofte et resultat af et dårlig design.
Prøv at stille dig selv spørgsmålet: "Hvor lang tid brugte jeg på design af
databasen i forhold til implementering af databasen".
Hvis du har brugt mere tid på implementering end på design, har du højst
sandsynlig ikke båret dig rigtig ad.

Der er fra forskellig side stillet forslag til at kode sig ud af relationer
i en VB applikation, til dette kan jeg kun sige at vedkommen ikke har meget
begreb om database design og kan bestemt ikke anbefale metoden.

Så mit forslag er at låne en bog om databasedesign, brug din sunde fornuft,
og implementer så hele designet i Access eller bedre endni i SQL-Server.
Frontend applikationen kan så holdes på et simpelt niveau og udmærket laves
i VB

med venlig hilsen
Verner Neumann

Fra : Jan Vennike

Dato : 16-06-03 18:45

"neumann verner" <vakse.viggo@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og implementer så hele designet i Access eller bedre endni i SQL-Server.
> Frontend applikationen kan så holdes på et simpelt niveau og udmærket

Jeg kan, som kollega til Steen, garantere at den er kørt HELT ud i 3.
normalform - så ekstremt, at den næsten er uoverskuelig med bunker af
tabeller.

Det var en ny kollega, der påstod at det kunne sløve en database at have for
mange relationer.

--
Jan

Remove the cat in the emailadress to reach me

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-06-03 00:33

On Mon, 16 Jun 2003 19:15:55 +0200, "neumann verner"
<vakse.viggo@mail.dk> wrote:

>Der er fra forskellig side stillet forslag til at kode sig ud af relationer
>i en VB applikation, til dette kan jeg kun sige at vedkommen ikke har meget
>begreb om database design og kan bestemt ikke anbefale metoden.

Det kunne jeg da godt tænke mig at få uddybet - jeg har åbentbart ikke
så meget begreb...?

Ja, prøv du at ha' en Access-database med 100 tabeller og dobbelt så
mange relationer....som går i snot....hyg dig, siger jeg bare.

Og har man en distribueret løsning, så er det alt andet lettere at
distribuere en ny applikation, fremfor at skulle rette i en MDF-fil
som er placeret i den anden ende af landet.

/Snedker
---
Svar venligst under det citerede
Klip og udelad, hvad du ikke besvarer

Fra : Krabsen

Dato : 17-06-03 07:05

"Morten Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> distribuere en ny applikation, fremfor at skulle rette i en MDF-fil
> som er placeret i den anden ende af landet.

100 % enig.

mvh
Krabsen

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 17-06-03 06:26

"neumann verner" <vakse.viggo@mail.dk> wrote in message
> Hej Steen
>
> Hvis du har brugt mere tid på implementering end på design, har du højst
> sandsynlig ikke båret dig rigtig ad.

Sikke da noget sludder? - det afhænger da totalt af opgaven.

> [...]
meget
> begreb om database design og kan bestemt ikke anbefale metoden.

Fortæl lidt mere om dette - jeg har tilsyneladende ikke forstand på
databaser!!

> Så mit forslag er at låne en bog om databasedesign, brug din sunde
fornuft,
> og implementer så hele designet i Access eller bedre endni i SQL-Server.

Eller endnu bedre - låne en bog om sql:relations between tables.....

/Johnny

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-06-03 13:47

> [...]

> databasen, så hvis du har problemer med hastigheden i din database så prøv
> at kontrollere dit database design om det opfylder 1-2-3 normalform,

Snarere tværtom problemer med hastigheden i en database er snarere fordi man
udelukkende bruger den logiske model

> lagsomme databaser er ofte et resultat af et dårlig design.

Snarere fordi man ikke kender værktøjet og forsøger at lave noget som
værktøjet ikke er beregnet til

> [...]
> databasen i forhold til implementering af databasen".
> Hvis du har brugt mere tid på implementering end på design, har du højst

Hvor blev analysen af?

> [...]
meget
> begreb om database design og kan bestemt ikke anbefale metoden.

Der er mange måder at implementere den fysiske databasemodel....

> Så mit forslag er at låne en bog om databasedesign, brug din sunde
fornuft,
> og implementer så hele designet i Access eller bedre endni i SQL-Server.

Nu er værktøjet jo Access
En implementering i Access er væsentlig forskellig fra en implementering i
MSSQL

> Frontend applikationen kan så holdes på et simpelt niveau og udmærket
laves
> i VB

Simpelt Niveau?
Du kan ikke lave en frontend implementering til en Access database på et
simpelt niveau - period
Derimod kommer man et langt stykke vej sammen med en MSSQL server

mvh/Peter Lykkegaard