Indavl (langt)
Fra : Heidi Høegh

Dato : 30-03-01 07:00

Hej

Under indlægget "daggamle kyllinger" drejede emnet i mange retninger, og
berørte også kort emnet indavl.

Det fik mig til at tænke lidt, da mange af de trofaste skribenter her i
gruppen er opdrættere, og jeg håber der er nogle der vil opklare nogle af
mine spørgsmål.

Jeg har ikke en pind forstand på avl/opdræt af hverken hunde, katte eller
skovsnegle, det er vist ingen hemmelighed.

Men hvordan kan det være at det overhovedet kan være en fordel og bruge
indavl, jeg troede simpelthen det var noget alle kæmpede i mod. På mig
virker det som : hellere indavl end slet ingen avl.
Var det ikke bedre hvis der så kun var halvt så mange opdrættere af en race,
og der så ikke blev brugt indavl ?
Bliver indavl brugt for hurtigere at opnå en "super" kat med de helt rigtige
standarder ?

Det skal heller ikke være nogen hemmelighed at jeg på en eller anden måde er
i mod alt det race halløj. Og når jeg skriver på en eller anden måde er det
fordi, ja og her kommer en længere smøre. Mange mennesker ville gerne hvis
de selv kunne bestemme, være slanke, have store bryster, langt lækkert hår,
være kloge, ikke have slaske kød på armene, ingen fedt på mave og lår osv.
osv. Men da alle heldigvis ikke ser sådan ud, er der læger der tjener fedt
på at få folk standardiseret, og jeg syntes det er det samme der sker med
dyrene der skal leve op til en eller anden bestemt standard. Alt skal være
så standardiseret, og det er det jeg mener er en kedelig tendens ved race
opdræt.
På den anden side er jeg egentlig også glad for at man kan dele hunde/katte
op i racer, da det ellers ville blive en meget broget flok. Og når folk
ville spørge hvilken kat har du : ja det er sådan en lille en med lidt
krøllede ører, en lang snude, og noget mærkeligt stribet hår Der ville
ikke være nogen race og sammenligne med, så derfor kan jeg heller ikke sige
mig helt imod racer. Jeg håber i forstår hvor jeg vil hen.

Noget andet er, der bliver snakket meget om overskudskatte/affaldskatte her
i gruppen, og at der ikke skal "produceres" flere af den slags. Det er jo
typisk alm. huskatte, men sådan lidt groft sagt syntes jeg ikke at de
mennesker der producerer indavlede race katte er meget bedre selv. Eller
tager jeg fejl ?
Vi er meget hurtige til at råbe op hvis nogen stiller et spørgsmål om avl på
alm. huskatte, men jeg vil altså hellere have en alm. huskat der ikke er
indavlet.

Jeg ved godt mit indlæg kan virke provokerende på nogen, men sådan skal det
ikke opfattes. Jeg syntes bare det kunne være interessant og vide.

God week end til alle

Heidi Høegh

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-03-01 12:52

Hej Heidi

Jeg vil forsøge at svare dig

"Heidi Høegh" <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvordan kan det være at det overhovedet kan være en fordel og bruge
> indavl, jeg troede simpelthen det var noget alle kæmpede i mod. På mig
> virker det som : hellere indavl end slet ingen avl.

Indavl forstærker de fælles egenskaber gode som dårlige. Har man derfor 2
katte uden de store og alvorlige dårligdomme/fejl men med en masse gode
egenskaber, som man gerne vil forstærke, kan man lave indavl på disse katte.

Det er dog vigtigt at man husker på at også de dårlige egenskaber
forstærkes, så indavl skal kun bruges, hvis man ved en masse om racens og de
enkelte kattes arveegenskaber.

En opdrætter, jeg kender, har den regel at hveranden generation er indavl og
hveranden er udavl, og hun er den mest succesrige opdrætter af racen og har
ikke flere dårligdomme end vi andre, men hun er også et omvandrende
leksikon.

> Var det ikke bedre hvis der så kun var halvt så mange opdrættere af en
race,
> og der så ikke blev brugt indavl ?

Jo flere opdrættere jo større chance for nyt blod er der.

Som sagt ovenfor kan indavl være godt, hvis man har den nødvendige viden.
Men indavl uden viden er et spørgsmål om held eller uheld, så det skal man
holde sig fra.

> Bliver indavl brugt for hurtigere at opnå en "super" kat med de helt
rigtige
> standarder ?

Ikke bare standarder, det bruges også til at forbedre fx temperamentet

> [...]
> så standardiseret, og det er det jeg mener er en kedelig tendens ved race

Hvis du kun tænker på udseendet, har du nok ret, men de forskellige racer
har også forskelligt temperament, fx var det næsten som at få en ny dyreart
i huset, da jeg fik min bengal.

Jeg synes, det er godt, der er noget for enhver smag. Personligt synes jeg
at perserens stille og rolige temperament er kedeligt, mens andre bliver
drevet til vanvid af somaliens impulsive temperament.

> [...]
sige
> mig helt imod racer. Jeg håber i forstår hvor jeg vil hen.

Ja man bliver let ambivalent

> [...]
> typisk alm. huskatte, men sådan lidt groft sagt syntes jeg ikke at de
> mennesker der producerer indavlede race katte er meget bedre selv. Eller

Du har ret i at der er et antal hjem som vil have katte, og jo selvfølgelig
stiger dette antal ikke fordi der opdrættes racekatte, så på den måde har du
ret.

Jeg vil dog meget gerne vide, hvad jeg får, når jeg køber en ven for de
næste 15 år, derfor foretrækker jeg at der findes racer.

At jeg begyndte med racekatte skyldtes, at jeg gerne ville have killinger,
og jeg følte ikke jeg kunne stille samme krav til køberne, hvis jeg havde
huskatte. Køberne kan jo bare gå ind til "naboen" og få en ganske gratis
killing uden der stilles krav.

> Vi er meget hurtige til at råbe op hvis nogen stiller et spørgsmål om avl

> alm. huskatte, men jeg vil altså hellere have en alm. huskat der ikke er
> indavlet.

Mange huskatte er betydeligt mere indavlede end racekatte, tænk bare på en
landsby, der skal ikke mange generationer til før alle kattene er i familie
med hinanden, der kommer ofte 2 nye generationer på et år.

