Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring med JPEGCrops
Fra : Karina og Christian

Dato : 13-06-03 13:58

Hej Gruppe

Når jeg beskærer et billede fra vores 2 mpx. digitalkamera (1600x1200) i
JPEGCrops, havner jeg i den (måske?) uheldige situation, at billedet ikke
længere er i 300 dpi (ppi?), men omkring 265.

Er det et problem i forhold til udskriftkvaliteten i 10x15-formatet? Kan
det betale sig at beskære i Photoshop i stedet og så forstørre
(interpolere, går jeg ud fra?) billedet i photoshop, så jeg kan levere
det til fremkaldelse i 1800x1200 i 300 dpi?

Jeg er noget af en nybegynder udi digitalfotograferingens fagre nye
verden, så jeg vil meget gerne have en "læse-let-version" af jeres svar

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Christian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-06-03 15:59

Karina og Christian wrote:

> Når jeg beskærer et billede fra vores 2 mpx. digitalkamera
> (1600x1200) i JPEGCrops, havner jeg i den (måske?) uheldige
> situation, at billedet ikke længere er i 300 dpi (ppi?), men
> omkring 265.

Det kommer an på udskriftsstedet og hvor kræsen du er. Jeg kan ikke
selv se forskel på 250DPI og 300DPI billeder, når de kommer fra Bilka.

> Kan det betale sig at beskære i Photoshop i stedet og så forstørre
> (interpolere, går jeg ud fra?) billedet i photoshop, så jeg kan
> levere det til fremkaldelse i 1800x1200 i 300 dpi?

I det her tilfælde: Næppe. Men spørgsmålet er interesant.

Jeg vil umiddelbart _gætte_ på at udskriftsstedernes algoritmer er
mindst lige så gode som PhotoShops bicubic interpolation, men det er
blot et gæt. Måske er der andre, der har mere håndfaste oplysninger?
--
JPEGCrops 0.5.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : emj

Dato : 13-06-03 17:24

On 13 Jun 2003 12:57:54 GMT, Karina og Christian
<vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:

>Når jeg beskærer et billede fra vores 2 mpx. digitalkamera (1600x1200) i
>JPEGCrops, havner jeg i den (måske?) uheldige situation, at billedet ikke
>længere er i 300 dpi (ppi?), men omkring 265.

ØHHH!!!
Ikke forstået.
Du kan altid opnå 300 DPI uanset pixelantallet, men udskriften af
billedet bliver mindre.
1600x1200 giver et billede 13x10 cm i 300 DPI
Beskærer du det, så bliver udskrifskvaliteten dårligere eller billedet
mindre.

>Er det et problem i forhold til udskriftkvaliteten i 10x15-formatet?

Nej, ikke noget, du kan se, tror jeg.
Hvis du beskærer dine billeder til 1500x1000 pixels, kan du få lavet
udmærkede billeder i 15x10 cm, men det bliver så ikke med 300 DPI og
det er næppe synligt på kvaliteten

> Kan
>det betale sig at beskære i Photoshop i stedet og så forstørre
>(interpolere, går jeg ud fra?) billedet i photoshop, så jeg kan levere
>det til fremkaldelse i 1800x1200 i 300 dpi?

Nej, det vil jeg bestemt ikke mene, at det kan.
Hilsen emj

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-06-03 20:43

emj <emj@stofanet.dk> skrev i

[klip]

> ØHHH!!!
> Ikke forstået.
> Du kan altid opnå 300 DPI uanset pixelantallet, men udskriften af
> billedet bliver mindre.

Ja tak, det er klart - og hvis jeg går ned i frimærkestørrelse, kan jeg
få billedet udskrevet i 1200 dpi. Men nu gik mit spørgsmål på et billede
behandlet i JPEGCrops med indstillingen 10x15 cm. I det tilfælde
fortæller programmet mig, at mit billede, som indtil da har været i 300
dpi (men "forkert" størrelsesforhold) efter beskæring kun vil være i 265
dpi (naturligvis underforstået: såfremt jeg stadig vil skrive det ud i
10x15-format).

> 1600x1200 giver et billede 13x10 cm i 300 DPI
> Beskærer du det, så bliver udskrifskvaliteten dårligere eller billedet
> mindre.

Ja, og så ville jeg gerne vide, om jeg kan forbedre kvaliteten ved at
behandle (forstørre) billedet i Photoshop, så jeg kan aflevere det i
10x15 cm / 300 dpi - eller om det ikke kan betale sig.

Det kan jeg så forstå af resten af dit indlæg, at du ikke mener, at det
kan

/Christian

Fra : Kurt Brixen

Dato : 13-06-03 21:21

On 13 Jun 2003 19:43:08 GMT, Karina og Christian
> [...]

>behandle (forstørre) billedet i Photoshop, så jeg kan aflevere det i
>10x15 cm / 300 dpi - eller om det ikke kan betale sig.

Er fordelen ved JPEGCrops ikke, at billedet undgår gentagne JPEG
komprimeringer. Hvis du behandler billedet i Photoshop skal det jo
JPEG komprimeres én gang mere, hvis man ikke afleverer det som TIFF.

