MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Startproblemer med XP. Valg af system? Hv~
Fra : Christian Z Jessen

Dato : 15-06-03 00:28

Når jeg starter XP kommer der ret hurtigt et billede, hvor jeg får 30
sekunder til at vælge mellem Windows XP og Windows XP #1. Hvis jeg
ikke vælger noget, starter Windows XP. Hvad er det for et valg? Hvad
er Windows XP #1 for en tingest?

Når jeg har afgivet mit logon password starter desktoppen, og alle
ikonerne viser sig, men jeg kan ikke starte noget, der kræver adgang
til min faste disk. Starter jeg Stifinderen får jeg et billede af en
lommelygte, der åbenbart forsøger på at lokalisere mine filer, men der
går adskillige minutter, før hele strukturen pludselig dukker op. Med
et slag står hele strukturen der, og så er alting tilsyneladende i
orden.

Dissse to problemer er begyndt at genere mig. Kan nogen give mig en
ide om, hvad det er, der foregår?

CZJ
--
czj (Remove _remove_ from e-mail address)

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 00:42

Christian Z Jessen skrev:

> [...]
> jeg ikke vælger noget, starter Windows XP. Hvad er det for et
> valg? Hvad er Windows XP #1 for en tingest?

Har du været ved at installere WinXP oveni sig selv, eller noget i den
stil, eller har det altid set sådan ud?

Madsen.

Fra : Christian Z Jessen

Dato : 15-06-03 13:42

On Sun, 15 Jun 2003 01:41:57 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Har du været ved at installere WinXP oveni sig selv, eller noget i den
>stil, eller har det altid set sådan ud?

Det er sikkert noget i den retning, jeg har gjort uden at ville det.
Jeg har to identiske disks, hvoraf jeg kun behøver den ene, og jeg
anskaffede PowerQuests Drive Image 2002 for at bruge min D-disk til
mere hyppige backupbehov.

Jeg fik den tanke, at jeg kunne tage en komplet kopi af C-drevet og
lægge den på D-drevet. Så var det, forvirringen startede. Jeg mente
jo ikke, jeg havde *installeret* et ekstra system; kun taget en kopi
af det eksisterende. For at komme ud af det igen, formaterede jeg
simpelthen D-drevet, som nu er helt tomt.

Hvad kan jeg gøre for at komme tilbage til normale tilstande igen?
--
czj (Remove _remove_ from e-mail address)

Fra : Edmund

Dato : 15-06-03 16:43

Christian Z Jessen wrote:

> Det er sikkert noget i den retning, jeg har gjort uden at ville det.

Har du en eksta mappe på dit C-drev der hedder WINDOWS.0

--
Mvh Edmund

Fra : Christian Z Jessen

Dato : 15-06-03 19:59

On Sun, 15 Jun 2003 17:43:28 +0200, "Edmund" <edm@os.dk> wrote:

>Har du en eksta mappe på dit C-drev der hedder WINDOWS.0

Nej, det har jeg ikke.
--
czj (Remove _remove_ from e-mail address)

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 13:56

Christian Z Jessen skrev:

> [...]
> af det eksisterende. For at komme ud af det igen, formaterede jeg
> simpelthen D-drevet, som nu er helt tomt.

Når du gør det på den måde, så har du vel sådan set oprettet en
nøjagtig kopi af C på D og det vil sige at bootfilerne, som normalt
kun befinder sig på C, nu også befinder sig på D og det kan muligvis
forvirre WinXP. I stedet for kun at have en systempartition har du
nu to. Jeg kan bare umiddelbart ikke forstå hvorfor det problem ikke
skulle forsvinde når du formaterer D, men noget tyder på at filen
Boot.ini på C har fået en henvisning til 'Windows XP #1'.

Prøv i første omgang at gå ind i Control Panel > System > Advanced
og klik på Settings i afsnittet Startup and Recovery hvor du så
øverst klikker på Edit-knappen.

Jeg har installeret WinXP på mit C-drev og min Boot.ini ser sådan
her ud:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="WinXP Professional SP1" /fastdetect

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 15-06-03 15:01

Madsen wrote:

> Prøv i første omgang at gå ind i Control Panel > System > Advanced
> og klik på Settings i afsnittet Startup and Recovery hvor du så
> øverst klikker på Edit-knappen.

Prøv lige at kopiere indholdet derfra over i et indlæg hertil.

Det kunne se ud som en fejl i selve boot.ini
Har du nogensinde selv rettet i den.

--
Mvh Edmund

Fra : Christian Z Jessen

Dato : 15-06-03 19:59

On Sun, 15 Jun 2003 16:00:33 +0200, "Edmund" <edm@os.dk> wrote:

>Det kunne se ud som en fejl i selve boot.ini
>Har du nogensinde selv rettet i den.

Nej!
--
czj (Remove _remove_ from e-mail address)

Fra : Christian Z Jessen

Dato : 15-06-03 19:59

On Sun, 15 Jun 2003 14:56:13 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>skulle forsvinde når du formaterer D, men noget tyder på at filen
>Boot.ini på C har fået en henvisning til 'Windows XP #1'.

Javel, ja. Det kunne se således ud.

> [...]
>[operating systems]
>multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="WinXP Professional SP1" /fastdetect

Og min siger
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition (#1)" /fastdetect

Altså tilsyneladende en valgmulighed mellem to systemer. Jeg prøvede
en enkelt gang (så vidt jeg husker) at vælge #1, mn det mislykkedes,
fordi der war en eller anden Windows fil, den ikke kunne finde. Da
gættede jeg på, at jeg roligt kunne slette alt på D-disken, eftersom
systemet åbenbart brugte C-disken. Tilsyneladende resulterede det
altså ikke i, at #1 valgmuligheden blev fjernet.

Jeg vil forsøge at lave lidt editering og slippe af med #1 muligheden.
Er der noget specielt, jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

--
czj (Remove _remove_ from e-mail address)

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 15:05

Edmund skrev:

> Prøv lige at kopiere indholdet derfra over i et indlæg hertil.

Det har jeg lige gjort i:

> Har du nogensinde selv rettet i den.

Det har jeg vist engang, men min boot.ini fungerer fint i det
daglige.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 15-06-03 15:20

Madsen wrote:

> Det har jeg lige gjort i:

Ups, jeg skulle nok lige havde lavet en lille overskrift.
"Til Christian Z Jessen"

> Det har jeg vist engang, men min boot.ini fungerer fint i det
> daglige.

Din boot.ini er perfekt :)

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 15:31

Edmund skrev:

> Ups, jeg skulle nok lige havde lavet en lille overskrift.
> "Til Christian Z Jessen"

Nå, du svarede Christian igennem mig. ;)

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 15-06-03 15:51

Madsen wrote:

> Nå, du svarede Christian igennem mig. ;)

Ja, så kunne jeg jo bruge dine ord, uden at få skyld for at stjæle.

Det var egentlig også meningen at jeg ville havde tilføjet følgende svar
til dig også, og slået to fluer med et smæk.
"Jeg har haft kopier af XP her og der og alle vegne, uden at det
nogensinde har haft indvirkning på mine boot.ini ´er"

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 15:59

Edmund skrev:

> Det var egentlig også meningen at jeg ville havde tilføjet
> følgende svar til dig også, og slået to fluer med et smæk.

Okay. :)

> "Jeg har haft kopier af XP her og der og alle vegne, uden at det
> nogensinde har haft indvirkning på mine boot.ini ´er"

Jeg forstår heller ikke at Christians fremgangsmåde har ændret på
Boot.ini på C, men har du også prøvet den metode som Christian har
prøvet? Altså at lave et image af C og lægge det på D så du får to
100 % identiske diske i systemet?

