Ps. demasoni m.fl.
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-03-01 07:56

Hej NG.

Ups, nu gik det vist galt igen "Kom til" at købe et 160l, som jeg over
hele hovedet ikke har plads til. Vores stue på ca. 30 km2 tæller nu fire
akvarier!

Jeg har naturligvis en plan for min nyerhvervelse. Mit største problem, er
at det ikke kan stå op ad en væg. Jeg har derfor bygget op med sten midt i
akvariet. Det kan heller ej blive så højt, som jeg kunne ønske mig; Men det
må planterne så kompensere for.

Mine planer går på et artsakvarie for en af følgende Pseudotropheus'er: Ps.
demasoni, Ps. estherae, Ps. sp. "msobo" eller Ps. saulosi.

Så kommer det helt store femkroners-spørgsmål. Hvilken en skal jeg vælge?
Jeg har haft følgende overvejelser: Demasoni'en er IKKE aggressiv, heller
ikke over for artsfæller. Derud over ved jeg ikke ret meget om den. Synes
den er flot, men måske en anelse "kedelig" i adfærd, for min smag?
Estherae'en er måske en anelse for stor til denne ringe bolig på 160l? Og så
er jeg ret usikker omkring "OB fænomenet", nogen der kan hjælpe?
Ps. sp. "msobo" er nok også for stor? Og endelig saulosi'en, som jeg har
tendens til at kalde en "omvendt-lombardoi", eller er det omvendt? Den
er nok passende i størrelse.

For alle fiskene gælder, at de får trange kår, og at jeg ikke kan tilbyde
dem en baggrund, eller noget særlig højt klippe-terræn. Kan man overhovedet
lave et artsakvarie uden at skele til biotopet?
Hvilke af dem, er til at få fat på i handelen?

Så kære venner, vær med til at hjælpe mig ud af min "fiskepine".

Jeg takker allerede nu for jeres svar, der modtages med kyshånd.

Pseudohilsen

Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-03-01 09:48

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
> [...]

> Ps. sp. "msobo" er nok også for stor? Og endelig saulosi'en, som jeg har
> tendens til at kalde en "omvendt-lombardoi", eller er det omvendt? Den

Hvem i alverden har fortalt den skrøne med at Ps. demasoni ikke er
aggressiv??
Hvis du har læst det i den danske bog, kan ikke lige huske titlen, se er
det en meget
stor fejl, og forlaget er blevet gjort opmærksom på det.
Ps. demasoni er aggressiv, men ikke mere end de fleste, den tåler på
ingenmåde at der
er andre hanner i nærheden. Jeg har mine i et 325 l akvarie, og det er
efter min bedste over bevisning
noget nær det mindste du kan have dem i.
M. Esterherae bliver godt nok større end Ps. demasoni, men er så vidt
jeg husker ikke så aggressiv.
Iøvrigt er der en stamme på markedet, her i Kbh. der er nærmest
selvlysende orange, både hanner og hunner.
Jeg har snakket med ham der opdrætter dem, for at høre om han tilsatte
foderet noget der kan fremme farverne,
det benægtede han. Prisen er ikke uoverskuelig.

Jeg har en trio Ps. "msobo" Magunga, og jeg mener at den hører til de
meget aggressive fisk.
Hannen bankede hunnerne så voldsomt at de begge mistede halerne, helt til
roden.
Det er en meget flot fisk, det kan der ikke være tvivl om, men dens
"psyke" kan måske diskuteres.
Mine gik i et 250 l da massakren skete.

Ps. saulosi er den mindste af de fisk du nævner, en køn lille fisk. Der
er ikke så meget mere at sige om den
end at den ikke er hverken værre eller bedre end andre Mbunaer.

> Hvilke af dem, er til at få fat på i handelen?

De er alle til at købe, omend at Ps. "msobo" ikke er almindelig, det er
Ps. demasoni
egentlig heller ikke.

> Så kære venner, vær med til at hjælpe mig ud af min "fiskepine".

> Jeg takker allerede nu for jeres svar, der modtages med kyshånd.

Har du helt overset den gruppe af Mbunaer der hedder Melanochromis?? der
er et par flotte
medlemmer, blandt andet johanni og cyanerohabdus(Maingano).
For mange år siden havde jeg et par johannier gående i et 80L uden
problemmer.
Der findes også mange typer af Ps. elongatus der ikke er voldsommere end
de fleste andre Mbunaer.

Selvom fisk ikke har noget intelligens, så er der meget stor forskel på de
enkelte individer inden for en art.

Carsten

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-03-01 13:16

> [...]
er
> det en meget
> stor fejl, og forlaget er blevet gjort opmærksom på det.

