Endnu et problem med Xp og 98
Fra : Martin Sjøberg

Dato : 13-06-03 17:09

Jeg håber der er nogen der kan hjælper mig, for jeg mener at jeg har prøvet
stort set alt... har også set i tidligere posts!

Situationen er:

En PC med Xp, home edition og en med 98SE er forbundet i et LAN. De får
deres IP fra en DHCP-server, som sidder på en router, der samtidigt giver
adgang til inet via ADSL. Fra 98-maskinen kan man ikke finde Xp-maskinen via
stifinder, men xp-maskinen kan godt se 98-maskinen, men skriver at
netværksstien ikke blev fundet.

98-maskinen har installeret TCP/IP og NetBEUI, begge er bundet til
fil/udskriftsdeling, som er installeret og slået til. Den har fået
computernavnet "Martin" og er i arbejdsgruppen "net". Den får 192.168.1.6
som IP-adresse af min DHCP-server.
Xp-maskinen gælder præcis det samme for, den har dog fået computernavet
"Martin2" og er i samme arbejdsgruppe. Den f´år 192.168.1.7 som IP-adresse.

Alle firewalls (både ZoneAlarm på 98-maskinen og windows indbyggede på
Xp-maskinen) er slået fra.

Gæstekontoen er slået til og jeg har også prøvet at logge på 98-maskinen med
samme brugernavn/password, som der bliver brugt til kontoen på XP-maskinen,
uden held.
"Godkend som gæst, når bruger- eller computeroplysninger ikke er
tilgængelige" er også aktiveret.
Jeg har prøvet at genstarte tjenesten "Server" i computeradministration uden
held.
Jeg har prøvet at bruge IPX/SPX, også uden held.
En FTP forbindelse mellem dem er også forsøgt, også uden held.

98-maskinen kører FAT32 og Xp-maskinen kører NTFS, kan det give problemer?

Jeg er begyndt at blive rådvild... er der nogen hjælp at hente?

På forhånd tak,

Martin Sjøberg

Fra : jens

Dato : 13-06-03 20:12

"Martin Sjøberg" <martin@sjoeberg.dk> skrev i en meddelelse

> 98-maskinen har installeret TCP/IP og NetBEUI, begge er bundet
til........]

Fjern alle protokoller, og genstart , fjern så netkortene i
enhedshåndteringen, og genstart.
Installer så tcp/ip protokollen på det "nyfundne" netkort, og genstart.

På begge maskiner.

> Alle firewalls(både ZoneAlarm på 98-maskinen og windows indbyggede på
> Xp-maskinen) er slået fra.

Og de er slået fra så de ikke starter for derefter at blive lukket ?
Er du i tvivl så afstaller ZAlarm.

> Jeg har prøvet at bruge IPX/SPX, også uden held.

Fjernes.

> 98-maskinen kører FAT32 og Xp-maskinen kører NTFS, kan det give problemer?

Nej

> Jeg er begyndt at blive rådvild... er der nogen hjælp at hente?

Måske.

W98 skal stå på deling i "share" mode.(svjhusker 2. fane i
netværksegenskaberne)
Og logon skal være "windows logon"

w98 kontrolpanel - brugere alle har samme præferencer.

I xp stifinder-funktioner - vis / fjern øverste "v"

Når du er nået hertil, så Hklik på en mappe på begge og del den.

Hvad har du så ?

Mvh jens

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 13-06-03 21:10

Tusind tak for hjælpen, jeg fandt følgende på microsoft.com

SYMPTOMS
When you attempt to verify network connectivity with another computer on the
local network or on the Internet by using the TCP/IP Ping.exe command-line
utility, you may receive a command-line error message similar to the
following:

Ping: transmit failed, error code 65
CAUSE
This behavior can occur if the following conditions are true:
The Internet Connection Sharing (ICS) feature is enabled.

-and-
Firewall software from Zone Labs such as ZoneAlarm or ZoneAlarm Pro is
installed on the computer.

-and-
The ZoneLabs program is not correctly configured for ICS.
RESOLUTION
To resolve this behavior, do one of the following as appropriate to your
situation:
Configure ZoneAlarm for ICS support. Please consult the program
documentation or see the Zone Labs Web site for more information about how
to configure ZoneAlarm for ICS. -or-

Remove the Zone Labs firewall software from the computer. Please consult the
program documentation or contact Zone Labs at the ZoneLabs Web site for more
information about how to do this.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:
80/support/kb/articles/q316/4/14.asp&NoWebContent=1

Da jeg nåede til det om Zonealarm på din checkliste, huskede jeg at jeg
havde hørt noget om at ZoneAlarm, SELVOM man slukker den, stadig kan finde
på at give problemer.

Tak for hjælpen,

MVH Martin Sjøberg

Fra : jens

Dato : 13-06-03 21:24

> [...]

> havde hørt noget om at ZoneAlarm, SELVOM man slukker den, stadig kan finde

Ja, og det kan ændringer af indstillinger og især omdøbning af pcnavne og
brugernavne også på xp.

Derfor det med af/install af netkort og protokoller.
Da du har en router er ipx og netbuei unødvendigt ekstra skrammel for xp.

Mvh jens

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 15-06-03 14:35

> [...]

> Derfor det med af/install af netkort og protokoller.
> Da du har en router er ipx og netbuei unødvendigt ekstra skrammel for xp.

Jep, men det var nu mere for at se om der var et problem med TCP/IP... måske
var der konflikter eller noget.

Anyways... tak for hjælpen

MVH Martin Sjøberg