ET forholdsvist simpelt spm.
Fra : Lars

Dato : 15-06-03 10:58

Hej alle

Jeg har fået at vide, at hubs er en uddøende teknologi og man
efterhånden kun anvender switches i nye systemer, fordi denne teknologi
er ved at være meget billig i forhold til tidligere. Er dette rigtigt?

Samtidigt er jeg blevet forslået at udskifte en hub med en switch i et
lille kontornetværk med 10 arbejdsstationer og en central server, som
primært er filserver. Brugerne oplever ofte ventetid, når de henter og
gemmer på serveren (de arbejder bl.a. med billeder). Forslaget er at
udskiftning af hubben med en switch med vil _forbedre_ situation, omend
måske ikke helt afskaffe ventetiden. Tror I at det vil hjælpe?

*/Lars

Fra : René Iversen

Dato : 15-06-03 11:00

"Lars" <svend@bent.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterhånden kun anvender switches i nye systemer, fordi denne teknologi
> er ved at være meget billig i forhold til tidligere. Er dette rigtigt?

Ja

> [...]
> udskiftning af hubben med en switch med vil _forbedre_ situation, omend
> måske ikke helt afskaffe ventetiden. Tror I at det vil hjælpe?

Udskiftning til en switch vil belaste netværket mindre, men om det vil
hjælpe på ventetiden er ikke sikkert. Hvis ventetiden simpelthen skyldes, at
serveren hele tiden arbejder, er der ikke så meget at gøre, men hvis
ventetiden skyldes, at 2 klienter kommunikerer (hvilket belaster hele
netværket ved en hub), så vil en switch hjælpe, da kommunikation mellem 2
klienter ikke belaster hele netværket.

Fra : Lars

Dato : 15-06-03 11:18

"René Iversen" <spam@fjern_riversen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ventetiden skyldes, at 2 klienter kommunikerer (hvilket belaster hele
> netværket ved en hub), så vil en switch hjælpe, da kommunikation

Jeg skal lige forstå det helt. Dvs. hvis der primært er tale om
kommunikation mellem klienter og server, er der ingen grund til at tro,
at en switch vil forbedre situationen?

Jeg er med på, at selve serverens performance er en flaskehals ved
håndtering af flere klienter på een gang. Men da switches efterhånden er
rimeligt billige, vil selv en marginal forbedring være en _forbedring_.

Fra : René Iversen

Dato : 15-06-03 11:28

> Jeg skal lige forstå det helt. Dvs. hvis der primært er tale om
> kommunikation mellem klienter og server, er der ingen grund til at tro,
> at en switch vil forbedre situationen?

Det vil jeg mene, ja

> Jeg er med på, at selve serverens performance er en flaskehals ved
> håndtering af flere klienter på een gang. Men da switches efterhånden er
> rimeligt billige, vil selv en marginal forbedring være en _forbedring_.

Du vil nok få en forbedring. Du kan evt. søge efter tekniske detaljer på
hubs og switches på www.net-faq.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-06-03 12:49

Lars wrote:

> Jeg er med på, at selve serverens performance er en flaskehals ved
> håndtering af flere klienter på een gang. Men da switches efterhånden er
> rimeligt billige, vil selv en marginal forbedring være en _forbedring_.

Er der ikke noget med at hvis man handler online så giver
købeloven 8 dages returret? <fløjte uskyldigt>

--
Hygge..
Thomas

Fra : René Iversen

Dato : 15-06-03 14:38

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke noget med at hvis man handler online så giver
> købeloven 8 dages returret? <fløjte uskyldigt>

14 dage, og det gør ikke noget man bryder emballeringen

Fra : Christian Lyng

Dato : 15-06-03 11:25

"Lars" <svend@bent.dk> wrote in message
> [...]
> udskiftning af hubben med en switch med vil _forbedre_ situation, omend
> måske ikke helt afskaffe ventetiden. Tror I at det vil hjælpe?

Dvs at alle maskinerne er koblet til den ene hub?.

1.har du checket load'en på dit netværk? (er det to klienter der er snakker
meget..eller er det meste trafik fra server til klienter), og er det
serveren som er langsom?
2.er det full duplex?.

man griber tit i blinde og løber ud og køber nyt netværks udstyr hvis det er
langsomt...jeg havde en kammerat som havde lidt af de samme problem...det
viste sig til sidst at det var et halvsygt netværks kort i en PC til kr
200,- som var defekt...

Chr.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 15-06-03 13:48

Nu skriver du jo ikke om din nuværende HUB er 100 Mbit eller kun 10 Mbit.
Du skriver heller ikke om serveren er en gammel sag der ikke kan følge med
netværket.

Det er vigtigt at lokalisere flaskehalsen inden løsningen kan findes.

MEN...

Hvis det er en 10 Mbit HUB, vil forskellen til en 100 Mbit switch være
enorm.

Ved at skifte fra 100 Mbit HUB til switch vil du dog også opnå en mindre
hastighedsforbedring.

Selv gamle servere kan følge med et 100 Mbit netværk, så hvis netværket er
et 100 Mbit netværk, er flaskehalsen sikkert serverens netkort.

