Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polfilter til digi foto
Fra : C. Poulsen

Dato : 15-06-03 15:07

Hej

Kan man bruge polfilter på digital camera, og i såfald er det så et
specielt til digi, eller er det samme som man bruger til Analog foto.

Carsten

Fra : max

Dato : 15-06-03 15:42

> Hej
>
> Kan man bruge polfilter på digital camera, og i såfald er det så et
> specielt til digi, eller er det samme som man bruger til Analog foto.
>
> Carsten

Det er samme slags som til analog kameraer. Cirkulær eller liniær,
det kommer an på hvad kamera producenten anbefaler.
-max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-06-03 16:01

> Det er samme slags som til analog kameraer. Cirkulær eller liniær,
> det kommer an på hvad kamera producenten anbefaler.
> -max-

jeg har endnu ikke set en producent, der anbefaler
linære polfiltre, til autofokus kameraer hvilket jeg
formodder der er tale om i Carstens tilfælde..

hmm.. er der lavet slumtronic digitale, med fixfocus?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : max

Dato : 15-06-03 16:39

> [...]
> formodder der er tale om i Carstens tilfælde..
>
> hmm.. er der lavet slumtronic digitale, med fixfocus?

Jeg går heller ikke og tjekker dem ud, men i princippet
ville et billigere liniær pol filter fungere udemærket på et
autofocus kamera, og derfor er det nok en god ide at
kigge i brugsanvisningen hvilken type det enkelte kamera
kan bruge.
Det er lysmålingen der bliver forkert med liniær filtre på
nogle kameraer, så jeg kan ikke se hvad det har med
autofokus kameraer at gøre, men måske sidder du inde
med noget info, jeg ikke har.. -max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-06-03 16:59

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er lysmålingen der bliver forkert med liniær filtre på
> nogle kameraer, så jeg kan ikke se hvad det har med
> autofokus kameraer at gøre, men måske sidder du inde
> med noget info, jeg ikke har.. -max-

eller også er der bare noget jeg har misforstået..

jeg går rundt og tror at det i lige så højgrad
som det er lysmåleren der bliver snydt er
fokus funktionen..

men du har nok ret når du anbefaler Carsten at kigge i
brugsforviringen

Fra : max

Dato : 15-06-03 17:10

> [...]
> som det er lysmåleren der bliver snydt er
> fokus funktionen..
>
> men du har nok ret når du anbefaler Carsten at kigge i

Måske er du blevet ført bag lyset, der er jo flere
kroner at tjene på et cirkl. filter..-max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-06-03 17:22

> Måske er du blevet ført bag lyset, der er jo flere
> kroner at tjene på et cirkl. filter..-max-

både ja og nej..

da jeg i sin tid købte mit første polfilter, skulle det bruges til
et Olympus Om101, jeg havde ikke tjekket med manualen
min fotohandler stak mig et linært..

det virkede, og virker fint..
men manualen foreskriver et cirkulært..

da jeg købte det næste polfilter (større diameter)
blev jeg lidt overrasket over prisen (jeg bestilte et cirkulært)
dels fordi, jeg forventer at modtage et kamera i næste uge
hvor manualen foreskriver cirkulært, og dels for at se om
det gør nogen forskel..

Fra : max

Dato : 15-06-03 17:37

> [...]
> dels fordi, jeg forventer at modtage et kamera i næste uge
> hvor manualen foreskriver cirkulært, og dels for at se om

Ja så er det jo ikke til at blive klog på, men tillykke
med dit nye kamera i næste uge, og så er du ihvertfald
på den sikre side med filteret -max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-06-03 17:48

> Ja så er det jo ikke til at blive klog på,

nej, jeg har tænkt på, på hvilken måde lysmåleren bliver snydt?
og om en evt. fejl, ville være tydeligere hvis man skød dias ?
hvor eksponeringsspillerummet, som jeg har forstået det er mindre
end ved negativfilm..

> men tillykke
> med dit nye kamera i næste uge, og så er du ihvertfald
> på den sikre side med filteret -max-

jo tak, det er et nyt, for mig kamera
jeg vil prøve og se om jeg kan leve uden en matskive
med splitfelt, og micro raster..
og lære at have tillid til autofokus..

Fra : max

Dato : 15-06-03 18:11

> [...]
> end ved negativfilm..

> jo tak, det er et nyt, for mig kamera
> jeg vil prøve og se om jeg kan leve uden en matskive

Det med lysmåleren er kompliseret, men du kan nok
regne med at det vil være meget tydligere på dias.

