Gota kanalen
Fra : Torben & Brina

Dato : 15-06-03 20:09

Hejsa

Vi er en lille familie på tre der tænker på at sejle gennem Sverige via Gota
Kanalen her til sommer. Vi kunne godt tænke os at høre gode råd fra andre
som været turen igennem:

Hvor lang tid skal man påregne det tager (uden at man skal haste afsted)?
Hvad er vigtigt at tage med (udstyr)?
Skal man have kanalpas (vi har lige hørt at det er noget nyt)?
Gode seværdigheder/havne man ikke må gå glip af at besøge?
Andre der skal afsted fra uge 30?
Nogle der har søkort til salg/til låns (nyere)?

Håber at høre fra nogle "erfarne" Sveriges sejlere

Hilsen
Torben og Brina

Fra : ksp

Dato : 15-06-03 20:57

"Torben & Brina" <tobrinz@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som været turen igennem:
>
> Hvor lang tid skal man påregne det tager (uden at man skal haste afsted)?

Selve kanalen kan gennemsejles på to uger, men tre (+ til og fra) er bedre.
Start fra østsiden. Dels passer vindretnngen bedre og dels er det nemmere at
disponere over tiden når hjemturen er kort. Vores egen erfaring strmmer med
alle vi har talt med : der var for kort tid.

> Hvad er vigtigt at tage med (udstyr)?

Fendere og atter fendere, måske foldecykler.

> Skal man have kanalpas (vi har lige hørt at det er noget nyt)?

Man køber et kanalpas til hele turen. Det er ikke nyt.

> Gode seværdigheder/havne man ikke må gå glip af at besøge?

Tag tid til søerne. Besøg Vadsten og Åmål.

> [...]
>
> Hilsen
> Torben og Brina
>
> Turen gennem kanalen er en "ikke sejltur" gennem dele af Sverig der
absolut er et bekendtskab værd. Tag tid til ture og til de arrangementer der
er i havnene. Her er noget for unge og ældre, men tag visse strækninger som
en slags bustur. Motoren skal være i orden.

venlig hilsen
Ketil

Fra : noname

Dato : 15-06-03 22:22

Heja

> Hvor lang tid skal man påregne det tager (uden at man skal haste afsted)?
4-5 uger min. Sejl ind fra østsiden, som foreslået i anden post.

> Hvad er vigtigt at tage med (udstyr)?
Fendere evt. bildæk med presening over (fjern presening når en tysker vil
ligge på siden af jer)
Lange fortøjeningstrodser

> Skal man have kanalpas (vi har lige hørt at det er noget nyt)?
Jep. Da vi var iggennem betalte vi 3400,- frem til trollhättan (4 år siden).
Jeg kan ikke huske hvad vi kom af med for turen gennem trollhättan. Det var
for en 14m båd og husk lige; at godt nok "garrantere" kanalbolaget 2.4m
dybde over alt i kanalen, men der kan ligge klippestykker, sten og mudder i
kanalen. Der gør at den ikke overholder dybden. Det fik vi at føle, da vi
ramte et stykke fjeld med 5kn. Det giver noget af et brag, når 25t rammer
bunden med den fart.

Husk lige at det er ikke for skægt at götakanalen kaldes "skilmisse
kanalen". Lad ikke din kone/kæreste være bolværks-abe. Det skal enten være
den stærkeste person der holder trodser eller i skal lære at bruge
skødespillene. Ikke fordi jeg har nogen skilsmisse erfaring fra götakanalen,
men min broder havde ikke skind i hænderne efter 2 sluser, så vi lærte
hurtigt at bruge spillene. Desuden var vi vidne til at konen på en båd smed
trodserne og skred efter et skænderi med manden, der troede han skulle side
på skuden om råbe kommandoer til konen i stedet for selv at tage trodserne.
Noget andet er at vi ikke har gode erfaringer med tyskerne der besejler
kanalen. Alle andre har en indforstået kø-kultur ved sluserne undtagen
tyskerne. Ligesom de ikke vil have andre til at ligge på siden af sig, men
brokker sig hvis de ikke kan ligge på siden af dig. Derfor tag nogle bildæk
med som fendere og fjern pressing når det er en tysker (fik rådet af en
gammel götakanal rotte.) Det giver såen nogle rigtige lede sorte striber.

Thunderheart

Fra : Brian Lodahl

Dato : 16-06-03 10:07

Se også indlæg her i gruppen for et par dage siden
under emnet:
"Hvem har erfaring med at sejle gennem Gøta kanalen"

Mine forældres Grinde stod igennem forrige år - jeg var selv med på det
første stykke op - til og med Trollhättan. Det lyder lidt overdrevet, som du
skriver at båden bliver skrammet. Vores led ingen overlast.
Det er rigtigt at der er nogle grimme vægge i sluserne, men det kan altså
lade sig gøre at komme helskindet igennem. Hvis man er opmærksom, tager det
stille og roligt og hjælpes ad nogle både ad gangen, er det ikke så slemt...
det kan faktisk blive helt hyggeligt. Mit bedste råd er, at se sig godt om
efter nogen, der har prøvet det før, og så lure dem kunsten efter så du kan
se, hvordan man gør det.

Du skriver at du måske skal lave et fenderbræt eller to. Det lyder som en
god ide. Derudover så hav rigeligt med fendere med. Og også meget vigtigt:
Hav nogle laaange fortøjninger med, husk ekstra sæt til spring. Du kan komme
ud for at der er langt mellem ringe og pullerter på væggene af sluserne, og
de skal jo nogle steder nå temmelig langt.