I Danmark er det stadig sådan, at det er huskatte, der er mest i farezonen
for at blive forladt eller mishandlet. Huskatte er de eneste katte, der
generelt får lov til at formere sig uhæmmet. Det er også dem, "der altid kan
klare sig" så killinger man ikke har fundet hjem til bliver alt for ofte sat
ud et eller andet sted, hvor de ikke kan finde hjem igen.
Racekatteopdrættere er generelt indstillet på at beholde de killinger, der
ikke bliver solgt.

Netop fordi det oftest er huskatte, der får et kummerligt liv, er jeg imod
opdræt af huskatte.

Men jeg har en drøm om, at en dag vil huskatte også koste penge, gerne
1000,- og at opdrætterne af dem vaccinerer, får dem dyrlægechecket m.m. Jeg
synes nemlig ikke racekatte er bedre eller mere værd end huskatte, men
racekatte har ofte haft en bedre opvækst, og desværre er det sådan, at det
man har givet penge for passer man bedre på, mange har det i hvert fald på
den måde.

> Jeg ved godt mit indlæg kan virke provokerende på nogen, men sådan skal
det
> ikke opfattes. Jeg syntes bare det kunne være interessant og vide.

Jeg synes ikke dit indlæg er provokerende

> God week end til alle

Også til dig
--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Heidi Høegh

Dato : 30-03-01 13:34

Hej Nina

Tak for et godt og sagligt svar, det får mig til at se tingene i et lidt
andet perspektiv

> [...]
har
> ikke flere dårligdomme end vi andre, men hun er også et omvandrende

Okay, så man skal altså vide en masse inden man begynder at anvende indavl,
det syntes jeg da lyder godt. Har du aldrig hørt om katte der har været
skøre, altså fordi det netop var indavl, eller skal der virkelig ekstrem
indavl til før end det sker. Jeg syntes nemlig bare altid jeg har hørt det,
men det kan jo selvfølgelig godt bare være en skrøne.

> [...]
> at perserens stille og rolige temperament er kedeligt, mens andre bliver
> drevet til vanvid af somaliens impulsive temperament.

Ja men jeg kan godt se at der er nød til at være racer Efter jeg havde
skrevet indlægget kom jeg også til at tænke på mine egne hunde, og jeg ved
jo hvilke racer der er i dem, og jeg må jo nok indrømme at det ville være en
blandet fornøjelse hvis jeg ikke vidste det. Fordi selvfølgelig er der visse
"chancer" når man køber en blandingshund, men alligevel har man en ide om
hvad det er man køber, og netop hvilket temperament og lignende hunden har.
Så jeg kan jo heller ikke sige mig helt fri for racer

> [...]
familie
> med hinanden, der kommer ofte 2 nye generationer på et år.

Ja det er vi absolut ikke uenige om, derfor kom det bare bag på mig at man
også gjorde det bevidst.

> [...]
> man har givet penge for passer man bedre på, mange har det i hvert fald på

Den drøm kan jeg ihvertfald også godt ha´. Det ville være utrolig rart, og
jeg kunne da også godt tænke mig en dag og gå ud og købe en killing med god
samvittighed, ja om med det mener jeg, nu ville min samvittighed påbyde mig
og tage en kat fra et internat, fordi der er for mange affaldskatte, ligesom
der er så mange andre her fra gruppen der gør. Men man bliver altså også
bare lidt træt af og "rydte op" for andre hele tiden, og tage de katte som
de ikke gad tage ansvaret for. De tre katte jeg har nu, er også
affaldskatte, og jeg elsker dem utrolig højt det er slet ikke det, men jeg
kunne også godt tænke mig og støtte de mennesker der netop gider tage
huskatte avl alvorligt, og betale en god pris for en lille killing. Men så
hører jeg lige om en kat der har en kummerlig tilværelse og så flytter den
ind i stedet, og det er også bare fint

> Jeg synes ikke dit indlæg er provokerende

Det er jeg glad for. Det var også rart med et svar der fik det hele vendt
lidt på hovedet, og så fik jeg også lært lidt i dag, så tak for det

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Daisy

Dato : 30-03-01 13:57

"Heidi Høegh" wrote:

> Men hvordan kan det være at det overhovedet kan være en fordel og bruge
> indavl, jeg troede simpelthen det var noget alle kæmpede i mod. På mig
> virker det som : hellere indavl end slet ingen avl.

Indavl er et relativt begreb. Der findes ingen formelle regler for hvor nært
beslægtede katte man må parre, og det som den ene opdrætter synes er helt
acceptabelt, synes den anden opdrætter måske er forfærdeligt indavlet. Og som
det fremgår af tråden her, er der forskel fra race til race mht. hvor meget
indavl der er acceptabelt. Det kommer jo også an på hvor stor en genpulje man
har til rådighed indenfor en given race.

Indavl er bestemt ikke et rent negativt begreb - i de rette hænder kan det være
et nyttigt værktøj. Indavl kan enten være direkte beslægtede katte som parres,
som fx far-datter eller fætter-kusine, eller de fælles aner kan ligge længere
tilbage i stamtavlen. Blandt opdrættere taler man bl.a. om "tætte" parringer
hvis kattene er nært beslægtet, om "indavlskoefficienter" som er tal der
afspejler hvor mange fælles forfædre morkatten og farkatten har, og om "udavl"
eller "udkrydsning" hvis kattene slet ikke er beslægtede. Jeg opdrætter Maine
Coon, og de fleste Maine Coons (og andre racekatte i øvrigt) har visse fælles
forfædre, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Men en ordentlig
opdrætter skal kunne redegøre for en killings stamtavle og de katte der ligger
bag den, og om hvad hans/hendes syn er på indavlsgraden. Man skal kort sagt
have et mål med de parringer man foretager, og man er nødt til at have tænkt
længere tilbage end de 4 generationer man kan se i stamtavlen.

> Var det ikke bedre hvis der så kun var halvt så mange opdrættere af en race,
> og der så ikke blev brugt indavl ?

Færre opdrættere fører ikke til mindre indavl - det er måske snarere tværtimod.
Jo flere som arbejder med en given race, jo flere muligheder er der for at
hente nyt blod ind.

> Bliver indavl brugt for hurtigere at opnå en "super" kat med de helt rigtige
> standarder ?

