MS Windows
briani 27239
Blå skærm fejl - hjælp til uerfaren ønskes~
Fra : Fru Baadsgaard

Dato : 13-06-03 15:20

Hej alle!
Vi har købt en ny brugt 1500 mhz pc, som erstatning for en 600 mhz. Pc'en
bruges primært til nyhedsgrupper (OE), Outlook (mail, kalender), alm.
internet - og "sejtrækkeren" videoredigering med DC10+ kort og Studio 8.

Under start får vi flg. meddelelse: - Mine kommentarer er omgivet af
firkantede paranteser!
Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe.
Under enhedshåndteringen kan jeg se, at firewire har en anmærkning - kode
10 - den har heller ikke fungeret korrekt, dog har jeg netop i dag haft held
af at overføre digital hjemmevideo fra handycam til studio 8.
Mange hilsner og forhåbninger fra Dorthe

_________________
"Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre
beskadigelse af computeren.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Hvis det er første gang, at du har set denne stopfejl, skal du gøre
følgende: [Jeg har lige sat pc'en til ikke-automatisk genstart, og først i
dag har jeg kunnet læse den blå skærm - før genstartede pc'en bare, det
kunne variere, om den genstartede 0-3 gange, førend den gik ind på WIN XP's
normale loginside]

Sørg for at al ny hardware eller software er korrekt installeret. Hvis dette
er en ny installation, skal du spørge hardware- eller softwareproducenten,
om der er windows-opgraderinger, som du muligvis har brug for.

Hvis problemet opstår igen, skal du deaktivere eller fjerne hardware eller
software, der er installere for nylig. [Der er ikke installeret noget
særligt - office2000, Nero v. 5.5.10.35, Studio 8 - netop opdateret til v.
8.5.21.0]

Deaktiver nogle indstillinger for BIOS-hukommelsen, f.eks. caching eller
afskygning. [det har jeg ikke forstand på uden MEGET kyndig vejledning]

Hvis du skal bruge fejlsikret tilstand til at fjerne eller deaktivere
komponenter, skal du genstarte computeren og trykke på F8 for at vælge
avancerede startindstillinger og derefter vælge fejlsikret tilstand.

Tekniske oplysninger:

*** STOP: 0x000000ED (0x8179EB20, 0xC0000185, 0x00000000, 0x00000000)"
_________________

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-03 15:41

Kommer den med den fejl meddelse hver gang?
Har du nyeste driver til DC10+ kort?

Kommer den med Unmountable_boot_volume error hver gang? Hvis ja, så start op
fra din win xp cd også gå ud der hvor du får et dos vindue frem og skriv:
fdisk /mbr

Hvis du heller kan have boot-disketter kan du bare hente dem fra eks.
www.bootdisk.com

Her er hvad jeg ville gøre:

Hvis du slet ikke kan boote op så prøv det der står oven over. Eller så prøv
at starte op i fejl sikret tilstand (tryk F8 og vælg fejlsikret tilstand
lige før windws skal til at loade)

Gå ind i bios og vælge false safe (eller hvad det hedder der inde) også
prøve at se om den køre godt nu (vend tilbage hvis den gør fordi så er det
noget i biosen der skal stå anderledes end stadndard)

Fra : Fru Baadsgaard

Dato : 14-06-03 08:28

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev i en meddelelse
> Kommer den med den fejl meddelse hver gang?
- Det varierer fra 0-3 gange pr. opstart - oftest 1-2 gange. Hvorefter den
starter op.

> Har du nyeste driver til DC10+ kort?
- Ja, medmindre der er kommet en ny inden for de seneste 2-3 uger.

> [...]
op
> fra din win xp cd også gå ud der hvor du får et dos vindue frem og skriv:
- Det kan jeg ikke finde ud af.¨Når jeg putter winXP cd'en i, kan jeg vælge
forskellige - bl.a. at installere og andre ting. Jeg jeg ikke finde nogen
steder, hvor jeg kan få et dos vindue frem. Der var én her for at hjælpe
(han havde blot kun ½ time) - han tog dos-kommando-promt og skrev fdisk
/mbr - men det kunne den ikke finde.

> [...]
> prøve at se om den køre godt nu (vend tilbage hvis den gør fordi så er det
> noget i biosen der skal stå anderledes end stadndard)

Han var inde i bios, der var nemlig også noget på den ms-hjemmeside, som
hcma henviser til, som skriver noget med noget i bios, men han kunne ikke
finde nogen steder, som han umiddelbart synes kunne have forbindelse, og som
han ville ændre på.
Tak for dit svar i øvrigt - jeg roder lidt videre.
Jeg har installeret win xp pro ovenpå igen - det hjalp heller ikke.
Mvh
Dorthe

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 14-06-03 10:05

"Fru Baadsgaard" <dorthe@bommelibom.com> skrev i en meddelelse

[snip]
> [...]
> /mbr - men det kunne den ikke finde.

