Hvalp fra mor med HD Gruppe D ??
Fra : [7400] René

Dato : 15-06-03 21:16

Hej jeg er i færd med at købe en Bullmastiff fra et "køkken opdræt"
selvfølgelig med stamtavle
m.m.
Var ude at se hvalpen lørdag... og gud hvor de søde......5 uger er de nu....

Men bliver på vejen hjem i tvivl om det er fornuftigt nu når jeg får at vide
at moderen
har HD -gruppe D og faderen har -gruppe B

Hvad betyder HD ? - HD betyder hofteledsdysplasi
Denne lidelse findes i flere grader
A = fri, det vil sige uden tegn på dysplasi
B = har ikke HD men har hofter, der er i en overgangsform mellem HD fri og
mild dysplasi
C = hofteledsdysplasi i mild grad
D = hofteledsdysplasi i middel grad
E = hofteledsdysplasi i svær grad

Er det ok og lovlligt at "avle" med forældredyr med denne kategori ?
Det er ikke så meget pengene 8000-9000 kr men nærmere det 1 - 1½ år det går
inden man kan se
resultatet. og måske risikere at alt det arbejde man har lagt i optræning og
afretning mm. er spildt samt
at det bånd der er opbygget til hunden må klippes ved en aflivning i et
grelt tilfælde af HD.

Jeg er klar over at HD er dels arvelig betinget samt påvirkelig af
miljømæssige faktorer, (genetik, fodring og motion)

Min søster købte engang ligeledes en Shæfer og fik den garanti at bed 1 års
røntgen at hun måtte få en ny hvalp
fra kennelen hvis den var en C (efter de gamle regler) .. hvad kan jeg gøre
har jeg nogen garanti.. for noget...

Vi i fraråde mig købet... hjææælp...

PS:
Har læst alverden på nettet så send venligst ikke links

Har bla læst:
http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_apr_2002/AA/aa.html
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_hofteledsdysp
lasi.html
http://www.djr.dk/retrieverhvalpeside.htm
http://www.hunde-info.dk/hd.shtml
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=482/sprog=1/grp=3/menu=9/
http://www.ridgebackklub.dk/Hofteledsdysplasi%20%20HD.htm
http://www.retrieverne.dk/hd.htm
http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/c1a37accb3ca3e42c12566
01006f213a/e43a8f56cae5e532c12569670034de7d?OpenDocument
http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/3FA3778800DE8978C1256A
D0004C28EE/4C02627E801690A5C12569670034DE7B?opendocument
http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/c1a37accb3ca3e42c12566
01006f213a/1b14f8bca2498cbfc12569670034de7c?OpenDocument

Rene
/ Herning

proforma@pc.dkxxx (fjern xxx)

Fra : tammy

Dato : 15-06-03 21:42

Hej René

Jeg ved ikke hvad du skal vælge at gøre, men jeg ved at man i mange
racer har avlsrestriktioner. De steder jeg har hørt om sætter grænsen
ved hunde med C-hofter og en hund med C på hofterne må kun parres med en
hund som har A status. Jeg har også hørt om nogen steder, hvor man siger
kun A og B status må anvendes i avl.

Så, jeg synes ihvertfald du skal overveje det kraftigt inden du køber.

Mvh Tammy

http://www.kandu.dk/

Fra : Therese

Dato : 15-06-03 21:43

Rene skrev:
> Men bliver på vejen hjem i tvivl om det er fornuftigt nu når jeg får at
vide
> at moderen
> har HD -gruppe D og faderen har -gruppe B

Jeg vil uden tvivl råde dig til at købe hvalp et andet sted.
Jeg mener det er under al kritik at man kan finde på at avle på D-hofter og
så "kun" med en B-han.
Hvilken klub er der stambog fra?

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-06-03 23:02

Hej Rene

Der kan være stor forskel på, hvordan hunde reagerer overfor HD, nogle får
problemer tidligt, selv med meget lidt HD, og andre lever et helt liv, uden
problemer, selv med meget svær HD. Så derfor er det faktisk svært at råde
dig, men for at tage et af de gamle slogans fra trafikken i brug, så overhal
aldrig i tvivl. Så med andre ord, er du selv i tvivl om, at du får en god
hund, så find en anden hund. Hvis du selv er i tvivl, så vil du ligefrem gå
og lede efter fejl på hunden, og måske endda selv opfinde et par stykker, og
det vil være synd for både dig og hunden, for slet ikke at tale om
opdrætteren. Hvis i starter med skepsis, så er chancen for at ende som
venner ikke ret stor.

M.V.H.....Benny..

Fra : Bulldog

Dato : 16-06-03 07:04

Hej Renné

Jeg synes du skulle finde et andet sted at købe hvalp. Det er meget
storsindet af opdrætteren at de kommer frem med det, men skulle du ikke
se nogle stambøger på de 2 hunde der er avlet på? -hvis de er fra dansk
kennel klub kan jeg ikke forestille mig at de kender til hvalpene, men
det kan da være jeg tager fejl, jeg kender ikke restriktionerne inde for
netop denne race.

Jan

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 16-06-03 07:37

> -hvis de er fra dansk
> kennel klub kan jeg ikke forestille mig at de kender til hvalpene, men
> det kan da være jeg tager fejl, jeg kender ikke restriktionerne inde for
> netop denne race.

Hvis hvalpene er stambogsførte, så kender de til dem.
Her kan i læse avlsrest. for Bullmastiff...
http://makeashorterlink.com/?S55B22FE4
Dansk Bullmastiff klub har også en hjemmeside som man kan se her...
http://home19.inet.tele.dk/dbk/index.html
Fra den er der links til forskellige opdrættere. Jeg synes ikke det virker
som om tendensen til at avle på HD belastede dyr virker til at være videre
stor. På en af siderne står faktisk at det er noget man skal holde øje med
da det er en stor og tung race.

På denne side advarer en opdrætter ligefrem imod dem der bevidst avler på
hunde med dårlig HD: http://www.bullhouse.stribnet.dk/page2.html

....Så jeg synes klart du skal finde et andet sted! Det er en skændsel at
folk går rundt og avler på så dårlige hunde... Og det' ligegyldig race!

--
Rinnie

Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 16-06-03 10:54

Jeg kender ikke racen, men jeg ville personligt hverken købe en hvalp
efter en tæve (eller hanhund) med graden D og jeg ville heller ikke avle
på en D'er.

Man siger at HD kommer en 1/3 af avlen, 1/3 af fodring og 1/3 af motion
det første år.

Jane Kiilerich

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Rikke Andersen

Dato : 16-06-03 15:03

"[7400] René" <do_not_reply_to_this_email_adress@thanx.com> skrev i en
meddelelse news:bcikbf$hh8$1@news.cybercity.dk...
> [...]
vide
> at moderen
> har HD -gruppe D og faderen har -gruppe B

Du skal absolut lade være med at købe en hund efter en forælder der har D
hofter. Ikke alene køber du protentielle problemer, men du støtter også en
MEGET usæriøs avler, der kan finde på at avle på en tæve med D-hofter.

Hele landet er fuld af dejlige hundehvalpe, så mon ikke du kan finde en der
er ligeså sød et andet sted, men hvor avlsgrundlaget er i orden tillige

Venlig hilsen

Rikke Andersen

Fra : [7400] René

Dato : 17-06-03 17:26

Takker alle sammen ....
Jeg er overbevist... og ikke længere i tvivl..
Her taler resultatet for sig selv..

Mvh
René

---