Nej, en *meget* indavlet kat vil ofte ikke have en særlig god type. Det kaldes
"inbreeding depression" (ved ikke hvad man siger på dansk. Indavlsdepression?
Det lyder lidt underligt), og det kan bl.a. føre til mindre kuldstørrelser og
"skravlede" killinger. Det er nok det man "i folkemunde" forbinder med indavl.
Men indavl fører altså ikke nødvendigvis til inbreeding depression. Primært
bruges indavl til at fastholde forskellige egenskaber hos katten, både mht.
type og temperament. Men det fastholder selvfølgelig også eventuelle dårlige
egenskaber, og det er bl.a. derfor at det er så uendelig vigtigt at man som
opdrætter kender sine stamtavler supergodt.

> [...]
> typisk alm. huskatte, men sådan lidt groft sagt syntes jeg ikke at de
> mennesker der producerer indavlede race katte er meget bedre selv. Eller

Diskussionen om hvorvidt racekatteavl medvirker til problemet med
overskudskatte er en svær størrelse. For selvfølgelig kan man vælge at sige at
Danmark (eller verden, for den sags skyld) har kapacitet til X antal katte, og
i så fald "tager" racekattene jo plads fra huskattene. På den anden side kan
man sige at argumentet ikke holder, fordi nogle mennesker måske helt ville
fravælge at have kat hvis ikke de kunne få en racekat, eller de vælger at have
flere af dem. Det er bestemt ikke nemt at afgøre. Om mig selv kan jeg sige at
jeg har p.t. 8 katte. Hvis jeg havde valgt at have huskat, havde jeg nok kun
haft "plads" til en eller to, for såvidt som at det næppe ville have udviklet
sig til en hobby i det omfang det nu har gjort. På den måde er der altså
"plads" til 6-7 katte mere i verden end der ellers ville have været. Men
omvendt: hvis jeg havde haft huskat, var det ikke blevet en hobby, og jeg havde
næppe nogensinde avlet på dem. Altså havde jeg ikke "produceret" flere katte
som skal have "plads" rundt omkring.

Jeg håber ligesom Nina at huskattens status vil stige, så vi ser endnu flere
ansvarlige ejere som vælger at planlægge deres evt. huskattekuld med stor omhu,
sørge godt for killingerne, og sørge for at de får ordentlige hjem hos seriøse
ejere. Sådan nogle er der mange af her i gruppen, og jeg tror faktisk på at vi
med tiden vil se en "ringe-i-vandet"-effekt, så det kommer til at brede sig
mere. I alm. villakvarterer synes jeg fx at jeg kan se en tendens til at flere
mennesker sørger for at få deres katte kønsneutraliseret og jævnligt
dyrlægetilset. Bare for 10 år siden risikerede man nemt at få ry for at være
temmelig pylret når man gjorde sådan, men nu er det tilsyneladende (og
heldigvis!) ved at blive mere almindeligt.

> Vi er meget hurtige til at råbe op hvis nogen stiller et spørgsmål om avl på
> alm. huskatte, men jeg vil altså hellere have en alm. huskat der ikke er
> indavlet.

Det er en udbredt myte at huskatte ikke er indavlede, men bare fordi man ikke
kender kattens ophav, kan man ikke være sikker på at anerne ikke er beslægtede.
Indavl er faktisk ret almindeligt blandt huskatte - de ved jo ikke selv at de
begår "incest"

> Jeg ved godt mit indlæg kan virke provokerende på nogen, men sådan skal det
> ikke opfattes. Jeg syntes bare det kunne være interessant og vide.

Jeg opfatter slet ikke dit indlæg som provokerende, men som tankevækkende og
debatskabende. Og jeg er da selv nysgerrig efter at høre mere om
indavlssituationen på andre racer end lige min egen; jeg synes fx det var
enormt interessant hvad Camilla S fortalte om genpuljen hos burmeserne. Så jeg
synes det var et godt indlæg

D.

Fra : Daisy

Dato : 30-03-01 14:18

"Heidi Høegh" wrote:

> [...]
> indavl til før end det sker. Jeg syntes nemlig bare altid jeg har hørt det,
> men det kan jo selvfølgelig godt bare være en skrøne.

Jeg tror at mange af de tilfælde hvor man siger "Den er skrupskør - det er nok
fordi den er indavlet" er helt i skoven. Der findes skøre katte både blandt
indavlede og ikke-indavlede katte, blandt racekatte og huskatte, og i langt de
fleste tilfælde tror jeg mere på at det har at gøre med killingens opvækst end
med dens gener. Selvfølgelig er temperament også arveligt, men netop derfor
vælger lagt de fleste opdrættere jo at undlade at bruge katte med dårligt
temperament i avlen.

Men hvis katten er en racekat, er det meget almindeligt at man siger at den
"nok er indavlet", og indavl får skyld for en masse ting som faktisk ikke har
med indavl at gøre, som fx de meget omtalte flade perserhoveder. Det er
ærgeligt, men tråden her kan måske gøre os allesammen her i gruppen lidt
klogere

> [...]
> bare lidt træt af og "rydte op" for andre hele tiden, og tage de katte som

Jeg synes at det er flot at du er så samvittighedsfuld, og ved at "reklamere"
for din holdning tror jeg også at du kan være med til at gøre en forskel, så
der forhåbentlig bliver færre mennesker der ikke gider tage ansvar for deres
dyr.

Da jeg anskaffede min første Maine Coon, havde jeg haft huskatte i årevis, men
jeg var ikke så "politisk bevidst", eller hvad man skal kalde det. Mine
huskatte var allesammen fra helt almindelige familier hvis hunkat havde fået
kuld, så jeg har aldrig som sådan "reddet" en kat eller killing (dvs. jeg tror
at de nok havde fået ordentlige hjem, selv hvis jeg ikke havde taget dem). En
dag for 8 år siden forvildede jeg mig så ind på en katteudstilling, og da jeg
første gang så en Maine Coon var der ingen vej tilbage

En gang i mellem tænker jeg at det ville være dejligt at kunne hjælpe mere end
jeg kan, fx ved aktivt at "redde" katte og killinger. Men den mulighed har jeg
desværre ikke. I stedet kan jeg donere en smule til forskellige
dyreværnsorganisationer, og så være aktiv mht. at hjælpe andre med at forstå
ansvaret ved at anskaffe sig en kat. På den måde håber jeg at jeg, i det små,
kan være med til at højne kattens status, racekatteopdrætter eller ej.

Go' week-end til jer alle,

D.

