Købmagergd-foto i Blæksprutten eller
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 14-06-03 16:17

Undskyld denne meget urpræcise forespørgsel. Det fortælles at et
familiemedlem i et gammelt nummer af Blæksprutten eller måske
Svikmøllen faldt over et foto af Kgl. Hofhattemager Rothensborgs
forretning på Købmagergade i Kbh. Den var ledsaget af en i dag ikke helt
stueren tekst (vistnok noget med "den lille jøde-kapitalist" overfor
"den store" - blev der måske i naboejendommen oprettet et stort varehus
med jødiske indhavere i 1930'erne?). Det omtalte nummer af Blæsprutten
blev foræret til en slægtning der nok havde større interesse i det. Og
nu er det forsvundet. Jeg har forgæves ledt efter det. Er der nogen der
har gamle numre af Blæksprutten/Svikmøllen (i hvert fald før 1940 at
dømme efter satiren), der vil se efter?

Forretningen eksisterede fra 1847 og blev efter ejeren Moritz
Rothenborgs død i 1874 vistnok overtaget af sønnen Fritz død 1912.

mange hilsner
Tom Brøndsted

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 14-06-03 17:31

Undskyld, jeg må lige rette et årstal:

Tom Brøndsted wrote:

> [...]
> overfor "den store" - blev der måske i naboejendommen oprettet et
> stort varehus med jødiske indhavere i 1930'erne?

Ikke 1930'erne. Jeg mener før 1912

> [...]
>
> Forretningen eksisterede fra 1847 og blev efter ejeren Moritz
> Rothenborgs død i 1874 vistnok overtaget af sønnen Fritz død 1912.

stadig mange hilsner
/tb