Visa kort i sverige
Fra : Jan Larsen

Dato : 15-06-03 18:28

Davs

Jeg skal på sommerferie i Sverige her til sommer, og vil derfor høre om der
tilfældigvis skulle være nogen i denne gruppe som har erfaringer med Visa
kort i Sverige.

Kan man bruge Visa kort generelt over hele Sverige, eller skal man huske at
have nogle svenske kontanter med i lommen ???

Jan

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-06-03 18:55

"Jan Larsen" <janlarsn@post5.mail.dk> wrote in message
> [...]
at
> have nogle svenske kontanter med i lommen ???

De sidste 2 år har vi kørt til Idre Fjäll i bil; endnu ikke fundet en tank
undervejs, der ikke tog Visa. Vel fremme ku' vi betale liftkort m.v. med
Visa. Men vi sku' altså køre ~10 km ned til Idre by for at finde en bank at
hæve penge i (har også en automat, der tager Visa). Dog vil det lokale
ICA-supermarked lade dig hæve 500 SEK over det, du køber for.
Og ICA er en landsdækkende kæde i Sverige. Butikker og restauranter i byen
tager alle Visa - men restauranterne på bakkerne gør ikke ?!

Idre Fjäll ligger lidt nordvest for Mora - derop til får i altså ingen
problemer - udover myggene
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Jan Larsen

Dato : 15-06-03 19:02

Hej Jesper

Tusind tak skal du have for indsparket. Jeg vil så hæve en sjat lommepenge
og lade kortet klare resten.

Jan

Fra : Björn G

Dato : 16-06-03 12:07

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> skrev i melding

> [...]
> Og ICA er en landsdækkende kæde i Sverige. Butikker og restauranter i byen
> tager alle Visa - men restauranterne på bakkerne gør ikke ?!

Der jeg handler (Charlottenberg, Värmland), legger de på 2 % avgift på
utenlandske Visa-kort.
Men det er ikke som Danmark, hvor det er helt umulig å bruke Visa i noen
butikk.
Men litt av verdens styggeste penger bør du ha med, til kiosker og
små-butikker.

Bjørn

Fra : Karsten Madsen

Dato : 16-06-03 12:26

> Der jeg handler (Charlottenberg, Värmland), legger de på 2 % avgift på
> utenlandske Visa-kort.

Så er det da godt at du kan kræve gebyrerne tilbage fra danske
pengeinstitutter

> Men det er ikke som Danmark, hvor det er helt umulig å bruke Visa i
> noen butikk.

Hmm, det er sjældent at jeg oplever det, men jeg lægger heller ikke meget
mærke til det i danmark, da mit visa kort er kombineret med det danske
betalingkort "dankortet"

> Men litt av verdens styggeste penger bør du ha med, til kiosker og
> små-butikker.

Jeps - man kommer nu engang længst med kontanter. Der er så bare mange andre
prblemer med dem, men det er jo en helt anden snak.

--
mvh Karsten
Fjern det dyr som siger vov i min mailadresse

Fra : sogs

Dato : 16-06-03 16:04

Karsten Madsen wrote:

> Så er det da godt at du kan kræve gebyrerne tilbage fra danske
> pengeinstitutter

Hejsa

på dankort i dk
Overværede hvordan nogle Svenskere hævede en ekstra tusse ved
indskrivningen på en Dansk cplads.
Personalet gjorde grundigt rede for et gebyr på 50 kr. hvorefter man
alligevel gennemførte "handlen".

Hjemkommet tjekkede jeg hos en bankmand i familien og fik at vide, at
der dækkes er en fuld lovlig omkostning på udlandske kort,. og ganske
normalt.
Anderledes med gebyr på Dankort i DK hvor man ikke må kræve ekstra i
butikkerne Ovæerværede engang at han, efter et tilfælde mod ham,
indberettede en plads til et eller anden tilsyn, hvorefter stedet fik
en påtale med kopi til ham.
Mne de kræver sikkert gebyr stadigvæk

mvh sten

Fra : Karsten Madsen

Dato : 16-06-03 16:37

> [...]
> indskrivningen på en Dansk cplads.
> Personalet gjorde grundigt rede for et gebyr på 50 kr. hvorefter man

Det er rigtigt at butikker vist nok også må tage gebyr for hævning af penge
ud over saldoen, men de må under ingen omstændigheder gøre det på
saldobeløbet, jeg må også nok sige at jeg har aldrig oplevet gebyr på
hverken mit Mastercard (både i dk og udlandet) eller mit Visa kort (kun
udlandet)

Et lille kuriosum er at jeg bor i nærheden af den dansk/tyske grænse og
handler ofte i Tyskland (øl og smøger). Jeg kommer med mit VisaDankort og
beder om at få beløbet hævet fra visakortet ikke dankortet. Stor irritation
for butikken, som tager mod begge, men dels sparer jeg at få vekslet fra
euro til kroner og dels sparer jeg butikkens 1,2% dankortgebyr i tyskland.
Der bliver hævet i euro og lige på beløbet. Kassedamen er altid sur over at
skulle rejse sig op og gå hen til en visaterminal som ikke befinder sig ved
kassen, medens dankortterminalen gør.

> butikkerne Ovæerværede engang at han, efter et tilfælde mod ham,
> indberettede en plads til et eller anden tilsyn, hvorefter stedet fik
> en påtale med kopi til ham.
> Mne de kræver sikkert gebyr stadigvæk

Hvad er det for en butik. Dér ville jeg da ALDRIG komme mere.

Fra : Jan Larsen

Dato : 17-06-03 07:43

Tak for alle bidragene.

Jeg vil ihvertfald sørge for at få hentet nogle af "verdens styggeste penge"
inden jeg tager tin hinsidan (hvorfor de altså skulle være stygge ??).

Jan

Fra : T. Hartung

Dato : 15-06-03 20:25

"Jan Larsen" <janlarsn@post5.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man bruge Visa kort generelt over hele Sverige, eller skal man huske
at
> have nogle svenske kontanter med i lommen ???

Hav altid udenlansk valuta med - hvis du skulle være uheldig og møde
politiet for en lille forseelse skal man betale kontant - øv

mvh.
T. Hartung

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-06-03 23:31

"T. Hartung" <torben.hartung@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> >
> Hav altid udenlansk valuta med - hvis du skulle være uheldig og møde
> politiet for en lille forseelse skal man betale kontant - øv

Vi kørte da "pænt" hele vejen ! Sidste år så vi 1 politibil - holdende i
modgående nødspor og "tale" med en svensker.
I år var vi tættere på: 140 i yderbanen, da der kom en politibil bagfra.
Brrrr - ind i inderbanen og diskret ned i fart. De fortsatte dog uden
overhovedet at se på os - de havde tydeligvis et andet ærinde
For mig at se er rygterne om svenskernes hysteri med fartkontrol noget
overdreven - de er ikke værre end herhjemme. På lande- og motorvej, i det
mindste.
Men du har ret; ligesom herhjemme skal der betales kontant af udlændinge.
Herhjemme kan du vist lokke betjentene til at eskortere dig til f.eks. et
hotel, hvis du først skal have overført penge hjemmefra.

Så se jer godt for - medens i ser jer omkring
Og go' tur - svenskerne har et rigtigt dejligt ferieland og er ikke nær så
tossede som vi i mange år har spøgt med.

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....