Fra : Nina

Dato : 30-03-01 13:46

Poster lige det her igen, for jeg var lidt langsom på tasterne og opdagede
først nu at i var igang lidt længere oppe

Det handler jo ikke kun om hvor høj procenten er, men også om kattene er
bærer af nogle "dårlige" gener. 2 sunde fine katte, kan få elendige
killinger med mange skavanker, og på samme måde omvendt. Katte med høj
indavlsprocent kan være fine avlsdyr og lave fine gode sunde killinger, med
et godt look... men et eller andet sted bør grænsen være. For disse katte
går videre i avl (måske hos andre opdrættere) og man har ingen chance for at
have indflydelse på hvad "generne" bliver brugt til. Og måske "moralen" ikke
helt følger med hos køberne....eller uvidenhed. (og nej, kontrakten er ikke
juridisk bindende til at holde en køber til en bestemt linie... og er det
egentlig det man ønsker?)

Jeg ved at en del opdrættere vælger at sælge alt til kæl og kun selv beholde
dem der skal bruges i avlsarbejdet. På den måde bliver de "gener" man har
produceret ikke "misbrugt"... den vogn er jeg tæt på at hoppe på. Men det
hjælper jo ikke kattene generelt, for så sidder vi alle og holder på vores
egne gener og vil ikke dele. Så er man i en situation hvor man skal
investere i dyre importer... og som Camilla skriver, ikke aner hvilke
skavanker der følger med dem...og var man så bedre tjent med en højere
indavlsprocent og nogle skavanker man har "styr" på???

Der er 100 flere ting man skal tænke på. Jeg tror ikke nogen opdrætter har
en jordisk chance for at være med på alle punkterne, men hvis alle bare
delte informationen og ikke misbrugte gener/skavanker var vi langt..... men
så naiv bør man jo heller ikke være....
Hilsen Nina

Fra : Nina

Dato : 30-03-01 13:49

Forresten Camilla, hvordan får man en indavlsprocent på 35% ? hvad skal man
sætte sammen af forældre?søskende? hvilken kombination?
Ren og skær nysgerrighed, for jeg kan ikke få regnestykket til at gå op

Hilsen Nina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-03-01 18:06

> [...]
> sætte sammen af forældre?søskende? hvilken kombination?
> Ren og skær nysgerrighed, for jeg kan ikke få regnestykket til at gå op

Øhhmmm - det er også et laaangt regnestykke
Det er ikke nogen hverken fætter/kusine-, søskende- eller lignende parring -
det er linieavl, som tager udgangspunkt i nogle katte, som jeg ved er
genetisk og fysisk sunde, og som jeg i øvrigt godt kan lide udseendet af.
Disse katte er så kombineret på flere forskellige måder i stamtavlen,
hvilket - i et stamtavleprogram, som kan udregne indavlsprocenter - altså
giver ca. 35% indavl (helt nøjagtig er det vist 34,78%...). Det er noget
med, at der opgøres, hvor mange gange enkelt-individer går igen (det er
baseret på 10 generationer, så vidt jeg husker), og hvor langt ude i
generationerne de ligger osv.
Jeg er nu ikke så nervøs for disse tal - altså de 35% - da killingernes mor
er en ½ udavls-parring med en helt ny svensk linie.

Mvh. Camilla

Fra : Nina

Dato : 31-03-01 09:00

Camilla, "- i et stamtavleprogram".
Spændende program, er det et man kan købe/downloade? hvad hedder det?
Vi Maine Coon folk har databasen (web) i Canada med mange af forfædrene,
men de seneste år er de egentlig ikke opdateret. Det skyldes nok at man skal
sende stamtavlerne afsted og så kommer de i databasen. Man kan ikke udfylde
selv.
Så jeg savner egentlig et bedre redskab til avlsarbejdet.

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Grit Wessel

Dato : 31-03-01 16:56

> Vi Maine Coon folk har databasen (web) i Canada med mange af forfædrene

Hej Nina

Skovkattefolk har også en webdatabase med skovkattestamtavler
(http://www.skogkatt.co.uk/cgi-bin/NFO), der kan udregne indavlsprocenter.

Men det holder ikke rigtigt, en kat, hvor kun dens forældre findes i
databasen og altså ikke bedsteforældre, oldeforældre osv. vil have en
indavlsprocent (iflg. databasen) på 0%.
Det kommer også an på, hvor mange generationer man tager med i beregningen.
Min ene kat har f.eks. en indavlsprocent på 0% hvis man kigger på 4
generationer (dvs. det der står i stamtavlen), men på 3,97% hvis man kigger
på 9 generationer.
Hvad er det "rigtige" antal generationer at kigge på?

MVH Grit

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 01-04-01 10:19

> Hvad er det "rigtige" antal generationer at kigge på?
>
> MVH Grit

Hmmm, var der ikke en i gruppen der sagde at det var på 10 generationer ???

- Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-04-01 13:02

Mette B. Rahm <gillian@dk-gillian.dk> skrev...

> Hmmm, var der ikke en i gruppen der sagde at det var på 10 generationer
???
> - Mette

Hej med jer!

Der er vist ikke noget "rigtigt" og "forkert" - men det er klart, at jo
flere generationer med tager med, jo mere præcis bliver beregningen... i de
fleste programmer kan man selv vælge, hvor mange generationer man vil regne
med - også alt efter om har nogle "dead ends" i en/flere linier. Jeg synes
selv at ca. 10 generationer meget passende, men det er bare hvad jeg
synes...

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Daisy

Dato : 01-04-01 14:11

Nina wrote:

> [...]
> selv.
> Så jeg savner egentlig et bedre redskab til avlsarbejdet.

Hej Nina,

Der findes mange forskellige stamtavleprogrammer til PC. Et af de mest
almindelige hedder CompuPed og det kan købes på nettet på www.compuped.com.
Andre populære programmer er fx BreedMate og CatTrax (vistnok udgået nu?).
Desuden er der en dansk opdrætter som har skrevet et program som jeg desværre
har glemt hvad hedder, og der er en tysk gut som p.t. laver rimeligt intensiv
markedsføring for sit program, Cat Manager (findes på
http://www.breedersoft.de). Så der er nok at vælge imellem - hvad man synes
bedst om er nok en smagssag. Og så tager det selvfølgelig laaang tid at få
oprettet en ordentlig base...

D.

