Skærme
Fijala 3554
18" TFT: 1280x1024 -> "kornet" opløsning?
Fra : Ukendt

Dato : 14-06-03 11:16

Det er flere gange blevet noteret i dette forum at en mindre opløsning end
den "optimale" på en TFT skærm resulterer i et "kornet" billede. Hvis man
fx. kører andet end 1280x1024 på en 17" TFT ser det dårligt ud.

Men hvordan fungerer det så med opløsningen 1280x1024 på en 18" TFT? Jeg har
læst om flere 18" TFT'er som kører med den opløsning, men resulterer det så
ikke i et kornet billede?

Esben

Fra : Erik W.

Dato : 14-06-03 11:47

"Esben Kolind Laustrup" <esben(a)ezben.dk> skrev i en meddelelse
> Det er flere gange blevet noteret i dette forum at en mindre opløsning end
> den "optimale" på en TFT skærm resulterer i et "kornet" billede. Hvis man
> fx. kører andet end 1280x1024 på en 17" TFT ser det dårligt ud.

Det er på grund af at en TFT skærm består af pixels. I modsætning til dette
står CRT skærmen, som kan sammenlignes med et film lærred, som
elektronkanonen projicerer et billede op på. Derfor er 1280*1024 ikke blot
den "optimale" opløsning, - det er simpelthen det antal pixels som
skærmfladen består af. På en 1600*1200 TFT skærm vil 800*600 se rigtigt godt
ud, men det er fordi det er præcis det halve af Native opløsningen.

> Men hvordan fungerer det så med opløsningen 1280x1024 på en 18" TFT? Jeg
har
> læst om flere 18" TFT'er som kører med den opløsning, men resulterer det

> ikke i et kornet billede?

Nej det er to forskellige fænomener. Godt nok er den enkelte pixel større
end på en 17" men det er så lidt at det ikke betyder noget. DEr findes endda
gode 19" skærme med den opløsning. Til gengæld står 18" og 19" tommer skærme
som regel lidt dårligere i billedfladen end deres 17" kolleger, men det er
fordi det er svært at få en jævn lysfordeling over den større skærmflade.

Mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-03 12:47

Tak for svaret.