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 15-06-03 16:40

Madsen wrote:

> [...]
> Boot.ini på C, men har du også prøvet den metode som Christian har
> prøvet? Altså at lave et image af C og lægge det på D så du får to

100 % identiske diske har jeg ikke haft med DriveImage.
Jeg har taget kopi af 1.partition på disk 1 og lagt den over på
1.partition på disk 2

Det har dog altid været ved hjælp af et komprimeret image jeg har gjort
det.
Jeg har så lige prøvet en disk copy i stedet for, dog stadig kun af
1.partition på disk 1 til 1. partition på disk 2.

Jeg har altså 2 diske som begge er delt i 2 partitioner.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 20:45

Christian Z Jessen skrev:

> Jeg vil forsøge at lave lidt editering og slippe af med #1
> muligheden. Er der noget specielt, jeg skal være opmærksom på i
> den forbindelse?

Jeg kan ikke forestille mig at de ekstra linier i boot.ini er årsagen
til at Windows på C står og leder med en lommelygte i stifinder.
Jeg kunne forstå hvis det var Windows på D du havde fået sparket i gang,
men ellers ikke.

Det eneste Boot.ini gør er at give dig valgmuligheden under boot og
hvis du vil slippe for den, så kan du redigere i filen så der kun står:

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

- men hvis du ikke har lyst til at rode i Boot.ini så fjern dette
flueben: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/time_to_display.png>.
Så vil du ikke se den bootmenu igen under opstarten.

Det med lommelygten i Stifinder må være et andet problem som jeg pt.
ikke kan gennemskue.

Madsen.

Fra : Christian Z Jessen

Dato : 16-06-03 15:58

On Sun, 15 Jun 2003 21:45:10 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>- men hvis du ikke har lyst til at rode i Boot.ini så fjern dette
>flueben: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/time_to_display.png>.
>Så vil du ikke se den bootmenu igen under opstarten.

Det har jeg nu gjort, og den side af probleme er forsvundet. Tak.

>Det med lommelygten i Stifinder må være et andet problem som jeg pt.
>ikke kan gennemskue.

Ja, det er der stadigvæk. Mine to disks er, som jeg sagde, identiske,
og rummer 40 GB stykkt. C-disken indeholder 8 GB data, og D-disken er
formateret, men helt tom.

Når jeg har afgiet mit password under opstarten går der ca. et til to
sekunder og hele min desktop dukker op. Hvis jeg så starter
stifinderen kan jeg konstatere, at den hverken kan finde C-disk eller
D-disk. Heller ikke mit E-drev (CD RW) eller F-drev (CD-R) vises.

Som sagt ser jeg i stedet en lommelygte, der drejer frem og tilbage,
tydeligvis på udkig efter noget og efter ca. tre minutter dukker alle
4 enheder op, hvorefter alt er normalt.

Hvad er det, der foregår?
--
czj (Remove _remove_ from e-mail address)

Fra : Christian

Dato : 02-07-03 20:59

> [...]
>
>Som sagt ser jeg i stedet en lommelygte, der drejer frem og tilbage,
>tydeligvis på udkig efter noget og efter ca. tre minutter dukker alle

Jeg har nu geninstalleret XP Home, uden at det har hjulpet. Jeg har
jo ikke den store erfaring med installering af XP systemer, så det
blev til en installering oveni den eksisterende. Det er jo nok
derfor, problemet stadig eksisterer.

Der må da for p... være en eller anden, der kan fortælle mig, hvad der
kan gøres ?
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Edmund

Dato : 02-07-03 23:53

Christian wrote:
> Der må da for p... være en eller anden, der kan fortælle mig, hvad der
> kan gøres ?

Du kunne evt prøve at fjerne alle andre drev end C-drevet fra pcén også
cd og brænder
Hvis det så virker, så sæt dem i en efter en.
Prøv evt det andet hardiskkabel hvis det stadig ikke virker.

Du har vel ikke i bios angivet en fast størrelse på dine diske, og så
skiftet disk uden at ændre det.
Står dine diske til auto detection i bios eller hva.