Hej Carsten

Hmm, måske den hedder Malawi cichlider, Back to Nature Guide af Ad Konings?
Det var der jeg læste det. I øvrigt er det en rigtig dårlig bog. Meget lidt
beskrivelse af fiskene, men den er god til at kigge billeder i. Der skrives
i øvrigt også at man kan holde demasoni i 150l. og opefter?

> [...]
til
> roden.
> Det er en meget flot fisk, det kan der ikke være tvivl om, men dens

-Når nu du har "så mange" fisk, som overfalder hinanden og slår hinanden til
"plukfisk", skyldes det så, at du har for mange af samme art gående i
akvarierne? Jeg havde nemlig ikke tænkt mig mere end én han og en flok
hunner. Tror du ikke det går?

> [...]
> problemmer.
> Der findes også mange typer af Ps. elongatus der ikke er voldsommere end

Nej,nej,nej... Jeg har "bevidst" overtset alt andet end
Pseudotropheus'erne. Nu er jeg så igen, takkket være dig kære Carsten ,
blevet ganske rundt på gulvet over alle de muligheder der findes. Jeg har i
forvejen svært ved at beslutte mig, så jeg tror jeg holder mig til Ps.'erne.
Meeeen jeg kan måske klemme et akvarie ind i spisestue...hvem ved?

> Selvom fisk ikke har noget intelligens, så er der meget stor forskel på
de
> enkelte individer inden for en art.
>

> Carsten

Hmm, hvad mener du med "ingen intelligens"? Synes da netop at cichlider
brillerer ved at være mere intelligente, end så mange andre fisk?

Mvh Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-03-01 22:22

> [...]
skrives
> i øvrigt også at man kan holde demasoni i 150l. og opefter?

Det var nu ikke lige den bog, men noget i samme retning.

> [...]
> "plukfisk", skyldes det så, at du har for mange af samme art gående i
> akvarierne? Jeg havde nemlig ikke tænkt mig mere end én han og en flok

Jeg tror bestemt ikke at det skyldes for mange af samme art, tværtimod
måske.
Af demasonierne er er kun et par sammen med nogle unger, men en masse
andre fisk.
Dem har jeg aldrig haft nogle egentlige problemmer med, til at starte med
havde jeg 5 stk
men den doinerende han regulerede selv bestanden, så der kun var ham og 2
hunner.

Ps. "msobo" har jeg som skrevet en trio. Og hvis der skal findes fejl i
det akvarie kan det kun være
at de andre fisk ikke sætter ham på plads, når det skal være.
> der er et par flotte medlemmer, blandt andet johanni og
cyanerohabdus(Maingano).

> Nej,nej,nej... Jeg har "bevidst" overtset alt andet end
> Pseudotropheus'erne.

Elogatuserne er da også Pseudotropheuser.

> de enkelte individer inden for en art.

> Hmm, hvad mener du med "ingen intelligens"? Synes da netop at cichlider
> brillerer ved at være mere intelligente, end så mange andre fisk?

At de kommer farende op til foder hullet hver gang du kommer forbi
akvariet, har intet med
intelligens at gøre.

Carsten

Fra : Laura

Dato : 30-03-01 10:21

Renate Jacobsen wrote:

> Hej NG.
>
> Ups, nu gik det vist galt igen "Kom til" at købe et 160l, som jeg over
> hele hovedet ikke har plads til. Vores stue på ca. 30 km2 tæller nu fire
> akvarier!

Jeg syntes nu 30 km2 er en ret stor stue

Undskyld
Laura

Fra : Madsen

Dato : 30-03-01 12:58

"Laura" <laur@dk2net.dk> skrev:

> Jeg syntes nu 30 km2 er en ret stor stue

Ja jeg synes nu heller ikke der er noget at brokke sig
over :D

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-03-01 13:00

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja jeg synes nu heller ikke der er noget at brokke sig
> over :D
>
> --
> Mvh. Madsen
> (Remove »who« in email)

Hej i to krakilere )

-Jaja, men den føles efter hånden som 2 cm2......he. ( 30 m2, naturligvis

I øvrig Hr. Madsen er du ikke helt uden skyld i "ulykken".

Renate

Fra : Madsen

Dato : 30-03-01 13:42

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev:

> Hej i to krakilere )
>
> -Jaja, men den føles efter hånden som 2 cm2......he. ( 30 m2, naturligvis

Vi ved hvad du mener, men tager lige lidt fis på dig ;)

> I øvrig Hr. Madsen er du ikke helt uden skyld i "ulykken".

Øhh, nårh nej. ;)

God weekend.

--
Mvh. Madsen