Hav tålmodighed med "hjul"
Fra : Lone Schmidt

Dato : 13-06-03 16:41

De fleste her ved godt det jeg skriver her, men hvis her, som jeg,
sidder nogle nybegyndere med OSX, så her en lille oplysning til de
utålmodige typer.
Jeg har fået af vide at Unix er næsten? umulig at få til at gå ned,
derfor skal I lade det irriterende hjul dreje færdigt.
Jeg er selv tit blevet utålmodig ,men må indrømme at efter jeg er
begyndt at lade det det rotere færdig, er der ikke een eneste gang at
det ikke er blevet færdigt på eet eller andet tidspunkt! Hvorefter
computeren kører videre som intet var hændt! Altså aldrig "baglås" som
i OS 9. Så klap hesten!!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Villy Erichsen

Dato : 13-06-03 17:19

Lone Schmidt wrote:

> [...]
> det ikke er blevet færdigt på eet eller andet tidspunkt! Hvorefter
> computeren kører videre som intet var hændt! Altså aldrig "baglås" som
Hvorfor lade hjulet dreje færdigt - hvis et program hænger så klik først
på skrivebordet - gå dernæst i Æwlemuen - vælg afbryd - så kommer der en
menu med de aktive programmer - vælg det drilske program og afbryd. Du
kan så umiddelbart starte programmet igen - og det kører sædvanligvist
fint igen.

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 13-06-03 17:38

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> menu med de aktive programmer - vælg det drilske program og afbryd. Du
> kan så umiddelbart starte programmet igen - og det kører sædvanligvist

Hej Villy.
Det gør jeg også, men som jeg husker det genstartede jeg på OS 9, når
problet opstod, så det var tiltænkt dem som måske stadig brugte
genstart.
Ellers så sandt som det er sagt, AFBRYD, er en suveræn måde lige at få
lukkert det unødvendige, så comp. kan bruge kræfterne på det relevante.
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-06-03 23:19

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
> Ellers så sandt som det er sagt, AFBRYD, er en suveræn måde lige at få
> lukkert det unødvendige, så comp. kan bruge kræfterne på det relevante.

Hjulet kan da godt komme frem nogle sekunder, hvis der sker noget
kompliceret. Nogle gange kan der være noget på en hjemmeside, der får
det frem i relativt lang tid. Så kan man bare gå ind i et andet program
og lave noget andet imens. Som regel spinder hjulet færdigt i løbet af
kort tid. Der er ingen grund til at genstarte et program, bare fordi man
ser hjulet. Hvor tit det dukker op afhænger af, hvor hurtig ens computer
er, og hvor meget RAM den har.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 01:16

> [...]
> kort tid. Der er ingen grund til at genstarte et program, bare fordi man
> ser hjulet. Hvor tit det dukker op afhænger af, hvor hurtig ens computer

Det er præcis min pointe, lad hjulet "snurre" færdig, så er genstart
unødvendig.
har dog oplevet situationer hvor det drejede lystigt i laaaang tid, men
maskinen er aldrig gået ned. Hun er også noget for sig selv, hende min
"babe"!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Villy Erichsen

Dato : 14-06-03 10:09

In article <1fwioi3.1yvfkvj1waag0kN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]

> kort tid. Der er ingen grund til at genstarte et program, bare fordi man
> ser hjulet. Hvor tit det dukker op afhænger af, hvor hurtig ens computer
Man kan også komme ud for at f. eks. Safari og andre Betaprogrammer
låser så meget at man ikke kan komme videre uden at afbryde.
Jeg har aldrig oplevet problemer med de tunge programmer som InDesign,
Photoshop eller illustrator

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Morten Lind

Dato : 13-06-03 18:54

> [...]

> det ikke er blevet færdigt på eet eller andet tidspunkt! Hvorefter
> computeren kører videre som intet var hændt! Altså aldrig "baglås" som

Hvilket hjul, Lone))))))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 13-06-03 22:33

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hvilket hjul, Lone))))))
> M.

Det der roterende flerfarvede lykkehjul! Selvom det nok er de færreste
Mac-brugere som forbinder det med lykke!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 11:38

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Det der roterende flerfarvede lykkehjul! Selvom det nok er de færreste
> Mac-brugere som forbinder det med lykke!

Nåeh.....den dér badebold, der forsvandt med Jaguaren og en masse
RAM)))))))))))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-03 12:59

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nåeh.....den dér badebold, der forsvandt med Jaguaren og en masse
> RAM)))))))))))
> M.

Den kommer typisk, når man er rigtig flittig og dermed presser sin
maskine til det yderste

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 14:02

> Den kommer typisk, når man er rigtig flittig og dermed presser sin
> maskine til det yderste
> /Preben
Ja, Preben, og det er jeg jo som du nok har set, i perioder!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 14:33

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> ærreste

> Ja, Preben, og det er jeg jo som du nok har set, i perioder!