Du bør enten skifte til 1Gbit netkort i serveren og købe en switch med en
Gbit port, fåes fra 2500,-
eksempelvis TRENDnet Switch TEG-S224TX

Du kan pricipielt nøjes med en switch med færre porte, og så have 2 switche,
men det ville betyde at dem der sad på den sekundære switch skulle deles om
100 Mbit.

Alternativt kan du sætte et ekstra 100 Mbit netkort i serveren, og så bundle
dem, men det er ikke sikkert din switch understøtter det.

Nu prøvede jeg at give dig lidt at arbejde med, men find ud af om
ventetiderne vitterligt skyldes netværket.

Prøv at teste hastigheden hvor det kun er EN maskine der henter/gemmer på
serveren.
Se på HUB'en om der er mange collisions.

Den nedsatte hastighed kan også skyldes et defekt netkort det står og
"spammer" netværket - se på lamperne på switchen.
Hvis der er et netkort der ved en fejl står og broadcaster på hub'en, vil
det gå ud over hele netværket.

Det kan også skyldes fejlopsætning mht. duplex indstillingerne.

Men skriv hvad du mener med "langsomt"

Rune

Fra : Lars

Dato : 15-06-03 14:59

Tak allesammen - jeg har fået en del at gå videre med allerede nu. Lad
mig kort opsummere:

Der er tale om:
- NT Server som primært er filserver
- 10/100 Mbit netkort i alle maskiner
- 16 ports Cisco hub (så vidt jeg husker)
- Tungt grafisk arbejde med fotos, som er placeres på serveren
- Nyere problem. Det har før fungeret uden ventetid.

Mulige løsningsforslag:
1: Mulige defekt(e) netkort, som spammer netværket
2: Begrænsning i båndbredde på servers netkort
3: Mangl. korrekt konfigurering af fuld duplex på server

Tak indtil videre. Jeg vender tilbage, når jeg har fået kigget nærmere
på det.

> Men skriv hvad du mener med "langsomt"
>
> Rune

Langsomt som en brugerne beskriver det:

- "Hvis A er ved at gemme noget på serveren, kan vi andre ikke komme til
at lave noget i flere minutter efterfølgende."

- "Det er som om _kun_ een af os kan bruge serveren ad gangen"

Giver det nogen yderligere clues?

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 15-06-03 23:45

> Tak allesammen - jeg har fået en del at gå videre med allerede nu. Lad
> mig kort opsummere:
>
> Der er tale om:
> - Nyere problem. Det har før fungeret uden ventetid.

Ja, jeg havde ikke fanget at det havde fungeret tidligere, så det er jo nok
ikke serveren.
Har du iøvrigt mulighed for at måle hastigheden hvormed folk kan gemme på
serveren?

Så er det helt klart et defekt netkort, eller en duplex fejl.
Løsning:
(for at sikre mod duplex fejl) Prøv at kopiere noget til og fra serveren
hvor der kun er en maskine tilsluttet.
.... hvis det går langsomt, så prøv en anden, hvis det stadigt går langsomt,
så er det en duplex fejl eller defekt hub.

(for at finde defekt netkort) Start med at kigge på hub'en mens der ikke er
nogen der laver noget, men deres maskiner er tændte (i frokostpausen).
Hvis lamperne på hub'en blinker som vanvittige, så er der sandsynligvis et
defekt netkort.
Hiv så alle computerne ud af hub'en, og sæt dem i en af gangen. på et eller
andet tidspunkt vil lamperne gå amok igen.
Hold ved samme lejlighed øje med "collision" lampen, den lyser sikkert hele
tiden.

Hvis der ikke er noget enkelt netkort der spammer helt vildt, så kan det jo
også være at der er noget software fejl der har skylden.
Hvor længe holder et DHCP-lease?
Er der to wins-servere der slås om domænet?
Er der installeret andre protokoller end TCP/IP?

Alternativt: Køb en billig 16 ports switch, så kan du se hvilket netkort der
spammer, og under alle omstændigheder opnå en marginal ydelsesforbedring.
(men det er jo også kun en marginal udskrivning.

Hvis du iøvrigt ved samme lejlighed ønsker at opgradere netværket, så kunne
du jo også blot sætte et ekstra netkort i serveren, og så fordele brugerne
på de 2 netkort.
Bundling er selvfølgelig bedre, men det andet er nemmere. Der vil
selvfølgelig kunne blive problemer med netværksprintere og lign.

Rune

> Tak indtil videre. Jeg vender tilbage, når jeg har fået kigget nærmere
> på det.

Vi venter i spænding

> [...]
> at lave noget i flere minutter efterfølgende."
>
> - "Det er som om _kun_ een af os kan bruge serveren ad gangen"

Der er tydeligvis noget galt !!

Fra : Lars

Dato : 16-06-03 07:53

Tusind tak til Rune for det fyldestgørende svar. Jeg har fået en masse
jeg kan forsøge for at udbedre fejlen. Jeg vender tilbage med resultatet
af mine erfaringer midt på ugen.

*/Lars