Fra : marianne hellemose

Dato : 01-04-01 17:21

Der er et dansk program der hedder "Pet Breeder"
er det det du mener.
Jeg vil ikke anbefale det, jeg købte et for 4-5 år
siden, det ligger på 2 disketter, og jeg havde store
problemer med at prøve at få det til at virke, selv
med hjælp fra et "computer-geni" lykkedes det ikke
og jeg fik aldrig svar på mine breve, mail og telefon-
opkald, så det var 6-700kr lige i skraldespanden,
surt, meget surt
--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Daisy

Dato : 30-03-01 14:35

Nina wrote:

> [...]
> indavlsprocent kan være fine avlsdyr og lave fine gode sunde killinger, med

Ja, det er nok et problem at folk måske forveksler "genetisk bestemt" med
"indavlet". For som du siger kan man jo sagtens få defekter på en ikke-indavlet
kat. Mon ikke der er mange som forveksler de to ting?

> [...]
> hjælper jo ikke kattene generelt, for så sidder vi alle og holder på vores

Nej, jeg tror heller ikke at det er svaret at holde sinde linjer 100% for sig
selv. Men du har ret i at det er svært at sælge killinger til avlsbrug, fordi
man dermed giver afkald på en del af kontrollen med hvad ens afkom bliver brugt
til. Men hey - det er jo bare et ud af mange dilemmaer i racekattesporten

> [...]
> delte informationen og ikke misbrugte gener/skavanker var vi langt..... men

Naiv og naiv - det dér med at dele information er jo noget svært noget, fordi
alting ikke er lige pålideligt. Det er ikke ret længe siden jeg så et katteri
hængt ud på nettet for at have solgt killinger med FeLV - og så viste det sig
at det ikke passede! Jeg er glad for at det ikke var mit opdræt det gik ud
over, for hvor mange mon læste dementien?

Jeg synes at med internettet har vi meget bedre chancer for at holde os á jour
end før i tiden, og jeg synes også at debatten bliver friere opdrættere
imellem. Men det *er* jo altså supervigtigt at folk ikke render rundt og siger
"den og den kat har HD", hvis ikke de har dokumentation for sagen. Information
er godt, sladder er noget skidt!

Miv,

D.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-03-01 17:57

> [...]

ikke
> juridisk bindende til at holde en køber til en bestemt linie... og er det

Lige netop - der er ingen garanti for, at to superflotte katte får
superflotte killinger - det snyder mange, når de starter med at opdrætte...
De køber nemlig en pæn hun, parrer den til en pæn han, og forventer derefter
at få _super-katten_ i eget stamnavn og udstille til døde (overdrevet, jeg
ved det
Hen ad vejen lærer man, at der er stor forskel på en avlskat og en
udstillingskat, og at man kun indimellem er heldig at have en, som "kan" det
hele.
(jeg er godt nok ked af, at det nu kommer til at lyde så "business-like",
for det er det slet ikke! Vi elsker jo vores katte uanset at de ikke "dur"
til udstilling/avl eller ej!)
Btw - mine to kastrater blev til et kuld fordi jeg, da vi havde udstillet i
et års tid - med stor succes faktisk - besluttede at købe en hunkat, som vi
også kunne få killinger med...
Da jeg startede mit opdræt, lukkede jeg ikke mine stamtavler for videreavl -
det gør jeg nu, efter at have solgt en kæle-hankat, som sidenhen blev brugt
til avl til nogle linier, som jeg bestemt ikke kunne stå inde for! Jeg gør
det altså ikke for at "beskytte" mine linier, men for at beskytte den sunde
Europæiske burmeser mod at blive brugt til videreavl på den måske genetisk
usunde Contemporary burmeser (burmesere importeret fra USA med et andet
udseende end vores sædvanlige katte), da jeg som opdrætter og
formand/kontaktperson for BB-klubben gerne vil have indflydelse på, hvilke
gener, der i fremtiden kommer til at herske blandt vores katte!

> [...]
> skavanker der følger med dem...og var man så bedre tjent med en højere
> indavlsprocent og nogle skavanker man har "styr" på???

Nej, det hjælper ikke en døjt, at alle opdrættere kun beholder til "eget
brug" - det er heller ikke tilfældet med burmeserne (som jo er det, jeg er i
stand til at udtale mig kvalificeret om...) - vi har en form for samarbejde
blandt de opdrættere, som har ens tankegang omkring avlen - dvs. vi flittigt
benytter hinandens hankatte osv.
Men vi har som sagt et stort problem med import af katte - vi kan faktisk
ikke importere fra USA (de de har disse Contemporary burmesere - eller
"blandet landhandel", hvor man ikke kan være sikker på hvad man får - som
kan bære et letalt gen, der giver stærkt misdannede killinger), disse linier
er desværre spredt rundt i Europa (Tyskland, Holland, Italien m.fl - og også
i Danmark), hvorfor man også skal passe på med at købe herfra. GB har
forlængst forbudt import af Contemporary burmesere, men her har man istedet
en anden genetisk defekt - en sygdom - som kun kendes hos burmeseren, og som
også er dødelig, men som ikke nødvendigvis kommer i udbrud før katten er ½-1
år gammel (eller senere!) - disse linier er spredt rundt i resten af
verden - stort set, for alle de, som har villet undgå Contemporary burmesere
har købt i GB... Så vi skal altså kigge os godt for, og vi er meget
afhængige af, at opdrætterne rundt omkring er åbne om deres mulige defekter,
hvilket desværre ikke altid er et holdbart udgangspunkt.
Så lige nu, som jeg ser det, er vi nødt til at "leve med" nogle små, men
stadig generende, genetiske drillerier - fx hvide pletter og haleknæk - og
en lidt større portion indavl, end vi normalt ville have gjort. Der er
selvfølgelig altid nogen, som laver større eller mindre grader af indavl i
deres opdræt - igen, ofte med den misforståelse, at når man nu har en pæn
kat og man så parrer den til en anden pæn kat, så... osv. (den holder ikke!)

> [...]
> en jordisk chance for at være med på alle punkterne, men hvis alle bare
> delte informationen og ikke misbrugte gener/skavanker var vi langt.....

Du har ret - jeg synes faktisk at vi skulle have et "genetisk
sygdoms-/defektbibliotek", hvor alle indrapporterede deres katte, deres
afkom, evt. døde killinger inden registrering (med dødsårsag), og når ens
kat så måtte aflives/døde mæt af dage mv., så indrapporterede man også det.
Det skulle naturligvis være tilgængeligt for alle opdrættere, så man kunne
søge oplysninger om sine linier og de problemer, som evt. kunne ligge i
dem...
Men det er utopi - alt for mange ville få kolde fødder ved denne form for
registrering - desværre!

