Trådløst netværk ustabilt.
Fra : Lars-Christian Sinkb~

Dato : 14-06-03 11:29

Hej.

Jeg har følgende problem med mit trådløse netværk:

Forbindelsen fra mit netkort er ikke stabil. Med jævne mellemrum
afbrydes forbindelsen, og jeg får en meddelelse om, at "Der er et
eller flere trådløse netværk tilgængelige. Tryk her for at se liste
over trådløse netværk."

Herefter viser det sig, at der er 2 trådløse netværk tilgængelige:
Den ene er forbindelsen "Wireless", som er min egen forbindelse, og
som jeg i de fleste tilfælde kan logge direkte på.

Den anden forbindelse hedder "linksys-g" og er ukendt for mig, men der
logges af og til på denne forbindelse – uden signalstyrke.

Nogle gange er "linksys-g" det eneste tilgængelige netværk, og jeg må
derefter aktivere knappen "Avanceret" og derefter opdatere listen over
tilgængelige netværk. Tilsyneladende "konkurrerer" de to netværk om
min forbindelse. Jeg mener ikke, at det kan være rigtigt, at netkortet
ikke kan fastholde forbindelsen til mit eget netværk, "Wireless", når
denne er etableret.

Det tekniske:
Min computer er en Amitech Freenote 4210 med et Trådløst netkort
MiniPCI
Mit styresystem er Windows XP Home.
Min router er en Zyxel Prestive 650 HW ADSL Router med ZyAIR B-100
PCMCIA-kort.
Jeg har aktiveret WEP-kryptering i min Wireless setup.

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med dette problem...

Med venlig hilsen
Lars-Christian Sinkbæk

Fra : Anders Christensen

Dato : 14-06-03 13:10

"Lars-Christian Sinkbæk" <sinkbaek@12move.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har aktiveret WEP-kryptering i min Wireless setup.
>
> Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med dette problem...

Har du evt prøvet at skifte kanal på dit accespoint, det kan være det
linksys system du også finder kører på samme kanal og dermed laver
problemer.

Mvh Anders Christensen, som har fundet ud af at kanal 6 er mest stabil her.

Fra : Lars-Christian Sinkb~

Dato : 14-06-03 21:26

"Anders Christensen" <vladimirr@NOSPAMvladimirr.dk> wrote in message news:<bcf3al$2d0m$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> problemer.
>
> Mvh Anders Christensen, som har fundet ud af at kanal 6 er mest stabil her.

Hej Anders.

Jeg har prøvet at skifte kanal... Startede med nr. 1 og har prøvet
både nr. 6, 8, 9 og 12 - jeg fortsætter med at prøve resten af de i
alt 13 mulige - men indtil videre gør det ingen forskel....

Hvad kan ellers være problemet?? Jeg skulle have den opdaterede driver
til kortet, men jeg kan ikke rigtig finde nogen brugbar information
hos det foretagende, som har lavet kortet, "Intersil Corporation"...
Kortet hedder i øvrigt "Intersil PRISM Wireless LAN PCI Card",
driveren er version 1.7.37.0

Kan linksys systemet være "stærkere" end mit, så jeg måske helt må
opgive at bruge mit trådløse netværk?!?

Mvh
Lars-Christian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-03 22:12

> [...]

> hos det foretagende, som har lavet kortet, "Intersil Corporation"...
> Kortet hedder i øvrigt "Intersil PRISM Wireless LAN PCI Card",

Der må da være et sted i opsætningen, hvor du kan sætte at kortet kun må
bruge din forbindelse.. Ellers er det vist meget normalt at kortet
automatisk roamer over på et andet netværk hvis dette er bedre.

> Kan linksys systemet være "stærkere" end mit, så jeg måske helt må
> opgive at bruge mit trådløse netværk?!?

Sagtens... Linksys plejer at levere et godt signal... De har jo også 2 gode
antenner. hvorimod sådan en antenne i et PCMCIA kort næppe kan være specielt
godt. Men man burde naturligvis kunne få sit eget netværk til at fungere,
selom der fx var 5 forskellige accesspoint ved siden af hinanden.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 15-06-03 00:15

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> Men man burde naturligvis kunne få sit eget netværk til at fungere,
> selom der fx var 5 forskellige accesspoint ved siden af hinanden.