Jeg savner stadig splitfield, men hvis søgerbilledet er
lyst nok kan det godt lade sig gøre at fokusere uden,
og AF er ikke så dumt, du ska nok blive glad for det,
hen ad vejen..-max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-06-03 18:34

> Jeg savner stadig splitfield, men hvis søgerbilledet er
> lyst nok kan det godt lade sig gøre at fokusere uden,
> og AF er ikke så dumt, du ska nok blive glad for det,
> hen ad vejen..-max-

hmm.. indtilvidere har jeg meget lidt erfaring med AF

et lånt minolta Dynax 3xi tror jeg det hed, hvor jeg
skød 3 ruller film, det viste sig dog, at lukkeren var
defekt, så der kom ikke en dyt, ud af det nævnte jeg
at det skulle have været seriøs bryllups fotografering

et Olympus camedia et eller andet digital..
hvor billeder taget på over 2meters afstand har
en tendens til at blive uskarpe..

nå, nu har jeg så på Ebay købt et OM77, mest
fordi det giver mulighed for fill in flash ned til 1/2000
sec.

Fra : max

Dato : 15-06-03 20:34

> [...]
> en tendens til at blive uskarpe..
>
> nå, nu har jeg så på Ebay købt et OM77, mest
> fordi det giver mulighed for fill in flash ned til 1/2000

Det er dog en trist historie med bryllupsbillederne,
hva siger man så til brudeparret, når de spørger..
Ska vi liiige tage den een gang til. -

Jeg fandt et meget omfattende site om polfiltre,
der er link til in depth info, hvis nogen er interesserede.
http://www.cliffshade.com/dpfwiw/polarizer.htm
-max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-06-03 22:10

> Det er dog en trist historie med bryllupsbillederne,
> hva siger man så til brudeparret, når de spørger..
> Ska vi liiige tage den een gang til. -

tjae, det var jo lis´som et mareridt, der blev værre, og værre..

planen var at vi (min bedre ½del og jeg) skulle have foreviget
parret - et sæt venner, med vores OM101 som har været en
trofast følgesven, gennem de seneste 13år..
den har dog en skavank med at der periodisk opstår vandrete
ridser på negativerne, hvorfor vi havde indleveret kameraet
til rensning..

henter kameraet få dage før Bryllupsdagen, og på selve dagen
vil jeg lade kameraet med den første film, her startede balladen..
kameraet bippede og blinkede, jeg prøvede een gang til..
samme resultat, prøvede med en ny film, den kunne jo være
spolet for stramt op, samme resultat..

kontaktede fotohandleren, og forklarede ham, at jeg skulle bruge
et kamera nu!!!
kørte ud til fotohandleren, der ikke umidelbart kunne afhjælpe
fejlen på mit Oly..
og lånte derfor et Minolta, hvor det så siden viste sig at lukkeren
sad fast
men vi skød jo Brudeparret i god tro, og indleverede filmene til
fremkaldelse..
blev kontaktet af fotohandleren, samme formiddag og gjort
opmærksom på at vi havde indleveret 3 ruller ingenting..
samt fik forklaret at han da var ked af at han havde lånt os
et defekt kamera..

her kommer der så lidt goodwill ind i billedet..

for han tilbød følgende:
at betale vores honorar, samt ny brudebuket, samt
frisør, samt leje af den veteranbil, parret blev befordret i..

Vi måtte jo så den tunge vej, og kontakte parret..
der efter at have tygget lidt på det konstaterede at
de ikke gad det sjov igennem engang til, men at de da
gerne ville have fremstillet billeder, forstørrelser, samt takkekort
fra nogle billeder, som andre havde taget..

det er så blevet enden på den del af historien :-/

det lokale værksted, som min fotohandler har benyttet til rensing
af min Oly, har iøvrigt postuleret at kameraet var defekt da han -
reperatøren fik det i hånden første gang..
Jeg påstår self. på den anden side, at kameraet var fejlfrit,
men trængte til en rensning af filmtransporten..

nu er kameraet så sendt videre til Olympus, på djævleøen..

jeg er imellemtiden begyndt at hamstre kamerahuse..
så jeg aldrig, aldrig nogensinde igen kommer i en situation
hvor jeg ikke har mindst et hus der virker..

> Jeg fandt et meget omfattende site om polfiltre,
> der er link til in depth info, hvis nogen er interesserede.
> http://www.cliffshade.com/dpfwiw/polarizer.htm

ser inteessant ud,har føjet den til foretrukne

Fra : max

Dato : 15-06-03 22:33

> [...]
> hvor jeg ikke har mindst et hus der virker..

> ser inteessant ud,har føjet den til foretrukne

Hehe, det er en af de rigtigt gode, håber nogle af de unge
håbefulde fotografer læser den..
-max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-06-03 15:30

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:RB5Ha.22082

> Hehe, det er en af de rigtigt gode, håber nogle af de unge
> håbefulde fotografer læser den..
> -max-

det er fan´me uhygligt du..

men for pokker da, hvormange reservehjul
kan man kører rundt med?

fremover vil jeg ikke drage ud på en sådan opgave
uden at have 2 huse med, og skyde et par ruller
med hvert, så må der da blive en halv snes billeder
der er anstændige..

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-06-03 15:44

"C. Poulsen" <the.poulsens@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan man bruge polfilter på digital camera, og i såfald er det så et
> specielt til digi, eller er det samme som man bruger til Analog foto.

et cirkulært polfilter gør tricket..