Mvh. Camilla

Fra : Nina

Dato : 30-03-01 20:32

Hej Alle
Sikke der kom gang i debatten Jeg har samlet nogle ting sammen der er
spurgt om og vil besvare dem efter bedste overbevisning i den her post.

Hvorfor overhovedet alle de racer?
Racedyr (hunde, katte, skovsnegle what ever) er efter min overbevisning
vigtige for kæledyrene. De gør det muligt for os mennesker at vælge udfra et
ønske. På samme måde som vi vælger vores partner, sambo, arnejdsplads osv.
Jeg mener det ikke "koldt", men som en gode for dyrene, da der er større
sandsynlighed for at de kommer i en familie som de passer til
tempermentsmæssigt osv. Et kæledyr er "luxsus" ikke et nødvendigt redskab
til gården som en hest, hund eller kat var. "Hatten af" for alle den der
elsker huskattene, jeg har selv haft og elsket mange, men nu ønsker jeg feks
noget andet, og jeg har muligheden for det i og med at jeg kan vælge en
race.

Citat: "men jeg vil altså hellere have en alm. huskat der ikke er
indavlet."
Huskatte er skam også indavlet. Ofte ret høje procenter, har jeg hørt. Jeg
mener bare ikke at det er en undskyldning for at lave voldsomt indavl på
racekatte.
Eks et villakvarter. Flere løse hankatte og nogle hunkatte, alle
ikke-neutraliseret. Den bedste, største, sundeste og stærkeste han vil rende
af med damerne. De andre vil blive ofte holdt nede og får ikke så mange
parringer (eller måske ingen). På et tidspunkt kommer en anden hankat til
fadet og tager kampen op. Han kan egentlig være meget beslægtet med den
forrige, og få killinger med sin "egen familie". Det er indavl, men naturen
har sin egen måde at stoppe det på. Killingerne bliver ofte dødfødte, syge,
fuld af skavanker osv. De måske få overlevne vil ofte være de svageste og
nok ikke have så stor sansynlighed for at komme til magten. Der er også de
hunkatte der får dårlige killinger (eller slet ingen), og derfor heller ikke
får ført deres gener videre.
De problemer vil man også rende ind i hvis man arbejder med så tætte
stamtavler... men her er det ikke altid de svageste hanner der ingen
parringer får... for vi mennesker (opdrættere) vælger dem jo efter smag,
behag, behov osv..... ikke efter "survival of the fittest"
Det er mit modargument til at man ikke kan undskylde høje indavlsprocenter
med de høje nogle huskatte kan have. Der er nok andre der har en anden
opfattelse???

Citat :"hveranden generation er indavl og hveranden er udavl"
Når man parrer ud kender man ofte ikke de generationer der lægger bag de
linier man fornyer med. Nogle oplever måske at der pludselig "ud af det blå"
popper en killing op med alverdens skavanker. Begge forældre er uden disse
og de andre killinger ligeså. Det er noget der kan ligge flere led tilbage.
Det kommer ikke ud af det blå, det er bare præsis den skavank der er fuldt
med hele vejen gennem stamtavlen der pludselig viser sig. ... det kan
skyldes at man eks parrer ud med en kat der har samme dårlige egenskab (uden
at være mærket af det), så netop den kombination fremprovokere skavanken.
Netop det kan være grunden til at nogle vælger "linieavl", og så vælge
"noget udefra" engang i mellem. ??
Personligt holder jeg nu på udparringer, nye gener så skavankerne bliver
fortyndet. Hvis der var klare udmeldinnger omkring hvilke skavanker der lå
hvor ville vi alle have en god chance for at lave et godt avlsarbejde.... og
bruge mere linieavl til fordel for misserne.

Citat: Ja, det er nok et problem at folk måske forveksler "genetisk bestemt"
med "indavlet". For som du siger kan man jo sagtens få defekter på en
ikke-indavlet
kat. Mon ikke der er mange som forveksler de to ting?"
Jo, jeg tror at det bliver forvekslet, for det er da klart det nemmeste.
Genetik er ikke noget man lige sådan læser sig til på en eftermiddag, og
hvis man skulle finde "bogen"... så har man alligevel ikke fattet det
De forhindre mig nu ikke i at mene, at man har et meget stort ansvar når man
avler, og det ansvar bliver ikke mindre af indavl/linieavl. Det er netop for
de killinger med høje procenter vigtigt at køberne bliver sat ordentligt ind
i "sagerne". For fire led på stamtavlen siger intet om 5. led, og en "dobbel
op" (genetisk ens katte) vil så kunne forekomme. Og det er godt nok trist
for nyopdrættere der ønsker sig et hyggekuld.... og så står de med en bunke
skravl killinger, og er totalt intet anende om hvorfor det gik så galt.
Indavlsprocenter er for opdrættere med styr på generne, ikke nye der "bare"
ønsker sig nogle skønne hårboller.

Citat:"hængt ud på nettet for at have solgt killinger med FeLV "
Angst får det værste op i folk, og ja, man skal passe meget på. Jeg er også
meget glad for at det ikke var mit opdræt der fik sådan en tur, for der kan
blive ødelagt mange års hårdt dyrt kærligt avlsarbejde grundet ondsindede
rygter.

Citat:"Men det *er* jo altså supervigtigt at folk ikke render rundt og siger
den og den kat har HD, hvis ikke de har dokumentation for sagen"
Absolut, rygter dur ikke, det gør derimod dokumentation og information. Du/I
er meget velkomne til at kigge på min side under "vores opdræt". Der er et
link til min side om HD. Røngtenbillederne er af mine egne katte (og jeg har
billeder af dem alle) www.tendertribes.dk . Jeg tror, alle her vil forstå
hvorfor jeg er sådan "på dupperne" over HD (og andre dødelige skavanker)....
og information information information er meget vigtigt. Jeg indrømmer
blankt, at jeg for ret kort tid siden var meget uinformeret om alle de her
emner, men det ene af de billeder her, fik mig til at vågne meget brat.
Bemærk, at jeg ikke hænger nogle avlere ud, jeg ved at skavankerne er
ressecive (gemmer sig i flere generationer), og selvfølgelig kan i finde
kattens stamtavle, men der er INGEN grund til at hænge nogle ud. Min "sag"
skyldes måske en del uvidenhed.... og en enkelt dårligdom der skulle være
pillet fra. Jeg giver al den oplysning jeg kan til andre, da jeg ikke selv
havde den til rådighed, og nemt kunne have avlet den alvorlige skavank
videre. Katten med "hofterne" var min avlshan! Og ja, han er neutraliseret
og stamtavlerne efter afkom er lukket for avl.
.... og jeg tror at der er flere af den slags ude i det ganske land, og de
bør pilles fra avlet. Det kan ikke lade sig gøre uden at der er information
om emnet. Men det kan heller ikke ade sig gøre hvis vi dømmer andre uden
grundlag, for det vil bare skræmme.

