import af kat
Fra : Battlefield´s

Dato : 15-06-03 19:03

Hej
Er der nogen der ved om det er tilladt i Danmark at importere en gravid
hunkat?
Det er nemlig ikke tilladt i alle Fife-lande.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-06-03 20:39

On 15/06/2003 20:02, in article
3eecb561$0$15298$ba624c82@nntp03.dk.telia.net, "Battlefield´s"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> hunkat?
> Det er nemlig ikke tilladt i alle Fife-lande.

Mener du at sende din hunkat til udlandet til parring og tage hende hjem,
når hun er drægtig?
Eller mener du at købe en drægtig hunkat i udlandet?

Jeg har flere gange sendt mine hunkatte til udlandet til parring og taget
dem drægtige hjem. Det er der da ingen, der har løftet øjenbryn over.

Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Doris

Dato : 15-06-03 20:49

Der er kommet en ny lov der siger at alle dyr der skal ud eller ind i landet
skal have et registreringsnummer fra fødevaredirektoratet i DK og de sender
en dyrlæge for at lave en attest på dyret. Fremgangsmåden kan tage helt op
til en måned. Står lige nu i den situation bortset fra det er en hest der
skal til Norge.

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-06-03 21:15

On 15/06/2003 21:49, in article
3eeccdb6$0$32540$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Doris"
<xdoris@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> til en måned. Står lige nu i den situation bortset fra det er en hest der

Meget interessant!

Vil det sige, vi skal registrere vores katte hos Fødevaredirektoratet, før
vi kan tage dem med på udstilling i udlandet?

Skal vi også registrere killinger/katte hos Fødevaredirektoratet, inden vi
sælger dem til udlandet?

Hvordan vil de have, vi skal gøre, når vi importerer katte fra udlandet?
Skal de registreres hos Fødevaredirektoratet inden indførsel til Danmark?
Vil Fødevaredirektoratet i Danmark sende en dyrlæge til udlandet for at lave
en attest på katten, inden den kan indføres til Danmark?

Eller er det vores opdræt, vi skal registrere hos Fødevaredirektoratet?

Hvordan gør man? Koster det noget?

Hvor kan man læse denne lov i sin helhed?

Mvh Camilla

Fra : Doris

Dato : 15-06-03 22:10

Glemte lige at sige at det bedste ville være at ringe dertil, hvor det hører
ind under, hvor i bor, så får i det rigtigt at vide. Det var min dyrlæge der
sagde, at jeg skulle kontakte dem, da jeg ville bestille en sundhedsattest
på min plag.

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-06-03 23:15

On 15/06/2003 23:09, in article
3eece091$0$32519$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Doris"
<xdoris@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> sagde, at jeg skulle kontakte dem, da jeg ville bestille en sundhedsattest

Gælder de samme regler for hunde og katte?
Jeg sendte en kat til Finland i januar - min dyrlæge nævnte ikke noget om,
at jeg skulle registreres nogen steder...
Er der forskel på, om man sender dyret alene? Eller om man rejser sammen med
dyret?
Hvem og hvornår bliver det tjekket, om man er registreret
importør/eksportør?
Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk
Killinger haves! Se billeder her (opdateret 15.6.):
http://makeashorterlink.com/?O3F414454

Fra : Battlefield´s

Dato : 15-06-03 21:39

> [...]
>
> Jeg har flere gange sendt mine hunkatte til udlandet til parring og taget
> dem drægtige hjem. Det er der da ingen, der har løftet øjenbryn over.

