Bergman Trip
Fra : Sunnyboy

Dato : 15-06-03 17:29

For folk der er til Ingmar Bergman er svensk TV2's sommer/efterårs kavalkade
gået igang. Lige nu vises Fængsel og de senere film kan ses på:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4918&a=66761

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-06-03 17:52

"Sunnyboy" <ssohlREMOVE@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> For folk der er til Ingmar Bergman er svensk TV2's sommer/efterårs
kavalkade
> gået igang. Lige nu vises Fængsel og de senere film kan ses på:
> http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4918&a=66761

Tusind tak for tippet! Jeg er i forvejen igang med at (gen-)opdage ham og
har planlagt at kværne dvd'erne med Smultronstället, Viskningar och rop og
Det sjunde inseglet i løbet af ugen. Men det her er da en super chance for
også at se nogle af de mere sjældne ting.

--
Jens Thomsen

"Art is a sense of magic" - Stan Brakhage

Fra : A.And

Dato : 15-06-03 20:39

Ak Ja så er der atter sygejournaler nok til gud og hver mand. Nårh, hvad
pyt, han har da lyssætningen og instruktionen.

De Bedste Hilsner

Lars

Hvis Du vil have budskaber ud - så skriv et postkort - lad være med at lave
film. (Samuel Goldwyn)

Fra : vadmand

Dato : 15-06-03 21:11

> Hvis Du vil have budskaber ud - så skriv et postkort - lad være med at
lave
> film. (Samuel Goldwyn)

En af hans mange tåbelige bemærkninger...

Per v.

Fra : Sunnyboy

Dato : 15-06-03 22:55

> En af hans mange tåbelige bemærkninger...

Citater har det med at blive misbrugt ud i det uendelige. Specielt her i
gruppen fordi man tror at der kan siges noget rigtigt smart på kort tid, men
som har den modsatte effekt.

Fra : A.And

Dato : 16-06-03 00:41

> [...]

Det benægter ikke det faktum at Bergman´s film ikke er en sygejournal at
lukke ud i TV.
De Bedste Hilsner
Lars

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-06-03 02:22

"A.And" <Hexata@hansen.mail.dk> skrev:

>"Sunnyboy" <ssohlREMOVE@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det benægter ikke det faktum at Bergman´s film ikke er en sygejournal at
>lukke ud i TV.

Kære Lars. Du er en mand efter mit hoved. Du har gennemskuet både Lars
von Trier og Bergman. Der er jo meget andet at tage fat på, men kan vi
ikke til en begyndelse blive enige om, at film af Truffaut, Rohmer,
Godard og Dreyer også er noget opreklameret lort?

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : A.And

Dato : 16-06-03 03:37

> [...]
> ikke til en begyndelse blive enige om, at film af Truffaut, Rohmer,
> Godard og Dreyer også er noget opreklameret lort?

For at sige det mildt, for min skyld kan man filmatiserer telefonbogen -
bare det er godt lavet! Det jeg savner ved Sars von Trier, Thomas Winterberg
et.al. den håndværksmæssige side af sagen, så man i hvert tilfælde slipper
for at blive søsyg i biografen. Tag instruktører som Roger Donaldson, Frank
Tashlin, Norman Z. McLeod,
Mervyn LeRoy, o.s.v. det var folk der kunne/kan deres håndværk. Der er vel
en hel del kultursnobberi forbundet med franske film, og det er der så også
kommet med de nyere danske.
Jeg agter nu ikke at sige at Truffaut, Romer, Godard, Dreyer, Resnais er
noget opreklameret gedegylde.
Men lad være med at lukke børnene ind i et skab - vi skulle nødigt have en
ny Bergman.

De Bedste Hilsner
Lars
(70 m.m. fanatiker)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-06-03 09:07

"A.And" <Hexata@hansen.mail.dk> writes:

> For at sige det mildt, for min skyld kan man filmatiserer telefonbogen -
> bare det er godt lavet!

Og det er nok der, konflikten opstår.

"Vi er mange", der egentlig hellere vil høre en god historie end se
endnu en tech-demo fra et Special Effects hus. De der demoer fik jeg
nok af på Amigaen...

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Peter Lind

Dato : 16-06-03 11:36

"A.And" <Hexata@hansen.mail.dk> wrote >

Nemlig - Hørt - Hurra ! (ironi, se senere kommentarer)

> Det jeg savner ved Sars von Trier, Thomas Winterberg et. al.

