Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et lysstærkt spørgsmål
Fra : Ingrid

Dato : 14-06-03 19:02

Jeg er på udkig efter en afløser til min Olympus c-2020Z. Den har et ret
lysstærkt objektiv (F2.0) og 3x zoom.

Jeg har nu kigget på den meget omtalte Nikon Coolpix 5700. Den har pga. 6x
zoom jo en mindre lysstærkt objektiv.

Nu har jeg følgende spørgsmål.
Jeg tager mange koncertbilleder (uden blitz) og de går udmærket med Olympus
2020.

Ifølge den fotoforhandler jeg snakkede med om Nikon, vil Nikon kameraet
kunne tage ligeså lysstærke billeder end min olympus, selvom det er et F2.8
linse.

Vrøvler han ? Eller hvordan kan det lade sig gøre ?

(Jeg er ikke alt for fototeknisk, så gerne et forståeligt svar).

På forhånd tak for hjælpen,
Ingrid

Fra : Ricki Susic

Dato : 14-06-03 19:27

"Ingrid" <havudsigtNOSPAM@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vrøvler han ? Eller hvordan kan det lade sig gøre ?
>
> (Jeg er ikke alt for fototeknisk, så gerne et forståeligt svar).

Nikon Coolpix 5700 har f:/2,8 men du kan vinde et blændetrin til f:/2,0 i
forhold til Olympus C-2020 fordi du kan indstille Nikon'en til ISO 800, hvor
C-2020 kun går til ISO 400. Det betyder i praksis at billederne bliver en
lille smule mere grynede, men du opnår jo også en højere opløsning med
Nikon'en.

Kig evt. på Olympus C-5050 der har et f:/1,8 objektiv eller Canon G3 med
f:/2,0 objektiv.

Hilsen Ricki

Fra : Alex W

Dato : 14-06-03 22:15

> [...]
> Nikon'en.
>
> Kig evt. på Olympus C-5050 der har et f:/1,8 objektiv eller Canon G3 med

Nikon CP5700 har meget støj på 800 ISO .. den er lille og god at have i
hånden, så G3 vil være et bedre valg...

/Alex

Fra : Manior

Dato : 15-06-03 10:31

Angående støj, kig på siden:
http://www.digit.no/Tester/nikon_5700/nikon5700_bildekvalitet.htm
hvor i "Billedstøj" kan Du se testbillede med sammenligning af de
forskellige ISO og kvalitet.
Iøvrigt Nikon CP 5700 har 8 gange optisk og 4 gange digital zoom.

Hilsen Manior

Fra : Alex W

Dato : 15-06-03 10:44

> Nikon CP5700 har meget støj på 800 ISO .. den er lille og god at have i
> hånden, så G3 vil være et bedre valg...

Om igen .. dette her er noget vrøvl ...

CP 5700 Laver forholdsvis meget støj på 800 ISO og billederne bliver ikke
særlig pæne. Farverne forskyder sig noget også ved 800 ISO. CP 5700 Ligger
godt i hånden selv om den er lige lille nok i forhold til et SLR. Objektivet
laver tydelig vignette ved moderat tele og derover, hvilket kan ses ved at
skyde imod himlen eller en hvid flade..
G3 er mere lysstærk og har Canons nye billedchips, der fungere særdeles
godt!

/Alex
www.e-billeder.dk

Fra : Ingrid

Dato : 16-06-03 10:55

G3 har kun 4 gange zoom , og det er derfor jeg synes Nikon C5700 var så
interessant !