Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Analog] Nikon-motor død. Hvad kan der vær~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-06-03 17:28

Jeg byttede mit Canon Powershot G3 med noget brugt Nikon-grej.
Deriblandt en MD-12 motor, som nu er død. Der var friske batterier i
da jeg fik det og motoren tøffede nok så lystigt. Jeg fyrede nogle
billeder af ude i haven og glemte så at slukke på On/Off-knappen. Da
jeg skulle bruge kameraet nogle dage senere, var motoren død.

Nå, så var de batterier åbenbart ikke så friske endda, tænkte jeg. Nu
har jeg købt et ladeapparat og har proppet 8 nyopladede batterier i,
men der er ikke det mindste tegn på liv.

Selv de oprindelige Alkaline-batterier er der liv i endnu, viser en
test. De kan i hvert fald trække en blitz, så helt døde kan de da ikke
være. Mon ikke det er motoren det er galt med, eller er det en
betjeningsfejl? Og nej.... det er ikke fordi de er monteret forkert.
På rammen er det tydeligt viost hvilken vej polerne skal vende.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : BSJ

Dato : 13-06-03 17:44

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, så var de batterier åbenbart ikke så friske endda, tænkte jeg. Nu
> har jeg købt et ladeapparat og har proppet 8 nyopladede batterier i,
> men der er ikke det mindste tegn på liv..............

Hej Kurt

Prøv at kontrollere forbindelsen mellem motor og kamerahus - måske er
kontaktfladerne ikke helt rene mere. Evt. let rens med en glasbørste eller
noget "groft" viskelæder. Det kan også være switchen i udløseren, eller....
Men jeg tror ikke motoren er "død".

Hvis du vil ses lidt billeder af indmaden af en MD-12 (inden du skiller den
ad) så har jeg fundet dette:
http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/repair/md12.htm

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-06-03 17:53

Fri, 13 Jun 2003 18:44:02 +0200, skrev BSJ:

> [...]

>noget "groft" viskelæder. Det kan også være switchen i udløseren, eller....

Hmmm, kan man ikke checke motoren uden at den er monteret på kameraet?
Skulle motoren køre hvis man trykker på udløseren, eller holder
rewind-knappen oppe? Der er slet ikke lys i den røde kontrollampe ved
siden af On/Off-knappen.

>Hvis du vil ses lidt billeder af indmaden af en MD-12 (inden du skiller den
>ad) så har jeg fundet dette:
>http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/repair/md12.htm

Gulp! Det ser "langhåret" ud

Fra : BSJ

Dato : 13-06-03 18:54

> Hmmm, kan man ikke checke motoren uden at den er monteret på kameraet?

Nej, det tror jeg ikke - det ene sæt kontakter på motoren bruges til at
fortælle at lukkeren er "spændt". Man kunne jo fristes til at kortslutte et
kontaktsæt med en clips eller lign. men hvilket sæt? og er det nu klogt?

> Gulp! Det ser "langhåret" ud

Du kunne jo lige løfte låget af og se efter om ledningerne sidder som de
skal og samtidig måle om der er spænding på On/off kontakten i bagsiden (jeg
mener kun der er lys i den røde diode når motoren kører - men det er en
påstand).

Men inden du gør det så prøv lige at checke følgende (jeg går ud fra du har
renset kontakterne til kamerahuset).

Er der fjedervandring nok i batteriholderen til at lave forbindelse på alle
4 "stænger" af batterier når låget sættes på?
Prøv at spænde lukkeren med det manuelle fremtræk, og se om den vil køre på
motor herefter.

Ellers ved jeg sørme ikke...

Mvh Bjarne

PS: fremtræks koblingen på motoren (mellem motor og kamerahus) kan ikke
drejes med fingrene (snekkedrev).

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-06-03 18:45

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> (Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Flyt lidt rundt på batterierne, og skru den på et par gange, så plejer de at
komme. Bare for alle eventualiteter. Lukkeren er vel ikke allerede spændt
, motoren sørger jo for at den altid er kørt frem, så hvis du ikke lige
har skiftet film. Den kan jo ikke køre frem, hvis den allerede er
fremme..

M.V.H.....Benny..