Jeg går ud fra at du mener Lars von Trier og Thomas Vinterberg. Kan du ikke
stave, eller er du en de tåber der også får et kick ud af at skrive
Micro$oft ? He-he se på mig, jeg kan stave en kendt persons navn forkert...

> et.al. den håndværksmæssige side af sagen, så man i hvert tilfælde slipper
> for at blive søsyg i biografen.

Nemlig, computergrafik, eksplosioner, farvefiltre, digital-mattes,
bluescreen, animerede skuespillere, scenografi-modeller, biljagter, og
fastmonterede kameraer !
Det er sgu en fornøjelse at se på. Fuck hvad filmen handler om, eller om der
er skuespillere med i den, bare der er masser af teknik, og kameraet ikke
ryster (medmindre der er noget der skal ligne et jordskælv).

> Tag instruktører som Roger Donaldson,

The Getaway, Species, Dante's Peak, Thirteen Days og andre dødsyge
actionfilm( Thirteen Days er en politisk dokumentar, hvor der ikke sker en
skid, men den blev promoveret med masser af computergenererede flyvescener,
som vel varer 18 sekunder ud af hele filmen. Føj for den lede.)

> Frank Tashlin,
Animationsfilm og Jerry Lewis film ? Helt ærligt, ifølge hans biografi var
han nyskabende og eksperimenterende med sine animationsfilm, men Jerry Lewis
? Det kan man da ikke kalde god instruktion ? "Her står kameraet, og så
fjoller du lidt rundt der Jerry."

> Norman Z. McLeod,
Jeg kender ham ikke rigtigt, kan se at han lavede nogle musicals i
1940'erne... Ikke min stil, så jeg skal ikke kunne sige om det er gedigent
håndværk.

> Mervyn LeRoy,
Jeg kendte ham ikke, men kan se at han lavede vildt mange film i
1930-50'erne.
De fleste af dem rimelig ukendte nu, men ganske populære det år de udkom.

> ... o.s.v. det var folk der kunne/kan deres håndværk.

Ja, det tyder det på - så i din mening er en god film, en der er lavet med
nogle ordentlige materialer, som man kan se, og så glemme når man går ud af
biografen.
Det er vel også iorden - men for nogle af os er film også kunst, et medie
hvor man kan udtrykke nogle ideer, følelser og tanker. Noget der kan røre os
lidt dybere, og noget vi kan gå og tænke over ihvertfald på vej hjem fra
biografen.
Bevares, jeg holder da ligeså meget af at ignorere en Jerry Bruckheimer
film, som de fleste, men det er nu rart når en film er lidt mere end en flot
finish, det er rart når den kan bruges til noget (af mig).

Mvh
Peter Lind

PS: En oplæsning af navne og numre, med tilhørende eksplosioner,
computergrafik og flot lyssætning, er sjovt nok det som nogle af os ville
betegne avantgarde kunst, og bestemt ikke underholdende.

Fra : A.And

Dato : 17-06-03 01:00

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "A.And" <Hexata@hansen.mail.dk> wrote >

Det er dog imponerende at man herinde blandt filmvenner ikke kan få lov til
at at have sin egen mening med hensyn til film og instruktører, men også at
man skal have stavefejl rettet. (Staves forøvrigt Mikropop)

At film kan kan være kunst kan vi hurtigt blive eneige om,
men at man ikke kan få en stor filmisk oplevelse af en underholdningsfilm,
er efter min bedste overbevisning noget forbandet sludder.

Tag Du at se følgende film :

Sullivan`s Travels (1941)
The Search (1948)
Picnic (1956)

Det er underholdning på højt kunstnerisk niveau. For at blive ved Mervyn
Leroy kan Du jo se:
Waterloo Bridge (1941)
Hvis Du analyserer fortællingen i den film er det noget himmelråbende vrøvl,
men den er hamrende godt skruet sammen.

Jeg går ikke i biografen for at blive i dårlig humør af film,
hvor så og så mange - og så et eller anden Anders And tal - biler og
mennesker blive atomiseret. Ejheller bryder jeg mig om at det meste af
dialogen består af ordene "shit & fuck".

Hvad Angår Bergman fastholder jeg stadigvæk at han må besøgt
centralarkiverne på Karolinske Institutet, og lånt en stak sygejournaler fra
svenske patienter, som han så har filmatiseret.

De Bedste Hilsner

Lars Bjørn Hansen

Rigtige film har 5 perforationshuller pr.billed...