Citat:"Du har ret - jeg synes faktisk at vi skulle have et "genetisk
[...]
dem... Men det er utopi - alt for mange ville få kolde føder ved denne form
for registrering - desværre!"
Ja, det skulle vi... og mon ikke det næsten findes allerede i vores
stamtavleregister?
Dem med kolde fødder kan jeg være foruden, de kan have deres kolde fødder i
fred. Der er ingen varme at hente her!

Lige til næstsidst:
Fordi jeg er Maine Coon avler og skriver om alverdens arvelige skavanker, er
der ingen grund til at hænge hverken mig eller andre Maine Coon avlere ud...
eller andre avler af nogen slags. Desværre er der en tilbøjelighed blandt
"befolkningen" til at hænge dem, der kommer med udmeldingerne ud, som dem
der har alle skavankerne osv, det er det bestemt ikke .... derimod hedder
det på godt gammel dansk ÆRLIGHED... og det tror jeg alle opdrættere savner
mere af... eller ?????

Håber det var i orden at jeg kopierede jeres ord herover i citater, at svare
på hele tråden virkede uoverkommeligt
Hilsen Nina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-03-01 23:00

Nina <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i...

Hej Nina

Godt nok med lidt "samling" her Jeg fortsætter så bare i din tråd

SNIP om indavl blandt huskatte
> [...]
> Det er mit modargument til at man ikke kan undskylde høje indavlsprocenter
> med de høje nogle huskatte kan have. Der er nok andre der har en anden

Nej, jeg ville aldrig drømme om at bruge huskattes indavlsprocent som
undskyldning for mine kattes indavlsprocent - det er helt mit eget valg...
Jeg bruger bare ofte huskattenes liv og leben som forklaring på, hvad indavl
i virkeligheden går ud på - og hos racekattene ville en lignende avlsmetode
være meget synlig i stamtavlen. Det er der bare mange, som ikke lige tænker
på, før det får det forklaret...

> [...]
> at være mærket af det), så netop den kombination fremprovokere skavanken.
> Netop det kan være grunden til at nogle vælger "linieavl", og så vælge

Tja, det er jo netop derfor, det er så vigtigt at kende sin races genetiske
"fejl" - altså vide hvilke defekter, der er arvelige, om de er dominante,
recessive eller recessive med dominant penetrans... Desværre er det meget
svært at kende forskel på de to sidstnævnte, og næsten umuligt at testparre
for dem (det er et af burmeserens store problemer, vi har simpelthen ikke
kendskab til arvegangen i nogle af de defekter vi slås med).
Jeg bruger selv linieavl - grunden: jeg ved hvad jeg har - både på godt og
ondt - jeg ved ikke hvad jeg får...

> [...]
og
> bruge mere linieavl til fordel for misserne.

Men den holder ikke helt i min bog... hvorfor sidde og "krydse fingre" for,
at man ikke har ramt netop dén kombination, som giver defekten, hvis man kan
udvælge nogle linier, som man har tiltro til (det er jo trods alt langt fra
alle opdrættere, der er lukkede omkring evt. problemer med deres katte), og
så videreføre disse fysisk og genetisk sunde linier?
Og det med at "fortynde" skavankerne er jo netop farligt - ja, det kommer
selvfølgelig an på, hvilke skavanker vi taler om, er det striber eller
haleknæk betyder det ikke noget, men er det seriøse arvelige defekter, så
skal man passe rigtig meget på! Jeg er imod udavl for fortynding af seriøse
defekter - fordi så er det netop man risikerer, at det "pludselig" popper
op, og så har man slet ikke overblik over, hvorfra defekten stammer og hvad
man skal gøre for at få det isoleret. Recessive gener kan videreføres i et
uendeligt antal generationer, og det er her jeg mener, at indavl kan fungere
som et effektivt værktøj - her kan man nemlig lave x-antal testparringer, så
man kan sige sig måske 99% sikker på, at en eller flere katte ikke bærer
genet - 100% sikker kan man aldrig blive...
Faktisk blev udavl brugt i forbindelse med den tidligere omtalte
Contemporary burmeser-defekt, som startede i USA i 70'erne, det endte med,
at 75% af kattene bar defekten!! Av! Nu er en del af opdrætterne i USA
startet _helt_ forfra med nyindkøbte europæiske katte - kun de hårdhudede
forsøger stadig med deres Contemporary's. Næh, udavl er ikke altid af "det
gode" heller.

> [...]
> op" (genetisk ens katte) vil så kunne forekomme. Og det er godt nok trist
> for nyopdrættere der ønsker sig et hyggekuld....

Der følger altid et ansvar med, når man opdrætter! Uanset hvilke avlsmetoder
man benytter.
Men faktisk er jeg mere forarget over de opdrættere, jeg kender til, som
benytter udavls-fortyndingsmetoden, og så glemmer at fortælle, at selvom
katten har en "åben" (altså i denne forstand genetisk varieret), så _kan_
den stadig bære på letale gener, der ikke bare ville give nye opdrættere en
slem overraskelse, men ville afskrække dem fra nogensinde at tænke på at
lave et kuld killinger igen, hvis de fik fat i en hankat med lige nøjagtig
den samme genetiske defekt...
Jeg har flere gange afvist at sælge kat til eller udlåne hankat til folk,
der har katte efter disse linier, og som ikke anede, at der var risiko ved
parring af katten.

> [...]
> stamtavleregister?
> Dem med kolde fødder kan jeg være foruden, de kan have deres kolde fødder

Nej, vores stamtavleregister er slet ikke godt nok! Der registreres ikke at
der i virkeligheden var 5 og ikke, som der sidenhen blev registreret, 3
killinger i kuldet. Det registreres heller hvad årsagen til aflivning/for
tidlig død er. Desuden burde arveligt betingede sygdomme/tilstande hos
nulevende katte også registreres, og det bliver de jo heller ikke.
I stamtavleregistreret registreres kun far, mor, levende killinger på
tidspunktet for registreringens indsendelse til egen klub - og så får man
sin kat slettet, hvis man husker at indsende stamtavlen til annullering (det
gør jo ingen kælekatte-ejere, for de er ikke medlem af nogen klub, og aner
ikke at stamtavlen skal annulleres... Det står jo kun i KatteMagasinet, ikke
engang på stamtavlen!).

