Skriftstørrelse
Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-03 15:55

Hej derude.

Hvis I kigger på www.dvdoo.subnet.dk/forside.html og
www.lassejensen.1go.dK/forside2.html, på topbaren, der hvor der
står Gæstebog, Kontakt, Log af og et javascript, der viser dato
etc. Så læg mærke til at skriftstørrelsen ikke er den samme på
dato scriptet. Jeg vil have "dato teksten" til at se ud, som den
www.dvdoo.subnet.dk/forside.html.

Hvordan får jeg det?

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-06-03 17:52

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> etc. Så læg mærke til at skriftstørrelsen ikke er den samme på
> dato scriptet. Jeg vil have "dato teksten" til at se ud, som den

class="t" i td tag'et.. hvor datoen printes ud...

mvh
Johan

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-03 19:16

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> class="t" i td tag'et.. hvor datoen printes ud...

Hej Johan.

Du må være lidt mere præcis, jeg forstår ikke hvor du mener. Hvis vi
har en del af koden her:

href="http://www.wwwportal.dk/guestbook/794/">Gæstebog
href="http://www.dvdoo.subnet.dk/kontakt.html">Kontakt
href="http://www.dvdoo.subnet.dk" target="_top" >Log af</a>

      <script type="text/javascript">
      <!-- Start

      var days=new Array(8);
      days[0]="Søndag";
      days[1]="Mandag";
      days[2]="Tirsdag";
      days[3]="Onsdag";
      days[4]="Torsdag";
      days[5]="Fredag";
      days[6]="Lørdag";

      var months=new Array(13);
      months[1]="januar";
      months[2]="februar";
      months[3]="marts";
      months[4]="april";
      months[5]="maj";
      months[6]="juni";
      months[7]="juli";
      months[8]="august";
      months[9]="september";
      months[10]="oktober";
      months[11]="november";
      months[12]="december";
      var time=new Date();
      var lmonth=months[time.getMonth() + 1];
      var lday=days[time.getDay()];
      var date=time.getDate();
      var year=time.getFullYear();
      var hours=time.getHours();
      var minutes=time.getMinutes();
      var seconds=time.getSeconds();

      document.write("<p>" + lday + " den ");
      document.write(date + ". " + lmonth + " " + year)

       -->
      </script>

style="background:url(http://i.jubii.dk/forside/p_trans.gif)">
height="1" width="1" src="
http://i.jubii.dk/k/s.gif" alt=""></td>

Så vis lige, hvor tag'et skal indsættes.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-06-03 23:55

Hej Øhhh?

Kunne du tænke dig at svare på mit indlæg???

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 09:59

Lasse Jensen skrev:

> Hej Øhhh?

Hvem skriver du til? Hvem citerer du?

> Kunne du tænke dig at svare på mit indlæg???

Der er ingen der er forpligtet til at svare på indlæg i gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-06-03 12:55

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvem skriver du til? Hvem citerer du?

Jeg skriver til Johan Holst Nielsen.

> Der er ingen der er forpligtet til at svare på indlæg i
gruppen.

Det ved jeg skam godt, men jeg mener bare, hvis man er i gang med
at hjælpe en, så må man gøre det færdigt. Har man sagt a, må man
sige b.

Jeg har spurgt om noget, Johan har så svaret. Men jeg syntes ikke
det var helt præcist nok, da jeg ikke forstod det, og så spurgte
jeg om han kunne præcisere det, og jeg har ikke hørt fra ham
endnu. Hvis man ikke gider at svare tilbage, på noget som er
baseret på den persons indlæg, så skal man helt lade være med at
skrive noget. Det er min holdning.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 13:10

Lasse Jensen skrev:

> Jeg skriver til Johan Holst Nielsen.

Det var svært at se ud fra dit indlæg (jeg ser kun nye indlæg i min
standardvisning).

> Det ved jeg skam godt, men jeg mener bare, hvis man er i gang med
> at hjælpe en, så må man gøre det færdigt. Har man sagt a, må man
> sige b.

Sådan vil de fleste sikkert også gøre. Det ændrer bare ikke ved at
man ikke kan gøre krav på hjælp.

> [...]
> det var helt præcist nok, da jeg ikke forstod det, og så spurgte
> jeg om han kunne præcisere det, og jeg har ikke hørt fra ham

Han kunne tænkes at være på ferie - eller også mener han bare ikke
at have tid til at svare bedre på dit indlæg.

Du får lige et svar herfra - se længere tilbage i tråden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 13:18

Lasse Jensen skrev:

> Du må være lidt mere præcis, jeg forstår ikke hvor du mener.

Men hvis datoen skal være et link, er det ikke her du skal rette.