Nej, det er en udenlandsk hunkat, der evt. kunne blive parret inden den
bliver importeret hertil,.
Jeg ved at det er ret alm. hos hunde, men jeg er ikke klar over hvad FD
siger.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Doris

Dato : 15-06-03 22:05

Hej igen.
Hvis i står for at vil sende en kat ud af landet, skal i registreres som
exportør og kontakte fødevaredirektoratet her i Danmark og få en
registreringsattest med dyrlæge som tager 230 kr pr. 15 min. Er det modsat
skal det ske fra den anden side som impotør inden dyrene kan komme til
Danmark. Håber i forstår det ;)

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-06-03 23:50

On 15/06/2003 23:05, in article
3eecdf8e$0$32436$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Doris"
<xdoris@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> registreringsattest med dyrlæge som tager 230 kr pr. 15 min. Er det modsat
> skal det ske fra den anden side som impotør inden dyrene kan komme til

Hvor kan jeg læse disse regler i deres helhed? Hvor har du fundet dem?
Mvh Camilla

Fra : Jette

Dato : 16-06-03 22:46

"Camilla Baird" skrev:
> Hvor kan jeg læse disse regler i deres helhed? Hvor har du fundet dem?
> Mvh Camilla

Hej Camilla ... jeg søgte hos retsinfo.dk og fandt følgende i "Instruks for
Udenrigstjenesten BIND 1" under Veterinærbestemmelser:

----------------------------------
For indførsel i Danmark af hunde, katte og andre husdyr gælder følgende
forskrifter, der håndhæves strengt af myndighederne. Repræsentationen bør
derfor tilråde rejsende nøje at overholde disse regler. I tvivlstilfælde
forlægges sagen for Fødevaredirektoratet, Mørkhøj Bygade 19, DK-2860 Søborg,
tlf. +45 33 95 60 00, fax +45 33 95 62 89, e-mail:
fødevaredirektoratet@fdir.dk i god tid inden afrejsen.

1. Hunde og katte

a. Direkte fra Færøerne, Island, Norge, Sverige, Australien, Irland, Japan,
New Zealand og Storbritannien kan hunde og katte, som ledsager personer på
rejse, frit indføres. Det kræves ikke, at dyret er vaccineret mod rabies.
(Årsagen til fritagelse for vaccination er den, at de nævnte lande officielt
er fri for rabies).

b. Fra andre lande kan hunde og katte over fire måneder, som ledsager
personer på rejse, indføres ved at vise en vaccinationsattest udstedt af en
dyrlæge, hvoraf fremgår, at dyret er vaccineret mod hundegalskab (rabies),
og at denne vaccination er foretaget mindst én måned og højst 12 måneder
forud for indførslen. Hunde/katte under tre måneder kræves ikke vaccineret
mod rabies, men der skal foreligge en sundhedsattest, som på
indrejsetidspunktet ikke er mere end 10 dage gammel. Af denne skal det
fremgå , at der de seneste 60 dage forud for indførslen ikke har været
rabies i det område , hvor hunden/katten har opholdt sig inden for en
afstand af 20 km.. Hunde/katte mellem tre og fire måneder skal ledsages af
en sundhedsattest som ovennævnte samt være vaccineret mod rabies ved tre
månedersalderen.

c. For ilandsætning af skibshunde gælder tilsvarende regler, som anført
ovenfor under a. og b.

d. Indførsel af hunde og katte, der ikke medføres af personer på rejse, er
betinget af, at hvert enkelt dyr opfylder betingelserne under a. eller b.,
og at dyrene findes sunde ved et sundhedseftersyn, der foretages af en
grænsedyrlæge umiddelbart efter ankomsten. Grænsedyrlægen skal underrettes
om dyrets ankomst mindst 24 timer i forvejen.

e. Transit. Hunde og katte kan frit sendes gennem Danmark, hvis forsendelsen
sker i kasse, kurv eller anden efter toldvæsenets skøn betryggende
emballage. Transitten, der foretages under toldvæsenets kontrol, skal ske
uden unødigt ophold undervejs, og dyrene må ikke komme i berøring med danske
dyr.

f. Grænsedyrlæger findes i følgende byer: København (Kastrup), Billund,
Frederikshavn og Hirtshals. For sundhedseftersyn og eventuel vaccination
opkræves de til enhver tid gældende takster.