Hæ, hæ.....undskyld Lone - det har været dril fra begyndelsen - prøv med
lidt mere RAM.....men jeg mener virkelig, at badebolden ser jeg kun, når
jeg vækker dyret fra hvile....
M.
OS X, 10.2.6 på 733Mhz G4/1 MB level 3/1250MB RAM/Radeon 9000PRO med
64MB DDR RAM

(Hvilket iøvrigt minder mig om at skulle sige til René Frej, at han
havde ret med hensyn til grafikkortet - hvis han da kan huske, hvad vi
diskuterede).
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 14:40

> [...]
>
> (Hvilket iøvrigt minder mig om at skulle sige til René Frej, at han
> havde ret med hensyn til grafikkortet - hvis han da kan huske, hvad vi
Hej igen Morten, alt for længe siden
Du må sgu´ikke drille mig her på edb.mac. , jeg er ikke så velbefarende
at jeg kan skelne mellem dril og facts! ;+))
Min "Babe" er fyldt tilbristepunktet med RAM, 320 stk.!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-03 17:23

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hej igen Morten, alt for længe siden
> Du må sgu´ikke drille mig her på edb.mac. , jeg er ikke så velbefarende
> at jeg kan skelne mellem dril og facts! ;+))

Vi andre skal nok holde ham i ørerne

> Min "Babe" er fyldt tilbristepunktet med RAM, 320 stk.!

Han har lidt ret - hvis du altså skulle få råd til mere ram.
(han hjælper dig nok med at finde noget billigt)

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 14:26

> Den kommer typisk, når man er rigtig flittig og dermed presser sin
> maskine til det yderste
>
> /Preben

Insinuerer du dermed, at jeg ikke laver noget?????))))))))))))
M., der sikkert godt kunne lave (lidt) mere
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-03 17:23

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Insinuerer du dermed, at jeg ikke laver noget?????))))))))))))

Nej da. Din er maskine er bare for hurtig til dig
Lone vil sikkert gerne bytte

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 17:36

> Nej da. Din er maskine er bare for hurtig til dig
> Lone vil sikkert gerne bytte
>
> /Preben

*LOL* .......du har ret i det første Jeg kan ikke huske i hvilken
anledning, men forleden bootede jeg i OS 9 og er du svedt,
Preben.....jeg turde slet ikke blive der - bare jeg skimtede til musen,
klappede vinduerne sammen - det gik simpelthen så hurtigt, at jeg ikke
kunne nå at opdage, hvad jeg lavede.

Så jeg kom hurtigt tilbage til OS X´s adstadige, distingverede
bedstefars cykeltempo.......det passer også bedre til mit sind, he he

Men jeg tror nu ikke, Lone vil bytte sin nuttede, hi-tech designede
iBook med mit larmende monstrum)))

Men X er bedre på G4 end på G3, så hun skulle måske ønske sig en PB -
ligesom du - hun kan vel få sit firma til at give hende den i
julegave)))

Hej herfra
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-03 17:44

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

- Nu må vi vist klippe inden det bliver for langt

> [...]
> Preben.....jeg turde slet ikke blive der - bare jeg skimtede til musen,
> klappede vinduerne sammen - det gik simpelthen så hurtigt, at jeg ikke

Så skulle du se en grafiker med OS9 og Quark
= ID+OSX baghjul.

> Så jeg kom hurtigt tilbage til OS X´s adstadige, distingverede
> bedstefars cykeltempo.......det passer også bedre til mit sind, he he

klip igen

> Men X er bedre på G4 end på G3, så hun skulle måske ønske sig en PB -
> ligesom du

Jeg ønsker skam ikke, jeg betaler selv.
Venter bare på en realistisk brugtpris ellers køber jeg sgu' hellere en
ny.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 18:13

> Så skulle du se en grafiker med OS9 og Quark
> = ID+OSX baghjul.

Jeg véd det, jeg véd det))))))

> [...]
>
> Jeg ønsker skam ikke, jeg betaler selv.
> Venter bare på en realistisk brugtpris ellers køber jeg sgu' hellere en

Meget fornuftigt
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 20:19

> [...]

> Men X er bedre på G4 end på G3, så hun skulle måske ønske sig en PB -
> ligesom du - hun kan vel få sit firma til at give hende den i

Hej Morten og Preben
Det er nemmerlig rigtigt, jeg bytter ikke min "babe" væk, jo så skulle
det da lige være til den nye PB "17" ! Men den byttehandel skal jeg
nok lede længe efter, så jeg gør som Preben, køber den selv! Nej Morten,
jeg kan ikke få firmaet til at give mig den, desværre ;-( , men den er
fradragsberettiget, så det hjælper da lidt! Og forresten Morten hvordan
får du er foto ned i den størrelse som det du mailede til mig?
Ha´det!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 20:27

> [...]

> fradragsberettiget, så det hjælper da lidt! Og forresten Morten hvordan
> får du er foto ned i den størrelse som det du mailede til mig?

Man åbner billedet i et billedbehandlingsprogram, under menupunktet
billede/image er der som regel et punkt, der hedder
billedstørrelse/image size/skaler/scale - der sætter jeg størrelsen til
64x64 pixels eller noget i den retning.

I iChat hiver du bare billedet hen over din egen rendezvous, så
crop´er/beskærer den selv efter dine anvisninger.

men hvis det var en mac.com mail, du fik, så er det noget .Mac har
ordnet.......

Hej fra mig, der er udnævnt til skabsfrø
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-03 22:02

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Og forresten Morten hvordan
> får du er foto ned i den størrelse som det du mailede til mig?

Han er sgu ikke større

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen