hvodan får man søgemaskiner til ........
Fra : Lars

Dato : 14-06-03 11:49

Hej

På min side http://www.webird.dk bruger jeg "iframes", men dette
giver jo desværre et problem med hensyn til at få sine undersider
indekseret på div. søgemaskiner.

Hvad gør man for at få søgemaskiner til at indeksere alle ens
"undersider" når man bruger frames (Iframes). For øjeblikket er
det kun min side - index.htm - der er blevet indekseret hos
søgemaskinerne hvilket jo ikke er specielt hensigtsmæssigt.

Håber i kan hjælpe
Venlig hilsen og på forhånd tak
Lars
http://www.webird.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-06-03 12:12

Lars <webird@jubiimail.dk> writes:

> På min side http://www.webird.dk bruger jeg "iframes", men dette
> giver jo desværre et problem med hensyn til at få sine undersider
> indekseret på div. søgemaskiner.

Hvorfor? En ordentlig søgemaskine kan sagtens følge et link på
formen
Det er ikke iframes der er problemet.

> [...]
> det kun min side - index.htm - der er blevet indekseret hos
> søgemaskinerne hvilket jo ikke er specielt hensigtsmæssigt.

Hvordan ved du at det kun er hovedsiden?

Din side har til gengæld noget frygteligt dårligt HTML.
Specielt er linkene på formen
Det er helt ulovligt. Lister er på formen:
<ul>
<li>...</li>
<li>...</li>
</ul>
Der må ikke være nogen elementer "mellem" <li>'erne og <ul>'en.
Dette får fx Opera til automatisk at stoppe a-elementet lige før den
første <li>, så der ikke er nogen tekst man kan trykke på. Altså linkene
virker slet ikke.
Det kan være søgemaskiner gør det samme, og sorterer links fra der ikke
har en tekst inden i sig.

Få din side til at validere, så tror jeg mange problemer forsvinder.

/L

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-06-03 13:52

Det skal skrives sådan her:

<ul>
</ul>

Hvis List elementerne skal være links.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 14-06-03 12:16

Lars wrote:
> [...]
> det kun min side - index.htm - der er blevet indekseret hos
> søgemaskinerne hvilket jo ikke er specielt hensigtsmæssigt.

Først skal sigen dettet er set med Opera7.11.

hvis jeg vælger "Bur/Voliere" kommer jeg ingen steder. bliver ført tilbage
til index.htm. Dette sker også ved "Artsbeskrivelser", "Foder", "Facts",
"Opdræt", "Din fugl", "Links" og "Om weBird.dk"

Punkterne "Valg af fugle" og "Sygdomme" virker, men ikke efter hensigten.
Der er ingen menu?

Hvis google oplever det samme er det vel ikke overraskende at den eneste som
google kender er index.htm. Prøv lige samtidig at rette den tekst der står i
noframe-sektionen.

citat fra google:
"Denne side er opbygget med frames og der behøves
derfor en nyere browserversion! "

Ved ikke om det var en hjælp, men google følger vist bare de links der er,
at de så sender google til index.htm kan den vel ikke gøre for?

Hvilket webhoitel har du?
har du adgang til asp eller php eller ssi kan problemerne forsvinde på få
minutter.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Lars

Dato : 14-06-03 19:19

Soeren Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Hvilket webhoitel har du?
> har du adgang til asp eller php eller ssi kan problemerne forsvinde på få

Hej Søren

Jeg har webhotel hos B-one, og de understøtter i hvert fald php og asp. ssi
er jeg ikke helt sikker på. Hvad har du af gode forslag og er det evt nogle
steder hvor man nemt kan lære at lave sine sider i php? Jeg har snakket med
en anden som også anbefalede php, men har ikke haft tid til at prøve dette
endnu.

Venlig hilsen

Fra : jopa

Dato : 14-06-03 19:26

Davs du
Lars <webird@jubiimail.dk> skrev bla:
> [...]
> er det evt nogle steder hvor man nemt kan lære at lave sine sider i
> php? Jeg har snakket med en anden som også anbefalede php, men har

Hedder ikke Søren

Hvis du ikke har mod på selv at lave dine sider i PHP kan du jo evt bruge et
færdigt CMS som der findes masser af
Check evt her
http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Content_Management/index.
html

Eller check et af mine her
www.johns-web.dk

Spørgsmål vedr PHP kan med fordel stilles her

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-06-03 08:50

Hej Lars

Lars wrote:

> [...]
> en anden som også anbefalede php, men har ikke haft tid til at prøve dette

Det du skal er at fjerne iframesne og lægge indholdet ind i et
standard-design med ssi (server side include) eller php.

Det er stort set lige let med hvert af de to sprog. B-one har
sandsynligvis ssi - det ville være mærkeligt andet.
PHP fungerer også serverside, og kan bruges til en masse andet og mere
end at include noget tekst på nogen sider osv, men det kan man jo bare
holde snitterne væk fra og lade være med at blive opslugt i at lege med
havet af muligheder (det var mest ment som en slags advarsel )

Du kan læse om hvordan du gennemfører includes med SSI her:
<http://html.dk/artikler/00001/>

Hvis jeg husker rigtigt er det ikke noget problem at lave en include med
PHP på B-one på den her måde:

<?php include('../MinMenu.php'); ?>

Det kræver at filen, som koden står i hedder .php i stedet for .html.
'<?php' fortæller serveren at her kommer der en stump php den skal
afvikle, ligesom '?>' fortæller at nu er der ikke mere php-kode at
arbejde med i denne omgang.

inde i anførselstegnene skal der selvfølgeligt stå den præcise sti til
den fil som du vil have ind på den side, hvorfra du skriver det. Faktisk
ligesom hvis du lægger et billede ind (dog med den forskel at man _ikke_
kan bruge en skråstreg forrest til at sige at den skal begynde fra roden
- fx '/billeder/minifil.html').

Du kan lære en del mere om PHP på <http://www.webcafe.dk/>, og de lange
debatter om at bruge php hører som allerede nævnt til i
dk.e.i.w.serverside.php

Jeg håber at det var brugbart, ellers må vi jo snakke videre om det i
den relevante gruppe

mvh

Jesper Brunholm