MS Windows
briani 27239
Windows XP og 98 på samme maskine ?
Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 14:21

Hej

Hvordan får man nemmest XP og 98 til at eksistere side om side på
den samme PC ? Jeg har nemlig prøvet det uden at have haft
det helt store held med det.

Jeg smed Windows 98 ind på C: drevet. Harddisken er delt i 2
lige store partitions a 20 GB hver.

Så kørte jeg XP ind på D: drevet hvor den fik lov at formattere
med NTFS filsystemet.

Nu starter maskinen op med en menu hvor jeg kan vælge OS
og Windows 98 virker stadig fint nok, men XP kommer med
en fejl og siger at den "ikke kan kontrollere licencen til denne
computer korrekt" hvilket jeg synes er mystisk, da begge
versioner af Windows er originale.

Jeg vil nødig undvære Windows 98 da XP ikke understøtter
SCSI controlleren til min gamle trofaste HP 4P scanner.

Nogen forslag til en løsning ?

På forhånd tak

mvh Mogens

Fra : Calle.

Dato : 13-06-03 14:30

Mogens wrote:
> [...]
> lige store partitions a 20 GB hver.
>
> Så kørte jeg XP ind på D: drevet hvor den fik lov at formattere

Er du sikker på at 98 kan køre NTFS
--
Calle

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 13-06-03 16:22

On Fri, 13 Jun 2003 15:29:39 +0200, "Calle." <Calle@fjernjyde.dk>
wrote:

[klip]

>Er du sikker på at 98 kan køre NTFS

Win 98 kan ikke se en NTFS-partition, så D-drevet vil være usynligt,
når der bootes til Win 98.
XP-problemet har næppe noget med Win 98 og dual-boot-funktionen at
gøre.
Efter forklaringen i Mogens' indlæg er installationsrækkefølgen i
hvert fald rigtig (Win 98 først, derpå XP).
Jeg bruger ikke selv XP (men Win 2000), så hér må klogere hoveder
træde til

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 16:32

wrote:

>Er du sikker på at 98 kan køre NTFS

Win 98 virker fint nok. Den ser bare ikke den
anden partition længere.

Det er XP som har problemer

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 13-06-03 16:19

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Jeg vil nødig undvære Windows 98 da XP ikke understøtter
> SCSI controlleren til min gamle trofaste HP 4P scanner.
>
> Nogen forslag til en løsning ?

En ny scanner. ?

Eller... find en driver til controlleren til W2K eller NT4/5

De virker med xp også.

Mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 16:31

On Fri, 13 Jun 2003 17:19:07 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>En ny scanner. ?

En ny scanner som kan levere samme kvalitet og hastighed som
en HP 4P er dyr, især da når den gamle HP scanner stadig
virker perfekt.

>Eller... find en driver til controlleren til W2K eller NT4/5
>
>De virker med xp også.

Desværre findes der vist ingen driver til det gamle Symantec SCSI
kort til nyerer Windows version end Win98, det er ihvertfald mine
erfaringer. Det er et gammelt ISA kort, så måske er det derfor.
Bevares, en ny SCSI kontroller kunne løse problemet, men så kan
jeg jo ligeså godt købe en ny scanner med USB. :o\

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 13-06-03 16:39

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Bevares, en ny SCSI kontroller kunne løse problemet, men så kan
> jeg jo ligeså godt købe en ny scanner med USB. :o\

Mon ikke controleren er billigere hvis scanneren er så god ?

Hvad hedder controlleren præcist ?

Mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 16:56

On Fri, 13 Jun 2003 17:39:23 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Mon ikke controleren er billigere hvis scanneren er så god ?

Ny SCSI controller og nyt kabel vil koste 400 - 600 kr
Ikke lige en udgift jeg har brug for på nuværende tidspunkt.

>Hvad hedder controlleren præcist ?

Ifølge Windows 98 device manager er det en :
Symbios Logic 53C400A (HP version) SCSI adapter
og det er som nævt et gammelt ISA kort.

Er der ikke noget med at XP ikke understøtter ISA kort ?

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 13-06-03 17:08

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Er der ikke noget med at XP ikke understøtter ISA kort ?

Den har jeg ikke hørt før.

Mvh jens

Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 17:14

On Fri, 13 Jun 2003 18:08:23 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Den har jeg ikke hørt før.

Nej , jeg ved det heller ikke. Synes bare jeg hørte noget
i den retning her i gruppen for nogen (lang) tid siden.

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 13-06-03 17:16

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Ifølge Windows 98 device manager er det en :
> Symbios Logic 53C400A (HP version) SCSI adapter
> og det er som nævt et gammelt ISA kort.

http://drivermagic.com/x/search?p=0&q=96637

prøvet den ?

Mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 17:39

On Fri, 13 Jun 2003 18:15:43 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>http://drivermagic.com/x/search?p=0&q=96637
>
>prøvet den ?

Nej, men det vil jeg da gøre. Mange tak.

Nu skal jeg så bare lige have XP til at starte op.
Ellers er jeg jo lige vidt.

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 13-06-03 20:01

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Nu skal jeg så bare lige have XP til at starte op.
> Ellers er jeg jo lige vidt.

Nåe ja....

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 13-06-03 23:27

Mogens skrev:

[XP understøtter ikke ISA-kort?]

> Synes bare jeg hørte noget i den retning her i gruppen for nogen
> (lang) tid siden.

XP understøtter ikke ISA-kort som ikke er Plug&Pray.

<http://support.microsoft.com/?kbid=279819>

| Microsoft Windows XP does not provide native support for ISA
| non-Plug and Play devices, including sound cards.

Madsen.

Fra : jens

Dato : 13-06-03 19:58

> Hej
>
> Hvordan får man nemmest XP og 98 til at eksistere side om side på
> den samme PC ? Jeg har nemlig prøvet det uden at have haft
> det helt store held med det.

Der findes ingen nemmest.

> [...]
> en fejl og siger at den "ikke kan kontrollere licencen til denne
> computer korrekt" hvilket jeg synes er mystisk, da begge

Kan den bootes ved at sætte bios til at boote fra D først ?

Mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 20:16

On Fri, 13 Jun 2003 20:58:20 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Der findes ingen nemmest.

Typisk. Microsoft kan bare ikke gøre noget enkelt.

>Kan den bootes ved at sætte bios til at boote fra D først ?

Ja se det havde jeg slet ikke tænkt på.
Nu er jeg selvfølgelig lige gået i gang med
at indstallere XP helt forfra på en helt tom HD,
så det kan jeg ikke prøve, men hvis det også
kikser eller hvis XP ikke kan bruge den driver
du foreslog, så vil jeg da prøve den metode.

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 13-06-03 20:26

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Typisk. Microsoft kan bare ikke gøre noget enkelt.

Jo, det hed 6.22

>men hvis det også
> kikser eller hvis XP ikke kan bruge den driver
> du foreslog, så vil jeg da prøve den metode.

Hvis den driver ikke kan, kan en anden er jeg ret sikker på.
Uanset hvad, så vil en dual install med xp og w98 koste mere i GB disc end
en controller i dba.dk

Mvh Jens
Mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 20:41

On Fri, 13 Jun 2003 21:26:04 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Jo, det hed 6.22

LOL, ja det var tider dengang.

Men det var nu heller ikke altid helt let at få sine
DOS spil til at fungere. Bare lyd indstillingerne
var jo en ren videnskab.

>Hvis den driver ikke kan, kan en anden er jeg ret sikker på.
>Uanset hvad, så vil en dual install med xp og w98 koste mere i GB disc end
>en controller i dba.dk

Tjae, nu har maskinen jo ikke kostet det store.
Den er lavet af overskudsdele fra familiens
opgraderinger.

Men nu prøver jeg ihvertfald. Damn det tager
tid at køre XP ind på en 450 MHz Celly

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 13-06-03 21:35

> Men det var nu heller ikke altid helt let at få sine
> DOS spil til at fungere. Bare lyd indstillingerne
> var jo en ren videnskab.

Jow, det var den lille røde knap som passede til en kuglepind....

> Men nu prøver jeg ihvertfald. Damn det tager
> tid at køre XP ind på en 450 MHz Celly

LoL, det er jo næsten en fra 6.22`s tid......
har du ikke en 3.11 til den ?

Mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 22:10

On Fri, 13 Jun 2003 22:34:47 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>LoL, det er jo næsten en fra 6.22`s tid......
>har du ikke en 3.11 til den ?

Jo da, selvf. har jeg da en stak 3.11 disketter et
eller andet sted, men de er vist nok lidt støvede.

Nå, men nu køre XP alene og uden Win 98
i maskinen. Desværre kan jeg som ventet
ikke få det gamle ISA kort installeret.

Jeg hentede den driver du foreslog og der står
da også på siden at den understøtter XP.
Desværre så er XP ikke enig i det. Den siger
at programmet ikke kan køre under NT.

Nogen muligheder for at tvinge en driver igennem ?
Jeg tvivler, men man ved jo aldrig.

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 13-06-03 23:11

> On Fri, 13 Jun 2003 22:34:47 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:
>
> Jo da, selvf. har jeg da en stak 3.11 disketter et
> eller andet sted, men de er vist nok lidt støvede.

