Jeg har hørt!
Fra : Freedom

Dato : 16-06-03 07:14

At en katteopdrætter (Maine Coon) som udstiller har solgt 2 katte som nu er
døde af FIP. Den ene har sat forbrugerstyrelsen på sagen da opdrætteren ikke
vil betale pengene tilbage! Men nu er jeg virkeligt bange for at udstille
når jeg ved den person er på udstillinger de var der på sidste JYRAK
udstilling. Hvad kan jeg gøre i denne sag? Jeg kender ikke de personer som
har købt katten, det er nogle venners venner....kan man kontakte klubben og
få dem til at undersøge sagen? Jeg føler det er dårligt at personen
stadigvæk udstiller og tilbød dem en ny killing til næste år!

Iben

Fra : Niels Peter

Dato : 16-06-03 07:49

Freedom wrote:

> Jeg føler det er dårligt at personen stadigvæk udstiller

FIP er ikke nødvendigvis en karantænekrævende sygdom; den forårsages
ved, at en ellers harmløs virus, som rigtigt mange raske katte har, af
delvis ukendte årsager muterer til en farlig version.

> og tilbød
> dem en ny killing til næste år!

Hvad er der galt med det tilbud?

Niels Peter

Fra : Freedom

Dato : 16-06-03 08:05

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> FIP er ikke nødvendigvis en karantænekrævende sygdom; den forårsages
> ved, at en ellers harmløs virus, som rigtigt mange raske katte har, af
> delvis ukendte årsager muterer til en farlig version.

Okay det vidste jeg ikke, jeg var overbevist om at have et katteri 2 katte
med FIP så skulle de i karentæne! Jeg mener min dyrlæge fortalte mig at
corona virus var meget smittefarligt! så jeg syntes ikke det lyder fedt!

> Hvad er der galt med det tilbud?

Det ved jeg ikke, da det ikke er mig som har fået det, men jeg gætte på (?)
de ikke ønsker en killing fra et sted som har en sygdom som gjorde de måtte
aflive deres kan efter kun kort tid!

Iben

Fra : Niels Peter

Dato : 16-06-03 08:13

Freedom wrote:

> Okay det vidste jeg ikke, jeg var overbevist om at have et katteri 2
> katte med FIP så skulle de i karentæne! Jeg mener min dyrlæge
> fortalte mig at corona virus var meget smittefarligt!

Både den harmløse og den farlige, muterede type kan smitte, men ikke
gennem luften, som det vel næsten kræves på en udstilling.
Så vidt jeg husker, skal kattene dele tissebakke for at det kan smitte.

Den er ikke arvelig.

Niels Peter

Fra : Freedom

Dato : 16-06-03 08:45

Niels Peter du har ikke ret de skal i karantæne, ifølge Fifes regler står
der:
---------
Ved mistanke om FIP (begrundet udfra kliniske tegn som a, b eller c) sættes
katteriet/katten i karantæne i 4 uger.

Katteriet/katten skal efterfølgende være fri for kliniske tegn på FIP i
minimum 4 uger, før mistanken om FIP kan afvises.

Alle katte i slutstadiet (tørre/våde form) bør aflives eller isoleres.

Karantænen omfatter parringer, salg og udstillinger. Raskmelding omfatter
samtlige katte i katteriet og skal attesteres af egen dyrlæge.

-----------

http://www.felisdanica.dk/doc/FD-kompendium2002.doc

Det gør mig rolig!

Iben

Fra : Niels Peter

Dato : 16-06-03 08:51

Freedom wrote:
> [...]
>
> Karantænen omfatter parringer, salg og udstillinger. Raskmelding
> omfatter samtlige katte i katteriet og skal attesteres af egen

Nu skrev jeg også "ikke nødvendigvis karantænekrævende". Hvis det, du
nævner, er overholdt, er der altså ikke noget galt i, at den pågældende
opdrætter udstiller.

Niels Peter

Fra : Freedom

Dato : 16-06-03 09:04

> [...]
> Nu skrev jeg også "ikke nødvendigvis karantænekrævende". Hvis det, du
> nævner, er overholdt, er der altså ikke noget galt i, at den pågældende

Det er vist nødvendigt;)) med den karantæne! De har ikke gjort noget! Så, jo
der er karantænekrævende uanset hvad!

Iben

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-06-03 08:29

Iben skrev
<Jeg mener min dyrlæge fortalte mig at corona virus var meget smittefarligt!
så jeg syntes ikke det lyder fedt!>

Det anslås af eksperterne at 90-95 % af ALLE katte
har været udsat for coronavirus, i 5-10 % af tilfældende
muterer det til FIP, det er ikke coronavirussen "som
sådan" der er farlig, det er først hvis/når den muterer.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Birgitte

Dato : 16-06-03 12:05

> [...]

> ved, at en ellers harmløs virus, som rigtigt mange raske katte har, af
> delvis ukendte årsager muterer til en farlig version.

http://www.felisdanica.dk/dansk/index.htm gå ind under vedtægter derefter
under Fife's avls og registreringsregler side 29 i dokumentet og finder
punktet 3.1 ang. Karantænebestemmelser.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-06-03 08:23

Hej Iben
uden at ville tage stilling til dit eks. kan du med fordel
læse lidt om FIP på følgende links,
http://www.dr-addie.com/whatsnew.htm

http://www.orionfdn.org/

http://www.catvet.homestead.com/FIP.html

Den største "smittefare" ved udstillinger er luftbåren virus

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-06-03 08:30

On 16/06/2003 08:14, in article
3eed603e$0$76072$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Freedom" <whoknows@onca.dk>
wrote:

> [...]
> få dem til at undersøge sagen? Jeg føler det er dårligt at personen
> stadigvæk udstiller og tilbød dem en ny killing til næste år!

Der findes links til gode sider om FIP og coronavirus på hjemmesiden.

Felis Danicas regler om karantæne vedrørende FIP er efter min mening vage...
(jeg kan ikke lige finde dem på nettet lige nu...) Og det er svært at have
meget faste regler for karantæne omkring FIP, for rigtig mange katte er
smittet med coronavirus (de fleste af dem er ganske ufarlige) - hos nogle få
katte udvikler denne ufarlige virus sig til FIP. FIP smitter ikke.
Coronavirus smitter.

Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 16-06-03 08:45

Her er reglerne ang. FIP-karentæne

For iflg FiFE´s avls-og registreringsregler så lyder der flg om Fip og
karantæne at:

----Citat start----

3.1 Karantænebestemmelser:

[...]

----- Citat slut----

Såfremt opdrætteren har overholdt disse ting , er der ikke noget at gøre, og
hvis opdrætteren ikke har fulgt det må du kontakte FelisDanica

MVH
Gitte
DK Sacala´s Norske Skovatte- killinger tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 16-06-03 08:49

Gitte S. Eriksen wrote:
> [...]
> Karantænen omfatter parringer, salg og udstillinger. Raskmelding
> omfatter samtlige katte i katteriet og skal attesteres af egen dyrlæge

Så vidt jeg løseligt kan regne ud, vil det jo så også være i orden at
tilbyde en ny killing efter et års tid, som det er beskrevet i
eksemplet?

Niels Peter

Fra : Freedom

Dato : 16-06-03 08:47

> [...]
> smittet med coronavirus (de fleste af dem er ganske ufarlige) - hos nogle

> katte udvikler denne ufarlige virus sig til FIP. FIP smitter ikke.

Har fundet det og sendt ind i en anden mail!

Jeg ved nu hvad jeg vil gøre! Tak alle!
Iben