Har du mange Zip-filer eller store zipfiler eller avi-filer i roden af
hardisken.
Prøv evt at lægge alle de filer du selv har lavet ind i en mappe
--
Mvh Edmund

Fra : Christian

Dato : 03-07-03 12:02

On Thu, 3 Jul 2003 00:53:13 +0200, "Edmund" <edm@os.dk> wrote:

>Du kunne evt prøve at fjerne alle andre drev end C-drevet fra pcén også
>cd og brænder
>Hvis det så virker, så sæt dem i en efter en.
>Prøv evt det andet hardiskkabel hvis det stadig ikke virker.

Hm... Som tidligere sagt, er jeg ikke meget for at lukke op for
kassen.

>Du har vel ikke i bios angivet en fast størrelse på dine diske, og så
>skiftet disk uden at ændre det.
>Står dine diske til auto detection i bios eller hva.

Der farer en masse forbi, mens den booter. Jeg kan i øjeblikket ikke
huske, hvad man trykker på for at komme ind i BIOSen, og jeg kan ikke
nå at læse det førtste. Men der står flere linier om autodetect, så
vidt jeg kan se.

>Har du mange Zip-filer eller store zipfiler eller avi-filer i roden af
>hardisken.

Ikke en eneste!

For at det ikke skal være løgn hare jeg netop opdaget, at min
boot.ini er forsvundet! Som nævnt tidligere, så dn således ud for
nogle dage siden:

---------------

[boot loader]
timeout=30
[...]

--------------------

Den kan jeg vel bare oprette i C:\Windows, går jeg ud fra. Gad vide,
hvornår den er forsvundet.
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Edmund

Dato : 03-07-03 20:28

Christian wrote:
> Der farer en masse forbi, mens den booter.

Man kan trykke på break for at fryse billedet, og så mellemrum for at
fortsætte

> Jeg kan i øjeblikket ikke
> huske, hvad man trykker på for at komme ind i BIOSen

Delete tasten

> For at det ikke skal være løgn hare jeg netop opdaget, at min
> boot.ini er forsvundet!

> Den kan jeg vel bare oprette i C:\Windows, går jeg ud fra. Gad vide,
> hvornår den er forsvundet.

Den skal ikke være i c:\windows
men i roden C:\
Du har vel ikke været inde og slå visning af skjulte filer fra

--
Mvh Edmund

Fra : Christian

Dato : 05-07-03 21:51

On Mon, 16 Jun 2003 16:57:43 +0200, Christian Z Jessen wrote:

>Hvad er det, der foregår?

Nu kan jeg i stedet spørge: Hvad var det, der foregik?

Nu er det nemlig gået væk. Alting virker pludselig normalt.
Nedlukning tager ingen tid, og opstart går som lyn og torden.

Jeg aner bare ikke, hvad der er sket, bortset fra, at systemet helt
overtog styringen (nu hedder det selvfølgelig også "styresystem"

Sent på aftenen fik jeg en af de sædvanlige meddelelser om, at der var
konstateret et sikkerhedsproblem, med forslag om, at jeg skulle give
tilladelse til at hente et par MB hos Microsoft og opdatere systemet.
Som vanlig sagde jeg OK, og downloaden var hurtigt igang - og meddelte
pludselig, at opdateringen nok ville vare en times tid.

Jeg ville ikke forstyrre den, så den fik lov at fortsætte med, hvad
den nu omtalte som SP #1. Alt i alt gik der næsten 90 minutter, og
efter en restart ser det mu ud til, at alt er OK.

Tak til jer, der prøvede at hjælpe.
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 20:50

Madsen skrev:

> [boot loader]
> timeout=30
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Der skulle have stået:

[boot loader]
timeout=30

Fra : Madsen

Dato : 16-06-03 16:30

Christian Z Jessen skrev:

> Mine to disks er, som jeg sagde, identiske, og rummer 40 GB
> stykkt. C-disken indeholder 8 GB data, og D-disken er formateret,
> men helt tom.

