Katteleg eller slåskamp?
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 15-06-03 07:31

Hej!!

Endnu et spørgsmål fra lille mig og mine skøre katte. Nu har Mitzy og Tox
ikke rigtigt været i hovedet på hinanden den sidste måned, andet end en
lille smule.
Men her til morgen har de været fuldstændige umulige og vi kan ikke finde ud
af om det er voldsom leg eller hvad. Den ene jagter den anden og så jagter
den anden den ene. De går til angreb på hinanden (kan ikke se om kløerne er
ude), men hvis de trænger hinanden op i en krog markere de og trækker sig
tilbage. De hvæsse, brummer og snerre.
Hvad er det? Skal vi være nervøse for at de går i hovedet på hinanden til
sidst eller skal vi glade for at de leger med hinanden?

Knus
Heidi

Fra : Pia J

Dato : 15-06-03 08:16

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen(nospam)@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Hvad er det? Skal vi være nervøse for at de går i hovedet på hinanden til
> sidst eller skal vi glade for at de leger med hinanden?

Jeg venter spændt, for herhjemme er jeg også i tvivl om Muddi bliver mobbet
af de store drenge. Andre gange er det nemlig hende som baffer dem en på
låget, og alle hilser yndigt på hinanden når de mødes ude i "verden". Men de
er godt nok strenge ved hende nogen gange og hun ser ikke ud som om hun
synes det er sjovt at blive fladmast og holdt fast. Måske de bare er
fatsvage og ikke aner, at man kan lege anderledes?

Sjov leg: Hannibal i transportkasse. Muddi ovenpå transportkasse. Hannibal
stikker hovedet ud og ser sig omkring, Muddi sidder klar med en pote. BAF!
Hoved ind igen som en skilpadde. Gentag...

:Pia

Fra : Jernladyen

Dato : 15-06-03 13:34

"Pia J" skrev d. 15-06-03 08:16 dette indlæg :

> [...]

BAF!
> Hoved ind igen som en skilpadde. Gentag...

For mig lyder det ikke som leg. Vores katte leger også (vi har to voksne
og to killinger på 3 mdr.), men de snerrer og hvæser ikke. Når det går
hårdt for sig, hyler en af dem, men aldrig ret længe, så er det den der
går til modangreb.
MEN, sådan har det ikke altid været. Vi har haft en anden voksen, inden
vi fik killingerne. Hun blev aflivet, fordi hun simpelthen var blevet et
nervevrag. Hun var så bange, at hun aldrig gik på gulvet, hvis hun kunne
slippe. Grunden til, at hun var så bange, var de to andre - især den
ene. Han overfaldt hende flere gange om dagen, og det forgik på samme
måde, som du beskriver. Så hvis du kan stoppe det, ville jeg (i
bagkundskabens lys) gøre det, inden det er for sent. Hvis du ikke kan
stoppe det, så find et nyt godt hjem til den det går ud over, inden den
stakkels kat bliver nervevrag ligesom vores blev. Hun kunne ind imellem
også finde på at angribe de andre to. Men jeg tror, det var i
desperation/afmagt over sin situation. De er indekatte med en løbegård,
så hun kunne jo ikke komme væk. Men det er jo så ikke sikkert, det er
det samme med dine katte. Men vær opmærksom på problemet. (Som du jo
også er).
Held og lykke med dem. Håber, det går.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 15-06-03 13:51

"Jernladyen" <Jernladyen.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> vi fik killingerne. Hun blev aflivet, fordi hun simpelthen var blevet et
> nervevrag. Hun var så bange, at hun aldrig gik på gulvet, hvis hun kunne

Så slemt er det ikke - det meste af tiden kan de fint deles om en
vindueskarm fx og ingen virker utryg. Det er blot når en af de store
han"killinger" prøver at lege brydekamp (?) og den lille (i størrelse, samme
alder) ikke gider, så hvæser hun og bliver sur. Jeg synes de jagter hende
nogen gange, og har skældt synderen ud, hvis jeg har grebet dem i det. Men
andre gange er det den lille som jager en stor væk fra noget hun vil have!
Mod mangler hun ikke. Men hun kan selvfølgelig blive så stresset at hun ikke
gider være inde mere. Indtil videre ser det ikke sådan ud, men drille hende
skal de jo heller ikke.

:Pia