Hjælp! vores Labrador er alt for vagtsom
Fra : volle

Dato : 13-06-03 22:22

Vi har en 1 år gl. labrador, som altid har været mere eller mindre bange for
fremmede voksne (aldrig børn),- og især mænd.

Når der kommer gæster, gør hun voldsomt i flere minuter og kommer der folk
gående ude på vejen, stormer hun dem imøde, mens hun gør og virker truende.
Når hun er udenfor hendes eget domæne, opfører hun sig eksemplarisk, men er
dog stadig noget reserveret overfor fremmede voksne..

Hun har aldrig bidt nogen, men vi er naturligvis kede af hendes opførsel. Vi
har ikke umiddelbart nogen forklaring på, hvorfor hun opfører sig, som hun
gør.

Er der nogen i ng'en, som har oplevet lignende/har gode råd til, hvordan vi
får pillet den vagtsomheden ud af hende, og gjort hende til en mere typisk
labrador
Hun er ellers en rigtig tålmodig og rolig hund

Fra : Ladycatwoman

Dato : 13-06-03 22:58

"volle" <vollstedt@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> labrador
> Hun er ellers en rigtig tålmodig og rolig hund

Nu beskriver du ikke helt, hvordan hun reagerer, hvis folk kommer i jeres
hjem. Kryber hun hen i et hjørne og gør eller?
Jeg skrev selv et indlæg i sidste uge om min Cujo, der har gøet af alt og
alle. Til dem, der fulgte den tråd kan jeg sige, at "fejlen" må ligge i det,
at min bror er flyttet ind, for i denne uge har han ikke været her, og Cujo
har stortset ikke gøet. Nu skal jeg så bare finde ud af, hvordan jeg
arbejder videre derfra.

Nå, videre til jeres problem. Min erfaring er, at man skal afmystificere så
meget som muligt.
Hvis der kommer nogen, bekræftigere du hunden i, at der er noget farligt,
hvis du holder den i halsbåndet og lader døren stå på klem, når du åbner.
Hvis hun går i haven og gør af folk, der kommer forbi, kunne du måske sige
til folk, at hun bare gerne vil hilse, og at de gerne må klappe hende.
Hvis du gør det, er du selvfølgelig nødt til at være sikker på, at hun ikke
bider.
Jeg gør det selv, og Cujo falder med det samme til ro, for det eneste han
vil, hvis han er i haven, er at komme i kontakt med folk. Det er dog noget
andet, når han er inde. Så kan han tit kun høre folk, og så vil han forsvare
familien.

Når hun er på hjemmebane, tør hun gø m.m. Det gør hun ikke, når hun er ude,
men samtidigt er hun stadig reserveret. For mig tyder det meget på angst og
ikke på, at hun bare vil forsvare jeres hjem, som det er tilfældet med min.
Hun skal have nogle selvtillidsøvelser, og så skal I vænne hende til
mennesker af alle arter og typer. Specielt børn, ældre og handicappede
reagerer hunde på, fordi de ikke opfører sig, som vi andre.
Det er en lang proces, men lad hende møde så mange forskellige mennesker I
kan finde, og bed dem om at bruge de såkaldte dæmpende signaler.
http://www.hundeskolentrofast.dk/hundefakta/index.htm
Så burde hun kunne se, at de ikke er farlige, og derved vil hun sikkert med
en del øvelse blive bedre til at tackle mennesker i sit hjem.

Det er en lang proces, men vi er mange herinde, der gerne hjælper med
erfaringer og gode råd.

Mvh. Cujos mor.

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 14-06-03 16:33

Hej

Jeg har præcis samme problem med min hund når vi får gæster. Så jeg er
begyndt at skubbe ham bag mig, når jeg har åbnet døren, hvorefter jeg højt
siger " velkommen" og lyder meget glad. Så giver jeg ham besked på at lægge
sig, og først når gæsten har sat sig ( kommer lidt an på hvem det er ) lader
jeg ham hilse. Så er den farlige pludselig blevet ufarlig.

Det har virket for mig, for et eller andet sted er det jo, fordi hunden
føler at den skal beskytte. Og ved at skubbe ham bag mig, tager jeg det
fulde ansvar, og viser dermed at jeg er lederen.

Mange hilsner fra Carina