Montering af køler på underlig amd cpu ??
Fra : Søren

Dato : 14-06-03 17:57

Hej i gruppen

Jeg skal til at montere en ny cpu (amd+2000), men den har ingen metal plade
som min gamle 350mhz cpu. Der sidder 4 puder af en slags og noget metal i
midten, som jeg har på fornemmelsen jeg ikke skal kradse for meget i.
Virker min gamle køler overhovedet til denne processor, den passer på
soklen, men har en slags gummiplade (ikke som tape) overflade nedenunder.
Kan min nye cpu overhovedet komme af med varmen uden denne metalplade, eller
er det kun meningen at køleren skal røre processorens 4 dutter, og aligevel
få køling nok.
Håber nogle ved dette, har netop samlet 20% af min gamle computer igen for
at høre om nogle ved dette ???

Tak for svar.

Mvh
Søren

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-06-03 18:12

In article <3eeb5340$0$5164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Søren wrote:
> Virker min gamle køler overhovedet til denne processor, den passer på

Nej sandsynligvis ikke. Den er nok ikke kraftig nok til at kunne lede varmen
væk fra en 2000+

> Kan min nye cpu overhovedet komme af med varmen uden denne metalplade, eller
> er det kun meningen at køleren skal røre processorens 4 dutter, og aligevel
> få køling nok.

Ja din cpu kan godt komme af med varmen hvis du gør det rigtigt. Køleren
skal være god og stor, og du skal have optimal kontaktflade mellem cpu
og køler (brug en _lille_ smule kølepasta til at udjævne).

Sidst men ikke mindst: Jeg formoder at den plade du snakker om er
selve cpu kernen. Se, nyere chip (PentiumIII og Athlon) eksponerer
næsten kernen til omgivelserne (er ikke helt rigtigt, men meget tæt
på), idet varmen så skal flytte sig minimalt før den kan overføres til
køleren. Det betyder dog også, at der skal MEGET LIDT til at
ØDELÆGGE/KNÆKKE cpukernen, hvorefter du står med et stykke dyrt
keramik mellem hænderne. Så pas på.

Nå ja, lige til allersidst. Hvis du alligevel prøver at starte din
Athlon med for lidt køling risikerer du at den lider
varmedøden. ... og vi snakker ikke timer, men nærmere minutter og
sekunder (sidstnævnte uden køling overhovedet).

Thomas, Vanløse

Fra : Søren

Dato : 14-06-03 18:27

Ok tak for svaret, men mener du jeg ikke kan bruge køleren pga. dens
gummiunderflade eller bare dens størrelse og køle evne generelt.
Kølepastaen, skal det så oven på den lille plade i midten af cpuen og er den
så i samme niveau i forhold til de 4 brikker så den har kontakt med køleren?

Mvh
Søren

Fra : Villy Jensen

Dato : 14-06-03 18:40

"Søren" <hansensoree@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> så i samme niveau i forhold til de 4 brikker så den har kontakt med

GLEM DIN SOCKET7 KØLEPLADE!!!!

Fremskaf en amd+2000-køler - det er for risikabelt at eksperimentere med en
Socket7!!!

Btw.: Med de spørgsmål og kommentarer, jeg ser til dine indlæg i
news:dk.edb.hardware.bundkort og i news:dk.edb.hardware kan jeg kun anbefale
at du allierer dig med en erfaren kammerat og får ham til at hjælpe dig med
montagen!!

GLEM DIN SOCKET7 KØLEPLADE!!!!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Søren

Dato : 14-06-03 18:59

Nå ok jeg tror jeg holder nallerne væk så. Jeg har tænkt mig at købe en
Spire4 whisperrock, dens metal-spænde skulle dog være er noget stramt og kan
ødelægge processoren så jeg håber da min nye processor kommer levende
igennem det. Tak for hjælpen

Mvh
Søren

Spirekøler
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320417&ref=edbpriser

Fra : Bachelor®

Dato : 14-06-03 19:56

"Søren" <hansensoree@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3eeb61d6$0$5146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> ødelægge processoren så jeg håber da min nye processor kommer levende

De 4 gummipuder du omtaler er netop for at minimere chancen for at
du knækker noget af din CPU som er den "lille" blanke metaldel i midten.
Du kan købe en plade til at udfylde med yderligere for at minimre chnceh.
Det er ikke noget problem hvis du bare hele tiden har køler trykket hårdt
og plan ned mod CPU.
I øvrigt vil jeg ikke anbefale dig bare at købe den billigste køler du kan
finde. Jeg ville selv bruge 150-200 på en Silent Viking i stedet hvis det
skal være "low budget".