Kurt Brixen

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-06-03 22:10

Kurt Brixen <no_spam_to_brixen@get2net.dk> skrev i

[klip]

> Er fordelen ved JPEGCrops ikke, at billedet undgår gentagne JPEG
> komprimeringer. Hvis du behandler billedet i Photoshop skal det jo
> JPEG komprimeres én gang mere, hvis man ikke afleverer det som TIFF.

Jo, det har du helt ret i - det er vel et minus ved Photoshop-metoden.
Men hvis nu der var meget at vinde i kvalitet ved at forstørre billedet
i Photoshop, kunne det muligvis opveje ulempen ved rekomprimering,
tænkte jeg?

Noget helt andet er: Er det en fordel at behandle billedet i Photoshop
(f.eks. unsharp mask, levels) inden det afleveres til print? Eller skal
man helst lade det være i den originale tilstand?

/Christian

Fra : Lars Møller

Dato : 13-06-03 20:56

Hej

Ud fra erfaringer med vores Noritsu fotolab (Kodak software) må jeg sige at
fotolabbets software interpolerer lige så godt og i nogen tilfælde bedre end
fx. Photoshop. Kun når opløsningen er meget lav kan det betale sig at
interpolere billedet inden aflevering til fremkaldelse. Her skal man for at
opnå et bedre resultat end fotolabbet dog huske at interpolere af flere
gange - prøv med 50% af gangen indtil opløsningen nås. Til information skal
jeg oplyse at Noritsu maskinerne printer med en opløsning på 400dpi og at
det normalt kun er nødvendig at koncentrere sig om størrelsesforholdet på
ens billede, så klarer maskinen resten.

MVH
Lars Møller
Renholt Foto

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-06-03 21:06

"Lars Møller" <lars@lmfoto.dk> skrev i

> [...]
> tilfælde bedre end fx. Photoshop. Kun når opløsningen er meget lav kan
> det betale sig at interpolere billedet inden aflevering til

Hej Lars

Tak for dit meget informative svar

Hvor langt skal man efter din erfaring ned i opløsning, før "hjemme-
interpolation" kan betale sig?

> Her skal man for at opnå et bedre resultat end
> fotolabbet dog huske at interpolere af flere gange - prøv med 50% af
> gangen indtil opløsningen nås.

O.k. - tak, det var jeg ikke klar over.

> Til information skal jeg oplyse at
> Noritsu maskinerne printer med en opløsning på 400dpi og at det
> normalt kun er nødvendig at koncentrere sig om størrelsesforholdet på
> ens billede, så klarer maskinen resten.

Vil det så faktisk måske være en fordel af aflevere billedet i 400 dpi i
stedet for 300?

/Christian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-06-03 22:11

Karina og Christian wrote:

> "Lars Møller" <lars@lmfoto.dk> skrev i

> O.k. - tak, det var jeg ikke klar over.

Der er en del forskellige teknikker. Den Lars taler om lyder som Stair
Interpolation. Der står lidt om det på http://www.fredmiranda.com/SI/
sammen med nogen eksempelbilleder.

[Snip Noritsu maskiner med 400DPI]

> Vil det så faktisk måske være en fordel af aflevere billedet i 400
> dpi i stedet for 300?

I sidste ende er det dig der bestemmer over dine billeder og dine øjne,
der er dommeren. Udprintning af digitale billeder er billigt, så hvad
med at prøve at sende samme billede ind i to udgaver?

At lave en blindtest og stadig have mulighed for bagefter at
kontrollere hvilket billede der er hvilket, overlades som en øvelse til
læseren.
--
JPEGCrops 0.5.17 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Lars Møller

Dato : 13-06-03 22:26

Hej Christian

Jeg vil mene at har du en opløsning på under 1/4 af den opløsning der
printes i fx. 20x30cm (8x12" = 8x400x12x400 = 15,4 mp) dvs. under 4 mp, vil
du kunne opnå et bedre resultat ved at interpolere op af 3-5 gange. Du kan
jo selv prøve om du kan se forskel. Prøv at finde et billede med fx. 2 mp og
interpoler det af en gang til fx. 10 mp og interpoler derefter samme billede
af flere små trin til 10 mp. Jeg vil tro du ved at zoome til 100% i begge
billeder vil kunne se et pænere resultat i det sidste eksempel.
Jeg kan ikke selv konstatere nogen synlig forskel på om jeg afleverer i 300
dpi eller 400 dpi, når blot udgangspunktet er i orden - de sidste 25% klarer
maskinen uden problemer selv. Dog vil jeg sige at skal jeg have billedet i
et helt præcist mål på millimeter så vælger jeg 400dpi - men hvor tit sker
det?

Det største problem med billedkvaliteten i dag på vores fotolab er når
kameraet har en del støj og samtidig komprimerer for dårligt i JPG. Men det
er en hel anden diskussion....

MVH
Lars Møller
Renholt Foto