Indførsel af hunde og katte til Færøerne og Grønland er generelt forbudt.
Vedrørende muligheden for dispensation kan henvendelse ske til henholdsvis
Færøernes Landsstyre/Repræsentationskontor i København og Grønlands
Hjemmestyre/Danmarkskontoret i København, se kap. II E.
-------------------

Mvh. Jette

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-06-03 23:01

On 16/06/2003 23:45, in article fqclcb.b1r.ln@tatooine.omnix.dk, "Jette"
<jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote:

> [...]
> Færøernes Landsstyre/Repræsentationskontor i København og Grønlands
> Hjemmestyre/Danmarkskontoret i København, se kap. II E.

Tak, Jette - så er reglerne, som jeg kender dem
Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk
Killing haves! Se billeder her (opdateret 15.6.):
http://makeashorterlink.com/?W27B12BD4

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-06-03 23:11

> [...]
> bliver importeret hertil,.
> Jeg ved at det er ret alm. hos hunde, men jeg er ikke klar over hvad FD

Hvad skulle de sige til det? Killingerne skal vel registreres i dit navn,
efter at hunkatten er overført til dit navn... En
parringsattest/killingestamtavlerekvisition udfyldes med dig som
hunkatteejer og med killingerne i dit stamnavn... Jeg kan ikke se problemet

Mvh Camilla

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-06-03 08:55

> [...]
> parringsattest/killingestamtavlerekvisition udfyldes med dig som
> hunkatteejer og med killingerne i dit stamnavn... Jeg kan ikke se

Næh.. det kan jeg heller ikke, men den finske opdrætter havde selv "brændt
fingrene", ved at importere en gravid hunkat. Hun skulle have haft søgt om
tilladelse inden parringen, så jeg tænkte om der var lignende regler her.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-06-03 09:04

On 16/06/2003 09:55, in article
3eed7884$0$15363$ba624c82@nntp05.dk.telia.net, "Battlefield´s"
> [...]

> tilladelse inden parringen, så jeg tænkte om der var lignende regler her.

Finnerne har mange mærkelige regler... Måske skulle man spørge hos
Fødevaredirektroratet? Eller hos FD?
Jeg skal have nogle killinger med til USA senere på sommeren - gad vide om
de skal registreres? Og hvorfor? Det skulle den, der gik til USA sidste år,
ikke.

Mvh Camilla *forvirret*

Fra : Battlefield´s

Dato : 17-06-03 10:54

> [...]
> bliver importeret hertil,.
> Jeg ved at det er ret alm. hos hunde, men jeg er ikke klar over hvad FD

Hej
Jeg har nu fået svar ang. indførsel af en gravid hunkat.
Da det er ejeren af hunkatten på parringstidspunktet, der bliver ejer af (og
får sit stamnavn på) kuldet kan man jo løbe ind i problemer, hvis man ikke
selv står som ejer. Derfor er det smartest at ejerskifte hunkatten inden
parringen.
Hilsen Vibeke
> ---

---

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-06-03 11:20

> [...]
> selv står som ejer. Derfor er det smartest at ejerskifte hunkatten inden

Det skulle jo egt være nemt nok
Held og lykke med jeres importplaner
Mvh Camilla

Fra : Tournesol

Dato : 16-06-03 09:33

Hejsa

> Er der nogen der ved om det er tilladt i Danmark at importere en
> gravid hunkat?
> Det er nemlig ikke tilladt i alle Fife-lande.

Prøv at spørge din klub de må kunne svare eller undersøge det (formoder du
er medlem af en katteklub )

Hilsen Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Doris

Dato : 16-06-03 09:52

Hej igen.
Troede også det hele bare var lyserødt, indtil jeg kontaktede min dyrlæge,
men godmorgen. Prøv for en sikkerhedsskyld at kontakte F.D.