Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort / hvid film.
Fra : Berit Nielsen

Dato : 29-03-01 21:25

Hejsa alle.
Jeg har lige købt min første sort / hvide film.
Og nu har jeg brug for at vide om der er noget særligt jeg skal tage hensyn
til ?
Jeg regner med at tage billeder af mine unger, vores heste og hunde.
Og jeg regner med at tage dem udendørs.

håber i har nogle gode råd.

Hilsen Berit N

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-03-01 09:51

Berit Nielsen skrev...
> [...]
hensyn
> til ?
> Jeg regner med at tage billeder af mine unger, vores heste og hunde.

Njah...
Du har tjek på farvefilm, kan jeg læse af dit tidligere indlæg.
Den primære forskel på farve og s/h film er at s/h film gi'r
dig mulighed for at tænke i komplementære farver.
En brun hest på en grøn baggrund ser fornuftig nok ud
i farver, men i s/h har de næsten samme gråværdi og
resultatet kan blive at hesten næsten ikke skelnes fra
baggrunden. Den "rige" s/h fotograf anskaffer sig et sæt filtre
i forskellige farver. Gul og rød for at gøre blå himmel mørkere,
rødfilter gør også røde ting lysere. Et grønfilter gør en grøn
baggrund lysere (og fremhæver hesten)
Alle disse ting kræver du har et kamera som måler lyset gennem
objektivet (spejlrefleks) idet du ellers vil ha' meget svært ved
at bestemme den korrekte eksponeringstid.
Man kunne i sin tid få et filter, som, hvis man kiggede
igennem det, ku' gi' en fornemmelse af hvordan gråtonerne
var fordelt. Jeg kan desværre ikke huske hvad sådan
et filter hedder.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.