Fra : stephan [1957Frb]

Dato : 14-06-03 21:31

"Bachelor®" <please@no.mail.dk> wrote in message

> [...]
> finde. Jeg ville selv bruge 150-200 på en Silent Viking i stedet hvis det

Helt enig, kølere behøver ikke at være dyre og en lille investering i en god
køler er noget du vil aldrig fortryde. Jeg har selv købt en GlacialTech
Igloo Silent Breeze som er meget stille (19 dB) men køler udmærket (min
AMD2400+ kommer ikke over 50 C).
Se test på http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/03/09/8508169 og
priser på http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724667895.

Også vigtig er AMD's guide for montering af køler på CPU; det er en PDF fil
som kan (bl.a.) findes på http://www.bouman.dk/AMD-install_heatsink.pdf.

Held og lykke!

Fra : Søren

Dato : 16-06-03 18:22

Nej køleren i testen ser jo ikke værst ud. Jeg har dog nu 'på trods' bestilt
en spire 4 whisperrock. Den er dog ikke med i testen så måske spiren er
bedre Men ok det kan vel ikke gøres meget bedre end lydløst.
Jeg har så efter råd fra forhandleren ikke bestilt kølepasta da der skulle
sidde noget køletape som skulle smelte sammen med kernen når den bliver
varm. Jeg kan se mellemrummet mellem kernen og de 4 støttekonsoller er ca.
0,3mm til køleren. Men kan jeg så risikere, ved ikke at bruge kølepasta, at
tapen ikke kan nå kernen og der så opstår et varmeisolerende mellemrum ??
Har også overvejet om køleren kan mase kernen, men går ud fra at de må være
lavet bare nogenlunde robuste.

Mvh
Søren

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-06-03 09:30

In article <3eedfc1c$0$13179$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Søren wrote:
> varm. Jeg kan se mellemrummet mellem kernen og de 4 støttekonsoller er ca.
> 0,3mm til køleren. Men kan jeg så risikere, ved ikke at bruge kølepasta, at

Den nedadrettede kraft er så stor at gummidutterne giver sig, tro mig.

> Har også overvejet om køleren kan mase kernen, men går ud fra at de må være
> lavet bare nogenlunde robuste.

Du kan *sagtens* komme til at kvase kernen. Det sker oftest fordi folk vender
køleren forkert og derved ikke sætter den plant på kernen. Jeg
vil anbefale dig at overveje noget i stil med:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=601&page=1

Ingen garanti for ikke kvast kerne, men det minimerer risikoen.

Thomas, Vanløse

Fra : Søren

Dato : 17-06-03 15:04

Ja den ser jo smart nok ud. Den skulle jo følge med xp processorene til
måske 10kr,- ekstra, og der er sikkert nogle som ville have haft glæde af
den. Men jeg har desværre ikke råd til mere, så jeg håber denne holder. Jeg
har netop fået min spire4 ind ad døren, og den ser jo langt vildere ud end
min gamle blæser så jeg håber nu på det bedste. Der sidder et fast lag pasta
nedenunder som jeg lader sidde og smelte fast; så ikke noget med kølepasta
før cpu'en skal skiftes.

Fra : Søren

Dato : 17-06-03 21:21

Jeg smadrede ikke coren, fedt. Men windows98 kan ikke starte op. Så nu har
jeg samlet min 350mhz igen og er hoppet videre til dk.edb.ms-windows på min
opgraderings pilgrimsfærd. Kan i ha' det

Mvh
Søren