Nej, det burde man faktisk ikke kunne, og der kan man altså heller ikke i
praksis.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-06-03 01:42

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> [...]
> Med Venlig Hilsen
>
> Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
> My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Vil du ikke uddybe det lidt?
Jeg har ingen problemer med at køre mit trådløse netværk her, selvom der er
andre indenfor rækkevidden.
Det er for mig at se bare et spørgsmål om at finde en kanal som de andre
ikke bruger, samt låse sit udstyr (mac-filtering og WEP) så kan man have det
for sig selv.

Mvh Anders Christensen

Fra : Arne Keller

Dato : 15-06-03 09:51

On Sun, 15 Jun 2003 02:41:40 +0200, "Anders Christensen"
<vladimirr@NOSPAMvladimirr.dk> wrote:

>"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

snip

> [...]
>ikke bruger, samt låse sit udstyr (mac-filtering og WEP) så kan man have det

Man kan maksimalt have 3 overlappende kanaler.
Man anvender normalt 1-5-11 (som jeg husker det i hovedet), hvis
kanalerne ligger tættere forstyrrer de hinanden.
Det betyder at trådløse net hvor dækningsområderne overlapper hinanden
skal planlægges rigtigt. Trådløse net i boligblokke uden koordinering
er dømt til at gå galt.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-06-03 10:00

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Man kan maksimalt have 3 overlappende kanaler.
> Man anvender normalt 1-5-11 (som jeg husker det i hovedet), hvis
> kanalerne ligger tættere forstyrrer de hinanden.

Du mener vel at der kan være 3 accesspoint på samme kanal?

Det lyder da lidt usansynligt at der skal være 3 kanaler afstand... En kanal
er vel opfundet, for at den ikke forstyrre på en anden kanal?

> Det betyder at trådløse net hvor dækningsområderne overlapper hinanden
> skal planlægges rigtigt. Trådløse net i boligblokke uden koordinering
> er dømt til at gå galt.

Okay, men troede nu ikke det ligefrem er så skrøbeligt....

Det vil sige at en person der sender mellem 2 lokationer, med fx en 4
graders retningsbestemt antenne... forstyrre alle på dens "vej"?`

Hvad gør www.intercitynet.dk www.kabelnettet.dk osv når de levere Internet
igennem normalt wireless?

Fra : Arne Keller

Dato : 15-06-03 10:21

On Sun, 15 Jun 2003 11:00:17 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

>Du mener vel at der kan være 3 accesspoint på samme kanal?

Nej, der kan være lige så mange sender/modtagere på en kanal som man
har lyst til (eller som udstyret supporterer) der må bare ikke være
nogle på nabo kanalerne..

>Det lyder da lidt usansynligt at der skal være 3 kanaler afstand... En kanal
>er vel opfundet, for at den ikke forstyrre på en anden kanal?

Det er faktisk som jeg siger, det anvender man en del tid på når man
går på kursus om trådløse net, det er nødvendigt at planægge
kanaludbredelse i 3D.

>Okay, men troede nu ikke det ligefrem er så skrøbeligt....
>
>Det vil sige at en person der sender mellem 2 lokationer, med fx en 4
>graders retningsbestemt antenne... forstyrre alle på dens "vej"?`

Ja, det er derfor man ikke skal sende kraftigere end reglerne tillader
eller lave egne Cantenna antenner, forstærkere eller lignende som
ukontroleret forstyrre alle omkring en.

>Hvad gør www.intercitynet.dk www.kabelnettet.dk osv når de levere Internet
>igennem normalt wireless?

Aner det ikke, men de bruger sikkert rundstrålere og alle brugere på
samme kanal eller 3 sektor antenner på hver sin kanal.

Jeg fandt en Cisco præsentation som udemærket beskriver en lang række
overvejelser omkring installation af trådløst.
Listen er meget længere end denne præsentation.

http://www.usyd.edu.au/su/itc/feditp/Techtalks/wireless_networkingslides.pdf

Fra : Arne Keller

Dato : 15-06-03 10:42

On Sun, 15 Jun 2003 09:20:44 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)

> [...]