[snip]
> Jeg har installeret win xp pro ovenpå igen - det hjalp heller

FDISK findes ikke i Kommandoprompt, kun i DOS. Hvis du vil i
Kommandoprompt ved at starte fra CD'en skal du vælge Reparer og
dernæst vælge at reparere fra Genoprettelseskonsol.
Inden du prøver med MBR bør du kontroller at kablet til harddisken
har et blåt stik på bundkortet. Hvis ikke skal der et ATA66/100/133
kabel til. Jumperne på harddisk og drev har betydning for hvordan
det grå og det sorte stik skal sidde. Hvis jumperne er sat til CLS
er det sorte stik (i enden af kablet) til Master og det grå (midt på
kablet) til Slave. En indikation på et problem med kablet (eller
måden diskene er sat op på) er at harddisken køre i PIO mode
(Enhedshåndtering IDE Controllere).
Hvis du er nødt til at ændre jumperne på harddisken er du også nødt
til at geninstallere Windows helt fra bunden (formatering osv.).
Prøv i øvrigt at finde en driver til IEE1394 kortet (Firewire) hos
producenten af computeren eller bundkortet.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : hcma

Dato : 13-06-03 19:02

> [...]
>
> Tekniske oplysninger:
>
> *** STOP: 0x000000ED (0x8179EB20, 0xC0000185, 0x00000000, 0x00000000)"

Microsoft har denne artikel:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;297185

m v h
HC

Fra : Peter

Dato : 13-06-03 19:20

> [...]
>
> Tekniske oplysninger:
>
> *** STOP: 0x000000ED (0x8179EB20, 0xC0000185, 0x00000000, 0x00000000)"

Hvis du, som du skriver, er uerfaren, er det ikke et problem du selv kan
løse. Kontakt vedkommende der har solgt dig computeren, ellen anden med det
nødvendige kendskab, og få den/dem til at rette fejlen.

Peter

Fra : Fru Baadsgaard

Dato : 14-06-03 08:31

> [...]
det
> nødvendige kendskab, og få den/dem til at rette fejlen.

Rigtig god ide - blot har vi købt den af én af vores venner, som havde den
fra sin arbejdsplads. Det var noget med en god pris osv. Han var her i
øvrigt i dag, men havde dog kun ½ times tid i dag. Så vi skulle prøve at
rode lidt videre, og fandt vi ikke ud af det, måtte vi jo rende sammen og se
om vi kan fixe det.
Mvh
Dorthe

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 13-06-03 21:20

________
> _________________
> "Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at
forhindre
> beskadigelse af computeren.
>
> UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

[snip]
> *** STOP: 0x000000ED (0x8179EB20, 0xC0000185, 0x00000000,
0x00000000)"

________
> _________________

Hej

Det kunne tyde på hardware der ikke er skruet helt sammen som det
burde (eller er defekt). Som Peter også nævner, er det bedste i kan
gøre at gå til forhandleren og forklare problemet.

Fra : Per Olsen

Dato : 13-06-03 22:31

Jeg havde samme problem igår (uden nogensinde at finde en forklaring på
det...)
Men jeg fik på et tidspunkt (og det må være efter at have trykket F8 under
opstarten) et punkt hvor jeg kunne vælge at "starte op med den sidst kendte
konfiguration der virkede" (vist næsten ordret...)

FDet er ikke sikkert at årsagen til fejlen bliver fundet, men det gør det
lidt nemmere at kigge efter den. Evt ved at forsøge at fjerne nogle af
programmerne igen for at se hvilket der evt. giver en konflikt.

Mvh. Per.

Fra : Fru Baadsgaard

Dato : 14-06-03 08:32

"Per Olsen" <per.olsen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt nemmere at kigge efter den. Evt ved at forsøge at fjerne nogle af
> programmerne igen for at se hvilket der evt. giver en konflikt.

Den side kommer også hos os. Når den blå skærm har været der,
genstarter/skal man genstarte, og derefter kommer den sorte skærm med
valgmulighederne. Jeg prøvede også den du nævner, men det hjalp ikke
desværre.
Mvh
Dorthe

Fra : Leony

Dato : 14-06-03 14:51

"Fru Baadsgaard" <dorthe@bommelibom.com> skrev i en meddelelse

> Vi har købt en ny brugt 1500 mhz pc,
> Under start får vi flg. meddelelse:
> *** STOP: 0x000000ED (0x8179EB20, 0xC0000185, 0x00000000, 0x00000000)"

Tjek at harddisken bruger et 80 pins kabel og ikke et 40 pins kabel.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/