Det kan ske jo.

> [...]
>
> Jeg hentede den driver du foreslog og der står
> da også på siden at den understøtter XP.
> Desværre så er XP ikke enig i det. Den siger

Ok, Hklik på den install fil og vælg w98 under kompatibilitet.
Prøv igen

> Nogen muligheder for at tvinge en driver igennem ?
> Jeg tvivler, men man ved jo aldrig.

Det kan man godt, og resultattet er altid enten fejl 4 eller fejl 16.
(Formodentligt måler gates folks armlængde i tommer)

Mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 13-06-03 23:49

On Sat, 14 Jun 2003 00:10:53 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Ok, Hklik på den install fil og vælg w98 under kompatibilitet.
>Prøv igen

OK, softwaren bliver godtnok installeret nu, men den
mangler så stadig SCSI kortet.

Jeg prøver at tilføje hardwaren manuelt og viser XP
hvilken INF fil den skal bruge, HP400A. Det er ihvertfald
det den hedder i Windows 98. Men jeg får så den besked
at "den angivne placering ikke indeholder oplysninger om
min hardware". Der er 3 INF filer at vælge imellem og alle
3 giver samme resultat.

Som Madsen også skrev tidligere, så ser det jo nok ud
til at XP bare ikke kan køre med et gammelt ISA kort,
ihvertfald ikke når det ikke er et PNP kort.

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 14-06-03 00:32

> [...]
> til at XP bare ikke kan køre med et gammelt ISA kort,
> ihvertfald ikke når det ikke er et PNP kort.

Hvis det er den Madsen jeg har hørt om er jeg tilbøjelig til at give op.
Men kun tilbøjelig, start med at undersøge i enhedshåndteringen om der er
noget som ikke er korrekt i listen, især af den nederste enhedder.

Hvis der er noget som helst der hedder noget med ISAbus så sig lige til.

Jeg har en liste med driver sider jeg løber igennem imorgen.......

Mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 14-06-03 22:03

On Sat, 14 Jun 2003 01:31:40 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Men kun tilbøjelig, start med at undersøge i enhedshåndteringen om der er
>noget som ikke er korrekt i listen, især af den nederste enhedder.
>
>Hvis der er noget som helst der hedder noget med ISAbus så sig lige til.

Jeg har ledt og ledt, men pokker stå i det om jeg kan
finde noget som bare ligner enhedshåndteringen
som jeg kender den fra Windows 98.

Hvor i alverden har Bill Gates gemt den henne i XP ?

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 14-06-03 22:45

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Hvor i alverden har Bill Gates gemt den henne i XP ?

Han har lavet om til flere genveje til den......

Èn er højreklik på dennecomputer :
-egenskaber-hardware /enhedshåndtering

Fra : Mogens

Dato : 14-06-03 23:22

On Sat, 14 Jun 2003 23:45:07 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Han har lavet om til flere genveje til den......
>
>Èn er højreklik på dennecomputer :
>-egenskaber-hardware /enhedshåndtering

Pyha, den er skisme da gemt godt. Mange tak.

Nå, men nu fik jeg da kigget efter og det eneste i
Systemenheder som hedder noget med ISA er :

Intel 82371AB/EB PCI til ISA-bro (ISA tilstand)
og
ISAPNP-port til læsning af data

Der er ingen markeringer af fejl, men der er jo så
heller ikke vist nogen SCSI controller.

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 15-06-03 00:09

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Der er ingen markeringer af fejl, men der er jo så
> heller ikke vist nogen SCSI controller.

Næe, men der er en fejlfri ISAbro og installere en driver til......

mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 15-06-03 00:23

On Sun, 15 Jun 2003 01:08:37 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Næe, men der er en fejlfri ISAbro og installere en driver til......

Okay, men hvordan gør man så det ?

mvh Mogens

Fra : jens

Dato : 15-06-03 00:28

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Okay, men hvordan gør man så det ?

Finder den rigtige driver og installerer den i kompatibilitets mode w98
eller w95 indtil det virker...........

Mvh Jens som engang havde et link til en driver side... måske den dukker op
imorgen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-06-03 22:55

Mogens wrote:
> Jeg har ledt og ledt, men pokker stå i det om jeg kan
> finde noget som bare ligner enhedshåndteringen
> som jeg kender den fra Windows 98.
> Hvor i alverden har Bill Gates gemt den henne i XP ?

Nu kan man lave flere forskellige opsætninger på hvordan
kontrolpanelet ser ud, men hos mig er det
Kontrolpanel/YdelseogVeligeholdelse/System/
Fanebladet Hardware. Menuen Enhedshåntering.

mvh
Henning