Det jeg så sidder og spekulerer på er om D-disken stadig indeholder
et boot-spor når indholdet af den tidligere har været en tro kopi af
C. Jeg er ikke sikker på om et sådant forsvinder når man formaterer
en disk, men det må andre i gruppen vide.

> Som sagt ser jeg i stedet en lommelygte, der drejer frem og
> tilbage, tydeligvis på udkig efter noget og efter ca. tre minutter
> dukker alle 4 enheder op, hvorefter alt er normalt.

Er det kun lige efter opstarten at det sker? Hvad sker der hvis du
lukker Stifinder efter at den har fundet drevene og umiddelbart
efter åbner Stifinder igen? Finder den så drevene med det samme,
eller står den igen og søger?

Hvis det kun sker første gang du starter Stifinder efter opstarten
så har jeg engang oplevet noget lignende på Win2000, men det var
ikke mine harddiske den havde svært ved at finde. Det var fordi at
jeg dengang brugte DirectCD fra Roxio. Hver gang det program kørte i
baggrunden, så var Win2000 meget længe om at finde brænderen, hvilket
gjorde at jeg intet kunne se inde i Denne Computer eller i Stifinder
første gang jeg åbnede disse. Lommeløgten søgte og først efter 5-10
sekunder kom drevene frem. Når DirectCD var kvalt var der intet galt.

Du kunne jo også prøve at slukke computeren, rykke låget af og pille
fladkablet bagpå harddisk 2 (drev D) fra. Hvis WinXP stadig står med
lommelygten efter genstarten, så er det næppe den disk der er skyld
i det. Hvis det ikke er så prøv med cd/dvd-drev og brænder også.

Madsen.

Fra : Christian

Dato : 16-06-03 17:01

On Mon, 16 Jun 2003 17:30:29 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>lukker Stifinder efter at den har fundet drevene og umiddelbart
>efter åbner Stifinder igen? Finder den så drevene med det samme,

Alt er normalt. Jeg kan starte og lukke stifinderen på et sekund
eller så.

> [...]
>første gang jeg åbnede disse. Lommeløgten søgte og først efter 5-10
>sekunder kom drevene frem. Når DirectCD var kvalt var der intet galt.

Jeg har, såvidt jeg kan konstatere, ikke DirectCD på min PC. Jeg
havde i sin tid (W95) DirectCD installeret, og jeg prøvede at overføre
det til XP Home, men det gik naturligvis ikke.

> [...]
>lommelygten efter genstarten, så er det næppe den disk der er skyld
>i det. Hvis det ikke er så prøv med cd/dvd-drev og brænder også.

Hmm.. Jeg vil helst slipp for at gøre dette, men hvis det liver
nødvendigt, vil jeg huske rådet. Hvordan kan jeg kende diskene fra
hinanden, forresten.
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Madsen

Dato : 16-06-03 16:36

Madsen skrev:

> Lommeløgten

Flot. Jeg går lige under den kolde bruser.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-06-03 17:14

Christian skrev:

> Hmm.. Jeg vil helst slipp for at gøre dette, men hvis det liver
> nødvendigt, vil jeg huske rådet.

Det er slet ikke så farligt som det umiddelbart lyder.

> Hvordan kan jeg kende diskene fra hinanden, forresten.

Det kommer så an på hvordan de er monteret, men på bundkortet er
der som regel to brede stik som er selve controllerne. De hedder
henholdsvis den primære (IDE0) og sekundære (IDE1) controller og
på hver controller kan der sidde to diske. Hvis dine to harddisk er
monteret på den samme controller, altså så de sidder på det samme
kabel, så er det sikkert drev C som sidder længst væk fra det stik
som går ned i bundkortet. Drev D er det der sidder på det midterste
stik på kablet.

Det kan også være at drev C sidder på den primære controller og drev
D sidder på den sekundære. Altså så de sidder på hver sit kabel. Hvis
det er tilfældet så er det temmelig sikkert drev C der sidder på den
primære (IDE0) og drev D der sidder på den sekundære (IDE1).

Madsen.