> [...]
> der har alle skavankerne osv, det er det bestemt ikke .... derimod hedder
> det på godt gammel dansk ÆRLIGHED... og det tror jeg alle opdrættere

Ærlighed kan altid bruges - det er første skridt på vejen... det næste må
være oplysning, både at søge og give, samt at blive klogere... uanset hvor
meget man ved om et givent emne, så vil der altid være nogen, som ved mere -
og man kan altid lære nyt!

Med ønsket om en god nat til alle
Camilla

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 31-03-01 07:55

In article <9a2vip$5c4$1@news.cybercity.dk>, "Camilla Scharff"
<camischa@jubiimail.dk> wrote:

      Hej Camilla :)

> [...]
> med nyindkøbte europæiske katte - kun de hårdhudede forsøger stadig med
> deres Contemporary's. Næh, udavl er ikke altid af "det gode" heller.

   Nu blir jeg nysgerrig - undskyld hvis jeg har overset svaret et andet
sted Men hvad er det for en defekt Contemporary Burmeser har?

/Trine.
What we do in life eccoes in eternity.

Fra : Nina

Dato : 31-03-01 09:34

camilla: Men den holder ikke helt i min bog... hvorfor sidde og "krydse
[...]

Nina: Som jeg ser det bliver selv en linieavlsopdrætter nød til at tage
"friske" gener ind engang imellem. I og med mange af skavankerne er
ressiceve og derfor kan vise sig flere generationer efter, risikere i jo
også at få problemerne et eller andet led ude i jeres "nye linie". Hva' gør
man så? Stopper den linie, går 4 skridt tilbage (hvis man altså har beholdt
en/to fra den linie gamle fertil) og starter der igen med en anden fornyelse
af generne?? (hvor man kan risikere det samme)
Eller vælger man kun en udparring med en linie man kender skavankerne for?
så vil man da løbe tør for linier, og til sidst stå med en kat der er
blanding af alle linierne og ikke kan parres ud? (ja, jeg ved godt at det er
lidt sort på hvidt, for generne "fortyndes" jo for hver parring".
Kræver det her ikke at alle (eller bare mange) opdrættere laver deres egen
linie, så i har nogle linier at flette med ind i mellem?
Måske jeg har misforstået noget, men med linie-avl kommer man jo også til at
sidde og "krydse fingre" for at man ikke får nogle af de grumme gener ind,
eller?

Den farer jeg ser med linieavl er risikoen for misbrug for at få
extrem-killinger og risikoen for store probelmer pga manglende viden. I "den
verden" som jeg bevæger mig i, er der ikke meget åbenhed om linierne og
skavankerne, og så er linieavl efter min mening absolut ubrugeligt.
Men det virker som om at man indenfor nogle af de andre racer har mere
åbenhed om skavankerne.

.... og nej, den her snak betyder ikke at Maine Coon kattene er ved at "rasle
fra hinanden" i skavanker, der er skam utrolig mange raske skønne katte. Men
det er vigtigt at vi holder focus på problemerne, så vi fortsat kan få
dejlige katte.
-
Hilsen Nina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-03-01 14:27

> [...]
> ressiceve og derfor kan vise sig flere generationer efter, risikere i jo
> også at få problemerne et eller andet led ude i jeres "nye linie".

Det har du helt ret i

> [...]
fornyelse
> af generne?? (hvor man kan risikere det samme)

I alle racer og linier er der nogle gebrækkeligheder. Når jeg vælger hankat,
finder jeg en hvis temperament og udseende tiltaler mig, så kontakter jeg
klubbens "orakel" og spørger, hvad der ligger i hankattens linier, og indtil
nu er det lykkedes mig at finde hankatte, der ikke har de samme
gebrækkeligheder som mine hunner, jeg har nemlig selv fået teflonhjerne

> [...]
> Kræver det her ikke at alle (eller bare mange) opdrættere laver deres egen
> linie, så i har nogle linier at flette med ind i mellem?

Ikke nødvendigvis, da mange importerer nyt blod.

> [...]
at
> sidde og "krydse fingre" for at man ikke får nogle af de grumme gener ind,

I katteopdræt er der ingen garantier, det er et stykke natur, og der kan
opstå mutationer, eller gebrækkeligheder ud af den blå luft, det kan man
aldrig forudsige med sikkerhed, men man kan gøre sit bedste for at undgå
dem. Der kan jo også ligge gebrækkeligheder, som ikke er opdaget.

> [...]
> verden" som jeg bevæger mig i, er der ikke meget åbenhed om linierne og
> skavankerne, og så er linieavl efter min mening absolut ubrugeligt.

Synd at der ikke hersker åbenhed, for det er kun af det gode, jeg har været
så heldig at vælge racer hvor åbenheden generelt er stor, og det har jeg
lært utroligt meget af.

> Men det virker som om at man indenfor nogle af de andre racer har mere
> åbenhed om skavankerne.

Ja heldigvis

> [...]
Men
> det er vigtigt at vi holder focus på problemerne, så vi fortsat kan få

Ingen tror da at MCO er en usund race, men du har ret i at man skal focusere
på skavankerne, så de ikke tager overhånd.
--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Nina

Dato : 31-03-01 14:53

teflonhjerne??? hva er det?

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Grit Wessel

Dato : 31-03-01 17:02

> teflonhjerne??? hva er det?

Du ved vel godt at der er ikke noget, der hænger fast på teflon? *grin*
Nina mener vel, at hun har en dårlig hukommelse.

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-03-01 17:43

HIHIHIhi japp nemlig, slit let, intet hænger fast. Jeg synes teflonhjerne
lyder bedre end senil )

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Nina

Dato : 31-03-01 19:13

GRINER Vi har debateret herhjemme om det var et synonym for "total
manglende klæbehjerne" eller en arvelig skavank hos nogle racekatte.
Thi hi....

Fra : Nina

Dato : 31-03-01 19:33

Jeg har flere gange hørt at skavankerne ligger i opdrættet. Først nu forstår
jeg hvad der menes med det.
Der er så mange oplysninger/parametre man skal tage hensyn til for at avle
sunde katte, at opdrætterne udvikler "teflon-hjerne"

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes