IPhoto, M.M!
Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 12:20

Hej igen, I kan godt huske mig ikke?
Nå, nu kommer jeg med et par spørgsmål, så I ikke skal kede Jer i
weekenden! ))

Pakkede et Canon Ixus V3, ud igår, derefter kom følgende på skrivebord:
Canon image browser, Photo- og videoImpression. Så kom iphoto på banen
og spurgte om jeg fremover ville bruge den? Ja, selvfølgelig!

Fik billeder ind, mailede eet, men ved ankomst var det kæmpestort. Sendt
som pdg. fil(?)men der er jo også tiff,taff,og tuff, m.m.!! Hvilke skal
jeg vælge? Fordele ulemper?

Jeg tolker "thumpnail" som et minibillede, der passer ind i f.eks.
adr.bog, hvordan får man det i den størrelse INDEN man sender det?
Reiger/format/ hvilke str.?

Desuden når man importere via iPhoto så importere den hele molevitten
igen og igen, hvad er det jeg ikke ved?

Og så omkring "spamfri mailadr.", hvis jeg skal skrive til f.eks. en
remove_ spam@xxx, er det så bare at fjerne ovenstående?

Ser spændt frem til Jeres svar som jeg priser højt. I må forresten godt
skrive det i neon-niveau ))
-
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)
Lone. ibook,320RAM,OSX

Fra : Peter Theglev

Dato : 14-06-03 12:34

> Fik billeder ind, mailede eet, men ved ankomst var det kæmpestort. Sendt
> som pdg. fil(?)men der er jo også tiff,taff,og tuff, m.m.!! Hvilke skal
> jeg vælge? Fordele ulemper?
tiff er et ikke komprimeret billedformat. Jpeg, som alle digitalkameraer
oftest lagrer i, er komprimeret således at filerne på kameraets kort
ikke fylder så meget.
Når du så åbner billedet i f.eks. Adobe Photoshop, bli'r det
"de-komprimeret" eller "udpakket".

> Jeg tolker "thumpnail" som et minibillede, der passer ind i f.eks.
> adr.bog, hvordan får man det i den størrelse INDEN man sender det?
> Reiger/format/ hvilke str.?
Du skal skalere det i et billedbehandlingsprogram som f.eks. Photoshop,
arkiveret det som jpeg, for at gøre filstørrelsen lille, og så maile det.

> Desuden når man importere via iPhoto så importere den hele molevitten
> igen og igen, hvad er det jeg ikke ved?
Det er jo klart. Hvis du ikke sletter billederne fra kortet, vil de jo
blive importeret igen og igen (men advarer iPhoto ikke om det?)
Hvis du bruger OSX, kan du bruge programmet "Billedoverførsel". Der kan
du se hvad der ligger på kortet, og så nøjes med at importere de
billeder du vil.

Peter

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 12:52

Peter Theglev <peter.theglev@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Hvis du bruger OSX, kan du bruge programmet "Billedoverførsel". Der kan
> du se hvad der ligger på kortet, og så nøjes med at importere de

Jo iPhoto spørger om jeg vil dublere eksisterende billeder, men det
ville da være indlysende at give brugeren en mulighed for at
vælge/fravælge??
Ja, men så kigger jeg på "billedoverførsel"!

Tak Peter.
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)