> href="http://www.dvdoo.subnet.dk" target="_top" >Log af</a>

Her (ovenover) er en af dine celler. Som de fleste af dem er den
bygget op med et td-element yderst, inden i er der så et a-element
af klassen t. I skitseform:

> href="/"></a> </td>

Denne celle er bygget op på samme måde, men linket er tomt (der
står ikke noget mellem <a...> og </a>). Det ligner en fejl.

> href=""></a>

Her er så den celle der formentlig skal indeholde datoen. Det ville
være lettere at overskue hvis du lavede scriptet til en funktion og
nøjedes med at placere kaldet til funktionen i cellen.

Men du har samme problem som ovenfor. Først laver du et tomt link:
<a class="t" ...></a> - og bagefter skriver du noget tekst. Du skal
putte javascriptet ind i linket (flyt </a> til efter </script>) -
eller også få dit javascript til at skrive linkkoden med.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-06-03 22:07

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Hej Jens.

Tak fordi, du gad at hjælpe. Det virkede, men den fremskyndte en
lille bivirkning. Datoen står nu på flere linier, hvor den kun skal
stå på een. Jeg har et et par screenshot, så du kan se.

www.lassejensen.1go.dk/test.jpg

www.lassejensen.1go.dk/test2.jpg

Hvordan får man det til at stå på en linie?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 22:16

Lasse Jensen skrev:

> [...]
> en lille bivirkning. Datoen står nu på flere linier, hvor den
> kun skal stå på een. Jeg har et et par screenshot, så du kan

Screenshots er fine til at vise hvordan dine websider ser ud hos
dig - men de kan ikke bruges til at finde ud af *hvorfor* det ser
sådan ud. Send et link til den ændrede side hvis du vil have hjælp.

NB: Jeg har kigget på <http://www.lassejensen.1go.dk/forside.html>
og <http://www.lassejensen.1go.dk/forside2.html> - der begge viser
den ustylede dato på én linje (svarende til skærmdump 2:
<http://www.lassejensen.1go.dk/test2.jpg>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-06-03 11:17

> [...]
> dig - men de kan ikke bruges til at finde ud af *hvorfor* det ser
> sådan ud. Send et link til den ændrede side hvis du vil have

Okay, det er på www.lassejensen.1go.dk/forside2.html, jeg har bare
ikke fået uploadet siden endnu. Siden er nu uploadet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-03 11:52

Lasse Jensen skrev:

> Okay, det er på www.lassejensen.1go.dk/forside2.html, jeg har
> bare ikke fået uploadet siden endnu. Siden er nu uploadet.

Fint. Start med at fjerne den ekstra </td> i linje 96.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-06-03 12:39

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Fint. Start med at fjerne den ekstra </td> i linje 96.

Det er nu gjort, men det virkede ikke

Så hvad nu?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-06-03 13:59

Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> skrev :

>Det er nu gjort, men det virkede ikke

Det er fordi du ikke har sat nogen bredde på den tabelcelle, find
en passende bredde, det er nok omkring 300px og sæt den på
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-03 13:23

Lasse Jensen skrev:

> Så hvad nu?

Har du Mozilla på din computer. Værktøjet DOM Inspector er ret
genialt til at fejlfinde den slags problemer du har.

Den tabel som hele linjen ligger i har bredden 1150 (det ser i
øvrigt ret fjollet ud i min opløsning - 1024x768). På 5 ud af 6 td-
elementer har du specificeret bredde - hhv. 300, 300, 800, 0, 500.
Lægger du disse værdier sammen får du langt over 1150. Browseren
formindsker så hvor den kan komme til det. Din sidste td-celle (den
med datoen) har ikke defineret nogen bredde, så den vil browseren
presse så lille som mulig.

Løsning: Ret længdeangivelserne på dine celler til noget fornuftigt
- eller slet dem evt. helt. Det er svært at få en side til at
skalere når du bruger faste mål.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-03 15:06

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Det er fordi du ikke har sat nogen bredde på den tabelcelle, find
> en passende bredde, det er nok omkring 300px og sæt den på

Hvor bred er din skærm?

(de 300 px vil sikkert få siden til at gå op nogenlunde - men det
vil ikke få cellen til at blive 300px bred)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-06-03 15:33

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Hvor bred er din skærm?

Den er 1280

>(de 300 px vil sikkert få siden til at gå op nogenlunde - men det
>vil ikke få cellen til at blive 300px bred)

Men det var nu ikke derudfra jeg sagde 300px, det var bare på
øjemål, breddeangivelse er noget rod på tabellen/cellerne.
--
Knud

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-06-03 21:30

Tak til jer begge. Nu virker det i hvert fald.