Når man sluser kan det i princippet ske på to måder: 1) du ligger selv
inderst og har dermed hele arbejdet med at holde båden 1/2 meter fra
slusevæggen, når vandet fosser ind. Det er lidt svært første gang, men man
lærer det hurtigt. 2) du følges med et par andre (som vi gjorde nogle
gange), og så skiftes i til at ligge inderst og tage arbejdet. Den yderste
båd kan da så blot fortøjre med spring til den inderste, og i kan så evt.
hjælpe til med at holde begge både fra væggen.

Nogle af de nederste sluser har lavet en slags lodrette metalrør, der står
ned i slusen langs væggen og i hele slusens højde. Så lægger du simpelt hen
fortøjringen rundt om den, og den følger så med i niveau med båden hvad
enten det går opad eller nedad.

I Grinden (der jo er ca 28 fod og 3 tons) var vi 3 personer det første
stykke af turen. Jeg skulle hjem på arbejde, så jeg forlod mine forældre da
de var nået op igennem Trollhättan kanalen. De tog selv turen 2 personer
resten af vejen til den botniske bugt, og hjemad via Ystad og Storstrømmen
(til Vejle). Varighed i alt ca. 5 uger.

Vi have overhovedet ingen søkort til det første stykke op fra Göteborg til
Trollhättan. Det er simpelt hen ikke nødvendigt. Der er kun een vej, og det
er en smal kanal så det kan ikke gå galt med det. Når vi skulle beregne
afstande og finde overnatningssteder brugte vi en lille turistbrochure, vi
fik udleveret af havnemesteren i Göteborg. Den var ganske fin at sejle
efter.

og så lige et sidste trick: Godt nok er sverige et forbudsland, og godt nok
kan de virke lidt konservative, men tro mig: der er intet der bløder op for
en lidt knotten og bureaukratisk slusemester som at lange et par store
guldøl op over kanten til ham som tak for hjælpen. Vi havde 2 rammer tysk
1/2 liters guld exportøl med til samme formål, og jeg ved ikke om det har
hjulpet på deres velvillighed til at åbne, men det har så sandelig heller
ikke skadet.

Vær også opmærksom på at du når du kommer op i søerne skal regne med at din
båd stikker måske 5 cm dybere end normalt. det er fordi det er
ferskvandssøer, og derfor er vandets bæreevne ikke nær så god som i
saltvand. Dit deplacement bliver med andre ord lidt større.

God vind,
Brian Lodahl

Fra : anders

Dato : 16-06-03 12:12

Er der nogen i gruppen der ved om der eksisterer digitale søkort over Göta
kanalen ?
Har selv Garmin Atlantic bluechart men der er området IKKE inkluderet !
Planlægger en tur til juli fra Göteborg side og så langt øst over som vi kan
komme på en uge. derefter vender vi skuden og går hjem igen via Göteborg.

Anders

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 17-06-03 14:59

> [...]
> Andre der skal afsted fra uge 30?
> Nogle der har søkort til salg/til låns (nyere)?
>
> Håber at høre fra nogle "erfarne" Sveriges sejlere

Vi er en familie på 4 der tager til Marstrand i uge 30-31, men havde også
tænkt på at tage op af Götkanalen, men jeg syntes ikke at 2 uger er nok.
Vi sejler nok over mod Göteborg lørdag, fra Fr.havn med en motorbåd (max
7kn).
Jeg har hørt meget godt om området omkring Marstrand så hvis nogen vil
følges, kan vi altid aftale noget.

Hilsen Finn

Fra : Bo M Madsen

Dato : 19-06-03 21:57

Ohøj!

Jeg kan ikke lade være med at svare på jeres spørgsmål vedr. en tur på
Götakanalen.
Jeg er en gast af hunkøn, som har været på kanalsejlads på: Götakanalen,
Dalslandskanalen og igennem tyske kanaler med mange positive oplevelser.
Båden som vi er sejlet med er en motorbåd på 10 ton og 34 fod. Vi har siden
overtaget båden.
Det allervigtigste er at tage det som den oplevelse det er og ikke lade sig
stresse. Jeg har virket som agter- og bolværksmatros på alle vores ture og
vores oplevelse er: at vi sagtens ville kunne styre båden 2 mand høj. Men da
vi var 2 par ombord, gik jeg altid i land hvor det var muligt og holdt en
trods i land for derved at kunne holde og trække båden videre til næste
sluse. Dette er ikke noget problem og der er altid nogle der er villige til
at give en hjælpende hånd.
Götakanalen har masser af fastgøringsmuligheder (pullerter, ringe m.v.) så
du ikke bare står med tovet i hånden.
Det er et af vores store ønsker at komme afsted, på endnu en tur, for det er
virkelig en stor oplevelse, som man bør unde sig selv.
Vi sejlede ind på vestkysten og så østover. Vores tur var på 3 uger. Men vi
var også særdeles heldige med vejret hele vejen.
Udstyret som vi kan anbefale er: Fendere og godt tovværk i gode længder.
Med hensyn til dybden i kanalen, har vi ikke haft problemer med det, vi
stikker 1,5m, men hold jer ellers midt i kanalen og lad være med at gå for
tæt på brinken.
Der er kanalafgift. det har der altid været!
Håber at i stadig overvejer en dejlig tur på de Svenske vandveje.

God vind!

Agter- og boldværksmatros på Thetis III, København
Lene Due-Petersen